SJ, Inget för "vanligt" folk...

Startat av Henrik Palmqvist, 01 november 2010, 19:00:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: jocke skrivet 01 november 2010, 23:28:39 PM
Möjligt, men det är de ju på flyget med :-)

För tåget innebär skollov en ökad efterfrågan som då möts med höjda priser. För flyget innebär skollov en minskad efterfrågan som då möts med sänkta priser.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Karsten

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 01 november 2010, 22:50:49 PM
Detta var en resa efter avslutat arbete, men minns jag rätt så betalade åkaren resan, men fortfarande är någon intresserad av prislappen, och dessutom finns det ju folk som betalar resor själv som vill åka;)

Hmm, så man har alltså ingen aning om var man slutar och börjar?

Ersa

Menar inte för att göra företagsreklam för en av mina arbetsgivare, men som jämförelse kan man ju flika in att en vuxenbiljett Växjö-Stockholm kostar 448 kr hos Swebus om man bokar via nätet några dagar i förväg. Man kan komma ner till 359 kr en vanlig dag (dvs ej fredag och söndag).

Tyvärr är ju både tåg- och bussresandet uppbyggt på att det blir rejält billigare om man kan vara ute och boka i tid, helst själv via nätet. Att detta planerande i god tid sen inte passar alla stämmer ju tyvärr.

Henrik Palmqvist

Citat från: Karsten skrivet 02 november 2010, 09:30:12 AM
Hmm, så man har alltså ingen aning om var man slutar och börjar?

Det är inte så lätt att planera när man är beroende av andra. I detta fallet började jag dagen i Landskrona, för att sedan lasta i Helsingborg, det godset var inte färdigt. Sen skulle jag till Ljungby och lasta med. Svårt att veta innan vart man hamnar, jag hade nån pallplats kvar, så Schenker kunde ha dragit bilen till t.ex Jönköping eller Norrköping för den sista platsen.  Och blir man färdiglastad i Norrköping, så vill man ju inte åka tillbaka till Alvetsa för att åka tåget till Stockholm...     Sen kan vad som helst hända, svårt att bestämma tider i förväg. Ibland vet vi inte ens vilken dag vi kommer hem på...   

/ Henrik

Henrik Palmqvist

Citat från: SimonB skrivet 01 november 2010, 22:37:44 PM
Som jag har förstått det, så var det en resa från arbetet, och inte en tjänsteresa.

Det var en tjänsteresa för att komma hem.  Alltså den betalades av företaget.

Men det har igentligen ingen betydelse. 500:- är mycket för företaget med.   

I det fallet när jag skulle åka från Göteborg till Stockholm en fredagskväll, vi bokade ca 1,5 timme innan avgång. Skillde ca 800:- mellan flyg och tåg, till flygets fördel.   Åkaren har aldrig varit snål, han vill att vi ska komma hem till helgen, och betalat för det. Men i detta fallet så fanns det 2 alternativ, med rimlig restid, och minns att direktörskan hade synpunkter på priset på tågbiljetten. Hade det bara funnits tåget som alternativ, så hade jag nog fått åka det, men nu blev det flyget av rent ekonomiska skäl.  Dessutom var jag hemma ca 1,5 timme tidigare i lägenheten.

Flyg: 333:- , Bussresor ca 300:- = ungefär 650:-  hela sträckan ända hem.

Tåg SJ X200 2 kl  1100:- bara mellan Göteborg C - Stockholm C.

/ Henrik

Henrik Palmqvist

På resan till Göteborg på söndagen, så tittade vi på olika alternativ. SAS var billigast, ca 350:- , SJ ca 1200:- . Men det var inget av de alternativen som passade med tiderna, så det blev nattbuss från Stockholm till Göteborg med Swebus Express, kostade 450:- har jag för mig.

/ Henrik

bisquit

När jag eller min far åker tåget Hallsberg-Oslo. Så kan vi köpa biljett för 100 :- enkel resa.
Eller ibland ännu billigare. Så visst, kan SJ vara billiga ibland. 8)

Leif D

Citat från: Henrik Palmqvist skrivet 02 november 2010, 09:44:55 AM
Det är inte så lätt att planera när man är beroende av andra. I detta fallet började jag dagen i Landskrona, för att sedan lasta i Helsingborg, det godset var inte färdigt. Sen skulle jag till Ljungby och lasta med. Svårt att veta innan vart man hamnar, jag hade nån pallplats kvar, så Schenker kunde ha dragit bilen till t.ex Jönköping eller Norrköping för den sista platsen.  Och blir man färdiglastad i Norrköping, så vill man ju inte åka tillbaka till Alvetsa för att åka tåget till Stockholm...     Sen kan vad som helst hända, svårt att bestämma tider i förväg. Ibland vet vi inte ens vilken dag vi kommer hem på...   

/ Henrik

Men vilken tur då, att det finns tåg, eller buss, eller flyg, så att du kan vara flexibel i ditt jobb. Att vara så flexibel kan faktiskt också ha en prislapp.
För egen del så vet jag ju oftast var och när jag slutar mitt jobb, dvs på den platsen där jag ska inställa mig för tjänstgöring. De är troligen precis så för dej med, i ditt avtal. Då ska det väl vara arbetsgivarens sak att se till att du kommer tillbaka dit igen, till din arbetstid är slut. Självklart kostar ju detta, för din arbetsgivare. Eller bjuder du på detta ??
Enklast vore ju att arbetsgivaren försåg dej och dina kollegor, med ett avtalskort på t.ex. SJ, så att ni bara kan boka de resor som behövs för att komma hem. Priserna får ju företagaren fixa, de är väl knappast ditt ansvar som anställd att snåla på sådant som är självklart och kanske rent av avtalsreglerat. Går ju att få ResPlus-anslutningar på biljetterna från väldigt många platser i landet dessutom.

För egen del så sker ju alltid resor från ev. andra tjänstgörings- eller avslutningsorter med tåg i 1:a klass. Vi ska dessutom alltid boka återbetalningsbara biljetter när vi bokar. Finns ej tågförbindelser så gäller taxi.



;-)

jocke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 november 2010, 08:32:45 AM
Men det är inte bullshit att Henrik åkte med ett tåg som var fullbokat trots priserna.

Dessutom är det helt fel det du skriver. I morgon hittar jag biljetter på X2000 för 374 kronor. Och på regionaltåg (X40 dubbeldäckare) för 244 kronor. Det finns inte en enda biljett i 2 klass som är ens i närheten av dina fantasisiffror. Och ingen i första klass som kostar över 814 kronor.

Dina inlägg blir inte bättre eller rättare för att du använder svordomar.  >:(

EDIT :::: Såg nu att jag skrivit Stockholm i mitt första inlägg. Menade göteborg  :P  Det ber jag om ursäkt för. Det var detta jag syftade på iaf.

Här är bilder från sj.se angående Resa för 20-26 år mellan sträckan Gävle C - Göteborg C  för Ons-fre

Samtliga dessa är enkel resa





Jag förändrar era liv med detta inlägg

Henrik Palmqvist

Citat från: Leif D skrivet 02 november 2010, 17:50:17 PM
Men vilken tur då, att det finns tåg, eller buss, eller flyg, så att du kan vara flexibel i ditt jobb. Att vara så flexibel kan faktiskt också ha en prislapp.
För egen del så vet jag ju oftast var och när jag slutar mitt jobb, dvs på den platsen där jag ska inställa mig för tjänstgöring. De är troligen precis så för dej med, i ditt avtal. Då ska det väl vara arbetsgivarens sak att se till att du kommer tillbaka dit igen, till din arbetstid är slut. Självklart kostar ju detta, för din arbetsgivare. Eller bjuder du på detta ??
Enklast vore ju att arbetsgivaren försåg dej och dina kollegor, med ett avtalskort på t.ex. SJ, så att ni bara kan boka de resor som behövs för att komma hem. Priserna får ju företagaren fixa, de är väl knappast ditt ansvar som anställd att snåla på sådant som är självklart och kanske rent av avtalsreglerat. Går ju att få ResPlus-anslutningar på biljetterna från väldigt många platser i landet dessutom.

För egen del så sker ju alltid resor från ev. andra tjänstgörings- eller avslutningsorter med tåg i 1:a klass. Vi ska dessutom alltid boka återbetalningsbara biljetter när vi bokar. Finns ej tågförbindelser så gäller taxi.


Vad är detta för resonemang?

Ok, Vi har en stationeringsort, åkeriets hemort, långt nere i de mörkaste smålänska skogarna. Dit ska bilarna stå på helgerna, där ska vi börja och sluta våran arbetsvecka.
Men nu är åkaren så hygglig att vi får ta bilarna med hem istället för att köra ner dem till stationeringsorten. Samt hamnar vi någon stans dit man inte får bilen hem, så bekostar han resan hem till bostadsadressen. Klart man gör vad man kan för att hålla kostnaderna nere.

Men visst, han skulle lika gärna kunna säga att vi varje helg ska köra dit bilarna hem till han, eller bekosta resan dit, men vad har jag för nytta av det, när jag vill hem?

Det handlar om att ge och ta. Om alla hjälper till att hålla kostnaderna nere, och gör så gått man kan, så räcker pengarna längre.

Varför ska man alltid hålla på sin rätt när det i slutändan bara blir till beskymmer för bägge parter? Avtal hit och avtal dit, vad hjälper det?

/ Henrik

Staffan Sävenfjord

Citat från: jocke skrivet 02 november 2010, 18:24:54 PM
EDIT :::: Såg nu att jag skrivit Stockholm i mitt första inlägg. Menade göteborg  :P  Det ber jag om ursäkt för. Det var detta jag syftade på iaf.

OK, fel kan vi ju alla göra men det var ju inte lätt att veta att du skrev en sak och menade en annan. Genom att åka InterCity-tåg Gävle-Göteborg kan du komma undan med 655 resp 580 kronor. Restiden blir bara en halvtimme längre.








Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Nor1

Citat från: Henrik Palmqvist skrivet 02 november 2010, 18:27:11 PM
Vad är detta för resonemang?

Ok, Vi har en stationeringsort, åkeriets hemort, långt nere i de mörkaste smålänska skogarna. Dit ska bilarna stå på helgerna, där ska vi börja och sluta våran arbetsvecka.
Men nu är åkaren så hygglig att vi får ta bilarna med hem istället för att köra ner dem till stationeringsorten. Samt hamnar vi någon stans dit man inte får bilen hem, så bekostar han resan hem till bostadsadressen. Klart man gör vad man kan för att hålla kostnaderna nere.

Men visst, han skulle lika gärna kunna säga att vi varje helg ska köra dit bilarna hem till han, eller bekosta resan dit, men vad har jag för nytta av det, när jag vill hem?

Det handlar om att ge och ta. Om alla hjälper till att hålla kostnaderna nere, och gör så gått man kan, så räcker pengarna längre.

Varför ska man alltid hålla på sin rätt när det i slutändan bara blir till beskymmer för bägge parter? Avtal hit och avtal dit, vad hjälper det?

/ Henrik

Bra Talat!!

jocke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 november 2010, 18:50:00 PM
OK, fel kan vi ju alla göra men det var ju inte lätt att veta att du skrev en sak och menade en annan. Genom att åka InterCity-tåg Gävle-Göteborg kan du komma undan med 655 resp 580 kronor. Restiden blir bara en halvtimme längre.

De är inte ens Intercitytåg tyvärr, om de vore så väl, de är Reginatåg till örebro iaf, resten av sträckan äre kanske IC?. :-P Men jo, den sträckan har man funderat över någon gång. :)







Jag förändrar era liv med detta inlägg

Staffan Sävenfjord

Citat från: jocke skrivet 02 november 2010, 19:04:22 PM
De är inte ens Intercitytåg tyvärr, om de vore så väl, de är Reginatåg till örebro iaf, resten av sträckan äre kanske IC?. :-P Men jo, den sträckan har man funderat över någon gång. :)


Jo, det är Tågkompaniets Regina till Örebro och SJ:s IC-tåg Örebro-Göteborg. Men än sen då: en fullt fungerande resväg till ett bra pris. Även om man nu inte gillar Reginans komfort så är den i alla fall bättre än flygets och bussens. Jag har själv åkt den här vägen massor med gånger.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Uffe D

Istället för SJ skulle det stå SCAN på tågen, boskapstransport som boskapstransport. Vägrar sätta mig på ett tåg, ska jag någonstans är det bilen som gäller.