Biljettköp måste för barnvagnar i Slussen

Startat av Camilla, 09 mars 2013, 14:10:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Lung To skrivet 16 mars 2013, 20:54:00 PM
Och nu när remsorna skall försvinna man kunde installera en till kortläsare vid mittendörrarna där man kan blippa med även med laddningsbara accesskort samt övriga kort och sen utöka kontrollerna.

Detta finns redan, och fungerar, i dubbeldäckarna på 676.

JDS

Citat från: Danne B. skrivet 16 mars 2013, 11:50:02 AM
Nej, jag tror det går alldeles utmärkt. Vid t.ex. en kontroll kan kontrollanter kontrollera att personen har ett giltigt färdbevis (i form av t.ex. månadskort eller SMS-biljett) även om det inte "blippats" framme hos chauffören. Var ligger problemet? Att folk med barnvagn inte kan köpa månadskort eller skicka SMS har jag svårt att tro.

Jag tycker att du uppvisar en påtaglig oförståelse för de faktiska omständigheterna vid den tid då detta inrättades. SMS-biljett fanns inte då, och att man skulle köpa månadskort för att åka ett par gånger i veckan är ju lika dumt idag som det var då. Nej, det var helt enkelt så att det inte fanns något annat rimligt sätt att ordna detta än att barnvagnsföraren befriades från kravet på att inneha färdbevis. Självbetjäning hade förutsatt automater vilket inte fanns då och fortfarande inte finns, och man kan ju inte gärna kräva att folk ska inneha ett dyrt periodkort om de bara gör enstaka resor.

Nico

Känns som om ni pratar om helt olika saker. Danne har väl pratat om nutidens behov och möjligheter, inte vad som ursprungligen var upphovet till denna särlösning?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

JDS

Danne frågade "Varför är det egentligen gratis" och svaret på en sådan fråga är alltid historiskt.

I huvudsak är allt likadant fortfarande. Viserings/valideringsproblematiken finns fortfarande kvar, accessmaskinerna sitter hos föraren. Avskaffandet av kontanthanteringen förändrar ingenting egentligen, berörda resenärer hade tidigare ett förköpshäfte eller periodkort, idag har de ett accesskort som ska blippas.

Nico

Nja, snarare handlar väl hela frågan (som jag uppfattar det) om just varför är det gratis fortfarande...
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

JDS

I huvudsak är allt likadant fortfarande. Viserings/valideringsproblematiken finns fortfarande kvar, accessmaskinerna sitter hos föraren. Avskaffandet av kontanthanteringen förändrar ingenting egentligen, berörda resenärer hade tidigare ett förköpshäfte eller periodkort, idag har de ett accesskort som ska blippas.

Danne B.

Citat från: JDS skrivet 17 mars 2013, 00:24:05 AM
Jag tycker att du uppvisar en påtaglig oförståelse för de faktiska omständigheterna vid den tid då detta inrättades. SMS-biljett fanns inte då, och att man skulle köpa månadskort för att åka ett par gånger i veckan är ju lika dumt idag som det var då. Nej, det var helt enkelt så att det inte fanns något annat rimligt sätt att ordna detta än att barnvagnsföraren befriades från kravet på att inneha färdbevis. Självbetjäning hade förutsatt automater vilket inte fanns då och fortfarande inte finns, och man kan ju inte gärna kräva att folk ska inneha ett dyrt periodkort om de bara gör enstaka resor.

Precis som Nico skriver så handlar min frågeställning om varför det är gratis, inte om varför det varit gratis eller varför det blev gratis från början. Självklart förstår jag att SMS-biljetter inte fanns på en tid när mobiltelefoner inte ens var uppfunna...

Och jag vidhåller att det är märkligt att en person med barnvagn helt slipper lösa biljett, medan en person utan barnvagn måste köpa SMS-biljett eller i förväg inhandla ett annat färdbevis för att kunna göra enstaka resor. Om dom kan lösa det så kan en person med barnvagn göra det. Vad gör barnvagnen för skillnad? Den som inte har barnvagn kan ju ändå inte köpa något färdbevis av föraren, utan är som sagt hänvisad till t.ex. SMS-biljetter. Så jag har svårt att se varför det faktum att barnvagnsföraren inte går in genom framdörren är avgörande eftersom chauffören ändå bara viserar och inte säljer färdbevis.

//Danne

Staffan Sävenfjord

Citat från: Danne B. skrivet 18 mars 2013, 09:11:47 AM
Precis som Nico skriver så handlar min frågeställning om varför det är gratis, inte om varför det varit gratis eller varför det blev gratis från början. Självklart förstår jag att SMS-biljetter inte fanns på en tid när mobiltelefoner inte ens var uppfunna...

Och jag vidhåller att det är märkligt att en person med barnvagn helt slipper lösa biljett, medan en person utan barnvagn måste köpa SMS-biljett eller i förväg inhandla ett annat färdbevis för att kunna göra enstaka resor. Om dom kan lösa det så kan en person med barnvagn göra det. Vad gör barnvagnen för skillnad? Den som inte har barnvagn kan ju ändå inte köpa något färdbevis av föraren, utan är som sagt hänvisad till t.ex. SMS-biljetter. Så jag har svårt att se varför det faktum att barnvagnsföraren inte går in genom framdörren är avgörande eftersom chauffören ändå bara viserar och inte säljer färdbevis.

//Danne

Håller helt med dig. Man skulle ju om just detta med att lämna barnet obevakat i barnvagnen medan man går fram till föraren och viserar skulle vara att problem införa regeln att man skall ha biljett men man behöver inte gå fram till föraren och visera den. Däremot skall den förstås kunna viseras för en kontrollant. Det borde väl också vara en enkel åtgärd att montera en Access-läsare även vid mittdörrarna.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jonas1968

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 mars 2013, 09:17:57 AM
Håller helt med dig. Man skulle ju om just detta med att lämna barnet obevakat i barnvagnen medan man går fram till föraren och viserar skulle vara att problem införa regeln att man skall ha biljett men man behöver inte gå fram till föraren och visera den. Däremot skall den förstås kunna viseras för en kontrollant. Det borde väl också vara en enkel åtgärd att montera en Access-läsare även vid mittdörrarna.
Problemet är väl i dagsläget för dom som åker på remsa. Finns ju ingen möjlighet att stämpla dem vid mittdörrarna och några stämplingsautomater där kommer ju knappast att monteras in heller då remsorna ändå skall försvinna inom kort men den dagen som remsorna är borta och helt ersatta med reskassan så borde man ju installera kortläsare vid mittdörrarna. Detta skulle ju också snabba upp påstigningen om inte alla måste köa framme hos föraren. Den som struntar i att stämpla får ta konsekvenserna då kontrollanterna kommer i stället. Så har det ju fungerat på spårvagnarna i Göteborg så länge jag mins så det borde fungera även hos SL.

Ersa

En annan viktig aspekt är VBP som med största sannolikhet kommer att införas på alla linjer som upphandlas i framtiden. E20 var nog startskottet.
Och med VBP överallt måste alla resenärer registreras i kortläsarna, även om de har en barnvagn med sig.

yngrot

Men även om en remsa ska stämplas   så är det väl bara för den med barnvagn att  innan påstigning gå till framdörr så remsan stämplad och sen in därbak.. . Jag har lite svårt försåt att detta inte kan fungera i S-L området när det går överallt annars i Sverige..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Jonas1968

Citat från: yngrot skrivet 18 mars 2013, 13:39:27 PM
Men även om en remsa ska stämplas   så är det väl bara för den med barnvagn att  innan påstigning gå till framdörr så remsan stämplad och sen in därbak.. . Jag har lite svårt försåt att detta inte kan fungera i S-L området när det går överallt annars i Sverige..
Problemet med att först gå fram och stämpla och sedan krångla på barnvagnen är nog att detta borde försena påstigningen om resenären med barnvagn först skall köa vid framdörren och sedan ta på barnvagnen. Detta är nog inte samma problem ute i landet som i Stockholm. Nu kommer ju detta problem att försvinna då remsorna försvinner om man installerar kortläsare även vid bakdörren.

JDS

Citat från: Danne B. skrivet 18 mars 2013, 09:11:47 AM
Precis som Nico skriver så handlar min frågeställning om varför det är gratis, inte om varför det varit gratis eller varför det blev gratis från början. Självklart förstår jag att SMS-biljetter inte fanns på en tid när mobiltelefoner inte ens var uppfunna...

Och jag vidhåller att det är märkligt att en person med barnvagn helt slipper lösa biljett, medan en person utan barnvagn måste köpa SMS-biljett eller i förväg inhandla ett annat färdbevis för att kunna göra enstaka resor. Om dom kan lösa det så kan en person med barnvagn göra det. Vad gör barnvagnen för skillnad? Den som inte har barnvagn kan ju ändå inte köpa något färdbevis av föraren, utan är som sagt hänvisad till t.ex. SMS-biljetter. Så jag har svårt att se varför det faktum att barnvagnsföraren inte går in genom framdörren är avgörande eftersom chauffören ändå bara viserar och inte säljer färdbevis.

//Danne

Svara gärna på mitt senaste inlägg i stället för det föregående, så att jag slipper upprepa mig när du ställer nya frågor som jag redan har besvarat. Eftersom jag är så vänlig så gör jag ett undantag:

Citat från: JDS skrivet 17 mars 2013, 09:57:20 AM
Danne frågade "Varför är det egentligen gratis" och svaret på en sådan fråga är alltid historiskt.

I huvudsak är allt likadant fortfarande. Viserings/valideringsproblematiken finns fortfarande kvar, accessmaskinerna sitter hos föraren. Avskaffandet av kontanthanteringen förändrar ingenting egentligen, berörda resenärer hade tidigare ett förköpshäfte eller periodkort, idag har de ett accesskort som ska blippas.

Jacob

Har inte läst hela tråden så vet inte om någon har tagit upp detta redan, men jag ser allt för ofta folk som missbrukar detta och går på med en tom barnvagn för att få åka gratis, och även flera personer som går på med barnvagnen och tror att de får åka gratis. Detta gäller ju bara barnvagnsföraren.. Dock är det ju aningen svårt för föraren att kolla alla barnvagnar så att det ligger en unge i...

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Camilla

Nu får man tydligen passera spärrarna gratis om man är gående enligt en kommentar.
http://www.nvp.se/Nacka/Nacka/MP-kraver-battre-barnvagnssituation/