Urspårning Saltsjöbanan

Startat av Peter Rost, 15 januari 2013, 06:06:24 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars-Håkan_E

Citat från: HJP skrivet 15 januari 2013, 13:39:02 PM
****
Med moderna stoppbockar av betong, tror jag att det skulle vara säkert.
****
Städpersonal behöver aldrig flytta några tåg, det finns personal för sådant.
Nu är inte "SSnJ" mitt område, men man kan undra hur en städerska kunde få igång tåget, utan att det upptäcktes på ställverket.
Jag är tveksam till att man kan köra från depån i Neglinge, direkt mot Saltsjöbaden. Jag tror att man måste köra ut mot Slussen, och byta ände.

HJP

Nej det går att komma ut på trafikspåret mot Saltis direkt från depån.

Tåget stod ju gissningsvis aktiverat och klart för trafik eftersom det sannolikt skulle gå ut som morgonens första tåg mot Saltsjöbaden.

Med reservation för att man på Saltsjöbanan under åren infört ny utrustning i samband med hyttombyggnader o dyl så vill jag nog påstå att det inte är några större problem att åka iväg så länge växlar ligger "rätt"  Att "få igång" tåget kräver inga större expertkunskaper, mer ska jag nog inte skriva.

Nico

I det fallet så blir man verkligen nyfiken på vad som kan ha hänt? Stulet tåg låter lite väl simpelt och med tanke på hur förvirrat det verkar vara så kan ju den stackars städerskan t.o.m. ha råkat dra till något när hon skulle skura hytten...

Om allt står på och i princip öppet som det nu verkar vara enligt vad som kommit  fram så kommer man givetvis att undra. Denna typ av fordon är väl även bl.a. byggda för att accelerera snabbt? Om något händer så föreställer jag mig att 1½-2 km avverkas fort relativt fort. Tur i oturen kanske att färden inte gick åt andra hållet.

Man får väl se vad som händer när stackarn blir tillräckligt kurant för att höras för det är väl bara hon som kan svara på vad som verkligen hände. Det enda positiva är väl att det ganska mycket, från rutiner till byggregler, som lär ses över.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Menzies

Tågen har dödmansgrepp, så att det var av misstag är knappast troligt

Nico

De borde väl ha det, men med tanke på att det inte verkar finnas något annat hinder, dvs. allt från nollkoll på växlar till avsaknad av ATC hittas ju här så kan man ju undra lite ironiskt så där...  :P
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Lars-Håkan_E

Misstagsvarianten tror jag inte på.

Dessa vagnar har ju fjäderbelastade körspakar (om ingen förändring har gjorts) och det krävs lite kraft för att flytta dem till körläge och hålla kvar dem i ett sådant läge att man får lite fart på ekipaget, om Saltis vagnar även fick fotpedal som säkerhetsgrepp vid hyttombyggnaden av samma typ som tunnelvagnarna har jag inte koll på.

Visst kan man låsa spakarna i körläge (eller kunde) m h a gamla mikrofonhalsarna men det gör man inte av misstag :-( och frågan är om dessa micar och spakar finns kvar idag?

Så att köra iväg olovandes är inga problem om tåget står aktiverat o körklart, annars krävs några handgrepp som inte är helt självklara.

Försvann aktiveringen m h a bromshandtaget vid hyttombyggnaden och ersattes av nyckel eller finns den gamla kvar på Saltis?

Omnilasse

Det svåra är väl att hitta något rimligt motiv - annat än att hon försökt skada sig själv. Och det känns ju som ett ganska knystat sätt även för att göra en sådan sak.

Om någon "snott" tåget, så hade man ju rimligen inte kört med full fart in i ett hus (man påstår ju att hastigheten var 80km/h - hur man nu kan veta det.)

Det känns som att det saknas någon komponent i detta. Jag vet inte vad. Men 20-åriga städerskor som snor tåg hör ju inte riktigt till den vanliga "tågtjuven"...

Nico

Nu tror inte heller jag på misstagsteorin utan ironiserade mest lite kring det hela. Förr eller senare lär väl det bli klarlagt vad hon gjort, men ska man spekulera så kan det ju vara så enkelt som att hon sett hur man gjort och provat i tron att det är avstängt... och sedan har det rört sig framåt och då har hon inte vetat hur man ska stanna.... och med 80 km/h så avverkas ju 1½-2 km ganska fort.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Lars-Håkan_E

Citat från: Omnilasse skrivet 15 januari 2013, 20:44:03 PM
Det svåra är väl att hitta något rimligt motiv - annat än att hon försökt skada sig själv. Och det känns ju som ett ganska knystat sätt även för att göra en sådan sak.

Om någon "snott" tåget, så hade man ju rimligen inte kört med full fart in i ett hus (man påstår ju att hastigheten var 80km/h - hur man nu kan veta det.)

Det känns som att det saknas någon komponent i detta. Jag vet inte vad. Men 20-åriga städerskor som snor tåg hör ju inte riktigt till den vanliga "tågtjuven"...

Nej nånting saknas, vad gäller hastigheten kan man ju gissa att hastighetsspärren runt 80 finns kvar så att fortare än så har det inte gått.


Staffan Sävenfjord

Citat från: Menzies skrivet 15 januari 2013, 20:26:54 PM
Tågen har dödmansgrepp, så att det var av misstag är knappast troligt

Om jag är rätt underrättad kan dödmansgreppet kopplas från. Detta är naturligtvis inte tillåtet vid körning på linjen men skall enligt mina uppgiftslämnare vara det vid rangering.

Jag förstår fortfarande inte vad man grundar uppgiften om att städerskan "stulit" eller rent av "kapat" tåget ifrån. Enligt uppgift i media är hon för svårt skadad för att kunna höras och några vittnen till vad som föranledde att hon kom i väg med tåget har jag heller inte hört träda fram.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Lars-Håkan_E

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 januari 2013, 22:11:40 PM
Om jag är rätt underrättad kan dödmansgreppet kopplas från. Detta är naturligtvis inte tillåtet vid körning på linjen men skall enligt mina uppgiftslämnare vara det vid rangering.



Det kan ju vara någon finess som införts när hytterna byggdes om delvis efter samma modell som de äldre Tunnelvagnarna med enkel körspak och fotpedal, men ombyggnaden på Saltis vagnar var enligt uppgift inte lika omfattande som kusinerna på Tunnelbanan så exakt vilka förändringar som infördes får någon annan svara på.

Men det verkar ju märkligt att någon oavsett vem kör 2 km av misstag. Att i princip vem som helst som har tillträde till depån i teorin kan åka iväg med ett tåg, kortare eller längre bit är väl egentligen inget nytt, jobbar man på platsen är det ännu lättare.

I övrigt tycker jag inte man ska spekulera men självmordsteorin är ju mindre trolig, kan ju vara så enkelt att hon skulle visa för en kollega eller kompis och det tog en oväntad vändning.

Peter Rost

Ja, spekulationerna kring olyckan tycks härja fritt på nätet just nu. Om kvinnan var städare/rangerare på depån har hon väl körbehörighet inom depåområdet?.

/Peter

HJP

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 januari 2013, 19:00:02 PM
Tåget stod vid depån i Neglinge. Varför det kom i rörelse lär vi inte veta eftersom den som möjligen kan svara på det är svårt skadad och ännu inte kunnat höras. Vi vet heller inte om bromsarna var urkopplade. Eftersom tåget stod i depån och inte skulle ut på banan just då är det inte helt omöjligt. Det finns också en teoretisk möjlighet att tåget "självstartade" med den unga tjejen ombord. Vi vet ju inte ens om hon befann sig i förarhytten.

SL har i dag gått ut med en massa uppgifter som de enligt min uppfattning inte kan ha belägg för. Ungefär som SJ:s presschef gjorde efter Nosaby-olyckan då en passåkande lokförare enligt henne befunnit sig i förarhytten (vilket han normalt inte får göra) när han i själva verket suttit i förstaklassavdelningen precis bakom förarhytten.

När sådana här saker händer vill alla ha snabba svar om orsaken men det borde en kommunikationsdirektör vid SL veta att det inte går att ge och också ha mod att säga det.
****
Du har helr rätt, Staffan. Det var därför jag var noga med att skriva: "Det jag skriver är endast egna tankar, och ska inte tolkas som att jag kan "SSnJ". Det faktiska händelseförloppet, får utredningen ge svar på", i mitt förra inlägg.

HJP

Björn Ax

Citat från: Peter Rost skrivet 15 januari 2013, 23:57:18 PM
Ja, spekulationerna kring olyckan tycks härja fritt på nätet just nu. Om kvinnan var städare/rangerare på depån har hon väl körbehörighet inom depåområdet?.

/Peter

Städare tror jag knappast har tillstånd att köra tågen. Dom ska nog bara städa igenom dom där dom står.
Stod i dagens metro att hon inte skulle ha tillgång till nycklarna enligt nån chef eller liknande så hur hon fått tag i dom visste dom inte.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Ax skrivet 16 januari 2013, 14:09:54 PM
Städare tror jag knappast har tillstånd att köra tågen. Dom ska nog bara städa igenom dom där dom står.
Stod i dagens metro att hon inte skulle ha tillgång till nycklarna enligt nån chef eller liknande så hur hon fått tag i dom visste dom inte.

Det får nog anses klarlagt att "någon" lämnat kvar nycklarna i fordonet. Arrivas talesman har i alla fall uppgett detta enligt media. Om städarna också rangerar varierar från plats till plats men i Neglinge var det inte så.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Micke A

Städaren rangerar nog inte, men dom gör ju alltid en plockstädning på vagnar som kommer in och ibland så får dom tillgång till en nyckel så man kan tända belysning i tåget för städningen.