Urspårning Saltsjöbanan

Startat av Peter Rost, 15 januari 2013, 06:06:24 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Micke A skrivet 16 januari 2013, 15:07:29 PM
Städaren rangerar nog inte, men dom gör ju alltid en plockstädning på vagnar som kommer in och ibland så får dom tillgång till en nyckel så man kan tända belysning i tåget för städningen.

Är det samma nyckel som man använder när man skall köra tåget?

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

AGR

Citat från: Nico skrivet 15 januari 2013, 19:01:11 PM
Någonstans bör det väl ha funnits någon trafikledare som hade en övervakande funktion? Å andra sidan är det frågan hur snabbt en sådan ändå hade hunnit reagera.

I övrigt så var Arriva ute på ABC-nytt nu vid 18:10 och medgav brister i rutiner. Lär komma lite mer detaljerad info vid 19:15-sändningen.

TLC på Saltsjöbanan är obemannat på natten, ställverket sköts från TLC SB. Det fanns ingen TL i tjänst som kunde se eller stoppa tåget.
Mvh AGR

the0fiskis

jag var där tidgare idag och blev en hel del bilder men detta är ett urval ur dem...  (skriver i denna tråd istället för skapa en ny)
text är under bilderna.

många som var kollade på. även medier som jag såg: svt (abc), tv4, sr(radio). och ca 4 filmkameror (som tv använder)



närbilder

pappa son  :D

tbt var där och infranord och arvida bärning... samarbete är bra   8)

ovanlig syn

snart dags för lyft¨

där var dem loss

inte så mycket skada vet ej hur det ser ut under...
hörde att dem ska låta dem andra stå kvar för dem måste stablitera upp huset.

Corny

Citat från: AGR skrivet 16 januari 2013, 17:05:32 PM
TLC på Saltsjöbanan är obemannat på natten, ställverket sköts från TLC SB. Det fanns ingen TL i tjänst som kunde se eller stoppa tåget.
Mvh AGR

Fråga från en lantis. Vad är skillnaden på TLC på Saltsjöbananan och TLC SB?

Micke A

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 januari 2013, 16:30:27 PM
Är det samma nyckel som man använder när man skall köra tåget?
Nop, det är det inte

Karsten

Citat från: Corny skrivet 16 januari 2013, 19:44:09 PM
Fråga från en lantis. Vad är skillnaden på TLC på Saltsjöbananan och TLC SB?

Ett skrivfel...

Micke A

Citat från: Corny skrivet 16 januari 2013, 19:44:09 PM
Fråga från en lantis. Vad är skillnaden på TLC på Saltsjöbananan och TLC SB?
Är samma sak, TLC Saltsjöbanan eller TLC SB (förkortning)
Trafikledaren sköter om ställverket under ordinarie tjänstgöring och vid trafikens slut, lägger växlar på frigivning, efter då det är spårdisposition, så sitter inte Huvudtillsyningsmanen (HTSM) i Neglinge, utan på annan plats med en loggad telefon (samtals spelas in)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Micke A skrivet 16 januari 2013, 19:45:34 PM
Nop, det är det inte

Tack! Men det spelade ju tydligen ingen roll i det här fallet eftersom enligt SL:s vd (återgett av bland annat text-tv) sagt att rangeraren lämnat kvar környckeln. Dessutom uppgav han att tåget var bromslöst. Vad jag förstår så innebär detta att "dödmansgreppet" inte fungerar heller. Det vill säga att det måste aktiveras för att tåget skall kunna starta men släpper man det sedan händer ingenting eftersom det inte finns några bromsar som kan slå till.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Micke A

Ja, det är en sak jag reagerat på när man säger att tåget var obromsat.
Jag tror man menar att tåget inte handbromsat eller något liknade, då om környckeln satt kvar i ett visst läge, vid dörröppning så går vagnen ner på hållbroms som det kallas.
Men det bromsen klarar av att hålla kvar ett tåg, så något mer har ju hänt.
Är samma system på C6h vagnarna som C10/11 vagnarna med környckel för körning och kombinyckel för dörrarna. Vagnar av typ C14 och C15 har bromsklubba och kombinyckel.

Lars-Håkan_E

Tåget skulle väl gå ut först på morgonen så några handbromsar drar man ju aldrig åt och jag antar att vagnarna stod aktiverade o klara.
Att tåget inte hade några bromsar faller ju på sin orimlighet

Bernt Talbrant

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 16 januari 2013, 23:00:16 PM
Tåget skulle väl gå ut först på morgonen så några handbromsar drar man ju aldrig åt och jag antar att vagnarna stod aktiverade o klara.
Att tåget inte hade några bromsar faller ju på sin orimlighet

Att inga handbromsar är till kan jag förstå, men parkeringsbromsen bör väl vara till? Om sådan nu finnes på dessa vagnar vill säga... Den används i varje fall alltid när man ställer av/"nattparkerar" de järnvägsfordon jag normalt kör.

Nico

Nu är jag visserligen totalt okunnig på detta område, men med tanke på att det verkar funnits flera udda rutiner, folk utan behörighet som kunnat komma intill osv. så tycker jag i alla fall jag att detta mer och mer bara låter som en händelse som bara väntade på att inträffa.

Frågan ställdes ju tidigare vad städerskan kan tänkas ha haft för motiv? Får mer och mer känslan av att hon bara hade oturen att råka vara den utlösande faktorn (medvetet eller omedvetet) i en reaktion som bara verkar ha väntat på att brisera på något vis.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nico skrivet 17 januari 2013, 07:27:43 AM
Frågan ställdes ju tidigare vad städerskan kan tänkas ha haft för motiv? Får mer och mer känslan av att hon bara hade oturen att råka vara den utlösande faktorn (medvetet eller omedvetet) i en reaktion som bara verkar ha väntat på att brisera på något vis.

Det finns tidigare exempel från järnvägsvärlden där anställda - eller för den delen sådana som obehörigt berett sig plats till området - utan behörighet att köra eller flytta tåg velat prova på att köra. Avsikten har varit att köra tåget några meter men så har farten ökat fortare än de trott och de har gripits av panik och inte hunnit med att bromsa. Det har dock inte lett till lika dramatiskt förlopp som nu vid Saltsjöbaden.

Fenomenet är ju inte direkt okänt från buss- eller lastbilsdepåer.

Vi har ju också "lånet" av en X1 i Nynäshamn under andra halvan av 1980-talet. Någon hade lyckats lägga om växlar och starta upp en X1 samt köra den till Västerhaninge. Det hela upptäcktes av fjärrtågklareraren när ett spår i Vhe indikerades som belagt. I det här fallet var det säkert en SJ-anställd men någon skyldig kunde aldrig pekas ut även om misstankarna gick åt ett bestämt håll. Skall väl påpekas att vederbörande inte var lokförare till yrket eller överhuvudtaget hade någon formell utbildning i att köra X1.

Jag vill inte beteckna detta som dåligt säkerhetstänkande av tågoperatörerna men väl hos några få av dem som är anställda hos dem eller deras underleverantörer. Sådant är svårt att skydda sig mot.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Nisse Bökelund

Hade det funnits spårspärrar ( som får tåget att spåra ur vid passering av stopp ) så hade tåget troligtvis inte kommit längre än till utfartssignalen och skadorna
inte blivit värre än kanske en trasig växel och ev, någon hjulaxel. Då jag började på Sj pendeltrafik 1984 så hade troligtvis lånet av X1,an ganska nyligen skett. Det ryktades O B S. ryktades om att det var någon anställd i Älvsjöhallen och dom har ju kännedom om hur man klargör och kör tågen. Dock ej städpersonalen. Nisse.

Staffan Sävenfjord

Aftonbladet lägger i dag fram en teori, som stämmer mycket väl med min uppfattning (kvalificerad gissning alltså) om hur olyckan kan ha gått till. Det var något sådant här jag tänkte direkt när jag hörde talas om olyckan.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16085216.ab

Det finns i alla fall anledning för Arriva att se över att säkerhetsinstruktionerna är korrekt formulerade och - framför allt - att de efterlevs.

Sedan skulle jag vilja ge en uppsträckning åt dem som uttalat med sådan tvärsäkerhet att städerskan körde tåget. Hela främre delen av första vagnen var krossad, hon hittades under tåget och ändå har presstalespersoner från SL, Arriva och polisen uppgett som ett faktum att hon fanns i hytten när det hände. Något som de vid bara aldrig så lite eftertanke borde ha förstått att de inte kunnat veta.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)