SJ, Inget för "vanligt" folk...

Startat av Henrik Palmqvist, 01 november 2010, 19:00:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ingwar Åfeldt

#45
Citat från: Uffe D skrivet 06 november 2010, 20:32:38 PM
Tidtabell och tidtabell, jag bestämmer en tid jag ska vara framme och sedan kör jag efter den, kommer jag tidigare så tar jag det som en bonus eller också kan man stanna och ta en extra kopp kaffe. Sporten är ju att korta restiden varje gång.

Se där. Eftersom förutsättningarna för järnvägstrafik är helt olika förutsättningarna för att köra sin egen bil så är det alltså ganska meningslöst att påstå att du alltid är i tid när du kör bil. Sannolikt talar du om för någon att "jag kommer vid ett-tiden". Om du sedan kommer kvart i ett eller kvart över ett spelar ingen roll, det är fortfarande ett-tiden. Enligt de krav som gäller på järnvägen är det inte i rätt tid.

Leif D

Citat från: Uffe D skrivet 06 november 2010, 20:19:01 PM
När jag åker bil så är jag i tid 100% av gångerna.

Du måste ju ha en ofantlig otur då du åker tåg, stackars dej.
Som förare på nämnda tågbolag då, så skulle jag ju med ditt resonemang kunna skriva till mej ganska rejält med övertidsminuter!
Men ack, på den här sidan semestern, har i allafall jag inte lyckats vara så sen, att jag ens tycker de är värt arbetet att skriva (65 min på 32 turer). Detta då mest vid körning i 1:a och 4:e storstadsregionerna.

Det jag vill säga, är alltså, att din uppfattning om tågtrafiken är tämligen överdriven och felaktig. Men vi säljer gärna din plats till någon annan, ska du se.

F.ö. så brukar jag ju också hinna köpa mej lite kaffe, t.ex. när man är i god tid in på vissa stationer.
;-)

Uffe D

Citat från: Leif D skrivet 06 november 2010, 21:13:14 PM
Du måste ju ha en ofantlig otur då du åker tåg, stackars dej.
Som förare på nämnda tågbolag då, så skulle jag ju med ditt resonemang kunna skriva till mej ganska rejält med övertidsminuter!
Men ack, på den här sidan semestern, har i allafall jag inte lyckats vara så sen, att jag ens tycker de är värt arbetet att skriva (65 min på 32 turer). Detta då mest vid körning i 1:a och 4:e storstadsregionerna.

Det jag vill säga, är alltså, att din uppfattning om tågtrafiken är tämligen överdriven och felaktig. Men vi säljer gärna din plats till någon annan, ska du se.

F.ö. så brukar jag ju också hinna köpa mej lite kaffe, t.ex. när man är i god tid in på vissa stationer.

Ni kan sälja min plats till hur många ni vill, jag sätter inte min fot på ett tåg.

SimonB

Citat från: Uffe D skrivet 06 november 2010, 22:40:24 PM
Ni kan sälja min plats till hur många ni vill, jag sätter inte min fot på ett tåg.

Nej gör inte det. De bits har jag hört! ;)

Leif D

Citat från: Uffe D skrivet 06 november 2010, 22:40:24 PM
Ni kan sälja min plats till hur många ni vill, jag sätter inte min fot på ett tåg.

Du motsäger ju dej själv nu.....
Om du aldrig sätter din fot på ett tåg, så kan vi ju inte sälja din plats till någon annan.
Men jag tror vi är lika glada för det....   ;)
;-)

Simon A

Citat från: Lars Ödlund skrivet 07 november 2010, 00:26:00 AM
Ibland kan man ju ha otur och ju mer sällan man reser med ett visst färdmedel desto större risk är det för att en stor andel av resorna är försenade.

Mina senaste 10 flygresor har drygt hälften varit inställda eller mer än 30 min försenade, vad gäller tågresor så är inte statistiken mkt bättre men om jag åkt dagligen hade resultatet sannolikt varit betydligt bättre procentuellt
Visst är det så!
Sen jag började åka Upptåget till Arlanda i mars då jag började jobba där har totalt drabbats av två inställda tåg och kanske 2-3 större förseningar. Då har jag väl åtminstone åkt nån gång i veckan och det tycker jag ändå säger något om hur pass pålitliga tågena faktiskt är. Sen, precis som i all annan kollektivtrafik, måste man ju vara beredd på att förseningar och inställningar kan inträffa och anpassa sig efter det. Ibland får man ta ett tidigare tåg, buss eller vad nu blir för att komma i tid. Så ser ju faktiskt verkligheten ut.

//Simon

Staffan Sävenfjord

Citat från: Simon A skrivet 17 november 2010, 01:56:43 AM
Visst är det så!
Sen jag började åka Upptåget till Arlanda i mars då jag började jobba där har totalt drabbats av två inställda tåg och kanske 2-3 större förseningar. Då har jag väl åtminstone åkt nån gång i veckan och det tycker jag ändå säger något om hur pass pålitliga tågena faktiskt är. Sen, precis som i all annan kollektivtrafik, måste man ju vara beredd på att förseningar och inställningar kan inträffa och anpassa sig efter det. Ibland får man ta ett tidigare tåg, buss eller vad nu blir för att komma i tid. Så ser ju faktiskt verkligheten ut.

//Simon

Jämsöver är tågen i rätt tid (det vill säga högst fem minuter försenade, för pendeltåg högst tre minuter) i 95 procent av fallen. Mindre än en procent av alla tågavgångar är inställda utan att det meddelats i god tid i förväg.

Visst kan det se annorlunda ut på vissa sträckor och/eller den enskilde resenären. Både bättre och sämre.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Andreas91

Måste påstå att jag tycker att tågtrafiken i det stora hela fungerar helt smärtfritt, visst, jag har säkert även haft lite tur när jag har åkt med tågen, då jag sällan har drabbats av stora förseningar. En gång blev det en dryg timmes försening till Stockholm p.g.a. två motorfel i det X2000-tåg som jag då åkte med, men annars har det gått väldigt snabbt o smidigt.

Sedan funderar jag över en annan sak - hur brukar det se ut när det blir störningar i trafiken?

Ett exempel var, kommentera om jag minns fel, när ett spår, det mot Centralen, blev strömlöst förbi Årstaberg, mao pendeltågsspåret (om jag inte missminner mig, så fortsatte även strömlösheten längre söderut på stambanan, vilket även drabbade fjärrtågstrafikens ordinarie spår). För resenärer från Årstaberg som skulle norrut, fick då resa med södergående tåg till Älvsjö och där hoppas på att ett norrgående tåg snart skulle komma in. Väntetiden blev dock ganska saftig för pendeltågsresenärerna och detta pga att pendeltågsskyltarna vid Västerhaningeplattformens norrgående spår ständigt slog om till "Se upp för passerande tåg" och då for alla väntande fjärrtåg förbi. Kort och gott: Fungerar det på liknande sätt när det blir större störningar i andra delar av landet, alltså som i detta fall, att fjärrtågen får högsta prio framför pendeltågsresenärerna? Såvida det fungerar att göra så, så måste jag ju ändå säga att fjärrtågstrafiken flyter på i bra tempo, trots sådana här händelser. Efter kanske en 20 min väntan, så ankom så småningom mitt pendeltåg.  :P