GM lägger ner SAAB

Startat av Fredde, 18 december 2009, 15:09:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico


Tja, om man nu tycker att protektionism är bra så...

Om jänkare o kanadicker å andra sidan då får för sig att i gengäld bojkotta den lilla rest av svensk bilindustri som sen blir kvar så lär väl knappast någon marknad finnas att försöka att få avsättning på. Sverige är ju knappast någon volymmarknad om man säger så.  :-\
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

BMJ

Citat från: Mölle-Mats skrivet 28 december 2009, 22:25:34 PM
Och framför allt bojkottar produkter från Koenigsegg för all framtid!!!  ;D

Visst borde svenska folket solidariskt gåut och bojkotta Koenigsegg-produkter, tänk vilken konsumentmakt!!  ;D ;D


HJP

Citat från: Bussgubben skrivet 03 januari 2010, 16:11:35 PM
http://ttela.se/ekonomi/saab/1.690664
****
Otroligt!
Har det någonsin tidigare förekommit att man demonstrerat för ett bilmärke på detta vis?
SAABs återförsäljare i USA, trycker också på mot GM.

HJP

Nico


Citat från: HJP skrivet 03 januari 2010, 16:36:00 PMHar det någonsin tidigare förekommit att man demonstrerat för ett bilmärke på detta vis?

SAABs återförsäljare i USA, trycker också på mot GM.

Var någonstans står det att återförsäljarna är med och ska demonstrera... eller nämns det på annat håll? Saabhistory.com är sedan en entusiastblogg och nog har det väl förekommit tidigare att just entusiaster har protesterat i olika former tidigare. Var väl bl.a. en del plakat som syntes i England när det strulade som mest mellan VW och BMW vad gällde Rolls Royce och Bentley?

Nu verkar det som om man ska ha liknande Saab-manifestationer även i Storbritannien och Sverige, men frågan är som sagt hur många som dyker upp? På det stora hela så lär dock nog inte ett fåtal entusiaster m.fl. kunna ändra på den krassa verkligheten.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

peter

Tror att någon återförsäljare var med från start men annars är det som du säger Nico att det är entusiaster.
Det hävdas från dessa entusiaster att det kan handla om 5000 jobb i USA som riskeras om Saab slår igen (uppenbarliegn på återförsäljarnivå).

Lär bli även en action på denna sidan atlanten men något senare (tror det var 17 januari) - denna idé startade i Holland av alla ställen.

HJP

Citat från: Nico skrivet 03 januari 2010, 16:47:21 PM
Var någonstans står det att återförsäljarna är med och ska demonstrera... eller nämns det på annat håll?
****
Ja, det var nog SVT Rapport, som hade den nyheten för ett par dagar sedan. SAAB-återförsäljarna i USA, misstänker att GM inte kör med öppna kort - att de döljer något, och inte vill sälja.

HJP

Nico


Citat från: HJP skrivet 03 januari 2010, 21:39:39 PMJa, det var nog SVT Rapport, som hade den nyheten för ett par dagar sedan. SAAB-återförsäljarna i USA, misstänker att GM inte kör med öppna kort - att de döljer något, och inte vill sälja.

Mycket handlar nog (liksom även mina inlägg) mest om spekulationer. Öppna kort eller inte, men full frihet har nog inte GM då det rent säkerhetspolitiskt troligen finns vissa begränsningar vad gäller vidareförsäljning av t.ex. avancerad teknologi. Spyker har en rysk oligark i bakgrunden och gud vet vad mer bakom denne figur medan kineserna har sina egna agendor... kan nog alltså ligga mer än det man ser bakom GM:s avvaktande hållning.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

HJP

Citat från: Nico skrivet 03 januari 2010, 21:46:02 PM
Mycket handlar nog (liksom även mina inlägg) mest om spekulationer. Öppna kort eller inte, men full frihet har nog inte GM då det rent säkerhetspolitiskt troligen finns vissa begränsningar vad gäller vidareförsäljning av t.ex. avancerad teknologi. Spyker har en rysk oligark i bakgrunden och gud vet vad mer bakom denne figur medan kineserna har sina egna agendor... kan nog alltså ligga mer än det man ser bakom GM:s avvaktande hållning.
****
Säkert har du rätt i detta, men om man agerar som om man vill sälja, men från början redan vet att man inte vill, så för man alla inblandade bakom ljuset. Det var säkert inte gratis, för t.ex. Koenigsegg Group, att förhandla i ett halvår, utan resultat.
Att man inte vill släppa tekniken till ryska oligarker, kan vara förståeligt, men då bör man inte låtsas som om man är intresserad.

HJP

Nico


Om jag har rätt vet jag inte utan jag spekulerar som sagt. GM bedriver ju företagsverksamhet och är säkert intresserade. Vad jag menade på låg mera i linje med att även om GM själva är intresserade så får de kanske i vissa lägen bakläxa av den federala regeringen i USA. Detta då de brukar ha sina egna intressen i dylika fall. Jämför med att det i vissa lägen har varit svårt för svensk vapenindustri att sälja somliga produkter till specifika länder (t.ex. Venezuela) då produkterna innehåller amerikansk teknologi.

Likaså har det varit vissa besvär där amerikanska vapen som t.ex. Sidewinders och AIM-120 AMRAAM används av svenska försvaret, men inte alltid får/kommer att kunna säljas till tredje part. Att då köpa en vapenbärare som t.ex. JAS 39 Gripen, men utan tillhörande beväpning blir fel. I det här fallet kan nog alltså GM gärna vilja sälja för att få täppa till lite hål, men frågan är hur mycket de alltså själva har rätt att säga till om?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Nico


Då har sagda manifestation tydligen gått av stapeln och att döma av text och bild så dök det väl inte upp så där jättemånga. I artikeln (notisen?) så nämns det även att en tysk Saab-sajt samlat 19.000 underskrifter från en rad länder under ett års tid, men för att vara en årslång kampanj i en rad länder så är nog inte det knappas någon grupp som är stor nog att ha någon direkt påverkan. I övrigt så får man väl se om dessa s.k. protestrallyn den 17 januari kommer att dra något folk? Med tanke på den relativt sett lilla uppslutningen i Detroit så kan man återigen säga att vem behöver fiender med sådana vänner! Entusiasternas åtgärder visualiserar ju verkligen att det inte direkt finns så många intresserade...    :-X

http://www.dn.se/ekonomi/manifestationer-for-saab-1.1022710
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: Nico skrivet 06 januari 2010, 13:41:15 PM
http://www.dn.se/ekonomi/manifestationer-for-saab-1.1022710

Intressanta kommentarer:

Citat från: Kommentar i DN.seHar det alls varit några protester eller demonstrationer i Sverige mot SAAB:s nedläggningshot? Det är väl snart ett år sen det började talas om risk för nedläggning. Hade det talats om att lägga bilföretag i andra länder hade protesterna blivit massiva både bland anställda och andra, speciellt om utländska ägare och koncernstrategier hade varit inblandade. I Sverige säger alla bara: "Det har inte gått med vinst, det måste läggas ner". Ska man lägga ner nånting så gör man det med fördel i ett land där ingen protesterar.

Visst har SAAB inte varit nån framgångssaga de senaste åren men det beror till stor del på dålig hantering från GM samt att det är fördelaktigt att flytta vinsterna inom koncernen och ta ut den i länder med lägre skatt än Sverige. SAAB har fått utveckla mycket teknik som GM sen bara tagit och gett till sina andra märken utan att SAAB har fått nåt för det. Och trots att SAAB inte gått med vinst på ett tag så har det genererat välbetalda arbetstillfällen, stora skatteintäkter, kunskapsutveckling och annat.

Det är ganska få biltillverkare i världen som går med vinst på riktigt, de flesta länder håller sina biltillverkare flytande till varje pris, hur ska Svenska biltillverkare kunna hävda sig på sämre villkor? Att Volvo PV säljs till Kina är antagligen början till slutet för de också, åtminstone som annat än påklistrat Europeiskt märke på en Kinesisk bil som varken utvecklas eller tillverkas i Sverige länge till. Vad ska välfärden försörjas med i framtiden om all exportindustri försvinner? Ska vi tälja dalahästar och sälja till rika turister som kommer för att titta på norrskenet?

Kalle, 09:11, 6 januari 2010

Citat från: Kommentar i DN.seDet finns ju ett antal köpare som tror på Saabs framtid. Nu har man nya modeller på gång, vilket man inte haft på åratal. Om nu regeringen kan underlätta för en köpare, så varför inte. Andra kan ju. GM ägs till 61% av amerikanska staten. Tyskland och Frankrike stöder sin fordonsindustri. Men här är man sosse eller kommunist om man vill rädda Saab. Vilket skitsnack! Jag är/har varit moderatröstare i alla år. Nu vet jag inte vad jag är? Men jag blir absolut inte vänsterröstare. Så vad finns kvar?

Bb, 12:21, 6 januari 2010

Nico


Nja, man kan undra om kommentarerna är vare sig så särdeles signifikativa eller intressanta för hur vidsträckta protesterna egentligen har varit utomlands? Visst har fackföreningar som t.ex. IG-Metall haft en del demonstrationer, men knappast så omfattande eller allmänt förekommande som vissa vill ha det till. De övriga företagen, som t.ex. Opel, har dessutom en potential som Saab aldrig varit i närheten av. Nästan inga av kommentatorerna ger sedan heller belägg för att har ägnat de ekonomiska aspekterna så mycket tid.

Istället så tyder kommentarerna mera på att för många handlar det fortfarande mest om känslor snarare än om förnuft och det är det som gör mig så fascinerad att jag har svårt att släppa detta. Hela saken kan ju kokas ned till följande fråga; ska man med åratals förluster i ryggen ändå fortsätta att producera en produkt som ingen utom en liten ringa grupp entusiaster m.fl. verkar efterfråga? Det är den frågan som de flesta av dessa känslokommentarer undviker eller talar förbi, men det är ändå den som man måste besvara på något vis...
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman