Huvudmeny

Debatt om respons

Startat av Bussmicke, 02 december 2012, 23:37:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jacob

Citat från: Björn Forslund skrivet 08 december 2012, 23:44:17 PM
Intressant. Vi tappar alltså "seriösa"användare om vi inte inför zuckerbergknappar? Att vi kanske istället tappar de som orkar mer än att uttrycka sig ens enstavigt spelar förstås ingen roll?
Om man mår så dåligt av att inte få en massa kredd för varje bild man visar är det snarare annan hjälp som behövs.
Vilka seriösa användare har försvunnit? Vi har inte märkt att Bussnack skulle minska.Tvärtom.
Försök att förstå att detta är ett diskussionsforum. Ska man trivas här använder man ett tangentbord o det skriftliga språket.

Det finns en viss skillnad mellan att sakna något och att ha fler möjligheter.

Exempel: En person handlar alltid Mamma Scans köttbullar på ICA.

1) ICA väljer att ta bort Mamma Scans köttbullar från sortimentet. Personen saknar då den varan och slutar handla på ICA.

2) ICA tar in ytterligare en sort köttbullar, ICAs egna. Personen fortsätter handla Mamma Scans och bryr sig inte så mycket om att ICAs egna också finns.

Jag tror det är samma sak med gillaknapp. De som vill ha gillaknapp saknar den och kommer sluta använda sig av forumet om den inte införs. De som inte saknar gillaknappen kommer fortsätta använda forumet och skriva även om gillaknappen tillkommer i "sortimentet".

Förstår ni vad jag vill få fram?

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

jocke

Citat från: Björn Forslund skrivet 08 december 2012, 23:44:17 PM
Intressant. Vi tappar alltså "seriösa"användare om vi inte inför zuckerbergknappar? Att vi kanske istället tappar de som orkar mer än att uttrycka sig ens enstavigt spelar förstås ingen roll?
Om man mår så dåligt av att inte få en massa kredd för varje bild man visar är det snarare annan hjälp som behövs.
Vilka seriösa användare har försvunnit? Vi har inte märkt att Bussnack skulle minska.Tvärtom.
Försök att förstå att detta är ett diskussionsforum. Ska man trivas här använder man ett tangentbord o det skriftliga språket.

Det var ett allmänt tycke om fler forum jag besöker. De tappar användare.
Och man ser även att många användare som har varit mycket aktiva senaste åren plötsligt är avregistrerade.
För övrigt, Visar medlemmarna 451 till 500 (av totalt 1524 medlemmar)
496 av 1524 hjar skrivit 0 inlägg. 1 / 3. De är inte bra i mina ögon, men du kanske tycker annorlunda?
Jag förändrar era liv med detta inlägg

mil

Citat från: jocke skrivet 09 december 2012, 02:02:52 AM
Det var ett allmänt tycke om fler forum jag besöker. De tappar användare.
Och man ser även att många användare som har varit mycket aktiva senaste åren plötsligt är avregistrerade.
För övrigt, Visar medlemmarna 451 till 500 (av totalt 1524 medlemmar)
496 av 1524 hjar skrivit 0 inlägg. 1 / 3. De är inte bra i mina ögon, men du kanske tycker annorlunda?

Det där med att de skrivit 0 inlägg behöver inte betyda så mycket kan vara personer som reggat sig men glömt bort att de är medlemmar  vet själv sidor där jag är medlem  på där jag ej skrivit något men man måste vara reggad för att läsa vissa kommentarer kan vara så de reggat sig för att de trott det varit så ärnnu. De har reggat sig för att de har ett intresse men kanske inte haft en fråga ännu de väljer att inte skriva snygga bilder eller ha buss gåtor som bara en bråkdel kan svara på om ex vis vart den busshållplatsstolpen står


Om man slutar använda ett forum för att en gilla knapp saknas ja då har man ett brist på intresse. Besöker man ett forum BARA för att en gilla knapp finns ja då är det något som är fel någon helt annanstans än forumet. Detta forum är som jag förstått det inte en bildgalleri sida i första hand även om det blivit det. Vad jag förstått det är det att man skall kunna DISKUTERA saker som rör busstrafik etc.


Ärligt talat finns det inget allvarligare att lägga sin tid på än att  man skall kunna klicka gilla på ett ställe bara för man inte orkar skriva något konstruktivt. De flesta som förespråkar gilla knappen har jag märkt har typ en eller två ordiga inlägg som fin bild snygg bild etc

Nico

Citat från: jocke skrivet 09 december 2012, 02:02:52 AM
Det var ett allmänt tycke om fler forum jag besöker. De tappar användare.
Och man ser även att många användare som har varit mycket aktiva senaste åren plötsligt är avregistrerade.
För övrigt, Visar medlemmarna 451 till 500 (av totalt 1524 medlemmar)
496 av 1524 hjar skrivit 0 inlägg. 1 / 3. De är inte bra i mina ögon, men du kanske tycker annorlunda?

Allt är relativt som Einstein väl kanske inte uttryckte det... Bussnack har knappast många aktiva som aktivt avregistrerat sig, men kanske att där är en 5-6 st. Sedan finns det även en och annan som  pga olika orsaker faktiskt blivit portade. Ytterligare några försvann som sagt då Lastbilsforumet stängde. Sammantaget är det dock knappast många.

Vad gäller antal medlemmar och inlägg så ska man inte stirra sig blind på detta då kvantitet inte alltid är synonymt med kvalité. Då vi med jämna mellanrum ansar i Snackets medlemsmatrikel och tar bort de som varit helt inaktiva (helt inaktiv = inte ens varit inloggad) mer än 3 år. Däremot är det mycket riktigt så som mil skriver att man inte behöver vara passiv bara för att man har 0 inlägg. Vissa föredrar helt enkelt att läsa.

Med tanke på det ovan om att vi rensar ibland så har vi alltså de facto 1524 aktiva medlemmar där dock f.n. 496 nöjer sig med att delta genom att läsa. Å andra sidan innebär det att 1028 medlemmar deltar aktivt i högre eller lägre grad. Det är inte fy skam på så vis om man ser till att det trots allt finns en hel del liknande forum som konkurerar om intresset.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ted Selander

Citat från: Björn Forslund skrivet 08 december 2012, 23:44:17 PM
Intressant. Vi tappar alltså "seriösa"användare om vi inte inför zuckerbergknappar? Att vi kanske istället tappar de som orkar mer än att uttrycka sig ens enstavigt spelar förstås ingen roll?
Om man mår så dåligt av att inte få en massa kredd för varje bild man visar är det snarare annan hjälp som behövs.
Vilka seriösa användare har försvunnit? Vi har inte märkt att Bussnack skulle minska.Tvärtom.
Försök att förstå att detta är ett diskussionsforum. Ska man trivas här använder man ett tangentbord o det skriftliga språket.
:)

Om jag nu inte lagt till denna text, hade det kostat tre knapptryck i stället för ett (om det nu är så på F-book), att visa sitt gillande utan att ta språket till hjälp.
En kompromiss kanske?

Björn Forslund

Haha. Ja det är ju så många gör.  ;) tack för det, Ted
En lämplig smiley är ju iaf 10 ggr mer uttrycksfull än zuckerbergknappar
Gärna med några kommenterande ord typ " snygg MaxCi , Bussmicke" , " snygga färger och snygg komposition, vilken bländare körde du på"
På så vis kan vi fortsätta att ha en trevlig stämning med personlig touch.

jocke

Citat från: Björn Forslund skrivet 09 december 2012, 14:20:35 PM
Haha. Ja det är ju så många gör.  ;) tack för det, Ted
En lämplig smiley är ju iaf 10 ggr mer uttrycksfull än zuckerbergknappar
Gärna med några kommenterande ord typ " snygg MaxCi , Bussmicke" , " snygga färger och snygg komposition, vilken bländare körde du på"
På så vis kan vi fortsätta att ha en trevlig stämning med personlig touch.

Fast så får man inte skriva.

- Skriv hela meningar och inte bara enstaka ord. Lägg heller inte bara in en smiley eller ett "håll med" osv. Man kan hålla med föregående talare, tycka att alla bilder folk visar är fina, men man behöver inte skriva enbart det i varje tråd. Sådana inlägg kan därför komma att raderas utan tidigare varning.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Björn Forslund

som det står ovan "gärna med kommentarer...." . Lite tycker jag man kan orka skriva.

admin

I övrigt kan man nog sammanfatta det hela med att denna tråd gått varvet runt varför den låses.