Huvudmeny

Paniken på tåget

Startat av bisquit, 14 juli 2010, 11:24:43 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: SimonB skrivet 14 juli 2010, 21:14:42 PM
Som sagt. Tåg är ett grymt trevligt resesätt, och jag försöker välja det så ofta som möjligt. Det är verkligen skit att en operatörs usla agerande ska få sabba det hela.

Trafikverket är väl inte en operatör? SJ försökte få Trafikverket att stoppa all trafiken för att evakuera tåget med Trafikverket sa nej. Och nu hatar alla resenärer SJ för detta. Som vanligt i landet där majoriteten av folket inte vet vilken instans som har ansvar för vad - och inte har någon drivkraft att orka ta reda på det heller.

SimonB

Citat från: Ersa skrivet 14 juli 2010, 21:26:56 PM
Trafikverket är väl inte en operatör? SJ försökte få Trafikverket att stoppa all trafiken för att evakuera tåget med Trafikverket sa nej. Och nu hatar alla resenärer SJ för detta... Som vanligt i landet där ingen vet vem som har ansvar för vad.

Förvisso, men SJ's personal kunde ändå ha satt sunt förnuft före paragrafer och åtminstone öppnat dörrarna på ena sidan.

Ingwar Åfeldt

Citat från: SimonB skrivet 14 juli 2010, 21:28:11 PM
Förvisso, men SJ's personal kunde ändå ha satt sunt förnuft före paragrafer och åtminstone öppnat dörrarna på ena sidan.

Det gjorde man också. Finns bilder i tidningarna som visar det.

Uffe D

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 14 juli 2010, 21:26:31 PM
Om du jämför vad som hände igår med vad som hände med hur judarna behandlades av tyskarna under kriget så är du ännu mer ute och cyklar. Du vet uppenbarligen inte vad du pratar/skriver om även om du tror det. Ingen idé att fortsätta denna debatt.

Jag har inte bett om någon debatt heller, jag uttryckte min åsikt, och eftersom du ansåg att jag tyckte fel var du tvungen att börja något som liknar en debatt.
Det finns många anledningar till att jag aldrig någonsin kommer sätta min fot på ett tåg, det som hände igår lägger jag i högen av anledningar.

Björn Forslund

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 14 juli 2010, 21:16:26 PM
Hela andemeningen i ditt förra inlägg om "slaktdjur", 200 kr i ersättning samt "ironin" om SJ som företag. Beslut att inte evakuera togs av Trafikverket enligt deras egen utsago.


Tror de höjt till 800:- plus biljettkostnad åter. Samt ett hemligt belopp till personen som hamnade på sjukhus.  Nu var det visserligen SJ:s tåg som gick sönder, men det var Trafikverket (fd Banverket i detta fall) som satte käppar i hjulen för evakueringen.

S Svensson

Citat från: Ersa skrivet 14 juli 2010, 21:26:56 PM
Trafikverket är väl inte en operatör? SJ försökte få Trafikverket att stoppa all trafiken för att evakuera tåget med Trafikverket sa nej. Och nu hatar alla resenärer SJ för detta. Som vanligt i landet där majoriteten av folket inte vet vilken instans som har ansvar för vad - och inte har någon drivkraft att orka ta reda på det heller.

Vore bra om det blir lite mer saklighet.
Trafikverket,dvs personal där har naturligtvis gjort fel. Bara konstatera. Troligen är det någon trafikledare som inte fattat att tåget havererat. Sedan inte vågar slå larm till en chef. Vad Trafikverket måste göra är att gå igenom vad som hänt. Därefter se till att det hela inte upprepas. Nu vet jag inte i vilken omfattning som bananläggning och tågdrift ligger under ISO 9000-reglerna.
Staffan skrev att det borde tillsättas en haveriutredning i Postvagnen. Detta är något som lämpligen görs. Sedan finns det personal som tror att vissa regler alltid gäller först. Det gör de inte. Först kommer svensk lag,därefter förordningar och Trafikverkets egna regler kommer något längre ned. Men som sagt är det polisen och åklagarna som skall ta fram vilka som gjort fel. Detta gör de säkert.

Ingwar Åfeldt

Citat från: Björn Forslund skrivet 14 juli 2010, 21:38:07 PM
Tror de höjt till 800:- plus biljettkostnad åter. Samt ett hemligt belopp till personen som hamnade på sjukhus.  Nu var det visserligen SJ:s tåg som gick sönder, men det var Trafikverket (fd Banverket i detta fall) som satte käppar i hjulen för evakueringen.

De 200:- som nämnts gällde ersättning till folk som drabbades av förseningarna i Skåne i söndags, där de hade omfattande elavbrott. Så vitt jag vet har den summan aldrig varit aktuell för de som drabbades i går. De får biljettkostnaden plus 800:- åter.

Uffe D

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 14 juli 2010, 21:56:55 PM
De 200:- som nämnts gällde ersättning till folk som drabbades av förseningarna i Skåne i söndags, där de hade omfattande elavbrott. Så vitt jag vet har den summan aldrig varit aktuell för de som drabbades i går. De får biljettkostnaden plus 800:- åter.

Det måste ju kännas bra som kund hos SJ att få veta att dom anser att det är värt 61,50 kronor i timmen att sitta i 50 graders värme.
Det kallar jag kundvård, tummen upp.

Björn Forslund

Citat från: Uffe D skrivet 14 juli 2010, 22:03:38 PM
Det måste ju kännas bra som kund hos SJ att få veta att dom anser att det är värt 61,50 kronor i timmen att sitta i 50 graders värme.
Det kallar jag kundvård, tummen upp.

Nåja, något bättre än de dryga 15:- spänn timme det skulle blivit innan man i all hast höjde ersättningen....

Uffe D

#24
Citat från: Björn Forslund skrivet 14 juli 2010, 22:17:33 PM
Nåja, något bättre än de dryga 15:- spänn timme det skulle blivit innan man i all hast höjde ersättningen....

Jo iofs, allt är ju relativt. Det verkar som att dom drabbade ska vara glada att dom öht får någon ersättning.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7469128.ab

Citat från artikeln:
"SJ:s informatör Tobias Johansson bekräftar att SJ använde ett eget tåg trots att jourtåget fanns tillgängligt.
Trafikverkets tåg var diesel, SJ:s eldrivet.
– Med elloket sparade vi lite på miljön samtidigt, säger SJ:s Tobias Johansson."

Hur i h*****e kan man uttrycka sig så? Hoppas idioten är arbetslös imorgon. Ett tydligt exempel på att kunderna inte är värda ett piss.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Uffe D skrivet 14 juli 2010, 22:19:33 PM
Jo iofs, allt är ju relativt. Det verkar som att dom drabbade ska vara glada att dom öht får någon ersättning.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7469128.ab

Citat från artikeln:
"SJ:s informatör Tobias Johansson bekräftar att SJ använde ett eget tåg trots att jourtåget fanns tillgängligt.
Trafikverkets tåg var diesel, SJ:s eldrivet.
– Med elloket sparade vi lite på miljön samtidigt, säger SJ:s Tobias Johansson."

Hur i h*****e kan man uttrycka sig så? Hoppas idioten är arbetslös imorgon. Ett tydligt exempel på att kunderna inte är värda ett piss.

Det är klart att Trafikverket och dess anställda nu tar till alla medel. Även lögner och överdrifter. När SJ:s lok kom till tåget så fick det först inte gå in i norra änden för att dra tillbaka det till Flemingsberg. I stället fick det gå till nästa driftsplats och backa tillbaka till förbi sex signaler i stopp. Vid varje signal måste föraren ringa upp fjärren, skriva en blankett och få tillstånd att köra fram till nästa signal i en hastighet så att det kan stanna på halva siktsträckan och under inga omständigheter mer än 40 km/tim. Bara detta tog lite över en timme. Sedan krånglade bromsarna på X2-an vilket fördröjde räddningsaktionen med minst ett par timmar. Det hade de förstås gjort även om det varit Trafikverkets lok. Möjligen hade Trafikverkets lok varit framme något snabbare men de hade inte fått bort tåget efter en timme. I bästa fall fyra timmar vilket förvisso är bättre än sex timmar.

Tobias Johanssons yrande om diesel, el och miljö kan väl bara skyllas på trötthet. Det är möjligt att resenärerna blev föremål för konsekvenserna av ett gräl mellan Trafikverket och SJ AB. I så fall är det ynkligt. Men tro inte på allt bara för att det står i tidningen.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Uffe D

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 juli 2010, 23:11:51 PM
Det är klart att Trafikverket och dess anställda nu tar till alla medel. Även lögner och överdrifter. När SJ:s lok kom till tåget så fick det först inte gå in i norra änden för att dra tillbaka det till Flemingsberg. I stället fick det gå till nästa driftsplats och backa tillbaka till förbi sex signaler i stopp. Vid varje signal måste föraren ringa upp fjärren, skriva en blankett och få tillstånd att köra fram till nästa signal i en hastighet så att det kan stanna på halva siktsträckan och under inga omständigheter mer än 40 km/tim. Bara detta tog lite över en timme. Sedan krånglade bromsarna på X2-an vilket fördröjde räddningsaktionen med minst ett par timmar. Det hade de förstås gjort även om det varit Trafikverkets lok. Möjligen hade Trafikverkets lok varit framme något snabbare men de hade inte fått bort tåget efter en timme. I bästa fall fyra timmar vilket förvisso är bättre än sex timmar.

Tobias Johanssons yrande om diesel, el och miljö kan väl bara skyllas på trötthet. Det är möjligt att resenärerna blev föremål för konsekvenserna av ett gräl mellan Trafikverket och SJ AB. I så fall är det ynkligt. Men tro inte på allt bara för att det står i tidningen.




Det som står i artikeln kan jag inte uttala mig om, inte mer än att det verkar ha förekommit någon form av revirstrid, men sanningen lär vi aldrig få veta om nu inte ryktena om att en åklagare förbereder någon form av utredning stämmer.

Däremot finner jag inget som kan ursäkta hans uttalande, det är riktigt dåligt.

groenis

Var någonstans befann sig hjälpmaskinen då kopplingsanordningar mellan X2 och övrig vagnpark tydligen inte finns tillgänglig överallt?

Att man inte evakuerade kan ofta bero på att ansvarig inte är insatt i hur
platsen ser ut.

/Lennart

Staffan Sävenfjord

Citat från: groenis skrivet 14 juli 2010, 23:32:49 PM
Var någonstans befann sig hjälpmaskinen då kopplingsanordningar mellan X2 och övrig vagnpark tydligen inte finns tillgänglig överallt?

Att man inte evakuerade kan ofta bero på att ansvarig inte är insatt i hur
platsen ser ut.

/Lennart

Övergångskoppel för X2-koppel och lok med vanligt skruvkoppel förvaras i drivenheten på X2. Så något problem med Trafikverkets lok och X2-an i det fallet skulle det inte ha varit.

Att evakuera mellan två tåg som står bredvid på ett dubbelspår är inte beroende av hur det ser ut på platsen. Däremot kan det innebära 30 - 45 minuters totalstopp på båda spåren förbi platsen. Ja, det har hänt att det blivit ännu mer. Man försöker använda handikappramperna som ett slags bro mellan tågen men det går inte överallt. Då finns det stegar på alla tåg.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)