Förebilder i framtida klimatdiskussioner

Startat av Staffan A, 25 september 2007, 00:55:18 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan A

Under gårdagen böljade diskussioner fram och tillbaka kring riksdagsmännens resor. Bakgrunden var att SR Ekoredaktion tagit fram en förteckning över alla riksdagsmännens taxikostnader under 9 månader från valet 2006. Överst på listan stod förre ministern Sven-Erik Österberg, vars hemort är Färna, i närheten av Skinnskatteberg i Västmanland. Han blev exemplet i flera ekosändningar och även föremål för diskussioner på Postvagnen. Men även andra som fanns på listans top 10 dök upp i SR;s regionala sändningar. Enligt mitt förmenande har frågan flera dimensioner, en moralisk/ekonomisk, som jag inte vill diskutera här och en aspekt på förebilder i den klimatdiskussion som sakta drar igång. Hur svårt det kommer bli att föra denna debatt illustreras väl av de två moderater bosatta inne i Göteborg och som Radio Göteborg fick tag i. Jan Linblad förklarade frankt att han flög alla resor och åkte taxi bostaden - Landvetter. Han menade i och för sig att tåget var det mer civiliserad färdsättet, men att han spara två arbetsveckor per riksdagssession med hjälp av flyget. Cecilia Magnusson bosatt på Kungsportsavenyn mitt i Göteborg förflyttar sig också varje tisdag och torsdag via flyg och taxi. Hennes motiv var två barn i 10-12 årsåldern, som hon ville äta frukost tillsammans med på tisdag före Stockholmsresan och middag med på torsdag kväll. På reportens fråga varför hon inte kunde åka flygbussen som stannar tvärs över gatan angav hon tidsskäl. Förmodligen har andra angivet liknande svar, baserade på den personliga vällevnanden och bekvämligheten. Och då kommer frågan hur skall politikerna övertyga oss om behovet av förändringar med hänsyn till klimatfrågan. Ett enkelt svar är naturligtvis, ekonomiska styrmedel som innebär att man får betala för sin bekvämlighet. Men jag tror inte det är så enkelt för många välbeställda är nog, oavsett kostnaden, beredda att prioritera egen bekvämlighet, och då drabbas nog främst de som sällan reser. Hur får vi ett "bättre" resemönster ?