Vad är forumet till för/vart hän är det på väg?

Startat av Lars Ödlund, 13 mars 2011, 13:30:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jocke

Citat från: Nico skrivet 14 mars 2011, 01:30:04 AM
En liten undran, när du pratar du om medlemmarna... avser du då medlemmarna i SvOF eller användarna av Bussnack? Forumet är ju direkt avhängigt föreningen så man kan knappast utveckla forumet på bekostnad av föreningen. M.a.o. så kan man inte undgå att det är föreningens behov och ekonomi som sätter ramarna för forumet så vill man påverka och utveckla forumet på olika vis så kan man kanske i så fall börja i rätt ände, dvs. med ett riktigt medlemskap i föreningen som driver forumet och sedan jobba vidare utifrån det ansvar som man då åtar sig.

Sen är även Lasses fråga om vad forumet egentligen är till för ganska giltig för på sätt och vis så har vi kanske tappat fokus på vägen... om det nu är så att forumet blivit viktigare än föreningen. Trots att jag inte direkt hör till de aktiva medlemmarna vad gäller visst arbete så kan man som sagt göra annat, men det förutsätter då ändå att jag även är medlem i SvOF.  För min del så skulle jag därför vilja hävda att föreningen är den bärande delen i det hela och att forumet endast är ett komplement. Försvinner föreningen p.g.a. bristande intresse så lär nog även forumet göra det så frågan om vad som bör utvecklas i första hand kanske skjuter lite bredvid målet?


Båda delarna. Både de som faktiskt är medlemmar i SvOF och de som inte är de. Då man väljer att ha ett öppet forum så lär man ändå ta hänsyn till sina användare där med, och inte "skylla" på att de faktiskt inte är riktiga medlemmar då de inte betalar föreningsavgiften. Att utveckla forumet med nya funktioner och liknande är knappast ett eknomiskt beslut, då de finns gott om kompetens häromkring, vad jag sett, för att kunna utveckla de utan ekonomisk kompensation. Att driva ett forum är heller egentligen ingenting som kostar något, idagsläget är de på sin höjd småsummor för kostnad av maskiner och bandbredd. Sån som utan problem egentligen kan vara hemma hos gemene man, med dagens uppkopplingar, om pengar skulle vara ett problem.

Om ni märker att forumet börjar bli viktigare än föreningen så är ju de något som styrelsen då isf bör ta tag i. Det o andra sidan borde ni ju vara nöjda över, tänk som så, att hur många av oss här hade känt till SvOF om inte det var pga detta forum. Skulle föreningen nu försvinna pga bristande intresse eller liknande så lovar jag dig att ett forum skulle ploppa upp inom 1 vecka för att ersätta detta. Det är de minsta problemet. Det negativa i de är att säkert många medlemmar skulle gå förlorade innan dom hittade dit. Med detta menar jag inte att jag vill har forumet ska försvinna. Jag tittar alltid in här dagligen och postar bilder till o från.

Men om man låter forumet stanna i utvecklingen trots att medlemmarna(betalande eller inte) vill annorlunda. Ja då tycker nog jag att man iaf håller på att gräva sin egen grav.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

mushkot

Skräpinlägg får man räkna med på alla forum. Nu tycker jag att det på detta forum hålls ändå en ganska god nivå, och de man inte är intresserad av är ganska lätt att sålla bort.

Nu förstår jag föreningens samt dess medlemmars synpunkt på oss icke-medlemmar, men jag undrar samtidigt hur pass intresserade man är av att få nya medlemmar när inlägg av denna karaktär kommer fram? SvOF har ju genom detta forum en jättemöjlighet till reklam, som jag, nu ca 4 månader gammal på detta forum, knappt sett röken av! En klistrad tråd tycker jag iaf knappt räknas. Kanske skulle en forumdel för detta skapas? Där vi icke medlemmar kan läsa lite om SvOF s aktiviteter, och därav bli sugna på att själva gå med och delta.

Björn Forslund

Citat från: mushkot skrivet 14 mars 2011, 09:39:32 AM
Skräpinlägg får man räkna med på alla forum. Nu tycker jag att det på detta forum hålls ändå en ganska god nivå, och de man inte är intresserad av är ganska lätt att sålla bort.

Nu förstår jag föreningens samt dess medlemmars synpunkt på oss icke-medlemmar, men jag undrar samtidigt hur pass intresserade man är av att få nya medlemmar när inlägg av denna karaktär kommer fram? SvOF har ju genom detta forum en jättemöjlighet till reklam, som jag, nu ca 4 månader gammal på detta forum, knappt sett röken av! En klistrad tråd tycker jag iaf knappt räknas. Kanske skulle en forumdel för detta skapas? Där vi icke medlemmar kan läsa lite om SvOF s aktiviteter, och därav bli sugna på att själva gå med och delta.

Jag föreslår att du kollar vår hemsida www.omnibuss.se där det ska finnas/komma info om våra aktiviteter samt våra bussar osv.
Tyvärr verkar det som ett stort antal forumiter enbart är intresserade av att delta i forumet och chattande än vad de är intresserade av föreningen som sådan.
Forumet tillhör Svenska Omnibusföreningen, och är främst avsett för dess medlemmar, även om andra givetvis är välkomna om de bidrar till forumet och stämningen. Samt följer de regler som satts upp.
Vill någon påverka något ska man givetvis vara medlem i föreningen också, och visa att man är intresserad av det vi håller på med.

mushkot

Citat från: Björn Forslund skrivet 14 mars 2011, 10:00:04 AM
Jag föreslår att du kollar vår hemsida www.omnibuss.se där det ska finnas/komma info om våra aktiviteter samt våra bussar osv.
Tyvärr verkar det som ett stort antal forumiter enbart är intresserade av att delta i forumet och chattande än vad de är intresserade av föreningen som sådan.
Forumet tillhör Svenska Omnibusföreningen, och är främst avsett för dess medlemmar, även om andra givetvis är välkomna om de bidrar till forumet och stämningen. Samt följer de regler som satts upp.
Vill någon påverka något ska man givetvis vara medlem i föreningen också, och visa att man är intresserad av det vi håller på med.
Tror min poäng inte framkom helt; att hänvisa till föreningens hemsida är inte, enligt mig, det bästa sättet att ta vara på potentialen för detta forum att locka nya medlemmar till föreningen. Information i all ära, personliga upplevelser/erfarenheter från  föreningsaktiviteter skrivet av personer här på forumet skulle nog ha bättre effekt, och framförallt ge snabba svar på funderingar för många fler än den som ställer frågan.

Björn Forslund

Citat från: mushkot skrivet 14 mars 2011, 10:58:11 AM
Tror min poäng inte framkom helt; att hänvisa till föreningens hemsida är inte, enligt mig, det bästa sättet att ta vara på potentialen för detta forum att locka nya medlemmar till föreningen. Information i all ära, personliga upplevelser/erfarenheter från  föreningsaktiviteter skrivet av personer här på forumet skulle nog ha bättre effekt, och framförallt ge snabba svar på funderingar för många fler än den som ställer frågan.

Ja, det var ju iofs ett bra förslag. Vårt deltagande i olika rallyn och liknande brukar ju tas upp i forumet med bilder, men problemet är också att många av de som jobbar aktivt inte har tid att sitta och redogöra för detta på forumet. Mycket är rutinarbete som sker kontinuerligt, t ex arbetet med vår medlemstidning.

Men en tråd om våra aktiviteter vore faktiskt kul.

yngrot

Citat från: Susanne skrivet 13 mars 2011, 17:40:14 PM
För egen del är jag inte intresserad av chatt eller någon sådan funktion. Är heller inte med i Facebook och kommer hålla mig så långt bort som möjlig därifrån. :D




Håller helt med dig Sussane ..

Oavsett hur SvoF gör blir alltid nån förfördelad..men jag tycker forumet funkar rätt bra särskilt den historiska delen ..Och vissa inlägg kan man ju hoppa över..liksom vissa skribenter.. Alla har vi varit unga det är väl lite det det handlar om här de yngre vill ha forumet som de är vana vid från andra håll..Men som Mushkot skriver lite mer reklam för SvoF vore kanske inte fel för att få fler medlemmar...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

nohlin

Citat från: Björn Forslund skrivet 14 mars 2011, 11:35:18 AM
Ja, det var ju iofs ett bra förslag. Vårt deltagande i olika rallyn och liknande brukar ju tas upp i forumet med bilder, men problemet är också att många av de som jobbar aktivt inte har tid att sitta och redogöra för detta på forumet. Mycket är rutinarbete som sker kontinuerligt, t ex arbetet med vår medlemstidning.

Men en tråd om våra aktiviteter vore faktiskt kul.

En liten fundering angående era prioriteringar. Jag är inte medlem i SvOF och har faktiskt aldrig tidigare reflerterat över era aktiviteter, eftersom jag aldrig ens besökt någon annan del av omnibuss.se än just forumet.

En tydlig kommuniationsplan där både medlemstidningen och marknadsföring på forumet vore gissningsvis en bra plan för framtiden. Mer riktad, och tydlig, information på forumet om era aktiviteter, både innan dom sker och reportage efteråt, skulle troligen kunna locka fler nya medlemar till föreningen.
Jjag misstänker att det är fler besökare på forumet än antalet läsare av er tidning. Och av dom som läser er tidning är samtliga redan medlemar i SvOF. Den är naturligtvis en viktig del av föreningen, men den genererar inte mycket tillväxt. Men där kan forumet komplettera och skapa förutsättningar för en stabil framtid.

/nohlin

Björn Forslund

Citat från: nohlin skrivet 17 mars 2011, 10:07:14 AM
En liten fundering angående era prioriteringar. Jag är inte medlem i SvOF och har faktiskt aldrig tidigare reflerterat över era aktiviteter, eftersom jag aldrig ens besökt någon annan del av omnibuss.se än just forumet.

En tydlig kommuniationsplan där både medlemstidningen och marknadsföring på forumet vore gissningsvis en bra plan för framtiden. Mer riktad, och tydlig, information på forumet om era aktiviteter, både innan dom sker och reportage efteråt, skulle troligen kunna locka fler nya medlemar till föreningen.
Jjag misstänker att det är fler besökare på forumet än antalet läsare av er tidning. Och av dom som läser er tidning är samtliga redan medlemar i SvOF. Den är naturligtvis en viktig del av föreningen, men den genererar inte mycket tillväxt. Men där kan forumet komplettera och skapa förutsättningar för en stabil framtid.

/nohlin

Det är ett av de stora problemen. Bussnack lever sitt eget liv, och de flesta går in direkt utan att passera hemsidan. Det står ju klistrade inlägg högst upp om SvOf och medlemskap, men det räcker uppenbarligen inte.
Det beror väl i viss mån på att många tycker att det är tillräckligt med att ha tillgång till Bussnack. Alla är kanske inte intresserade av föreningens aktiviteter, utan bara intresserade av dagens frågor. Mycket av det som avhandlas rör ju dagsaktuella frågor som diskuteras av folk som jobbar inom branschen.

Webmaster har planer på att jobba med hemsidan, vi får se om vi kan fixa en tydligare koppling mellan Bussnack och SvOf:s hemsida.

Kolla alltså

www.omnibuss.se

för att se vad SvOf gör och står för.

Vill samtidigt passa på att tacka er alla för konstruktiva förslag och synpunkter, allt är värdefullt!
Nya medlemmar är alltid välkomna till föreningen!

yngrot

Bra info Björn . jag la till den som bokmärke nu
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

the0fiskis

för mig är SvOf lite luddigt, det ända jag vet är att dem fixar gamla bussar ungifär inget mer...

det skulle nog vara bra att ha en tydlig koppliging mellan bussnack och svof, för nu känns busssnack lite som en egen sida.
skulle vara kul att få veta vad förenigen gör, tycker ni ska göra en forumdel som ska ha en tydlig koppling till svof.
kanske göra lite som sss göra fourmet till någon from av huvedelning där det finns nästan all info som finns på hemsidan, tror inte många vet om sidan (svof)
så en tydligare koppling skulle inte vara fel.

sen skulle sidan behövs en rijäll uppdatering både utsende och innehåll
ett exempel "Medlemsavgiften för 2009 är 200 kronor eller 300 kronor om"
Citathttp://www.omnibuss.se/omsvof.php

Björn Forslund

Citat från: the0fiskis skrivet 17 mars 2011, 20:55:32 PM
för mig är SvOf lite luddigt, det ända jag vet är att dem fixar gamla bussar ungifär inget mer...

det skulle nog vara bra att ha en tydlig koppliging mellan bussnack och svof, för nu känns busssnack lite som en egen sida.
skulle vara kul att få veta vad förenigen gör, tycker ni ska göra en forumdel som ska ha en tydlig koppling till svof.
kanske göra lite som sss göra fourmet till någon from av huvedelning där det finns nästan all info som finns på hemsidan, tror inte många vet om sidan (svof)
så en tydligare koppling skulle inte vara fel.

sen skulle sidan behövs en rijäll uppdatering både utsende och innehåll
ett exempel "Medlemsavgiften för 2009 är 200 kronor eller 300 kronor om"

Det jobbas på en uppdatering, och dessutom ska en styrelsemedlem hålla koll på aktualiteten. Problemet har varit att vi aktiva har haft alldeles för mycket att göra.
Avgifterna är desamma som 2009 iaf....

jocke

Citat från: Björn Forslund skrivet 17 mars 2011, 22:30:07 PM
Det jobbas på en uppdatering, och dessutom ska en styrelsemedlem hålla koll på aktualiteten. Problemet har varit att vi aktiva har haft alldeles för mycket att göra.
Avgifterna är desamma som 2009 iaf....

Inte för att vara sådan. Men om alla aktiva "ansvariga" är så upptagna att man inte har tid att uppdatera 2-3 rader text på en sida så kanske man bör se över vilka som ska ha tillgång till detta.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Björn Forslund

Citat från: jocke skrivet 17 mars 2011, 23:02:09 PM
Inte för att vara sådan. Men om alla aktiva "ansvariga" är så upptagna att man inte har tid att uppdatera 2-3 rader text på en sida så kanske man bör se över vilka som ska ha tillgång till detta.

Här berodde det på att ingen uppmärksammat att det stod "2009" förrän nu!
Webmastern är underrättad och ska uppdatera.
Kanske bör det påpekas att webmastern jobbar med en massa annat webrelaterat, och gör detta ideellt vid sidan om.