Studiemedel när man utbildar sig inom Keolis Academy

Startat av J0han, 18 november 2011, 17:08:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

J0han

Är det någon som vet något om det finns möjligheter att få studiemedel under tiden man tar körkortet ? Visst man får ju 17000 efter utbildningen är genomförd men vad ska man leva på under tiden?

Robert T

Du kanske kan göra som dom flesta andra, spara ihop pengar?

SimonB

Fråga Keolis istället, de måste ju veta. Hur lång är utbildningen?

Citat från: Robert T skrivet 18 november 2011, 21:04:32 PM
Du kanske kan göra som dom flesta andra, spara ihop pengar?

Varför tar du för givet att man har möjlighet att planera och spara ihop pengar för en sådan sak?

Robert T

Citat från: SimonB skrivet 18 november 2011, 21:24:29 PM
Varför tar du för givet att man har möjlighet att planera och spara ihop pengar för en sådan sak?

För att ingenting är gratis?

Wetjo

Citat från: ikeapallen skrivet 18 november 2011, 17:08:29 PM
Är det någon som vet något om det finns möjligheter att få studiemedel under tiden man tar körkortet ? Visst man får ju 17000 efter utbildningen är genomförd men vad ska man leva på under tiden?

Studiemedel får du ensast för utbildning som bedrivs av stat, kommun, landsting eller annan utbildningsanordnare som är godkänd av CSN.

http://www.csn.se/ovriga-utbildningar/krav

Du kan alltid söka, men var beredd på avslag...

J0han

Citat från: Robert T skrivet 18 november 2011, 21:04:32 PM
Du kanske kan göra som dom flesta andra, spara ihop pengar?

Kanske inte alla som har den möjligheten? Har man kört för Bring Express i 2år så lär man ju knappast kunna spara pengar där då lönen kan variera rejält mellan 2500kr-23000kr, menmen gråsten är det ngn som kan växla in i det? ;)

J0han

Citat från: SimonB skrivet 18 november 2011, 21:24:29 PM
Fråga Keolis istället, de måste ju veta. Hur lång är utbildningen?


Ska höra med dom nästa vecka för det kan väl inte bara jag som har tänkt på detta?

Citat från: SimonB skrivet 18 november 2011, 21:24:29 PM
Varför tar du för givet att man har möjlighet att planera och spara ihop pengar för en sådan sak?


Tack kunde inte sagt det bättre själv :)

J0han

Citat från: Wetjo skrivet 18 november 2011, 21:48:44 PM
Studiemedel får du ensast för utbildning som bedrivs av stat, kommun, landsting eller annan utbildningsanordnare som är godkänd av CSN.

http://www.csn.se/ovriga-utbildningar/krav

Du kan alltid söka, men var beredd på avslag...

Ja ska ta och slå dom en pling på måndag :)

Tack

M

Citat från: SimonB skrivet 18 november 2011, 21:24:29 PM
Fråga Keolis istället, de måste ju veta. Hur lång är utbildningen?

Varför tar du för givet att man har möjlighet att planera och spara ihop pengar för en sådan sak?
Ja ovanligt korkad kommentar. :-(
Alla har inte möjlighet att spara eller rika föräldrar att luta sig mot.

Robert T

Citat från: M skrivet 18 november 2011, 23:10:45 PM
Ja ovanligt korkad kommentar. :-(
Alla har inte möjlighet att spara eller rika föräldrar att luta sig mot.

Det var väl en ovanligt dum kommentar?

Kan väl berätta min livs historia i korta drag...

Prao som brevbärare ledde till sommarjobb som brevbärare i flera somrar.
Efter gymnasiet sökte jag jobb på Postterminalen i Uppsala. Där jobbade jag i fyra år och sparade ihop pengar så jag kunde köpa mig körkortslektioner. Jag tog BE CE DE för egna ihoptjänade pengar!
Sedan började jag köra buss.

Min slutsats då: Varför inte skaffa ett jobb utan krav på utbilning och jobba dig fram här i livet i stället för att "någon annan" alltid ska betala?

Jag säger inte att vi ska avskaffa studiemedel. Men är det så att en utbildning inte är studiemedelberättigad får man helt enkelt betala själv. Har man inte råd får man se sig om efter annan inkomst.

Lars

Läs om denna gymnasieutbildning för bussförare

http://www.framtidsvalet.se/media/objekt/foeretag/stockholms_laen/keolis_sverige_ab

.......Väljer du den har du i praktiken fribiljett in till Keolis Sverige..........

och till en gymnsaieutbildning kan man ju få studiemedel!

Ersa

Gymnasieutbildningen är kanske ett alternativ, om man går i 8:an eller 9:an idag och funderar på att välja. Men för alla som kommit en bra bit på väg i gymnasiet eller redan gått ut skolan är det ju för sent.
Jag skulle då i första hand rekommendera en riktig gedigen bussförarutbildning på en skola ute i landet där man via Komvux går en 15-veckorsutbildning och får D-kort för manuell låda och YKB samtidigt som utbildningen är både riksrekryterande och studiemedelsstödd.

Själv gick jag på Liljaskolan i Vännäs på en sådan utbildning för över 10 år sedan, som då bara var 9 veckor lång. Där skedde all körutbildning med 15-metersbussar försedda med manuell låda, samt att de ingick gott om tekniska lektioner där allt från diffspärrar till bakgavellyftar noggrant gicks igenom. En halvdag backning mot lastkaj med godsbuss blev det dessutom.

groenis

En sådan utbildning typ Liljaskolan kan vara bra men risken finns att man blir placerad i B-laget,
Oftast så vill de stora drakarna att man går deras egna interna utbildning för att kunna forma förarna efter eget huvud.

Däremot om man vill köra för de turistdrivna bolagen så kommer oftast en förare med högre utbildning före en linjeutbildad förare utan erfarenhet.

Det enda som är lika oavsett vilken utbildning man får så är det att det tar cirka 8 år innan man kör buss eller lastbil med ryggraden
efter det så spelar det ingen roll om man kör en "fimp" eller en megaliner det sitter i ryggen.

Ikeapall oftast så har de stora drakarna lönebetald utbildning eller har man tagit bort det.


/Lennart

Ersa

Citat från: groenis skrivet 19 november 2011, 02:15:59 AM
En sådan utbildning typ Liljaskolan kan vara bra men risken finns att man blir placerad i B-laget,
Oftast så vill de stora drakarna att man går deras egna interna utbildning för att kunna forma förarna efter eget huvud.

Däremot om man vill köra för de turistdrivna bolagen så kommer oftast en förare med högre utbildning före en linjeutbildad förare utan erfarenhet.

Intressanta synpunkter. Men det lät ändå lite bakvänt att man skulle placeras i "B-laget" för att man fått en utbildning som gör att man klarar av att behärska en "normalbuss". Dvs en buss som saknar förargrind och dörrbroms, samt har manuell växellåda och styrbar boogiaxel.

groenis

Erik
Oftast vill drakarna utbilda sina blivande förare efter eget huvud vilket innebär att de som har fått en "tyngre" utbildning
ibland ställer frågor som utbildarna inte kan svara på.

Har ett färskt exempel.
Har själv sökt jobb hos keolis då jag ville ha mera substans på livet bara tanken på att veta vad man gör tre veckor framåt
till exempel och får till svar tack för visat intresse men du är överkvalificerad?

Överkvalificerad för vad?
För att jag vet hur en buss skall köras,
För att jag har kört turist och linjetrafik i Sverige,
Eller för att jag har varit flexibel att snabbt köra en alternativ väg,
Vilket både du och jag har upplevt på Swex.

Det är inte lätt att vara bussförare men det är ett jobb jag gillar så jag får väl fortsätta med att fundera på hur planeringen ser ut tre veckor framåt samt fortsätta köra turistare runt i Sverige.

/Lennart