Ur folkmun döpta platser

Startat av Mr G, 20 oktober 2007, 20:01:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

"Röda torget" i Umeå är korsningen mellan Blå Vägen & Östra Kyrkogatan.
Mestadels berodde namnet på att Folkets hus låg vid korsningen, men även pga de ständigt röda trafikljusen.

Annars har vi de båda höghusen på gatan Himlastigen i stadsdelen Sandahöjd i samma stad, vilka går under namnet "Margots tuttar".
Här förklarar Ibrahim Baylan varför de heter så:
http://www.s-info.se/region/forum_show_thread.asp?id=2&thread=1144&message=10926&depth=1

Skalman


3. 100 knutars backe

(vilken del av Deottningholmsvägen det är

Ja, kan någon reda ut? Vilken del är 100 knutars backe, och varför kallas
den så?


4. Kaffebacken

Är det den sega motluten när man går ur Södra länken österut..?

Nico


Vill ha 100 knutars backe till den bit av Drottningholmsvägen som ligger ungefär mellan Fridhemsplan och Thorildsplan. I princip kan man säga att det är utförslöpan efter korsningen med Fridhemsgatan... även om man ofta har en lite för bra skjuts även inåt och uppåt när man kommer från Tranebergsbron eller Essingeleden. Vad gäller Kaffebacken så är det väl inte riktigt min del av stan, men nog är du på rätt spår. Vill ha det till den delen av Värmdöleden som ligger i höjd med Finntorp, mittemot KF:s gamla kafferosteri. Alltså ungefär mellan Ryssviken och Svindersvik.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Karsten

Citat från: Nico skrivet 21 oktober 2007, 21:19:00 PMVad gäller Kaffebacken så är det väl inte riktigt min del av stan, men nog är du på rätt spår. Vill ha det till den delen av Värmdöleden som ligger i höjd med Finntorp, mittemot KF:s gamla kafferosteri. Alltså ungefär mellan Ryssviken och Svindersvik.

Helt rätt! Det som gör kaffebacken så jobbig är att det inte blir 90 km/h förrän uppförsbacken har börjat. Således hinner man inte "ladda" uppför backen på ett lagligt vis, utan tvingas till att vara den som blockerar höger körfält i 60 km/h vid backkrönet. :( :(

Staffan Sävenfjord

Citat från: Skalman skrivet 21 oktober 2007, 21:06:23 PM

3. 100 knutars backe

(vilken del av Deottningholmsvägen det är

Ja, kan någon reda ut? Vilken del är 100 knutars backe, och varför kallas
den så?


Frågan var uppe i Radio Stockholm för många år sedan och det svar som då gavs var att en ägare till en Lloyd Alexander lyckades få upp den i 100 knuter i den backen. Nedför förstås. Och det skulle vara det snabbaste han någonsin kört med den bilen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Axel

Noterar att inga förslag har inkommit från Göteborg, där det torde finnas flest.

Röda Torget i Göteborg har fått en sång uppkallad efter sig, med Galenskaparna och After Shave. Den heter väl så för att ГЕНЕРАЛЬНОЕ КОНСУЛЬСТВО РОССИЙСКОЙ ФЕДЕРАЦИИ В ГЁТЕБОРГЕ ligger på Sankt Sigfridsgatan 1.
I Varberg är Röda torget numera en rondell, en konstig en med fem utfarter och två filer, omöjlig att köra i. På den gamla goda tiden korsades Västkustvägen här av vägen till Ullared och vägen till Getterön eller Monark. Då var det ofta rött ljus, minns jag.

Nico


Torget kallas alltså så för att Ryska federationen har ett generalkonsulat där... eller tolkade jag den kyrilliska texten fel.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Axel

Citat från: Nico skrivet 22 oktober 2007, 22:11:31 PM
Torget kallas alltså så för att Ryska federationen har ett generalkonsulat där... eller tolkade jag den kyrilliska texten fel.
Helt rätt.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Axel skrivet 22 oktober 2007, 22:00:53 PM
Noterar att inga förslag har inkommit från Göteborg, där det torde finnas flest.


I Göteborg finns det förstås massor med namn i folkmun. Några exempel: den katolska kyrkan vid Heden kallas Hedendomen. Huset där elverket håller till kallas Ellysepalatset. Och det är väl det skära huset där Posten håller till i närheten av Göteborg C som fått namnet Skäraton.
Finns hur många som helst likadana.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bengt Jönsson

Citat från: Axel skrivet 22 oktober 2007, 22:00:53 PM
Noterar att inga förslag har inkommit från Göteborg, där det torde finnas flest.

Röda Torget i Göteborg har fått en sång uppkallad efter sig, med Galenskaparna och After Shave. Den heter väl så för att ГЕНЕРАЛЬНОЕ КОНСУЛЬСТВО РОССИЙСКОЙ ФЕДЕРАЦИИ В ГЁТЕБОРГЕ ligger på Sankt Sigfridsgatan 1.
I Varberg är Röda torget numera en rondell, en konstig en med fem utfarter och två filer, omöjlig att köra i. På den gamla goda tiden korsades Västkustvägen här av vägen till Ullared och vägen till Getterön eller Monark. Då var det ofta rött ljus, minns jag.


Hur fick du fram de kyrilliska tecknen på datorn?  ;D
Krysset / korsningen eller numera rondellen i Varberg heter "Lassabackakrysset".
Här ligger Shell, Statoil, JET och McDonalds.

/Bengt 

Axel

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 23 oktober 2007, 06:52:02 AM
Hur fick du fram de kyrilliska tecknen på datorn?  ;D

Jag bara kopierade dem från generalkonsulatets hemsida  8)

Jonas M. Bobjörk

Citat från: Karsten skrivet 22 oktober 2007, 00:40:17 AM
Helt rätt! Det som gör kaffebacken så jobbig är att det inte blir 90 km/h förrän uppförsbacken har börjat. Således hinner man inte "ladda" uppför backen på ett lagligt vis, utan tvingas till att vara den som blockerar höger körfält i 60 km/h vid backkrönet. :( :(

Ja, men det är ju för att det är farligt att det kommer en påfart från insidan. :o
Nerför blir det ju 70 mitt i backen så man måste bromsa :)

Minns när det luktade kaffe på platsen. Nu är det ju Operan som har nåt lager där och deras saker luktar inte.
Men Kaffebacken används av SOS Alarm, polis, radio och ja i folkmun också.

Buss-Anders

"Röda torget" finns även på vägen mellan Ljungby och Halmstad.
Där är det en större rastplats. Under Kalla kriget fick östatslångtradare alltid motorproblem där och av någon konstig anledning alltid då det  var flygövningar på den närbelägna flygbasen Byholma, en av Sveriges få helt utbygda krigsflygbaser.
Där av namnet Röda torget.
Nu lär dessa långtradare ha blivit ivägbogserade när de inte hade tillräckligt bråttom att avlägnsa sig. Konstigt nog kunde chaufförerna varken engelska eller tyska och de var ovanligt unga och vältränade. Lastbilsförare är ju inte sällan lite äldre och har lite mage.

Byholma blev känd efter orkanen Gudrun då dess landningsbana fylldes med timmerstockar vars mängd fick folk från hela Sverige att åka dit och se på detta enorma upplag.

Cero

Göteborg ståtar ju också med Läppstiftet, dvs höghuset nere vid hamnen. Heter väl Lilla Bommen egentligen.

För övrigt håller jag med Nico om att nya Råsunda bör heta "Råsunda" och inget annat och även jag kommer att kalla den så. Det hade möjligen varit OK med ett tilläggsnamn från en internationellt känd svensk sponsor typ IKEA, H&M, Volvo, Scania, SKF, SAS, etc, men vem tusan utanför vårt lilla land vet vad lilla "Swedbank" är???

/Cero

Anders Noren

Citat från: Cero skrivet 10 november 2007, 11:49:10 AMFör övrigt håller jag med Nico om att nya Råsunda bör heta "Råsunda" och inget annat och även jag kommer att kalla den så.

Men kommer den verkligen att ligga i Råsunda? Den kommer i alla fall inte att ligga i Råsunda församling.

Anders