Huvudmeny

Paniken på tåget

Startat av bisquit, 14 juli 2010, 11:24:43 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bisquit

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7463398.ab Det är skrämmande hur SJ kan missköta sig på detta vis. Stackars passagerare..  >:(

Ersa

Det jag mest funderar över är varför ingen ordnad evakuering kunde ske, kanske genom en enda vagn med hjälp av polis och trafikledare. Stod tåget helt fel till för detta?

Dson

Citat från: Ersa skrivet 14 juli 2010, 11:42:59 AM
Det jag mest funderar över är varför ingen ordnad evakuering kunde ske, kanske genom en enda vagn med hjälp av polis och trafikledare. Stod tåget helt fel till för detta?
Trafikverket ville inte stoppa tågen på sträckan för att en evakuering skulle kunna tillåtas  :(
Dels därför jag inte åker tåg... Blir jag mot all förmodan stående med bilen, går det snabbt att evakuera sig ur bilen och tillkalla bärgaren...

Blue

Hade jag suttit på det tåget så hade jag ringt 112 och sagt att nu måste trafiken stoppas för det är folk på banan, sen hade jag gått av tåget. med eller utan tillstånd från tågvärdarna.

Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

SimonB

Citat från: Dson skrivet 14 juli 2010, 13:33:06 PM
Trafikverket ville inte stoppa tågen på sträckan för att en evakuering skulle kunna tillåtas  :(
Dels därför jag inte åker tåg... Blir jag mot all förmodan stående med bilen, går det snabbt att evakuera sig ur bilen och tillkalla bärgaren...

Jag föddes naiv, så jag fortsätter åka tåg. När det funkar som det ska så är det ett himla trevligt transportsätt, och hittils har inget hänt....  ::)

Citat från: Blue skrivet 14 juli 2010, 14:01:28 PM
Hade jag suttit på det tåget så hade jag ringt 112 och sagt att nu måste trafiken stoppas för det är folk på banan, sen hade jag gått av tåget. med eller utan tillstånd från tågvärdarna.



Nästan bud på det faktiskt. Man kan inte bete sig hur som helst mot sina kunder, och någonstans är det banne mig dags att säga ifrån.

Björn Forslund

Oerhört trist att ett miljvänligt och effektivt trafikslag som järnvägen ska behöva lida under en inkompetent och arrogant ledning.
När ska man lära sig att man inte "kör tåg" utan transporterar levande människor? Hoppas att detta leder till rättsliga åtgärder mot ansvariga, att på detta sätt utsätta människor för livsfara måste granskas av någon åklagare. Skulle inte förvåna mig om det bland de 200 passagerna finns flera som gjort polisanmälan.

SimonB

Personligen hade jag ställt ett ultimatum till ombordpersonalen när jag tyckt att det börjat bli för varmt.
"Om ni inte öppnar dörrarna inom tio minuter, så gör jag det medelst nödöppnare".
Man kan inte bete sig hur som helst mot sina kunder, och utan vätska är det sjukt att behöva vara inspärrad i 40-50-gradig hetta.

Björn Forslund

Citat från: SimonB skrivet 14 juli 2010, 19:59:43 PM
Personligen hade jag ställt ett ultimatum till ombordpersonalen när jag tyckt att det börjat bli för varmt.
"Om ni inte öppnar dörrarna inom tio minuter, så gör jag det medelst nödöppnare".
Man kan inte bete sig hur som helst mot sina kunder, och utan vätska är det sjukt att behöva vara inspärrad i 40-50-gradig hetta.

Råkade ut för något liknande för många år sedan när ett fullsatt pendeltåg blev stående en bit norr om Älvsjö stn pga ett stort strömavbrott. Efter en stund började passagerna öppna dörrarna med nödöppnarna, då det var mycket varmt, trots öppningsbara fönster (X1). Efter en stund inleddes en stor spontanevakuering och alla knallade genom tunneln mot Älvsjö. Föraren försökte lamt hindra oss, men det var ingen som brydde sig.

Uffe D

Är folk så dumma så dom frivilligt sätter sig på ett tåg får dom nästan skylla sig själva. Enligt Aftonbladet lovades "resenärerna" (slaktdjuren) 200 kronor i ersättning.
SJ verkar vara ett riktigt kvalitetsföretag som är måna om sina kunder.

Ingwar Åfeldt

Citat från: Uffe D skrivet 14 juli 2010, 21:03:01 PM
Är folk så dumma så dom frivilligt sätter sig på ett tåg får dom nästan skylla sig själva. Enligt Aftonbladet lovades "resenärerna" (slaktdjuren) 200 kronor i ersättning.
SJ verkar vara ett riktigt kvalitetsföretag som är måna om sina kunder.

Kvalificerat skitsnack.


SimonB

Citat från: Uffe D skrivet 14 juli 2010, 21:03:01 PM
Är folk så dumma så dom frivilligt sätter sig på ett tåg får dom nästan skylla sig själva. Enligt Aftonbladet lovades "resenärerna" (slaktdjuren) 200 kronor i ersättning.
SJ verkar vara ett riktigt kvalitetsföretag som är måna om sina kunder.

Som sagt. Tåg är ett grymt trevligt resesätt, och jag försöker välja det så ofta som möjligt. Det är verkligen skit att en operatörs usla agerande ska få sabba det hela.

Ingwar Åfeldt

Citat från: Uffe D skrivet 14 juli 2010, 21:09:35 PM
Vilket?

Hela andemeningen i ditt förra inlägg om "slaktdjur", 200 kr i ersättning samt "ironin" om SJ som företag. Beslut att inte evakuera togs av Trafikverket enligt deras egen utsago.

Uffe D

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 14 juli 2010, 21:16:26 PM
Hela andemeningen i ditt förra inlägg om "slaktdjur", 200 kr i ersättning samt "ironin" om SJ som företag. Beslut att inte evakuera togs av Trafikverket enligt deras egen utsago.


200 kronor i ersättning fick dom resande besked om när dom klev av tåget, att sedan SJ har ändrat sig efter ganska kraftig kritik är en annan sak.

Om bara viljan hade funnits hade det hela kunnat lösas på ett bättre sätt, nu liknar det hela hur Tyskarna behandlade Judarna på -40-talet.

Ingwar Åfeldt

Citat från: Uffe D skrivet 14 juli 2010, 21:19:32 PM
200 kronor i ersättning fick dom resande besked om när dom klev av tåget, att sedan SJ har ändrat sig efter ganska kraftig kritik är en annan sak.

Om bara viljan hade funnits hade det hela kunnat lösas på ett bättre sätt, nu liknar det hela hur Tyskarna behandlade Judarna på -40-talet.

Om du jämför vad som hände igår med vad som hände med hur judarna behandlades av tyskarna under kriget så är du ännu mer ute och cyklar. Du vet uppenbarligen inte vad du pratar/skriver om även om du tror det. Ingen idé att fortsätta denna debatt.