Ur folkmun döpta platser

Startat av Mr G, 20 oktober 2007, 20:01:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G

I Stockholm, och andra svenska orter också givetvis, är det väldigt noga hur gator, torg etc ges namn. Politiker och tjänstemän gnuggar sina geniknölar för att få fram namn som passar och är politiskt korrekta. Men, ibland uppstår namn på platser vid sidan om den korrekta vägen. Självklart förenklas och förvanskas de offentliga namnen, och en slags "smeknamn" uppkommer som t ex Bagis och Flempan.

Men det uppstår också namn av andra orsaker, då efter mer naturliga förtecken för det mesta. Jag kommer inte på alla dessa namn själv utan tänkte att kanske kunde Bussnack användas för att få fram dessa "folkliga" namn. Jag tänker då på namn som är accepterade av den stora allmänheten, och som man kan hänvisa till t ex i radio och andra mer offentliga fora.

Själv bidrar jag med fem namn, och har även illustration med till tre (ev endast 2,5) av dessa.


1. Haglunds pinne


2. Blåkulla


3. 100 knutars backe

(Bilden kanske inte riktigt fångar den backen, eller så gör den det, är själv lite osäker på vilken del av Deottningholmsvägen det är. Tänker alltid att det är backen närmast Fridhemsplan. Men där är ju inte farten lika hög längre. Det är i backen ner från Essingeleden/Kristineberg man får upp farten.)

4. Kaffebacken

(Vem bidrar med en bild?)

5. Plattan

(Har säkert en bild nånstans, om ingen annan kommer före.)


Hoppas att listan kan kompletteras med andra folkligt accepterade namn.
吉先生

Peter Elmheden

Kan bidraga med:

Svinrakan, Ligger på E4:an ut mot Arlanda.

Mr G

6. Svinrakan

Ja, usch och fy. Där har man fått hålla för näsan en och annan gång. Fast jag tycker inte det stinker så mycket där längre. Kanske mitt luktsinne som trubbats av. Ska kolla efter bild.
吉先生

Patrik

Citat från: Peter Elmheden skrivet 20 oktober 2007, 20:05:34 PM
Kan bidraga med:

Svinrakan, Ligger på E4:an ut mot Arlanda.

Varför heter det så?
Jag har aldrig hört talas om det dom 15åren jag bott i Väsby.

Nico

#4


Citat från: Patrik skrivet 20 oktober 2007, 20:31:44 PM
Varför heter det så?
Jag har aldrig hört talas om det dom 15åren jag bott i Väsby.

Sett i norrgående riktning så låg det en stor anläggning med svinstallar till höger om vägen efter Stora Wäsby. Dessa byggnader syns fortfarande även om själva grisuppfödningen är nedlagd sedan c.a. 10 år om jag minns rätt.

Vad gäller detta med i folkmun döpta platser så finns det även sådant som förkortas. Apropå kommunen som Svinrakan ligger i så verkar denna och även Upplands Bro ha tappat förleden och kallas ofta numera endast för Väsby respektive Bro. Andra exempel på det är Hammarby Sjöstad där man relativt ofta numera bara hör Sjöstan som namn på stadsdelen. Sedan finns det kanske även framtida sådana i folkmun kortade eller omdöpta platser . Tänker t.ex. på det miserabla namn som den nya arenan i Solna sägs få och vill slå ett slag för att bara kalla den för Nya Råsunda.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Patrik

Citat från: Nico skrivet 20 oktober 2007, 20:47:44 PM
Sett i norrgående riktning så låg det en stor anläggning med svinstallar till höger om vägen efter Stora Wäsby. Dessa byggnader syns fortfarande även om själva grisuppfödningen är nedlagd sedan c.a. 10 år.

Jaha, den gården med den stora reklamen på en byggnad.
Det måste dom tjäna ganska mycket pengar på  ;)
Precis som dom som äger hustaket som syns på E4:an norrut precis efter Häggvik.

240 Cross

I Sundsvall finne en plats som kallas "Röda Torget" det är inte ett torg utan korsningen där E4 blir motorväg på väg ut ur stan.
Jag vet inte varför den kallas så men det kanske någon annan vet. 

Staffan Sävenfjord

Citat från: 240 Cross skrivet 20 oktober 2007, 23:08:20 PM
I Sundsvall finne en plats som kallas "Röda Torget" det är inte ett torg utan korsningen där E4 blir motorväg på väg ut ur stan.
Jag vet inte varför den kallas så men det kanske någon annan vet. 

Även i Boden fanns på 1980-talet en plats som kallades Röda Torget. Det berodde på att trafikljusen stod på rött väldigt länge. Man kunde få vänta flera minuter på grönt trots att det inte var någon trafik på den gata man skulle korsa.
Kan det vara liknande skäl i Sundsvall? Jag har för mig att det finns ett besvärligt trafikljus just där. 
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Clabbe

Röda torget finns även i Karlstad av samma anledning, Lv 236 Hammaröleden korsningen Östra Infarten

Karsten

Röda korset i Vallentuna. Där Angarnsvägen korsar Roslagsbanan i plan. Stor fyrvägskorsning intill järnvägsövergången med bomfällning upp till nio ggr per timme.

Anders Noren

I Stockholm finns ju Glask*ken, fast det vill man kanske inte säga i radio.

Här i Luleå finns Skrynkelhuset, Tuttifrutti-husen och Röda havet. De två första smeknamnen är tämligen självförklarande och det sista är den innerfjärd vid vilken tidningen NSD (s) och landstinget (vanligtvis s) har sina huvudkontor.

I Gävle finns Dimmornas bro, den bro mellan ingenstans och ingenstans som sedan 1992 hindrar båtar högre än 2,4 meter från att komma in till stan.

Anders

Nico


Citat från: Anders Noren skrivet 21 oktober 2007, 17:41:48 PM
I Stockholm finns ju Glask*ken, fast det vill man kanske inte säga i radio.

Tja, om det är Edvin Öhrströms skulptur Kristallvertikalaccent i fontänen vid Sergels torg som avses så har i alla fall jag aldrig hört den benämningen förut. Däremot brukar glasobelisken annars kallas för Öhrströms pinne eller bara Pinnen kort och gott. I de flesta fall talar man dock bara om fontänen vid Plattan... som ju även det är ett namn som inte existerar officiellt.  :D  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mr G

Samma här. Trots att jag är född i Stockholm och bott här hela mitt liv har jag aldrig hört det namnen på glasobelisken. Klart att det förekommer att platser ges namn av enskilda personer, och då säkert ibland lika fantasifulla som det som Anders har stött på. Men, det är knappast att betrakta som "folkmun" tycker jag. Namnet har endast spridning i en mindre krets.

Andra namn som skulle kunna tänkas vara "bubblare" och aspirera på en plats på listan tycker jag skulle kunna vara någon av dessa. Nåja, vid närmare eftertanke kanske de inte kommer så långt ens.
Jag tycker att de sex namn som hittills kommit farm en bred förankring, och vet att de används av många. Det gör väl ändå inte riktigt dessa:

Turkringen alt. Bögringen - Centralstationens stora hall

Kanylplan - Kanalplan på Södermalm

Finska viken - kallades området runt Slussen för, för ett antal decennier sen

Skithuset - Stockholms slott, användes av vänstermänniskor förr i tiden. Vet inte hur det är idag.

Boxhörnet (Boxarhörnet?) - sydöstra hörnet av korsningen Götgatan - Folkungagatan
吉先生

Nico


Mycket döps ju lokalt. På gamla Solna taxis tid brukade den lilla gatstumpen (numera officiellt en del av Centrumslingan) som gick upp mot bakänden av av den kulle som höjer sig över bussterminalen/T-banenedgången vid Solna C ofta intern kallas för Kapsylgränd. Troligen mest beroende på en del av aktiviteterna som utövades av farbröderna därstädes och som ibland skulle åka färdtjänst till och från.  8)  ;D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Bengt Jönsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 oktober 2007, 23:14:16 PM
Även i Boden fanns på 1980-talet en plats som kallades Röda Torget. Det berodde på att trafikljusen stod på rött väldigt länge. Man kunde få vänta flera minuter på grönt trots att det inte var någon trafik på den gata man skulle korsa.
Kan det vara liknande skäl i Sundsvall? Jag har för mig att det finns ett besvärligt trafikljus just där. 


"Röda Torget" i Boden är den plats där om jag nu inte missminner mig vägen LV 356 Hedenbrovägen till Regementsområdet passerar SGÖN. (Stambanan Genom Övre Norrland) och där undertecknad ett flertal gånger ett svinkallt första halvår på 80-talet stått och väntat vid fällda vägskydd..  8)

/bengt