GM lägger ner SAAB

Startat av Fredde, 18 december 2009, 15:09:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Möllers

#15
Tycker det är på tiden dom lägger ner SAAB tycke det spårade ut sen dom gjorde nya SAAB 9-5orna dom fulaste bilarna jag har sätt  :(

http://www.gnetagalten.se/images/00020/0/saab-9-5-aero.jpg
Första 9-5an

http://www.gnetagalten.se/images/00019/0/saab-9-5-aero-sportkombi-med-pilot-pkt.jpg
Sen kom en nyare modell av 9-5an denna gillade jag som attans jävligt snygg modell snyggaste SAAB har gjort  :)

http://www.trollhattansaab.net/wp-content/9-5TSed.jpg
Sen komma nya SAAB 9-5 det var en besvikelse av SAAB tycker det ser för jävligt ut hella den  :P

Men SAAB 9-3 lyckades dom med rätt bra rätt snygg modell.
http://www.carversation.com/wp-content/uploads/2009/06/saab-93-range1.jpg

Men det ska komma en ny SAAB 9-5a håller bara tummarna denna ska se snyggare ut en den andra som kom sist.
Övrigt finns det fler bil märke som kom i graven som Pontiac iår sen var det MG nu SAAB det kan man inte tro.

Bilar som säljs bäst kan jag gissa på är Ford Chevrolet Bmw Mercedes VW Vauxhall Volvo Audi.

Sen får man kolla på framtiden lär komma fler nya bil märke komma sälja ligga bra som Ford säkert bara kolla framot  :)

virtual1

R.I.P

Ett stycke Svensk industrihistoria som det är svårt att slita sig ifrån :-( - mkt mkt synd!

Camilla

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 18 december 2009, 23:28:01 PM
Även om jag aldrig tillhört SAAB-frälsta så svider det i min själ när detta händer. Jag hoppades att man åtmonstone skulle försöka hålla SAAB vid liv och inte bara lägga ned :'(
Jag håller med dig fast jag är en volvo brud

Simon Bertilsson

Möller: Så här ser en Saab 95 ut, och så här ser en 93 ut. Du tänker på 9-5 och 9-3.
Den nya 9-5an kommer tyvärr aldrig att produceras, så den kan du nog glömma direkt. Tragiskt, men väldigt sant! :(

Möllers

#19
Visste inte ens dom heter 93a 95a rätt cola bilar jo tänke på 9-3 9-5orna
Trist dom ska inte göra den klar nya 9-5an  :(

BMJ

Citat från: Uffe D skrivet 18 december 2009, 23:36:36 PM
Det är väl ingen idé att hålla något som inte genererar pengar vid liv?
Nedläggning var nog det enda alternativet, hade Kineserna fått köpa rubbet så hade tillverkningen ändå försvunnit från Sverige.
lite ironiskt är att "panikpaketet", dvs motorvägen och dubbelspåret som sossarna drog igång sist det pratades om nedläggning närmast är att betrakta som bortkastade pengar. Nu hände det som jag har trott hela tiden, att innan motorvägen (som GM väl krävde för att inte stänga fabriken?) var färdig skulle fabriken läggas ner.
Nåväl, det lär bli en underbar lokal för inomhusgocart, kanske vore en bra affärsidé`?

Om du tänker lite längre så är satsningen på "Bana-väg" inte bortkastad bara för att SAAM läggs ner. Trollhättans ( eller för all del Trestadsområdets) arbetsmarknad kommer i allafall initialt inte kunna svälja alla arbetssökande. De kommer söka sig mot Göteborg, vilket gör att utbyggnaden är an mer angelägen.

michael k

konstiga bilar från början till slut
men det är tråkigt att ytterligare en arbetsplats försvinner från sverige
och aftonbladet........ det är väl en dj***a tur att det inte pumpats in en  massa pengar som hamnat hos gm

peter

Kan bara hålla med om att det otroligt tråkigt att SAAB läggs ned, framförallt för alla människor som drabbas i och runt om kring Trollhättan men även för att alla de tekniska lösningar som SAABs tekniker skapat genom åren nu förvinner.
Med tanke på alla diskussioner kring om SAAB är bra och att de "alltid" gått med förlust så kan man ju fundera på varför GM en gång i tiden köpte fabriken (kan det månne ha varit för alla högteknologiska lösningar man skapat sedan starten med bilar 1947).
Antar att GM inte köpte SAAB för att det var ett "kass" bilmärke - på något vis har man mjölkat ur det gottaste.

Det finns en engelsspråkig site (www.saabunited.com) där det nu börjar pratas om ytterligare spekulanter som kan tänkas ta över delar av fabrik och produktion - skall bli spännande att följa fortsättningen (hoppas attt det blir någon).


Cero

Citat från: peter skrivet 19 december 2009, 21:31:06 PM
Antar att GM inte köpte SAAB för att det var ett "kass" bilmärke - på något vis har man mjölkat ur det gottaste.

Det finns en engelsspråkig site (www.saabunited.com) där det nu börjar pratas om ytterligare spekulanter som kan tänkas ta över delar av fabrik och produktion - skall bli spännande att följa fortsättningen (hoppas attt det blir någon).


GM:s köp av SAAB har många orsaker. Grundläggande var givetvis Investors intresse att sälja företaget därför att man ansåg att det inte gick att driva ett så litet bilföretag vidare ensamt i en bilvärld där utvecklingen kostade allt mer och där det dessutom krävdes stora utvecklingsinsatser för att kunna utvidga produktportföljen på rätt sätt för att kunna konkurrera. Tyvärr har vi ju i Sverige sedan årtionden odlat en näringslivspolitik som till stor del innebär att det mest lönsamma inte är att driva ett företag vidare utan att sälja det. Eftersom kapitalet inte finns i Sverige är det naturligt att vända sig utomlands, vilket Investor gjorde.

För GM:s del var det naturligt att söka sig ett märke i Europa som skulle kunna bli deras "premiummärke" (vad nu premium är i detta sammanhang, ingen biltillverkare har lyckats förklara det hittills). Eftersom VAG köpt Audi och Volvo inte var till salu då högg GM SAAB i tron om att kunna bygga en lyxigare Opel och kalla den SAAB. GM har aldrig varit kunniga i hur man positionerar varumärken och de har flitigt använt s.k. "badge engineering", dvs att sätta olika varumärken på samma produkt för olika syften. De har använt den billiga bilen (Opel) till att bygga den dyrare (SAAB) istället för att som VAG och till viss del Ford (som iofs inte heller riktigt förstår hur man ska utnyttja potentialen i olika varumärken) driva en egen utveckling inom de dyrare märkena Audi respektive Volvo kring större motorer och mer avancerade chassiekomponenter och låta dessa i viss utsträckning föras över till billigare märken samtidigt som de dyrare märkena får tillgång till exempelvis motorer från billigare märken för att kunna producera s.k. instegsmodeller.

GM köpte nog inte ett "kass" bilmärke och man har nog inte heller mjölkat ur det gottaste, för SAAB har aldrig varit lönsamt i ordets rätta bemärkelse. GM förstod inte vad det skulle göra med SAAB och därmed har man inte heller utvecklat det. De trodde att man kunde sätta SAAB-märke på en modifierad Opel, höja priset och därmed konkurrera med de dyra tyskarna, Volvo och japanska finbilar som Lexus och Infinity. Det hade gått samma väg om GM istället för SAAB hade köpt något annat märke som då inte varit etablerat i det segment man ville att SAAB skulle vara, exempelvis BMW eller Audi. Jämför exempelvis med hur GM hanterat Vauxhall och Opel vilka man ägt sedan 1920-talet och ännu inte lyckats få ut full potential ur, trots att åtminstone Opel till och från tillverkat en del bra modeller.

Ersa

Citat från: Mattias Möller. skrivet 18 december 2009, 23:52:12 PM
Tycker det är på tiden dom lägger ner SAAB tycke det spårade ut sen dom gjorde nya SAAB 9-5orna dom fulaste bilarna jag har sätt  :(

Så du tycker att det är helt rätt att flera tusen människor förlorar sina jobb bara för att du inte gillar designen? Moget.
Det finns bara en enda modell av 9-5:an, som dock har fått ändrade strålkastare, grill och bakljus med åren.

homer

Citat från: Ersa skrivet 18 december 2009, 23:22:22 PM


Visst har företaget gått med förlust i många år, men jag kan ändå inte låta bli att vara lite irriterad över att de nya modellerna aldrig kom ut på vägarna snabbare. Redan 1994 var nya "GM 900:an" utrustad med kardantunnel inför en fyrhjulsdriven version. Kom den? Tyvärr inte! Hade en fyrhjulsdriven 900 (dvs vad som senare fick heta 9-3 XWD) kommit ut redan kring 1996 hade man ju kunnat introducera en SUV bara några få år senare. Nåja, först 2003 var SUV-versionen av den nya 9-3:an klar, men GM bromsade dessvärre ner allt, så bilen kunde presenteras först förra året. Alldeles för sent.


i Dagens Dn finns en bra artikel där de står om GM's "misshandel" av SAAB, bla att man lät nya Opel Insigna lanceras före SAAB 9-5 kontentan blir/blev att man tycker nya 9-5 är en modifierad opel som har några år på nacken, istället för att låta "premium märket" SAAB lansera bilen 9-5 först och senare Opeln som då framstår som att den skulle vara utvecklad av 9-5, en win-win situation skulle jag kalla de, men nejdå GM gör helt tvärt om...

Björn Ax

Nu ska det tydligen finnas flera nya budgivare efter GM's beslut om nerläggning.

Så företaget SAAB är inte klart ännu.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Ax skrivet 20 december 2009, 19:47:54 PM
Nu ska det tydligen finnas flera nya budgivare efter GM's beslut om nerläggning.

Så företaget SAAB är inte klart ännu.

Det är bara Spyker som har reviderat sitt tidigare bud. Jag tror tyvärr inte det är tillräckligt för att GM skall sälja till dem.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Ax

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 december 2009, 19:55:20 PM
Det är bara Spyker som har reviderat sitt tidigare bud. Jag tror tyvärr inte det är tillräckligt för att GM skall sälja till dem.


Nja har läst att flera olika har gett bud också.

CitatSedan vi offentliggjorde att GM kommer att lägga ner Saab har vi fått förfrågningar från flera parter. Vi kommer att undersöka alla bud och kommer inte att kommentera ärendet förrän granskningen är klar, säger Noreen Pratscher i mailet

RoTe

Citat från: homer skrivet 20 december 2009, 00:36:44 AM
i Dagens Dn finns en bra artikel där de står om GM's "misshandel" av SAAB, bla att man lät nya Opel Insigna lanceras före SAAB 9-5 kontentan blir/blev att man tycker nya 9-5 är en modifierad opel som har några år på nacken, istället för att låta "premium märket" SAAB lansera bilen 9-5 först och senare Opeln som då framstår som att den skulle vara utvecklad av 9-5, en win-win situation skulle jag kalla de, men nejdå GM gör helt tvärt om...

Spelar det egentligen någon roll? 9-5 köptes nästan uteslutande av företag som tjänstebilar.

Saab har varit duktiga på att tillverka bilar som ingen behöver. Jag menar, varför göra en kombi när Volvo gjorde succe redan med amazonen?
Det Saab borde gjort var att tillverka bilar folket behövde, inte tillverka bilar en liten skara människor ville ha.