Ur folkmun döpta platser

Startat av Mr G, 20 oktober 2007, 20:01:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G



Skilsmässodiket är för mig Slussen i Stockhom. Hade ingen aning om att det också används för Göta Kanal, men innebörden är förstås rätt lika. Just själva slussen i Stockholm har kallats för skilsmässodiket så länge jag kan minnas, och anledningen är förstås det som äger rum där företrädesvis på söndagskvällar under sommarperioden. Familjer som varit ute i Saltsjön över helgen med sin båt är på väg hem och vid själv slussandet brister inte sällan alla fördämningar i äktenskapstrubbel som har byggts upp efter en intensiv period tillsammans i en liten båt. Just vid själva slussandet när vattnet fylls på och båtarna börjar guppa och slå fram och tillbaka i det forsande vattnet brister det för många. Ögonstenen (båten alltså, inte hustrun) riskerar att bli skadad för att kärringj***ln inte håller i tamparna som hon har blivit tillsagd. Det har väl alltid varit ett folknöje för många att stå uppe på bron och kika ned över själva slussandet och vad som händer i båtarna.
吉先生

Stefan Lindberg

Själv så har jag suttit vid slussarna i Trollhättan ljumma sommarkvällar
och sett skådespelet som är värre än den värsta såpa.
Kapten (far i huset) iförd kaptensmössa beordrar den oförstående besättningen (fru och barn)
med diverse uttryck som bara far förstår (tampar fendrar akter styrbord babord)

Det kan vara riktigt underhållande att se på

Skilsmässodiket är ett bra namn .. om äktenskapet klarar Göta Kanal så klarar det allt  ;)