GM lägger ner SAAB

Startat av Fredde, 18 december 2009, 15:09:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan Lindberg

Det snackas vitt och brett om den oerhörda kompetensen som arbetarna på Saab innehar
och att nya företag kommer att fånga upp dom och utnyttja detta ...

... en sliten arbetare i 55 - 60 års åldern finns det ingen som vill ha men det talas det tyst om  :(

Hans Fredriksson

Citat från: Stefan Lindberg skrivet 23 december 2009, 18:03:38 PM
Det snackas vitt och brett om den oerhörda kompetensen som arbetarna på Saab innehar
och att nya företag kommer att fånga upp dom och utnyttja detta ...

... en sliten arbetare i 55 - 60 års åldern finns det ingen som vill ha men det talas det tyst om  :(

Så är det nog.
Nya företag startas av andra anledningar än att ett har gått i graven.
Kommer mig att tänka på alla historier om utvandrarna till USA som lyckades bli miljonärer. Men det talas tyst om mängden som kom tillbaka utblottade till Svedala.
En del ser bara möjligheter andra ser bara problem vid kriser och jag tillhör väl den senare skaran.
Jag kan inte påminna mig om att jag sett utredningar där företagsdöd ägt rum några siffror på antalet människor som tex där livet har gått i krasch med självmord och alkoholmissburk m.m. Men där emot skrivs det vitt och brett om människor som har fått en ny lysande framtid.

Mölle-Mats

Citat från: Simon A skrivet 23 december 2009, 00:08:34 AM
... 900C sedan, -87: a ... (har det byggts en snyggare bil?).
Nu sitter ju skönheten som bekant i betraktarens öga, men ska jag lyss till vad mina ögon säger så är svaret absolut ett rungande JA!

I mitt tycke så är en Jaguar XK 120 Open Two Seater från åren 1949-1954 - självfallet lackerad i British Racing Green - det absolut vackraste som någonsin tillverkats och ställts på fyra gummihjul!

Men ska vi hålla oss till SAAB så säger jag att "trubbnos" 96:an (gärna i Sport-utförandet) från åren 1960-1964 är snyggast.

Och om vi begränsar oss ytterligare till 900 "Classic"-modellen så är min favorit en svart tredörrars Combi Coupé Turbo från 87 och framåt!

Jag är gammalt SAAB-freak - men då snackar vi om riktiga SAAB:ar som togs fram redan innan GM:s intåg och helst även innan snedstegen med flirt med FIAT-koncernen på 70- och 80-talen (som ju resulterade i "fyrlingen" SAAB 9000/FIAT Croma/Lancia Thema/Alfa-Romeo 164) - se gärna http://www.stinsensforum.se/board/en-saab-t4432.html där jag verkligen "vikt ut mig" från mitt liv som SAAB!

Men om de förklädda Oplar som tillverkats sedan 1994 tycker jag inte - och därmed så har jag som gammal SAAB-entusiast lite blandade känslor inför vad som verkar vara den snara nedläggningen av denna genom årtionden förlust- och problemtyngda biltillverkare! Jag har svårt att se att någon seriös ägare skulle vilja ta över det här getingboet, varumärket är nog tyvärr för svagt för att det ska ha något egentligt värde och en bilfabrik i Sverige blir det nog svårt att motivera att driva av kostnadsskäl - motsvarande jobb kan ju göras i Peoples Republic of China till en bråkdel av kostnaden ...

Så det är nog dags att ta en gravöl och säga - vila i frid, gamle vän! 

MissScania

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 22 december 2009, 19:14:27 PM
Inte alls. Det gäller bara att ha lite framtidstro. När den svenska textil- och konfektionsindustrin i princip lades ned drabbade det Borås hårdare än vad Saabs eventuella nedläggning kommer att drabba Trollhättan. Inte dog Borås för det utan det kom snart nya företagsetableringar som tog till vara den höga kompetens som fanns bland dem som blivit friställda. Det kommer det att göra i Trollhättan också, tro mig! 
För att ta ett till Trollhättan mer närliggande exempel har vi Uddevalla. Inte dog den staden när först varvsindustrin och sedan biltillverkningen lades ned.
Trollhättan har dessutom bra förutsättningar: högskola, snart klar dubbelspårig järnväg som innebär restid till Göteborg på 35-40 minuter och likaså motorväg till Göteborg. Detta skall vara klart i december 2012.
Dessutom är det bättre att Saab läggs ned under ordnade former och troligen under ett par års process än att någon kapitalstark från Ryssland går in och gör dunderkonkurs och tar med sig allt värdefullt. Då kan man verkligen tala om kris. Jag säger inte att Spyker är ett sådant företag men det möjligheten finns.
Trollhättan ligger i Västergötland och skulle nu staden gå under på grund av stans nedläggning så är det mycket unikt för västgötar. Det heter ju att om man sätter en smålänning på en sten i havet så reder han sig. Sätter man en västgöte bredvid så puttar han smålänningen i vattnet. Det är folk från helt andra landsdelar som skriker på bidrag om de sätts på en sten i havet.
Det blir en omställning - stundtals svår - men med lite j***ar anamma i kommunstyret så skall detta klara sig.








sant
men Fordonspogrammet på Nils erikssonsgymnasiet ligger risigt till.
dom sammarbetar med saab då det för 5-6 år sedan hette Saabpogrammet..

Ersa

Citat från: Mölle-Mats skrivet 23 december 2009, 22:03:47 PM
Jag är gammalt SAAB-freak - men då snackar vi om riktiga SAAB:ar som togs fram redan innan GM:s intåg och helst även innan snedstegen med flirt med FIAT-koncernen på 70- och 80-talen (som ju resulterade i "fyrlingen" SAAB 9000/FIAT Croma/Lancia Thema/Alfa-Romeo 164) - se gärna http://www.stinsensforum.se/board/en-saab-t4432.html där jag verkligen "vikt ut mig" från mitt liv som SAAB!

Tack för länken som i sin tur ledde mig tillbaka till Saabklubben. Dags att återuppta sitt medlemskap där. :)

Nico


Kom hem nu på eftermiddagen efter att ha varit lite off under ett par dagar och därmed missat denna s.k. nyhet.

Överlag var det väl väntat och vad man än tycker och tänker om ett visst märke så är detta ingen unik händelse. Saker (i detta fall företag) kommer och går. Likaså gör produkter... och att in i absurdum fortsätta med tillverka något som inte är efterfrågat är knappast sunt. Sverige står och faller knappast heller med Saab Automobile och om nu märket går in i bilhilmlen så gör det alltså det.

Istället för att försöka att peka ut någon 'skyldig' i detta fall så håller jag med dem som tycker man ska ta nya tag och blicka framåt istället. Visst är det sorgligt för dem som förlorar sina arbeten, men världen är inte alltid rättvis och man kan nog tyvärr inte tillgodose allt. Förhoppningsvis så blir även detta en vändpunkt till det bättre för många om man nu ger det hela lite tid.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

HJP


Ersa

Citat från: Nico skrivet 27 december 2009, 17:47:45 PM
Kom hem nu på eftermiddagen efter att ha varit lite off under ett par dagar och därmed missat denna s.k. nyhet.

Överlag var det väl väntat och vad man än tycker och tänker om ett visst märke så är detta ingen unik händelse. Saker (i detta fall företag) kommer och går. Likaså gör produkter... och att in i absurdum fortsätta med tillverka något som inte är efterfrågat är knappast sunt. Sverige står och faller knappast heller med Saab Automobile och om nu märket går in i bilhilmlen så gör det alltså det.

Istället för att försöka att peka ut någon 'skyldig' i detta fall så håller jag med dem som tycker man ska ta nya tag och blicka framåt istället. Visst är det sorgligt för dem som förlorar sina arbeten, men världen är inte alltid rättvis och man kan nog tyvärr inte tillgodose allt. Förhoppningsvis så blir även detta en vändpunkt till det bättre för många om man nu ger det hela lite tid.

Vidare är ju Saab Automobile bara en mindre (utsåld) del av själva koncernen Saab AB. Varumärket lär förhoppningsvis återtas av det forna "moderföretaget" och flygtillverkaren Saab AB i Linköping som ju lever kvar. Kanske kan man börja utveckla helt egna bilmodeller i framtiden, helt skilt från GM, men det måste nog gå några år innan något sådant är någorlunda möjligt.

Att Saabs teknik förmodligen kommer att användas till flera nya andra GM-modeller kommer ju inte direkt som en chock (då detta ju skett löpande under 2000-talet). Nya 9-5:an verkar "bli" en Buick och mycket Saabteknik kommer att finnas i en framtida "premiummodell" av märket Opel. Det är ju bara att acceptera då den nya tekniken ju faktiskt ägs av GM:
http://svtplay.se/v/1828293/rapport/gm__fem_ar_att_lagga_ner_saab

Lite konstigt känns det att dagens Saab 9-5 nu ska börja tillverkas för fullt i Kina. Kommer det att stå Saab på dem? Kan kvaliteten på dessa bli lika bra som på de svensktillverkade? Och kan man importera dem till EU? Här är det intressant att jämföra med VW Bubblan som ju tillverkades vidare i Brasilien fram till 1996 och i Mexico fram till 2003. Årsmodellen 1976 och framåt får man dock tyvärr inte registrera in här i Sverige. :(

peter

Låt oss fortfarande hoppas på att det kan finnas en framtid för SAAB.

Föreslår att vi stöttar SAAB genom att sätta press (i och för sig i en mindre skala men ändock) på GM genom att lägga en kommentar på www.iwontbuyfromgm.com

Nico


Citat från: Ersa skrivet 28 december 2009, 09:38:20 AMVidare är ju Saab Automobile bara en mindre (utsåld) del av själva koncernen Saab AB. Varumärket lär förhoppningsvis återtas av det forna "moderföretaget" och flygtillverkaren Saab AB i Linköping som ju lever kvar. Kanske kan man börja utveckla helt egna bilmodeller i framtiden, helt skilt från GM, men det måste nog gå några år innan något sådant är någorlunda möjligt.

Nja, varumärket ingick högst troligen i försäljningen till GM så personligen är jag tveksam till att Saab AB bara helt apropå skulle kunna komma och ta tillbaka och återanvända varumärket. Om man sedan släpper det känslomässiga kring detta så får man fortfarande konstatera att GM visserligen inte var den bäste av ägare, men Saab var som bekant inte direkt stabilt innan GM tog över. De senare var troligen inte heller så intresserade i sig av svensk bilindustri utan agerade utifrån det som var primärt bäst för dem själva vilket nog är ganska normalt.

Den primära orsaken till att det gått åt skogen för Saab är därför inte ägaren i sig utan att de helt enkelt inte lyckades sälja sina produkter. Visst har GM som sagt förvaltat det hela på sätt som kanske varit mindre bra, men det går inte att komma ifrån att Saab hela tiden varit en nischtillverkare. Att man varit stora i Sverige betyder ju som sagt inte att man varit stora i världen och den dåliga globala försäljningen torde betyda att man sålde produkter som på ett eller annat vis inte var konkurrenskraftiga eller mötte de krav som ställdes.

Fordonsmarknaden i sig har även den krympt osv. så om det nu ändå går bra för Saab AB och dess flyg- och vapentekniska divisioner så är väl det i sig bra för företaget och dess ägare. Däremot är det knappast någon garanti för att de vill ha tillbaka sin gökunge till fordonsdivision eller ha någon tillverkning alls på ett område som är ett ekonomiskt gungfly. Många företag världen över har så vitt jag förstått även börjat renodla sig i enlighet med tanken om komparativa fördelar och liknande ekonomiska grundsatser och Saab AB följer troligen den trenden.

Att många i Sverige sedan är så pro Saab är ett fenomen som mera kan relateras till nationell stolthet etc. Känsloladdat engagemang är dock knappast något som motiverar ett industriföretag och man kan näppeligen ha en tillverkningsindustri som tillverkar produkter som inte efterfrågas (utan som mest då skulle syfta till att hålla folk med jobb) utan bara leder till röda siffror i bokslutet. Att starta upp en ny bildivision från scratch är därför nog något som mera ligger åt det utopiska hållet... i annat fall hade kanske Boeing gett GM och Ford en match?!  ;)




Citat från: Ersa skrivet 28 december 2009, 09:38:20 AMLite konstigt känns det att dagens Saab 9-5 nu ska börja tillverkas för fullt i Kina. Kommer det att stå Saab på dem? Kan kvaliteten på dessa bli lika bra som på de svensktillverkade? Och kan man importera dem till EU? Här är det intressant att jämföra med VW Bubblan som ju tillverkades vidare i Brasilien fram till 1996 och i Mexico fram till 2003. Årsmodellen 1976 och framåt får man dock tyvärr inte registrera in här i Sverige.

Då det inte är det f.d. moderbolaget som står för tillverkningen så kan man nog mera se det hela som något slags licenstillverkning. I dylika fall så har det inte heller stått t.ex. Renault eller Fiat på bilarna utan bl.a. Dacia, Zastava osv. Då det sedan primärt var äldre teknik som kineserna köpte så kan man kanske anta att man troligen kommer att inkorporera det hela i sin egen tillverkning och sätta sitt eget varumärke på eventuella fordon. Då BAIC troligen är bra mycket mera välbekant för de flesta potentiella kinesiska (samt tredje världen?) kunder än vad Saab är så har det senare namnet nog inget större mervärde och sedan så var det som sagt detta med vem som äger varumärket...

Vad gäller Bubblor mm. så har väl det att göra med avgasrening, säkerhetskrav och liknande att göra och jag antar att samma sak kan komma att gälla t.ex. 'BAIC 9.5' eller motsvarande. Klarar bilen dock olika krav (vilket väl kinesiska bilar inte gjort hitintills) så kommer nog inte EU att säga nej...
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: Nico skrivet 28 december 2009, 11:07:09 AM
Nja, varumärket ingick högst troligen i försäljningen till GM så personligen är jag tveksam till att Saab AB bara helt apropå skulle kunna komma och ta tillbaka och återanvända varumärket. Om man sedan släpper det känslomässiga kring detta så får man fortfarande konstatera att GM visserligen inte var den bäste av ägare, men Saab var som bekant inte direkt stabilt innan GM tog över. De senare var troligen inte heller så intresserade i sig av svensk bilindustri utan agerade utifrån det som var primärt bäst för dem själva vilket nog är ganska normalt.

Absolut. Jag menade mera att GM knappast strävar efter att behålla varumärket Saab till varje pris. Vill något svenskt företag (t.ex Investor eller Saab AB) köpa tillbaka varumärket till en rimlig summa lär det nog gå rätt bra.

Nico


OK, då är jag med. Saken är dock nog den att vare sig Investor (som gjorde sitt bästa för att bli av med Saab Automobile) eller Saab AB i sig är så särdeles intresserade av att köpa tillbaks det... möjligen om man får tillbaka det hela konstnadsfritt, men inte annars.

Det handlar ju inte heller om att bara pumpa in pengar för att rädda det hela tillfälligt utan man måste också få det att rulla framöver och det är den punkten många av tillskyndarna missar på. Som det är nu kräver flera någon form av statligt stöd, men implicit kan man säga att det man efterfrågar är blodtransfusion till en patient som lider av multipla sårskador eller motsvarande. M.a.o. så spelar det liksom ingen roll vem som äger varumärket för det är ingen större idé att ge transfusioner i form av pengar eller blod då man med det bara mildrar symptomen tillfälligt, men inte på något vis gör något åt orsaken.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

peter

Ett av de stora diskussionsämnena är ju huruvida SAAB gått bra eller dåligt - på den frågan finns ju minst 2 svar (JA resp NEJ).

Solklart är att SAAB gått med förlust under ett stort antal år men orsakerna till detta måste man också fundera på, dels så har man uppenbarligen varit tvingade att betala överpriser för delar som köpts via koncernen GM (ex.v. motorer som blev 50% dyrare i och med sammanslagningen).
Givetvis påverkar även att man sålt dåligt - detta kan vara sviterna av ett koncerntänkande där det man siktat på att släppa ex.v. Opelmodellerna före motsvarande SAAB eller t.o.m. avvaktat med SAAB för att öka Opels marknadsandelar.

Hur som helst så borde det gå att få ordning på verksamheten om man får de möjligheterna (kanske inbillning eller bara en förhoppning)

Mölle-Mats

Citat från: peter skrivet 28 december 2009, 10:12:57 AM
Låt oss fortfarande hoppas på att det kan finnas en framtid för SAAB.

Föreslår att vi stöttar SAAB genom att sätta press (i och för sig i en mindre skala men ändock) på GM genom att lägga en kommentar på www.iwontbuyfromgm.com
Och framför allt bojkottar produkter från Koenigsegg för all framtid!!!  ;D

peter

Ja, och glöm inte Spyker  ;D.

Man kanske kan hitta fler att bojkotta när man ändå är igång och med tanke på att GM ägs av USA's regering, amerikanska bilarbetarförbundet och delvis Kanadensiska staten så blir det ju en hel hög