Vi tittar på när andra flyger vidare

Startat av Mikey, 03 maj 2013, 13:21:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikey

Ja, lite mer flygplan nu igen...

Qatar Airbus A330, A7-AFP går ner i skogen :)


SAS Boeing 717, OH-BLP


SAS Boeing 737-600, LN-RRO. I bakgrunden var det en hel del plan här


SAS Boeing 737-600, LN-RRR. Ingen tvekan om vilka som dominerar här inte...


SAS Airbus A330, LN-RKH mot New York


SAS Airbus A320, SE-RJF. Denna har inte flugit åt SAS särskilt länge. Är det ens en vecka tro?


Och avslutningsvis Freebird A320, TC-FBJ. Men det kommer nog mer i denna tråd framöver

Olof Lagerkvist

Citat från: Mikey skrivet 03 maj 2013, 13:21:31 PM
Ja, lite mer flygplan nu igen...

Qatar Airbus A330, A7-AFP går ner i skogen :)


Hupp! Det där var nog den bästa bildkompositionen med flygplan och väg som i alla fall jag sett på mycket länge. Riktigt bra jobbat, stort tack!  8)
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Cero

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 03 maj 2013, 14:20:23 PM
Hupp! Det där var nog den bästa bildkompositionen med flygplan och väg som i alla fall jag sett på mycket länge. Riktigt bra jobbat, stort tack!  8)

Håller definitivt med. Mycket cool bild.

LN-RKH ser ut att behöva lite målarfärg eller en rejäl tvätt. Kanske SAS har dragit in sådana förmåner för planen numera.

Mikey

Tack till er! :)

Citat från: Cero skrivet 03 maj 2013, 17:44:24 PM
LN-RKH ser ut att behöva lite målarfärg eller en rejäl tvätt. Kanske SAS har dragit in sådana förmåner för planen numera.

Det är en tvätt som behövs. Tyvärr använder ju SAS dessa plan till bristningsgränsen, och har bara uppehåll på 3 timmar på Arlanda per dag. Det finns alltså ingen tid att tvätta dem, och då man inte har någon direkt reservpark på dessa stora plan finns väl inte heller möjligheten att plocka dom ur trafik i en dag för annat än "absolut-måste-reparationer" och service. Nu när man dessutom klippte vingen på en systerkärra här om dagen lär ju läget knappast bli bättre :-\

I första inlägget skrev jag att fler bilder kommer "framöver". Det blev redan nu! Såg i eftermiddags att vitryssarna hade ryckt in med en 737 i stället för sin ordinarie lilla CRJ-fluga, och då jag ändå behövde komma ut en stund så hoppade jag på cykeln!

SAS Boeing 737-800, LN-RGF


Norwegian Boeing 737-800, LN-okänd. Tyvärr gör rådande värmebölja att luften blir vågig och skärpan försvinner, men jag tyckte det var kul med det inkommande planet i bakgrunden :)


En högljudd tjockis från vårt egna luftförsvar kom förbi


Austrian Fokker 100, OE-LVO


Och efter allt skräp som lyfte innan, så blev det till slut dags för avgång för vitryska Belavia. Boeing 737-500 med ett komplicerat registreringsnummer :D

Mr G

Tack för att du delar med dig av dina bilder. Högintressant! Betyg 10 av 10 möjliga!
吉先生

Cero

Citat från: Mikey skrivet 03 maj 2013, 18:39:35 PM
Tack till er! :)

Det är en tvätt som behövs. Tyvärr använder ju SAS dessa plan till bristningsgränsen, och har bara uppehåll på 3 timmar på Arlanda per dag. Det finns alltså ingen tid att tvätta dem, och då man inte har någon direkt reservpark på dessa stora plan finns väl inte heller möjligheten att plocka dom ur trafik i en dag för annat än "absolut-måste-reparationer" och service. Nu när man dessutom klippte vingen på en systerkärra här om dagen lär ju läget knappast bli bättre :-\


Ja, SAS har lite ansträngt utnyttjande av sin lilla långdistansflotta. Den egentliga hubben för A330:orna skulle jag betrakta Newark för att vara. Det är enda platsen där de har bra med tid för åtgärder och också för att låta planen byta linjer. Tre av fyra A330 kommer dit varje dag på tider som möjliggör linjebyte. I Köpenhamn har de också lite tid på sig, men dit kommer bara en burk i taget, så Arlanda får nog betraktas som det näst bästa alternativet för åtgärder, även om de bara är på marken i tre timmar. Dit kommer i varje fall två A330 per dag. Det skulle behövas lite fler långdistansplan och också fler linjer, både för att få upp lönsamheten och säkra den tekniska reserven.

Fredde

Tack för alla bilderna Mikey!
Stod du på platsen som du tipsade om i tidigare tråd? Jag gjorde ett försök, men blev bortjagad av en herre på sopmaskin. Tur att jag hade bil... ;D

LN-RGF flög sin första flight 16 april nu i år.
Som sagts tidigare, dax att satsa på långdistans-kärrorna härnäst. Alla A330 och A340 är väl över 10 år nu och knappast snålast på soppan per passagerare... A350 eller B787 istället för A330 och B777 istället för A340 vore något 8)

Mikey

#7
Ja, nu har man väl ordnat med alla leveranser av medeldistansflyg så att MD-80 och 737-Classic ersätts inom kort. Då börjar det som sagt bli tid för att lägga energi på långdistansplanen. Det är väl främst 340-orna som slukar bränsle och tömmer kontot för SAS, så det rimligaste vore väl att ersätta dessa först. Lägger man en order på A350/B787 så är det väl bra många års väntetid innan man får något, så jag undrar om det inte finns något bättre begagnat där ute? Mig veterligen finns det gott om 777-200 som letar nya ägare, och med endast två motorer borde de ju gå snålare än A340. Dock kanske dom är för gamla eller slitna så det ändå inte passar, vad vet jag? ;D

Jag fick dock höra för ett tag sedan att man skulle hyra in en extra blankvit A340 till sommaren och ha som reserv, stämmer det fortfarande? I så fall borde man ju kunna fräscha upp de nuvarande planen medan man har extra kapacitet.

Citat från: Fredde skrivet 03 maj 2013, 20:49:30 PM
Stod du på platsen som du tipsade om i tidigare tråd? Jag gjorde ett försök, men blev bortjagad av en herre på sopmaskin. Tur att jag hade bil... ;D

Vilken plats var det, vid bana 1 eller bana 3? :)

Bilderna i denna tråd är dock tagna på inte mindre än 3 olika platser. I första inlägget är bilderna på marken tagna vid norra änden av bana 3 (Inte långt från Lindskrog Parkering) där det är bra ljus på morgonen medan bilderna i luften är tagna vid östra änden av bana 2 där det passar bättre på eftermiddagen.

Dagens bilder från det senare inlägget är tagna vid någon typ av vattenreningsverk vid bana 1. För att komma dit tar man ett gäng små grusvägar och måste passera ett par bommar. Men jag gör som sist och lägger upp en karta: Här! Det är 5 punkter utritade på kartan (En sjätte kom med som jag inte fick bort). Om du zoomar ut lite så ser du prickarna till alla platser. Jag noterade dock att prickarna endast ligger rätt om man har zoomnivå 9, annars hamnar dom av någon anledning på fel plats.

Fredde

Citat från: Mikey skrivet 03 maj 2013, 21:18:22 PM
Vilken plats var det, vid bana 1 eller bana 3? :)

Bilderna i denna tråd är dock tagna på inte mindre än 3 olika platser. I första inlägget är bilderna på marken tagna vid norra änden av bana 3 (Inte långt från Lindskrog Parkering) där det är bra ljus på morgonen medan bilderna i luften är tagna vid östra änden av bana 2 där det passar bättre på eftermiddagen.

Dagens bilder från det senare inlägget är tagna vid någon typ av vattenreningsverk vid bana 1. För att komma dit tar man ett gäng små grusvägar och måste passera ett par bommar. Men jag gör som sist och lägger upp en karta:

Tackar för länken! Själv uppehöll jag mig i den södra delen av bara 1, får söka upp andra platser framöver 8)

Cero

Citat från: Mikey skrivet 03 maj 2013, 21:18:22 PM
Ja, nu har man väl ordnat med alla leveranser av medeldistansflyg så att MD-80 och 737-Classic ersätts inom kort. Då börjar det som sagt bli tid för att lägga energi på långdistansplanen. Det är väl främst 340-orna som slukar bränsle och tömmer kontot för SAS, så det rimligaste vore väl att ersätta dessa först. Lägger man en order på A350/B787 så är det väl bra många års väntetid innan man får något, så jag undrar om det inte finns något bättre begagnat där ute? Mig veterligen finns det gott om 777-200 som letar nya ägare, och med endast två motorer borde de ju gå snålare än A340. Dock kanske dom är för gamla eller slitna så det ändå inte passar, vad vet jag? ;D

Jag fick dock höra för ett tag sedan att man skulle hyra in en extra blankvit A340 till sommaren och ha som reserv, stämmer det fortfarande? I så fall borde man ju kunna fräscha upp de nuvarande planen medan man har extra kapacitet.


Det är väl i första hand 340-planen som börjar bli dags att hitta ersättare för. A330 är ju fortfarande ett i högsta grad gångbart plan på marknaden och säljer nytt i hyfsade volymer. Det förefalle kostnadseffektivt och pålitligt. Fördelen med 330/340 är att de i grunden är samma plan och kan flygas av samma besättning. Airbusplanen körs med joystick medan Boeing fortfarande använder den traditionella spaken. Det gör att flygbolagen gärna håller isär de som flyger plan från respektive tillverkare. En mix av A330 och 777 för en så liten flotta kan alltså bli ganska kostsam om besättningarna bara är certifierade för en typ. Besättningsreserven måste i så fall öka och det kan vara svårt att snabbt kasta in "fel" plan, något som man ju gör idag när så behövs (dvs exempelvis att en 340 får gå ARN-EWR istället för en 330).

British Airways påstås gå så långt att merparten av de blivande A380-besättningarna kommer från europaflottan eftersom de är vana att köra med airbusplanens cockpit. Endast ett fåtal blir omskolade B747/777-piloter. Därför får man nog tänka sig att ett framtida val för SAS bör vara en flygplanstyp och då torde det vara en enhetsflotta av B777 eller A350 som är aktuellt, eller möjligen nya exemplar av A330. Problemet är att A330-300 inte klarar alla distanser SAS kör idag, utan man måste komplettera med ett antal A330-200 med längre räckvidd men färre platser.

Bussmupp

Här var det snygga bilder! Särskilt den första. Ser nästan ut som den ska landa på vägen. 8)

Walter

Är det ett plan i orginal SAS målning i bakgrunden på bilden med LN-RRO?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Danne B.

Citat från: Mikey skrivet 03 maj 2013, 13:21:31 PM
Ja, lite mer flygplan nu igen...

SAS Boeing 737-600, LN-RRO. I bakgrunden var det en hel del plan här



Nu blir jag extremt nyfiken på dom två kärrorna till vänster i bakgrunden. Finns det nå´n info om dessa? :)

//Danne

Mikey

De två planen där i bakgrunden är av modell Caravelle. Dom ägs av entusiastföreningen Le Caravelle Club, där planet som idag har finsk flagga på rodret förhoppningsvis ska kunna flyga igen i framtiden. Den slitnare i SAS-målning är mig veterligen endast reservdelsförråd (Inte helt säker dock). Bifogar en bild från öppet hus förra året på en av dem:


Mikey

Citat från: Cero skrivet 03 maj 2013, 23:02:06 PM
Det är väl i första hand 340-planen som börjar bli dags att hitta ersättare för. A330 är ju fortfarande ett i högsta grad gångbart plan på marknaden och säljer nytt i hyfsade volymer. Det förefalle kostnadseffektivt och pålitligt. Fördelen med 330/340 är att de i grunden är samma plan och kan flygas av samma besättning. Airbusplanen körs med joystick medan Boeing fortfarande använder den traditionella spaken. Det gör att flygbolagen gärna håller isär de som flyger plan från respektive tillverkare. En mix av A330 och 777 för en så liten flotta kan alltså bli ganska kostsam om besättningarna bara är certifierade för en typ. Besättningsreserven måste i så fall öka och det kan vara svårt att snabbt kasta in "fel" plan, något som man ju gör idag när så behövs (dvs exempelvis att en 340 får gå ARN-EWR istället för en 330).

British Airways påstås gå så långt att merparten av de blivande A380-besättningarna kommer från europaflottan eftersom de är vana att köra med airbusplanens cockpit. Endast ett fåtal blir omskolade B747/777-piloter. Därför får man nog tänka sig att ett framtida val för SAS bör vara en flygplanstyp och då torde det vara en enhetsflotta av B777 eller A350 som är aktuellt, eller möjligen nya exemplar av A330. Problemet är att A330-300 inte klarar alla distanser SAS kör idag, utan man måste komplettera med ett antal A330-200 med längre räckvidd men färre platser.

Jo, det hade jag inte tänkt på. Men frågan är hur beläggningen ser ut på deras långdistansflyg? Det kanske räcker med 330-200 på sina turer, om man kan hitta sådana. Eller så får man helt enkelt lägga en order på ett gäng nya plan som ersätter hela flottan och glatt vänta tills de kommer. För som du säger börjar det bli dags att ersätta främst 340.