Vi tittar på när andra flyger vidare

Startat av Mikey, 03 maj 2013, 13:21:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmupp

Om man använder bana 1 eller 3 kan jag försöka använda någon av dessa platser. Bana 2 blir dock lite svårare att hinna till.

Mikey

Om man tittar på väderprognosen just nu så ser Bana 2 ganska oanvändbar ut under eftermiddagen imorgon. Ser ut som att det blir landning på Bana 3 norrifrån (Över Halmsjön) och start Bana 1 söderut. Men det är som sagt bara en prognos efter vad meteorologerna säger just nu, man kan aldrig vara helt säker på vad moder jord kommer att hitta på. Så det är säkrast att kolla på Flightradar eller liknande i förväg :)

Mikey

Precis som planerat landade den gamla 737-200'an på Bana 3 i eftermiddags. Detta är den sista flygdugliga -200'an i hela Europa, i alla fall i reguljär trafik så det var kul att få se den gamla burken även om vädret kunde ha varit bättre! :D

Aviogenex (Flyger åt serbiska JAT) Boeing 737-200, YU-ANP


Tätt följd av ett modernare ting


Dessa cigarrliknande små motorerna som fanns på 737-100 och -200 ser lite intressanta ut. Lite lustigt också att det står "Quiet" på dom. Det måste vara någon rest från 70/80-talet i så fall, för detta var med råge dagens högljuddaste flygplan på Arlanda...

Bussmupp

Snyggt! Själv hann jag inte ut till 19L i tid, så jag fick nöja mig med att fota de utanför T2.


Synd bara att detta var den bästa av tre bilder...  >:(

Som tur är blev start videon bättre. ;D
Kan dela den här när den väl har laddats upp, om det finns intresse.

Mikey

Fortsätter med att stå på marken och avundsjukt titta på när andra får flyga ;D

Jag såg i eftermiddags att det kom tre charterflyg från Air Europa idag, och av någon anledning kom alla från Madrid. Även om jag tyckte jag var snabb så missade jag den första, men de andra fick jag:

Air Europa, A330-200, EC-JQG


Air Europa, B737-800, EC-JBL


Och så lite annat som också kom med

Norwegian, B737-300, LN-KKW


Royal Air Maroc, B737-700, CN-RNQ


SAS, CRJ-900, OY-KFA


Och så någon som tyckte att flyget är det bästa sättet att besöka Lappland på :D

Menzies

Anledningen till att Air Europa kärrorna kom var att det gick ett kryssningsfartyg från Sthlm :)

Mikey

Tack! Misstänkte nästan att det var något sådant eftersom det var så många plan, men kunde inte få det bekräftat av någon tidigare :D

Mr G

Citat från: Menzies skrivet 25 maj 2013, 22:35:00 PM
Anledningen till att Air Europa kärrorna kom var att det gick ett kryssningsfartyg från Sthlm :)



Kan det ha varit det här? P&O Ferries Aurora, hemmahamn Hamilton.
吉先生

Menzies

Kan det säkert vara... håller mig till Arlanda ;)

Micke A

Citat från: Mr G skrivet 25 maj 2013, 23:19:10 PM


Kan det ha varit det här? P&O Ferries Aurora, hemmahamn Hamilton.
Var Grand Mistral som byte passagerare här uppe, P&O gör det inte.

Mikey

Lite från Bromma denna gång:

Ett puttenuttigt litet British Airways-plan, det är en stor skillnad mot 767'orna jag är van vid


Ytterligare ett plan, uppenbarligen av samma modell som förra, fast med turboprop-motorer. Jag har aldrig sett två olika motortyper på samma modell förut...


Sverigeflyg ATR42


Flybe (Flög troligen åt Finnair om jag tolkade ankomsttavlan korrekt) ATR42


Och så till sist den till synes vanligaste modellen på Bromma, en Avro RJ från Malmö Aviation

Fredde

Trevligt! Är BA-kärran dansk? Med tanke på OY...

Mikey

Bra fråga... Som jag förstår det är det en dansk underentreprenör (Sun-Air) som flyger åt BA då deras dekal finns på planet, men jag vågar inte lova något. Kanske har dom bara hyrt in planet från BA? Den kom i alla fall från Danmark, Billund om jag inte minns fel.

Fredde

Citat från: Mikey skrivet 28 maj 2013, 20:15:33 PM
Bra fråga... Som jag förstår det är det en dansk underentreprenör (Sun-Air) som flyger åt BA då deras dekal finns på planet, men jag vågar inte lova något. Kanske har dom bara hyrt in planet från BA? Den kom i alla fall från Danmark, Billund om jag inte minns fel.

Så kan det mycket väl förhålla sig.

Ronni Bjørn Svensson

Citat från: Mikey skrivet 28 maj 2013, 20:09:20 PM
Lite från Bromma denna gång:

Ett puttenuttigt litet British Airways-plan, det är en stor skillnad mot 767'orna jag är van vid




Det er en Fairchild Dornier 328JET fra Sun Air of Scandinavia.
Sunair har en franchisesamarbejde med British Airways, og de ruter bla. til Bromma fra Billund og Århus.
Mvh
Ronni Bjørn Svensson