Urspårning Saltsjöbanan

Startat av Peter Rost, 15 januari 2013, 06:06:24 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars-Håkan_E

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 17 januari 2013, 01:04:52 AM
Att inga handbromsar är till kan jag förstå, men parkeringsbromsen bör väl vara till? Om sådan nu finnes på dessa vagnar vill säga... Den används i varje fall alltid när man ställer av/"nattparkerar" de järnvägsfordon jag normalt kör.

Är vagnsättet "avställt" så är det fastbromsat (på ej hyttombyggda Cx genom att ta ur "Bromsklubban") men tåg som är aktiverade har inte någon parkeringsbroms ansatt utan står med full driftbroms ansatt och de aktuella tåget bör ha varit just aktiverat, annars har man b.la ingen innerbelysning.
Som Micke nämnde kan man "hamna" i hållbromsläge genom att utföra dörrmanöver men det spelar ingen större roll, tåget kan ändå inte komma i rörelse utan att man utför de handgrepp som krävs för detta.

Olof Lagerkvist

#46
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 januari 2013, 13:40:11 PM
Det finns i alla fall anledning för Arriva att se över att säkerhetsinstruktionerna är korrekt formulerade och - framför allt - att de efterlevs.

Sedan skulle jag vilja ge en uppsträckning åt dem som uttalat med sådan tvärsäkerhet att städerskan körde tåget. Hela främre delen av första vagnen var krossad, hon hittades under tåget och ändå har presstalespersoner från SL, Arriva och polisen uppgett som ett faktum att hon fanns i hytten när det hände. Något som de vid bara aldrig så lite eftertanke borde ha förstått att de inte kunnat veta.

Det här reagerade jag också på. I ett sådant här läge går det inte att avfärda någon förklaring som osannolik. Det är ju ganska uppenbart att det är något extremt osannolikt som hänt, extremt osannolika saker händer också ibland, vilket då gör att man måste vara ganska förutsättningslös i utredningsarbetet. Då kan man inte komma med tvärsäkra uttalanden och där tycker jag det enbart var städbolaget som skötte sig någorlunda, Arriva och SL har en del mediastrategi att fundera över, minst sagt.

När jag hörde om händelsen drog jag en parallell till en händelse i London Underground på 90-talet. Ett tåg skulle starta från en station efter utbyte av resenärer, men en dörr hade hakat sig och föraren fick inte klarsignal. Föraren lämnar manöverspaken i körläge, går ut och sparkar bort det som ligger i vägen för dörrarna. Dörrarna går igen och tåget kör iväg. Med föraren kvar på plattformen. Tåget nödstoppas som väl är vid nästa stoppsignal och krockar aldrig med något framförvarande tåg eller stoppbock, men ändå. Man hade ju plötsligt en situation att förhålla sig till med resenärer i ett tåg i en tunnel utan ombordpersonal.

När det gäller den händelsen hade föraren givetvis gjort fel genom att lämna hytten med manövern i körläge. Han hade dessutom ställt en tung väska på dödmansgreppet för att slippa hålla i det. Normalt var dörrarna till förarhytterna dessutom kopplade över klarsignalen, så hade det fungerat som det var tänkt skulle ändå tåget stått stilla av den anledningen tills föraren kom in igen. Men dessvärre hade den funktionen kopplats ur i depån och missats att kopplas in igen. Ja, kort sagt, en otrolig massa tillfälligheter och märkliga olyckliga sammanträffanden och ett fullkomligt osannolikt händelseförlopp. Men haveriutredningen pekade på en "kultur" med att åsidosätta säkerhetssystem för att man räknade med att det fanns flera säkerhetssystem kvar. Till slut finns det ju lilksom inget kvar som kan ta över och då händer saker som till synes är otroligt osannolika. Efter detta konstruerades säkerhetsgreppen om en del och det blev dessutom rejäl uppsträckning för rutinerna i depåerna och bland förare.

Parallellen till den här händelsen kanske är lite långsökt sett utifrån det som hände i Saltsjöbaden. Men ändå. Det visar ändå att något åt det hållet som några av de första som uttalade sig avfärdade som allt för osannolikt faktiskt har hänt.

Personligen tyckte jag dessutom hela idén med att någon "stulit" ett tåg kändes mindre sannolik än något annat. Någon reagerade på detta i ett engelskt forum jag brukar följa och skrev: "Trots att flera filmer försökt att visa motsatsen, är detta med att stjäla ett tåg egentligen inte ett brott med alltför många möjliga flyktalternativ (speciellt om man vill behålla tåget)."  ;)
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Staffan Sävenfjord

En annan osannolik händelse är när ett radiostyrt diesellok kom i gång av sig självt i Göteborg och hamnade i den livliga korsningen mellan Bergslagsgatan och Stadstjänaregatan alldeles utanför Nils Ericsonsterminalen. Eftersom jag var bekant med utredaren fick jag vet hur det gick till.

Radioloksoperatören hade märkt att batteriet i styrenheten till radion, med vilket han styrde dieselloket, började bli dåligt och gick därför in i en personallokal för att byta detta. Han lämnade loket med växeln i drive och utan att dra åt bromsen. När han kom in och vände på styrenheten för att komma åt batteriet råkade en lös skruv falla så olyckligt att den indikerade att han tryckt på framåt för loket. Den här gången hände inget värre än att några bilister blev rejält uppskrämda och tidningarna fick en del "roliga bilder".

Men visst var det en totalt osannolik händelse. Så sådant inträffar ibland. I Saltsjöbads-fallet tycker jag det är ännu mer osannolikt att en 22-årig städerska med vett och vilja skulle sätta sig och köra ett tåg med full fart från Neglinge till Saltsjöbaden och i så fall utan att göra ett försök att bromsa. I stället har man börjar spekulera över självmord och till och med terrorattentat.

Jag utvecklar detta  lite mer på min blogg.
http://savenfjord.blogspot.se/2013/01/stal-staderskan-taget.html

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Nico

Ibland blir man fundersam på hur saker återges. Jag undrade ju redan nästan högst upp på sid. 2 i denna tråd om en olyckshändelse kunde vara en plausibel förklaring, men många verkar ha bespetsat sig på säkerhetsattribut och rutiner... som dock nu verkar ha varit genomgående bortkopplade eller ignorerade.

"I det fallet så blir man verkligen nyfiken på vad som kan ha hänt? Stulet tåg låter lite väl simpelt och med tanke på hur förvirrat det verkar vara så kan ju den stackars städerskan t.o.m. ha råkat dra till något när hon skulle skura hytten...

Om allt står på och i princip öppet som det nu verkar vara enligt vad som kommit  fram så kommer man givetvis att undra. Denna typ av fordon är väl även bl.a. byggda för att accelerera snabbt? Om något händer så föreställer jag mig att 1½-2 km avverkas fort relativt fort. Tur i oturen kanske att färden inte gick åt andra hållet."



Allt i enlighet med teorin om Ockhams rakkniv. Ska verkligen bli intressant att se vad man till slut kommer fram till när den stackars städerskan får komma till tals. Att man direkt verkar ha utgått från att hon stal tåget (för att kanske begå självmord) kändes ändå ganska krystat.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

HJP

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 januari 2013, 13:40:11 PM
Aftonbladet lägger i dag fram en teori, som stämmer mycket väl med min uppfattning (kvalificerad gissning alltså) om hur olyckan kan ha gått till. Det var något sådant här jag tänkte direkt när jag hörde talas om olyckan.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16085216.ab
****
Ja, det är helt obegripligt, hur man kan ha det på det sättet.
Det minsta man kan begära, är väl att ha en skyddsväxel i avvisande läge, så att tågsättet inte kan komma ut på linjen  >:(
Från SL, har man också medgett brister i säkerheten, i ABC, de regionala nyheterna på SVT1.

HJP

Lars-Håkan_E

På många håll och inom många branscher utvecklas genom åren egna arbetssätt som inte alltid står i överenstämmelse med regler o föreskrifter.

Lite som Ba tåget som körde ner en hindertavla vid infarten till en station eftersom personalen var ouppmärksam och ordinarie tkl:s hade egna rutiner där hindertavlor inte ingick då han sparade ett par 100 m promenad då.

Att lämna ett aktiverat tåg med bromsarna manipulerade för att dem inte ska frysa tyder ju på en extremt dålig säkerhetsfilosofi som upparbetats under lång tid, sannolikt redan under monopoltiden, har man problem med att bromsarna fryser i driftbroms eller hållbromsläge på natten måste man vidta åtgärder och det gör man inte genom att sätta säkerhetsfunktioner ur spel.

Tänk om någon eller några hade omkommit p.ga av att man manipulerat systemen och att överordnade underlåtit att vidta nödvändiga åtgärder för att stoppa detta?

D_skalis

Enligt uppgift från åklagarmyndigheten så är kvinnan som fanns i tåget inte längre misstänkt för brott

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16092201.ab
/David
Intresserad av utryckningsfordon och bärgare
och lastbilar i alla olika utseenden
Frilansfotograf
http://www.blaljusbilder.org
www.david-sfoto.se

Micke A

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 17 januari 2013, 21:59:39 PM
På många håll och inom många branscher utvecklas genom åren egna arbetssätt som inte alltid står i överenstämmelse med regler o föreskrifter.

Lite som Ba tåget som körde ner en hindertavla vid infarten till en station eftersom personalen var ouppmärksam och ordinarie tkl:s hade egna rutiner där hindertavlor inte ingick då han sparade ett par 100 m promenad då.

Att lämna ett aktiverat tåg med bromsarna manipulerade för att dem inte ska frysa tyder ju på en extremt dålig säkerhetsfilosofi som upparbetats under lång tid, sannolikt redan under monopoltiden, har man problem med att bromsarna fryser i driftbroms eller hållbromsläge på natten måste man vidta åtgärder och det gör man inte genom att sätta säkerhetsfunktioner ur spel.

Tänk om någon eller några hade omkommit p.ga av att man manipulerat systemen och att överordnade underlåtit att vidta nödvändiga åtgärder för att stoppa detta?
Monopoltiden?, är väl så fortfarande

BSB101

Citat från: Micke A skrivet 18 januari 2013, 13:36:06 PM
Monopoltiden?, är väl så fortfarande

Finns det något juridiskt (förutom att man måste få detaljplaner och dylikt godkända) som hindrar att ett privat företag bygger upp en Saltsjöbana 2 och börjar med egen trafik?

Lars-Håkan_E

Citat från: Micke A skrivet 18 januari 2013, 13:36:06 PM
Monopoltiden?, är väl så fortfarande

Ja så kan man ju också se det :-)

Det jag ville ha sagt var att denna filosofi knappast är något som man kan beskylla Arriva för, den har säkerligen upparbetats under lång tid, kanske ända sedan SL var både operatör, spårägare och fordonsägare etc.

sa0azs

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 17 januari 2013, 17:07:56 PM
Personligen tyckte jag dessutom hela idén med att någon "stulit" ett tåg kändes mindre sannolik än något annat. Någon reagerade på detta i ett engelskt forum jag brukar följa och skrev: "Trots att flera filmer försökt att visa motsatsen, är detta med att stjäla ett tåg egentligen inte ett brott med alltför många möjliga flyktalternativ (speciellt om man vill behålla tåget)."  ;)
Nej, det är ju ganska lätt att spåra  ;D