Studiemedel när man utbildar sig inom Keolis Academy

Startat av J0han, 18 november 2011, 17:08:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussföraren

Citat från: Ersa skrivet 19 november 2011, 03:51:08 AM
Ja du, fråga inte mig hur de stora företagen vill ha det, för sånt vet jag inget om. Jag kan bara svara för mig själv, och personligen hade jag varit helnöjd om jag i egenskap av företagsledare hade fått tag i en handfull förare med komplett BECEDE-körkort och med god vana av att tänka självständigt, samt hade en vilja att ordna alla uppkomna problem sinsemellan utan att ens behöva blanda in sin trafikledning. Men så länge jag ser att sådana förare inte går att få tag i (då de i regel redan kör turistbuss, lastbil eller har en hög position på någon trafikledning/trafikplanering), så tänker jag heller inte sätta mig i någon företagsledningsposition.

Men många där ute borde ju vara helnöjda med hur branschen och rekryteringen fungerar idag, antar jag.

Många rekryterare, främst hos operatörerna i SL området tycker det är bättre att utbilda förare från grunden, helst "B-kortare" för då har man större chans att styra dem åt det håll man vill, och man slipper anställda som tar egna oönskade initiativ utan låter allt passera minst 1 överordnad innan.

tvärtom så skyr vi i beställningsbranschen SL förare som pesten, "lata", ointresserade av service, ofta helt okunniga om fordonen och har konstiga körstilar, svårt att klä sig, kan sällan ta egna beslut etc etc.

Jag skulle aldrig nånsin anställa en förare med enda merit från SL trafiken.

Ted Selander

Citat från: Bussföraren skrivet 19 november 2011, 22:03:55 PM
Många rekryterare, främst hos operatörerna i SL området tycker det är bättre att utbilda förare från grunden, helst "B-kortare" för då har man större chans att styra dem åt det håll man vill, och man slipper anställda som tar egna oönskade initiativ utan låter allt passera minst 1 överordnad innan.

tvärtom så skyr vi i beställningsbranschen SL förare som pesten, "lata", ointresserade av service, ofta helt okunniga om fordonen och har konstiga körstilar, svårt att klä sig, kan sällan ta egna beslut etc etc.

Jag skulle aldrig nånsin anställa en förare med enda merit från SL trafiken.

Flera inlägg i den här tråden ger uttryck för en polariserng som är olycklig, och som bussbranschen inte är betjänt av.

Dina rader är direkt oförskämda mot många medlemmar här på forumet, som jag vet gör utmärkta jobb och inte alls passar in i din "beskrivning"!

bjorn_k

Citat från: Bussföraren skrivet 19 november 2011, 22:03:55 PM
Många rekryterare, främst hos operatörerna i SL området tycker det är bättre att utbilda förare från grunden, helst "B-kortare" för då har man större chans att styra dem åt det håll man vill, och man slipper anställda som tar egna oönskade initiativ utan låter allt passera minst 1 överordnad innan.

tvärtom så skyr vi i beställningsbranschen SL förare som pesten, "lata", ointresserade av service, ofta helt okunniga om fordonen och har konstiga körstilar, svårt att klä sig, kan sällan ta egna beslut etc etc.

Jag skulle aldrig nånsin anställa en förare med enda merit från SL trafiken.
Hoppas verkligen att det är en gnutta galghumor och en liten bit ironi i det inlägget... Men andemeningen är jag helt med på... Påminn mig isåfall att inte försöka söka "turistjobb" om jag skulle få för mig något dylikt i framtiden...

Bussföraren

Citat från: bjorn_k skrivet 19 november 2011, 22:34:46 PM
Hoppas verkligen att det är en gnutta galghumor och en liten bit ironi i det inlägget... Men andemeningen är jag helt med på... Påminn mig isåfall att inte försöka söka "turistjobb" om jag skulle få för mig något dylikt i framtiden...

Givetvis är det lite ironi, och Ted behöver inte ta åt sig ;)
Men jag är helt övertygad att han och många andra förstått vart jag vill komma, standarden på förare i SL trafiken är extremt låg sedan ett antal år, det syns ju om inte annat på bussarnas skick och ideliga problem vid "MS" undersökningar etc.

Det är tyvärr ingen status att vara bussförare i Stockholms lokaltrafik idag, jämför t.ex med när Ted och jag började.

Brist på status leder till en rundgång med allt svårare att hitta lämpliga kandidater vilket leder till ännu sämre status etc.

Sedan är det så att det finns ett stort antal förare (bla på detta forum) som gör ett jättebra jobb men som oförskyllt drabbas av detta fenomen, b.la när man söker andra jobb.

Att man jobbat i SL trafiken är inget att skryta med i CV:t tyvärr trots att det borde vara tvärtom, en orsak är att kontrakten är så jättestora så det finns knappt någon arbetsledare som har koll på förarna så referenserna ser likadana ut oavsett det är en riktig klippa till förare eller någon man gärna vill bli kvitt.

Tyvärr.

Att kunna ta egna initiativ är "No No", allt ska gå genom en bas som sitter långt bort och ofta varken kan trafikområdet annat än flyktigt och inte busstypen heller, då får man tyvärr förare som blir helt beroende av att hela tiden nå en trafikledning, som kanske är ännu mer okunniga än föraren själv.

Det är en företagskultur som har utvecklats så här, varför?

SimonB

Citat från: Robert T skrivet 19 november 2011, 21:26:13 PM
Varför vill man jobba på SJAB? Det måste vara det mest hatade företaget i Sverige just nu?

Tror du på allt tidningarna skriver? SJ har ett oförtjänt dåligt rykte, inte minst tack vare kvällspressen som ständigt bedriver något slags drev mot dem. Även om felet inte ligger på SJ, så är det ständigt de som får ta skiten.

Jag trivdes enormt bra under min praktik på SJ AB Linköping. Det är ett seriöst företag där personalen verkar trivas, vilket är lättförståeligt. Variationen är stor, arbetstiderna bra osv.
Kort sagt: En mycket bra arbetplats. De jag känner som jobbar där, de trivs mycket bra. Dessutom trivs jag som kund på SJ. Servicen är god och om något går fel så brukar de ställa upp för att försöka lösa det hela.

Robert T

Citat från: SimonB skrivet 19 november 2011, 23:37:08 PM
Tror du på allt tidningarna skriver? SJ har ett oförtjänt dåligt rykte, inte minst tack vare kvällspressen som ständigt bedriver något slags drev mot dem. Även om felet inte ligger på SJ, så är det ständigt de som får ta skiten.

Jag trivdes enormt bra under min praktik på SJ AB Linköping. Det är ett seriöst företag där personalen verkar trivas, vilket är lättförståeligt. Variationen är stor, arbetstiderna bra osv.
Kort sagt: En mycket bra arbetplats. De jag känner som jobbar där, de trivs mycket bra. Dessutom trivs jag som kund på SJ. Servicen är god och om något går fel så brukar de ställa upp för att försöka lösa det hela.

Jag tror på det jag läser i SJs lokförares privata bloggar samt på Postvagnen. Där skrivs det nästan uteslutande om hur mycket det går sönder och hur värdelös järnvägen är.

Carl Eric

Citat från: Robert T skrivet 20 november 2011, 00:00:11 AM
Jag tror på det jag läser i SJs lokförares privata bloggar samt på Postvagnen. Där skrivs det nästan uteslutande om hur mycket det går sönder och hur värdelös järnvägen är.

Det var ju väldigt intressant! Jag läser också några bloggar skriva av personer anställda hos SJ AB, och där får jag samma uppfattning som Simon har, att de lyssnar på sina anställda och att det är en trevlig arbetsplats. Se exempelvis denna blogg: http://www.ewenson.se/blogg/

Skulle du vilja länka någon av dessa "gnällbloggar"?


Och vad det gäller Postvagnen som är det som med de flesta andra forum. Består mestadels av "förståsigpåare", och till en liten del av folk som faktiskt vet någonting...
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Ersa

Citat från: Ted S skrivet 19 november 2011, 22:32:59 PM
Flera inlägg i den här tråden ger uttryck för en polariserng som är olycklig, och som bussbranschen inte är betjänt av.

Dina rader är direkt oförskämda mot många medlemmar här på forumet, som jag vet gör utmärkta jobb och inte alls passar in i din "beskrivning"!

På detta forum finns det uteslutande engagerade människor som gillar bussbranschen på ett eller annat sätt. Där ute på vägarna finns det dock dessvärre gott om förare som man börjar fundera hur de kom in i branschen. Vissa vill inte ens köra buss, men har inget annat val då de annars inte får någon inkomst. Vissa andra ser sig själva som bussförare men klarar inte alls av att t.ex: Backa ledvagn rakt bakåt, justera klockan på en analog färdskrivare, skilja på bränslemätare och lufttrycksmätare, hantera en diffspärr korrekt, eller ta hänsyn till att bakänden svänger ut på en vagn med styrbar boggiaxel vid fullt rattutslag.
Detta är tråkigt att se, särskilt för de människor här i forumet, som Ted skriver, är engagerade och gör ett utmärkt jobb i branschen.

Vad gäller rekryteringen så finns det gott om duktiga rekryterare på de stora bolagens olika depåer som försöker göra att bra arbete med att rekrytera de mest lämpade förarna till sina depåer och därefter utbilda dem grundligt. Men deras engagemang räcker dessvärre inte fullt ut. Detta då det är svårt att hitta bra anställda som tänker fritt, sköter sig själva och inte krånglar till något i onödan.

Min lilla utopitanke är en stor depå där alla förare anstränger sig för att få trafiken att flyta störningsfritt, räddar inställda turer och hjälper resenärerna att ta sig till sina resmål. Som tack vare detta får en kollektiv belöning av arbetsgivaren, efter att huvudmannen gett operatören en bonus samt tackat förarna för deras ovärderliga hjälp.

Bussföraren

#38
Ett problem är att rekryteringen på många håll är centraliserad och inget som ligger på depånivå.

Lokalt har man liten eller ingen koll på vilket manskap man får sig tilldelade, en del lyckas man sortera bort under utbildningen men eftersom nivån för att bli godkänd (förutom att klara körkortsproven) är på tok för låg så....

Eftersom läget sedan många år är så här så har man på trafikledningsnivå lite eller inget förtroende för förarnas möjlighet att klara att ta egna beslut, då blir det istället så att de som försöker se till att trafiken flyter genom egna beslut straffas och anses obekväma, man låser in lampor och startkablar bara för att man anser att det inte finns någon, inte ens en trafikledare som klarar av att använda dem

J0han

Fick svar idag från CSN :

"Svar från CSN [2011-11-21 13:51]
Hej!
Det går inte att få studiemedel för någon utbildning vid Keolis Academy.


Vänliga hälsningar
Pehr Stomrud"

//Johan

Robert T

Citat från: Carl Eric skrivet 20 november 2011, 10:35:45 AM
Det var ju väldigt intressant! Jag läser också några bloggar skriva av personer anställda hos SJ AB, och där får jag samma uppfattning som Simon har, att de lyssnar på sina anställda och att det är en trevlig arbetsplats. Se exempelvis denna blogg: http://www.ewenson.se/blogg/

Skulle du vilja länka någon av dessa "gnällbloggar"?


Och vad det gäller Postvagnen som är det som med de flesta andra forum. Består mestadels av "förståsigpåare", och till en liten del av folk som faktiskt vet någonting...

Ursäkta att svaret dröjde något, jag kom på denna tråden när jag läste detta: http://blogg.sekosj.se/2011/12/blanketthysteri-eller-vad-hande-sen/

Skulle även vilja tipsa om http://storm.bloggagratis.se/ Går väl inte ett enda arbetspass utan ett haveri för den stackarn...

Jag vet inte hur ni andra vill arbeta men på mitt jobb har jag en förväntan på att det ska flyta på smärtfritt och utan haverier och det gör just det, oftast! Jag tror inte jag orkar med ett jobb där något går åt h*****e varje dag.