Vi tittar på när andra flyger vidare

Startat av Mikey, 03 maj 2013, 13:21:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikey

Ny sida - Nya bilder ;)

I eftermiddags: (Inga SAS-plan idag!)
German Wings, Airbus A319, D-AGWK


Naken norsk! Boeing 737-800, LN-DYX


Gammal norsk! Boeing 737-300, LN-KKL. En av bara 9 kvarvarande hos Norwegian, en inte så vanlig syn i Sverige


Ännu en norsk, LN-DYB. Fullt ös medvetslöös!! :D


... eller inte. Mitt på startbanan slog det tvärnit, och planet svängde åt sidan och ställde sig.


Swissair Airbus A320, HB-IJX. I bakgrunden den strandade norrmannen, det såg ut att vara nära mellan planen ur min vinkel. Det börjar också bli dags att hugga ner lite sly, för snart slår löven ut och då blir det inte mycket till fotoplats på detta ställe.


Även LN-DYA passerade sin stupade syster


British Airways A320, G-EIYJ. Vid det här laget hade LN-DYB börjat rulla igen och kan ses i bakgrunden, krälandes tillbaka till änden av startbanan


Och så startförsök 2! Denna gång kom den äntligen iväg och kunde fortsätta resan till Barcelona :)


Och så avslutningsvis Qatar. Tyvärr fanns inga träd på platsen för att göra någon mer spännande bild, men jag ska tänka på det till nästa gång ;)

Cero

Citat från: Mikey skrivet 05 maj 2013, 19:17:52 PM
Jo, det hade jag inte tänkt på. Men frågan är hur beläggningen ser ut på deras långdistansflyg? Det kanske räcker med 330-200 på sina turer, om man kan hitta sådana. Eller så får man helt enkelt lägga en order på ett gäng nya plan som ersätter hela flottan och glatt vänta tills de kommer. För som du säger börjar det bli dags att ersätta främst 340.

Jag vet inte hur beläggningen är på SAS asienflyg. De har ju uppenbarligen något basalt feltänk där eftersom de inte lyckas fylla en kärra till Bangkok per dag från Skandinavien medan Thai fyller tre-fem per dag från de tre huvudstäderna. Dessutom är samtliga thaiplan större än SAS. Kanske är det helt enkelt så att norrmän och svenskar inte är intresserade av att byta i Köpenhamn och då väljer andra alternativ. Peking vet jag inte hur det ser ut med, men det påstås att SAS hade problem att fylla pekingkärran från Stockholm. Samtidigt kör Air China PEK-ARN-PEKi stort sett varje dag och har gjort så i över 20 år och jag tror inte de gör det bara för att det är kul, så det verkar lite mysko med det (overifierade) ryktet om SAS beläggning. På den tiden SAS körde ARN-NRT påstås från vissa håll att den linjen var så framgångsrik att den var ett hot mot köpenhamnslinjen och att den därför lades ner. Hur mycket sanning som finns i det vet jag inte, men oavsett gör Finnair garanterat fina affärer på avsaknaden av förbindelser mellan Oslo/Stockholm och japanska städer. Tror man ska vara väldigt SAS-trogen för att åka omvägen via Köpenhamn till Japan. Finns antagligen potential för rätt produkt här.

Västerut tycker jag det alltid varit i stort sett fullsatt de gånger jag åkt, oavsett linje. Där krävs nog en -300 för kapaciteten och de når ju till alla aktuella städer utom möjligen San Francisco. Jag antar att om SAS skulle minska ner på ARN-EWR, ARN-ORD eller OSL-EWR skulle något annat bolag ta upp stafettpinnen ganska raskt. Närmast till hands ligger att United skulle skala upp till större maskiner. De flyger ju med framgång ARN-EWR och OSL-EWR (CPH har de övergett förutom under somrarna). Även Norwegian är naturligtvis en het kandidat här.

Finns nog betydande potential både från Oslo och kanske i ännu större utsträckning från Stockholm till både USA och Asien, men så länge det inte finns något inhemskt bolag som ser dessa städer som sin absoluta hemmaplan krävs att behovet uppstår från den tänkta destinationen i "andra änden av linjen" för att något utländskt bolag ska kliva in. Norwegian kan tänkas ändra på detta på sikt. Kanske SAS tvingas tänka om ifall Berlin öppnar och om SAS skulle bli uppköpt kommer nog saken i ett annat läge. Då gäller inte arbetsmarknadspolitik längre utan då blir det business och lönsamhet som kommer i fokus.

Mr G

Citat från: Cero skrivet 05 maj 2013, 19:47:26 PM
Peking vet jag inte hur det ser ut med, men det påstås att SAS hade problem att fylla pekingkärran från Stockholm. Samtidigt kör Air China PEK-ARN-PEKi stort sett varje dag och har gjort så i över 20 år och jag tror inte de gör det bara för att det är kul, så det verkar lite mysko med det (overifierade) ryktet om SAS beläggning.

Det är väl mindre än två år sen som Air China började flyga dagligen till Stockholm. För inte mer än fem år sen hade man inte mer än 3-4 förbindelser i veckan. När SAS la ner de egna flygningarna på Beijing så ökade Air China sina. Med något slags samarbete de bägge flygbolagen emellan. SAS säljer biljetter till och marknadsför Air Chinas flygningar som sina. Så formellt har väl SAS fortfarande kvar förbindelsen Stockholm-Beijing fast det är Air China som flyger.
吉先生

Fredde

Aeroflot flyger SVO-LAX med en A332, så nog går det CPH-SFO med de körror som SAS har. Dock är deras A332 nyare, sen har man även fått nyleverans av B77W, som man bla har satt in på linjen SVO-JFK:
http://www.planespotters.net/Aviation_Photos/photo.show?id=372994
http://www.planespotters.net/Aviation_Photos/photo.show?id=381380

Air Chinas kärra från ARN för dagen, ca 6 månader gammal...

Nico

Citat från: Mikey skrivet 03 maj 2013, 13:21:31 PM
SAS Boeing 717, OH-BLP

Trevliga bilder överlag. Liten undran över bildtexten ovan då maskinen är reggad i Finland. Tillhör den inte snarare bolaget Blue1 och inte SAS direkt? Det förra är väl visserligen sedan ett helägt dotterbolag till SAS-koncernen, men det räknas väl fortfarande som ett eget bolag... eller är jag ute och cyklar?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mikey

Jo, du har nog rätt. Sedan en tid tillbaka bedriver dock Blue1 ingen egen trafik, utan planen flygs på SAS rutter under SK-nummer. På de två Star Alliance-målade flygplanen har man även målat över Blue1-logotyperna, men av praktiska skäl har man inte gjort det på de helmålade blå flygplanen. Det var därför jag skrev SAS, men rent byråkratiskt är det väl Blue1 som står som ägare på dem.

Tillägg: Kollade lite extra, och det verkar som att det är Blue1 som fortfarande äger planen, och leasar ut dem till SAS med sin egna personal. Så det stämmer att bildtexten är fel. Även i Danmark flyger Cimber åt SAS med SAS-lackerade flygplan på samma sätt.

Nico

Nej, jag har inte någon aning själv utan undrade mest om du kände till mer. Tänkte även annars om någon annan har koll för koncernen i sig kan ju kanske tänkas göra vissa rockader nu när man avyttrar olika verksamheter mm.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ronni Bjørn Svensson

Citat från: Mikey skrivet 05 maj 2013, 23:19:07 PM

Tillägg: Kollade lite extra, och det verkar som att det är Blue1 som fortfarande äger planen, och leasar ut dem till SAS med sin egna personal. Så det stämmer att bildtexten är fel. Även i Danmark flyger Cimber åt SAS med SAS-lackerade flygplan på samma sätt.

Jettime i DK skal også flyve for SAS med 4 ATR 72-600
Mvh
Ronni Bjørn Svensson

Bussmupp

Citat från: Mikey skrivet 05 maj 2013, 23:19:07 PM
Jo, du har nog rätt. Sedan en tid tillbaka bedriver dock Blue1 ingen egen trafik, utan planen flygs på SAS rutter under SK-nummer. På de två Star Alliance-målade flygplanen har man även målat över Blue1-logotyperna, men av praktiska skäl har man inte gjort det på de helmålade blå flygplanen. Det var därför jag skrev SAS, men rent byråkratiskt är det väl Blue1 som står som ägare på dem.

Tillägg: Kollade lite extra, och det verkar som att det är Blue1 som fortfarande äger planen, och leasar ut dem till SAS med sin egna personal. Så det stämmer att bildtexten är fel. Även i Danmark flyger Cimber åt SAS med SAS-lackerade flygplan på samma sätt.

Jag vet inte exakt hur relevant detta är, men Blue1 ska byta eller har bytt namn till SAS Finland, så att du skrev SAS är inte helt fel. Dock är jag lite osäker på vad som kommer hända med de unika blåa maskinerna.

Mikey

Lite mer från idag (Och 3 från i tisdags):

SAS Airbus A319, OY-KBO. Alltid kul med retro!


Thai Boeing 747-400, HS-TGX


United Boeing 757-200, N1712B. Denna dag kom planet flera timmar sent så jag fick den på bild, vanligtvis brukar den landa så in i ottan tidigt...


TUIfly Boeing 767-300, SE-RFR


NextJet Bae ATP, SE-MAL. Planet må vara gammalt och högljutt, men det gör sitt jobb!


Entreprenör och underentreprenör


British Airways Boeing 767-300


Och slutligen SAS MD-80, OY-KHG. I mina ögon en av de vackraste flygplansmodellerna i trafik på Arlanda idag, tillsammans med B717




Alle Viking. På så här nära håll var du kanske inte så himla vacker ändå...

Mr G

Obegripligt bra bilder.  ??? Vilken bana var du på idag?
吉先生

Fredde

Instämmer med föregående skribent! Vad har du för kamera och vilket objektiv till det?

Ser ut som bana 3 med lite olika fotoplatser.

Mikey

Tackar! :)

Bild 1, 3 och 5: Fotade på bana 3 nära Lindskrog Långtidsparkering.
Bild 2: Fotad från Kolsta Brandstation (Bana 1)
Bild 4: Fotad från väg 273 vid inflygningen till Bana 3
Bild 6-10: Fotad från grushögen på bana 3's västra sida bakom BETA-parkeringen.

Utrustningen jag använder är en Nikon D3100 med 55-300mm-standardobjektiv som följde med tillsammans med kameran.
Sedan har jag också rätat upp och beskurit bilderna lite efteråt samt justerat lite färger i de fall där det behövdes. När man fotar på långa avstånd blir det lätt hänt att kontraster och färger dör ut, i alla fall med mitt billiga objektiv.

Bussmupp

Citat från: Mikey skrivet 12 maj 2013, 21:46:04 PM
Bild 1, 3 och 5: Fotade på bana 3 nära Lindskrog Långtidsparkering.
Bild 2: Fotad från Kolsta Brandstation (Bana 1)
Bild 4: Fotad från väg 273 vid inflygningen till Bana 3
Bild 6-10: Fotad från grushögen på bana 3's västra sida bakom BETA-parkeringen.

Jag måste kolla upp dessa platser någon gång. Så j***a imponerande bilder.

Mikey

Ni kan passa på att försöka fota landningar imorgon eftermiddag (Onsdag 15/5).
Klockan 16:35 kommer SAS med en MD-80, och 16:40 kommer JAT med en Boeing 737-200!