Huvudmeny

Debatt om respons

Startat av Bussmicke, 02 december 2012, 23:37:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Hmm, inte en enda kommentar om bilderna... >:(
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bernt Talbrant

Citat från: Bussmicke skrivet 02 december 2012, 23:37:53 PM
Hmm, inte en enda kommentar om bilderna... >:(

Skulle det vara något märkligt?! Det är väl långt ifrån alltid man får sådana tycker jag.

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 02 december 2012, 23:37:53 PM
Hmm, inte en enda kommentar om bilderna... >:(

Det är därför jag numera ytterst sällan lägger upp bilder numera. Jag prövade ju för ett tag sedan med firman nyaste Setra GT-HD på Roslagsbanekörning (inte ett enda svar), samt en bild på "min" gröna skolbuss på Roslagsbanekörning, vilket enbart ledde till en liten debatt om framdörrkonstruktionen på Volvo 8700.
Då blir det oftast så att man själv nästan slutar helt att både lägga upp bilder samt kommentera andras, annat än när det dyker upp gamla bekanta bussar man själv kört.

Björn Forslund

Citat från: Ersa skrivet 03 december 2012, 09:36:33 AM
Det är därför jag numera ytterst sällan lägger upp bilder numera. Jag prövade ju för ett tag sedan med firman nyaste Setra GT-HD på Roslagsbanekörning (inte ett enda svar), samt en bild på "min" gröna skolbuss på Roslagsbanekörning, vilket enbart ledde till en liten debatt om framdörrkonstruktionen på Volvo 8700.
Då blir det oftast så att man själv nästan slutar helt att både lägga upp bilder samt kommentera andras, annat än när det dyker upp gamla bekanta bussar man själv kört.


I det här fallet fungerar ju Bussmickes bilder som fin illustration till diskussionen om de sista CN113 höggolvarna. Bussmickes bilder håller alltid hög kvalitét så det finns inte så mycket att säga om det. Vi gillar bilderna, även om vi inte kommenterar dem.

yngrot

Citat från: Ersa skrivet 03 december 2012, 09:36:33 AM
Det är därför jag numera ytterst sällan lägger upp bilder numera. Jag prövade ju för ett tag sedan med firman nyaste Setra GT-HD på Roslagsbanekörning (inte ett enda svar), samt en bild på "min" gröna skolbuss på Roslagsbanekörning, vilket enbart ledde till en liten debatt om framdörrkonstruktionen på Volvo 8700.
Då blir det oftast så att man själv nästan slutar helt att både lägga upp bilder samt kommentera andras, annat än när det dyker upp gamla bekanta bussar man själv kört.




Lugn nu pojkar .. tänk hur forumet skulle se ut om alla skriver om bilder ni lägger ut trådarna skulle ju bli hur långa och tråkiga som helst . Ni kan väl se hur många som kikat på era bilder och ta det som beröm för era bilder.. :D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

DEB

Citat från: Ersa skrivet 03 december 2012, 09:36:33 AM
Det är därför jag numera ytterst sällan lägger upp bilder numera. Jag prövade ju för ett tag sedan med firman nyaste Setra GT-HD på Roslagsbanekörning (inte ett enda svar), samt en bild på "min" gröna skolbuss på Roslagsbanekörning, vilket enbart ledde till en liten debatt om framdörrkonstruktionen på Volvo 8700.
Då blir det oftast så att man själv nästan slutar helt att både lägga upp bilder samt kommentera andras, annat än när det dyker upp gamla bekanta bussar man själv kört.

Varför inte införa en Gilla-knapp på inläggen? En tydlig respons på att ens bilder uppskattas samtidigt som onödiga och överflödiga kommentarer håller sig undan.
Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

Menzies

Den diskussionen har varit uppe flera ggr... Att folk inte vill ge upp!

Att få 1000 kommentarer är ingen garant för att bilden uppskattas. Den bilden som är okommenterad kanske uppskattas mer men det inte syns.

Om man lägger upp bilderna bara för kommentarerna så tycker jag,personligen, att man kan sluta lägga upp bilder

Mattias Petersson

Ja en gilla knapp hade detta forum blivit mycket bättre då , Då vet man dom gillar bilderna här inne.
Stolt ägare av Canon EOS 80D - Panasonic Lumix tz95.

Flick.
https://www.flickr.com/photos/143254245@N06/

Ted Selander

Citat från: Bussmicke skrivet 02 december 2012, 23:37:53 PM
Hmm, inte en enda kommentar om bilderna... >:(

Som trådskapare ogillar jag att tråden spårar ur i ett gammalt tjatigt tema.

Var inte otålig Micke, jag uppskattar dina bilder som var en påpasslig illustration till min lilla morgonupplevelse.
Tänk att bussarna knappt blivit tonåringar. De skulle ha mycket mer att ge, kul att 5261 får bli museal, om än det dröjer till veteranstatus.

Citybus

Citat från: Menzies skrivet 03 december 2012, 19:45:34 PM
Om man lägger upp bilderna bara för kommentarerna så tycker jag,personligen, att man kan sluta lägga upp bilder

Överens, utan att behöva kommentera bara för att göra en kommentar.

Dessutom finns det inget behov av att kommentera andras foton bara för att du inte gillar den typen av buss. . . .
Paul
Foton från Europa, Fjärran Östern och Australien - http://www.citybus.xyz/

Nico

Citat från: Bussmicke skrivet 02 december 2012, 23:37:53 PM
Hmm, inte en enda kommentar om bilderna... >:(

Att det inte alltid lämnas kommentarer har sina randiga, men det handlar knappast om brist på respekt. I vissa fall så handlar det om att det faktiskt inte går att lämna kommentarer om allt... om man inte ska hemfalla till att slentriankommentera allt med ett i sig väldigt innehållslöst "fin bild" eller liknande" betraktelser. I andra fall kanske det mera handlar om att vissa bilder mer illustrerar textinnehållet i en tråd i övrigt varför en kommentar om just bilderna då blir ganska malplacerad osv. Även om i stort sett alla bilder sedan är ett mycket trevligt och välkommet tillskott så är Bussnack i grund ett diskussionsforum. Bilder kan då i sig utgöra en grund för en diskussion, vara informativa eller trevliga som de är eller som sagt illustrera något. Om man däremot bara deltar i syfte att få positiva kommentarer kring sina bilder så är det nog däremot en risk för att man blir besviken.










Citat från: DEB skrivet 03 december 2012, 18:04:30 PMVarför inte införa en Gilla-knapp på inläggen? En tydlig respons på att ens bilder uppskattas samtidigt som onödiga och överflödiga kommentarer håller sig undan.

Citat från: Mattias Petersson skrivet 03 december 2012, 20:41:25 PMJa en gilla knapp hade detta forum blivit mycket bättre då , Då vet man dom gillar bilderna här inne.

Vad gäller detta med 'gilla-knapp' så är det en diskussion som ältats flera gånger förr. För Bussnacks del har man valt att inte ha en sådan funktion då den vare sig tillför eller säger så mycket...

För vad är det egentligen man 'gillar' när man trycker på knappen? Är det inläggets text, är det debattörens åsikt, är det den eventuella bildens komposition eller motiv eller vad det nu mera kan vara för något?! Visst har det blivit populärt med just 'gilla-knappar' och i synnerhet i takt med att sociala media vunnit insteg. Frågan är då om det därför måste införas överallt? I takt med att de införts tycker jag att man i gengäld har förlorat på andra kanter då folk verkar sluta att formulera sig och delta aktivt i de debatter som förs. Det här är självklart även avhängigt kontexten, men för min egen personliga del så ser jag Facebookifierade sms-liknande inlägg, 'gilla-knappar' och motsvarande mera som ett deltagande av en automatiserad apa än av en självständigt tänkande deltagare i ett fritt åsiktsutbyte mellan flera mångkunniga deltagare.

Alltså, att hålla på med enstaviga och ofta obegripliga muntra tillrop, allmänna 'gilla-knappar' som ska användas i tid och otid utan fokus etc. är mer av en styggelse och en utarmning av meningen med ett forum av denna typ. Får ibland känslan av att vissa deltagare förväxlar diskussionsforumen med just Facebook, Twitter m.fl. liknande mera lättsmälta och dito lättviktiga sociala tjänster. Förstår dock inte varför allt måste stöpas om i samma form?! I så fall är det väl bättre att de som inte gillar förhållandena här då istället håller sig till sina sociala medier. Orkar man inte besvära sig med att formulera sina inlägg det minsta och komma med sin egen syn saker och ting på ett forum av denna typ så lär forumen som sådana förr eller senare att förtvina. Ska man dessutom först facebook-anpassa dem så lär det nog gå än snabbare.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Björn Forslund

Jag håller med Nico. Detta är inte ett forum för inbördes beundran och samlande på "gilla". Vi får väl utgå från att alla här gillar eller är intresserade av bussar i någon form. Tycker man en bild är speciellt snyggt komponerad eller rent av konstnärlig kan man ju kommentera detta. Likaså kan man kommentera om man har någon fråga eller något att tillföra.  Annars syns det ju hur många gånger folk har varit inne och tittat på inläggen.

Jacob

Men vad är bäst? 20 inlägg med texten "inlägget gillas" eller 20 tryck på gillaknappen?

Och jag tror alla vet att med en gillaknapp gillar man INNEHÅLLET I INLÄGGET. Gillar man något mer specifikt i inlägget, t.ex att bussen på bild nr 3 hade en rolig registreringsskylt så skriver man det.

Så har jag fattat det hela men jag kanske är helt ute och cyklar....

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Mikey

Om man nu vill ha "Gilla/Ogilla"-knappar, går det att införa så att de personer som vill ha dessa själva får klicka i det när de skapar sin bildtråd? Då kan ju bara de som vill ha såna knappar i sina inlägg få ha det, medan vi andra inte har det. På det sättet slipper man ju också trådar liknande "Dubbeldäckare blåste omkull - 25 personer gillar detta".

Men detta är bara en fundering. Jag vet inte om det över huvudtaget är tekniskt möjlig, eller om någon annan vill ha det så...

Ersa

Citat från: Jacob skrivet 05 december 2012, 11:01:28 AM
Men vad är bäst? 20 inlägg med texten "inlägget gillas" eller 20 tryck på gillaknappen?

Det bästa i ett forum, enligt min syn, är en givande konstruktiv debatt mellan flera olika oliktänkande individer. Det är det som ett debattforum är tänkt att vara. Medan lite yngre "mobiltelefonanpassade" sociala medier som t.ex Facebook, Instagram och Twitter mera är inriktade på en lite snabbare enklare nivå, där inte lika långa texter förekommer.

Men folk verkar få allt svårare att hålla isär begreppen, och vissa vill helst likrikta allt.