Måndagen blir spännande

Startat av MrX, 21 februari 2010, 21:37:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Forslund

#45
Citat från: JDS skrivet 24 februari 2010, 12:37:13 PM
Du, å andra sidan, räknar ju bara upp alla fördelar det hade inneburit för dig och de andra på ditt tåg om du hade fått som du ville. Försök fatta att du inte kan sitta här och leka amatörtågledare, ens om du faktiskt skulle vara bättre på det än de som har det som jobb. Det är nog lätt hänt att Nynäsbanan blir lite halvslarvigt skött när det är totalkaos i hela Mälardalen, men det är riktigt dålig stil av dig att skylla det på "arrogant tågnummernisse", det tycker jag att du bör ta tillbaka!  :-*

Suck! Så du menar att vi som åker med tåget inte prioriteras? Nu är vi inne på samma spår igen, "att köra tåg". Självklart är det passagerarna som är det viktigaste. Inte att tågnummer xxxxx går enligt grafen. Vem är det som ska ha dessa "fördelar" du nämner? Rullar inte tågen just för att transportera dem som åker med dem, och har betalat för resan?  Till vilken nytta går tågen? För att man ska slänga av dem som är ombord, för att en ny laddning ska kunna hämtas  tidtabellsenligt med "rätt" tågnummer och köras åt samma håll?
Det är tågbranschens stora black om foten. Man har inte lärt sig att kunden är det viktigaste i all affärsverksamhet. Troligen en unken kvarleva från den tid då det var militärer som styrde järnvägarna med i närmast militära regler. Flexibilitet och fantasi verkar saknas helt i branschen. Samma figurer sitter kvar, och nya som tillkommer lärs upp i samma anda.

Jag leker inte "amatörtågledare". Det räcker med de som redan finns. Jag vill bara komma hem, och att tåget går dit det ska gå enligt vad som står i tidtabellen.

Vad skulle folk säga om "Snickar-Matte" åtog sig jobb, tog betalt i förskott, men sedan struntade i att göra färdigt jobbet, därför att det dök upp en ny kund? Så gör järnvägen, och så går det att göra när det inte finns något annat alternativt trafikslag som går parallellt hela tiden.
Funnes det bättre vägkapacitet genom Stockholm, bättre parkeringsmöjligheter,  och vore bensinskatten lägre, då tror jag inte att många skulle åka tåg. Det vore väl trist, för det miljövänligaste och normalt effektivaste transportsystemet förtjänar bättre än denna usla behandling som det utsätts för. De som levt med pendeltågen här i Stockholm lär aldrig frivilligt sätta foten på ett tåg i andra sammanhang.

Björn Forslund

Citat från: Lars Ödlund skrivet 24 februari 2010, 13:08:27 PM
När motorvägen blir färdig till Älgviken lär det finnas en god marknad att starta direktbusstrafik till Stockholm, kommer SL att släppa på sitt monopol som man gjort i t.ex Kalmar län?
Isåfall kan det nog dyka upp konkurrerande trafik snart, och då lär andelen kunder på det trilskande tåget minska ytterligare.

Det gjordes ju ett försök av ett privat bolag, men SL startade då upp linje 861C. Ett utmärkt alternativ, och det kostar ju inget extra. Normalt tar det bara ca 10 min längre tid till Cst än tåget. Och när motorvägen är klar hela vägen, lär det gå ännu snabbare. Hoppas SL utökar 861C:s avgångar.
Frågan är om ett privat bolag, med egen separat taxa, kan konkurrera? Det innebär ju att man troligen även måste ha ett SL-kort om man inte jobbar i närheten av Cst.

UglyJazz

Om trängselskatterna i Stockholm varit ännu lite högre (75kr/passage), hade det funnits färre bilar på vägarna som hindrar nyttotrafiken då?
Vari består problemet?

Är det för många bilar?
Har bilisterna för dåliga däck?
Är det bussarna som står och slirar pga bristande förarhandlag?

OBS! Detta var inget påhopp utan ett antal inte helt oviktiga frågor.

PS. Varför tar inte folk på sig en luva och ett par vantar när man vet att det är kallt och snö ute? -Då förtjänar man att frysa och äger icke rätt att klaga på förseningar...
Gold Wing 1800 på fritiden, annars kört yrkesmässigt i 23 år nu...

Björn Forslund

Citat från: UglyJazz skrivet 24 februari 2010, 14:13:38 PM
Om trängselskatterna i Stockholm varit ännu lite högre (75kr/passage), hade det funnits färre bilar på vägarna som hindrar nyttotrafiken då?
Vari består problemet?

Är det för många bilar?
Har bilisterna för dåliga däck?
Är det bussarna som står och slirar pga bristande förarhandlag?

OBS! Detta var inget påhopp utan ett antal inte helt oviktiga frågor.

PS. Varför tar inte folk på sig en luva och ett par vantar när man vet att det är kallt och snö ute? -Då förtjänar man att frysa och äger icke rätt att klaga på förseningar...


Visst är det för många bilar, och det är inte bara frågan om innerstaden, utan även Essingeleden som ju leder trafiken förbi staden. Det är tidvis helt igenkorkat, och det hindrar därmed nyttotrafik och bussar. Stockholm har vuxit kraftigt, och redan är de trafikleder som man trodde skulle räcka i många år framöver, maximalt utnyttjade och mer därtill.
Nu när pendeln inte funkar som den ska, är det etter värre. Med en fungerande pålitlig pendeltågstrafik skulle vi slippa mången bil.Det är nog få som uppskattar att sitta i de malande köerna.

PS: Luva, vantar, laddad mobil, långkalsingar, två par strumpor plus raggsockor, lite att äta, bok, det är standard minimikit om man ska åka pendel i den "extrema kylan". Gärna ett par tusenlappar eller välmatat kreditkort för taxiresan också.

JDS

Citat från: Björn Forslund skrivet 24 februari 2010, 13:00:06 PM
Jag leker inte "amatörtågledare". Det räcker med de som redan finns. Jag vill bara komma hem, och att tåget går dit det ska gå enligt vad som står i tidtabellen.

Ja, det vill även de som hade tänkt åka med nästa tåg. Om man nu har en vagn att köra fram och tillbaka med mellan A och B, så kanske man ska försöka få den i rätt tid så snart som möjligt? Det är liksom fruktlöst att invända mot det, hur rätt man än har i övrigt...

Björn Forslund

Citat från: JDS skrivet 24 februari 2010, 23:57:34 PM
Ja, det vill även de som hade tänkt åka med nästa tåg. Om man nu har en vagn att köra fram och tillbaka med mellan A och B, så kanske man ska försöka få den i rätt tid så snart som möjligt? Det är liksom fruktlöst att invända mot det, hur rätt man än har i övrigt...

Din logik är underbar! Man ska alltså kasta av dem som är ombord, ute i ingenstans,  för att raskt kunna hämta dem ska åka med nästa tåg! Undrar om inte du jobbar i Trafikledningen....sök dit annars, för du är av det rätta virket! Tågnummernissarna och den heliga Grafen kommer du att trivas med!

Rapport från gårdagens hemresa:
Allt gick bra i början, men söder om stan började de felkonstruerade dörrarna på X60:an göra sig påminda med längre o längre uppehåll medans den stackars tågvakten sprang fram och tillbaks för att knacka bort is.
Tåget kom något försenat till Vhe, och givetvis hade Tågnummernissarna skickat iväg "lillpendeln" mot Nynäs. De få minuterna som den behövt vänta kunde ju förrycka den Heliga Grafen!

Man minns när SL lovade att "lillpendeln" skulle kunna vänta upp till 10 min, efter att man infört flera mötesspår och därmed kunde flytta möten. Det var bara skitsnack, så sker inte i praktiken. Det är en ytterst osäker anslutning i Vhe. I bästa fall ca 30 min väntan, ibland 60 min. Att få dit en taxi idag är stört omöjligt, tyvärr.

Björn Forslund

Rapport från morgonens resa:

7:05 gick planenligt från Nynäs, och hann till Vhe innan 7:40 mot Bålsta drog iväg! Inget roligt för Tågnummernissarna att skratta åt vid morgonfikat alltså, denna morgon.

Mycket mindre folk på tåget, det märks att TUB:en till Farsta kommit igång igen. Alla som kan flyr pendeln alltså.

Vid Centralen blev det ca 10 min försening pga "personalbrist". Då man kan förmoda att tåget kom till Cst med personal ombord, var det väl någon avlösare som var försenad.

Resten gick utan problem. Vid Barkarby noterades något som måste vara en våt dröm för allas vår Buss-Micke: Två MaxCi och en gammal B10M Säffleled målade i vitt o blått märkta "Arlanda Hotellby". Dessutom en Irizar märkt "Junior" och någonting. Förstärkningsbussar för pendeln m a o.
Så om ni ser en figur med två kameror horisontellt efter och ett stort snömoln, då är det Buss-Micke som speedar upp. Eller har "Röda linjen" kommit igång månne?

Karsten

Citat från: Björn Forslund skrivet 25 februari 2010, 09:14:32 AM
7:05 gick planenligt från Nynäs, och hann till Vhe innan 7:40 mot Bålsta drog iväg! Inget roligt för Tågnummernissarna att skratta åt vid morgonfikat alltså, denna morgon.

Suck! Jag vill inte förstöra din illusion, men det är verkligen inte så att de anställda på järnvägen önskar det värsta för resenärerna. Snarare tvärtom.

Än en gång vill jag beklaga att din bana fungerar så kasst, men försök inte få det till att vi järnvägsanställda vill resenärerna illa!  >:(

Björn Forslund

#53
Citat från: Karsten skrivet 25 februari 2010, 13:31:46 PM
Suck! Jag vill inte förstöra din illusion, men det är verkligen inte så att de anställda på järnvägen önskar det värsta för resenärerna. Snarare tvärtom.

Än en gång vill jag beklaga att din bana fungerar så kasst, men försök inte få det till att vi järnvägsanställda vill resenärerna illa!  >:(

Absolut inget ont om personalen på tågen eller de som jobbar på banan! De jobbar, sliter och får ta skit. Jag har hört tågförare säga åtskilligt fult om just Trafikledningen.
Jag tror inte någon medvetet vill göra någon illa, snarare att man inte bryr sig. Är det så j-vla svårt att låta "lill-pendeln" vänta några minuter? Vad är vitsen att köra iväg med ett tomt tåg?
Folk som "inte bryr sig" ska inte jobba med något som påverkar andra människors tillvaro.

Min ilska riktar sig mot de som avskärmade från verkligheten styr eländet, och att det dessutom finns folk som uppenbarligen tycker att det är OK att ta betalt för en tjänst och sedan inte fullgöra uppdraget.
Allt detta drabbar järnvägen själv ytterst. Efter en sådan här vinter kommer det ju att bli en stor opinion för att bygga nya trafikleder för bilar. Folk måste ju kunna komma till jobbet även om det blir vinter och tågen pajar.
Bara att hoppas att det finns några vettiga politiker som tar krafttag och verkligen går till botten med detta.

JDS

Citat från: Björn Forslund skrivet 25 februari 2010, 13:40:17 PM
Absolut inget ont om personalen på tågen eller de som jobbar på banan! De jobbar, sliter och får ta skit. Jag har hört tågförare säga åtskilligt fult om just Trafikledningen.

Det beror nog mera på att de tillhör olika organisationer och inte känner varandra, än på att de verkligen skulle ha någon anledning att tycka illa om varandra. Det är ju lite likadant i ditt fall - det är svårare att tycka illa om tågpersonalen, för dem har du ju i alla fall sett i arbete, och förstår innerst inne att de gör så gott de kan eller något i den stilen. "Trafikledningen" däremot, den är något mystiskt avlägset som du tydligen törs säga vad som helst om, utan att egentligen veta om det är Stockholmstågs operativa arbetsledning eller Banverkets trafikledning du kritiserar. Om du skulle känna någon där skulle du nog inte alls våga uttala dig så där tvärsäkert, allt annat lika!

Björn Forslund

#55
Spelar ingen roll för mig exakt vem av dem som gör det. Jag skriver "tågledningen" oavsett, någon är det iaf som fattat detta beslut. Borde väl närmast vara S-Tågs ledning, eftersom det bara är de som kör på Nynäsbanan, och ingen annan trafik påverkas.
De skulle nog inte våga vända ett tåg som de gör, om de själva var på plats bland de "glada" passagerarna. Nu är det den stackars ombordpersonalen som får skäll,  och de kan själva tycka att det är vansinne, men har inget val.
Att sitta säkert i en varm lokal och styra saker som sker flera mil bort, det går ju lätt när man slipper konsekvenserna....
Och jag skriver vad jag tycker här. Samt givetvis till SL.

F ö , idag gick hemresan helt enligt Grafen. Tåget anlände Ösmo på minuten. Suveränt. Hoppas nu bara att kommande utlovat skitväder i helgen inte ställer till det igen.


Karsten

Kan det inte helt enkelt vara så att det är en ekonomisk fråga för trafikutövaren? Om tåget redan är så pass sent att det avtalsmässigt räknas som inställt är det bättre (billigare alltså) att så snabbt som möjligt få så många tåg som möjligt i rätt tid för att bättra på statistiken? Trafikavtalen är ofta skrivna så att tågen "klockas" vid vissa stationer, och då är det mest ekonomiskt att ha tågen i tid just där. Jag tror inte Hemfosa är en sån punkt, men kanske VH för uppgående tåg (och genom att vända i Hemfosa blev inte det uppgående tåget försenat vilket det blivit om det gått längre).

Det hjälper ju knappast stackarna i kylan i Hemfosa, men det kan vara en delförklaring (och samtidigt en fråga).

JDS

Citat från: Björn Forslund skrivet 25 februari 2010, 23:07:13 PM
Att sitta säkert i en varm lokal och styra saker som sker flera mil bort, det går ju lätt när man slipper konsekvenserna....

Fast det är väl samma sak med dig, du skiter tydligen i dem som kommer att få stå på hållplatser och stationer resten av kvällen och ta konsekvenserna av att just ditt tåg fick fortsätta hela vägen. Du tänker väldigt mycket på dig själv och väldigt lite på andra just nu!

Björn Forslund

Förstår inte ditt resonemang? De som är på ett försenat tåg ska kastas av, för att de som står o väntar i Vhe ska slippa bli försenade?
Det är betydligt enklare att frakta dem i Vhe med buss till Nynäs, för det är mycket mera tillgängligt med intilliggande busstation. Segersäng ligger långt från Nynäsvägen och vägen är smal och slingrig.
Finns inga kommunikationer alls, utom en liten Kerstinsbuss som går några turer om dagen.

Och varför ska de som suttit inlåsta på ett stillastående tåg i en timme, sedan inte få fortsätta, bara för att andra plötsligt ska prioriteras? Lägg av med det där tramset, gå "tillbaks till ritbordet" som du själv skrev. Det finns igen som helst vettig logik i ditt resonemang. Det ger bara en skrämmande insikt om hur illa det är ställt i järnvägens värld.

Tror att det ligger något i Karstens resonemang. Man räknar tåg som avgår i rätt tid. Vad som senare händer verkar man inte bry sig om. Därför lönar det sig för S-Tåg att slänga av alla och snabbt återvända för att avgå i rätt tid igen.....avskyvärd cynisk modell man tillämpar.

Björn Forslund

Citat från: JDS skrivet 25 februari 2010, 23:25:45 PM
Fast det är väl samma sak med dig, du skiter tydligen i dem som kommer att få stå på hållplatser och stationer resten av kvällen och ta konsekvenserna av att just ditt tåg fick fortsätta hela vägen. Du tänker väldigt mycket på dig själv och väldigt lite på andra just nu!

Du verkar tro att det var jag ensam som satt på det där tåget? Och övermaga krävt att få komma hem, medan några hundra andra nu skulle stå hela kvällen och frysa?
Du menar alltså att JAG givetvis ska stå och frysa för att ANDRA ska komma hem?

Har du rökt på, eller är du bara en Arrogant Tågnummernisse? Ett gott råd, jobbar du inom järnvägen, maximera det till skala 1:87. Preisergubbar klagar inte, fryser inte.