GM lägger ner SAAB

Startat av Fredde, 18 december 2009, 15:09:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde


Simon Bertilsson

Citat från: Fredde_J skrivet 18 december 2009, 15:09:52 PM
Så var sagan all för detta svenska märke...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6314514.ab



Väldigt tragiskt!
Det är dags att börja vårda min pärla, en Saab 9-3 2.0T SE årsm 00.

bm1113

#2
Japp nå SAAB är ju kvar ennu fast vi ser de på Himlen som det en gång startades i stellet så kan väll säga SAAB har flyttat hem  heter ju Svenska Aeroplan AB

Möllers

Trist men har aldrig gillat saab alls men på värkar det inte Scania det är väl samma frima  ???

bm1113

Scania är inte samma firma som SAAB tror de gick skilda vägar för kring 10 år sedan

Möllers


homer

de här är årets absolut tråkigaste nyheter.

Tyvärr beror de på skulle jag vilja påstå att GM har skött SAAB dåligt, man har inte låtit dem växa, inte låtit SAAB skaffa sig nya modeller. SAAB bilar är ju egentligen småbilar framförallt om man jämför med Volvo, det är ju först på 80 talet som 9000 kom vilket iof med dagens mått är en ganska liten bil. Jag tror helt enkelt presumtiva SAAB köpare inte ville ha dem här stora skeppen som har byggts de senaste 10 åren.

personligen skulle jag stå först i köpekön om de hade funnits en SAAB som hade samma storlek som polo och clio

BMJ

SAAB har left under GM´s tröga styre, där man bara tittat på bolaget med Amerikanska ögon. I snart 10 år har man efterfrågat en mindre bil, men vad blev resultatet? Nya 9-5 på nästan 2 ton. Vidare harOpel stått i första hand, SAAB har fått smulorna som blivit över.

En stillaundran är hur man hos GM resonerat när man sjösatt produkter som 9-2X, 9-7X och Cadillac BLS? Fiasko är bara förnamnet.

Myten om att SAAB gåt med ca 20 miljarder (20 000 000 000)kr sedan GM kom in i bilden har aldrigt riktigt fått utrymme i mediabruset. GM har redovisat inte själva redovisat resultatet för SAAB, utan för GME (GM Europa, där även Opel och Vauxhall ingick),men eftersom SAAB Automobile är ett svenskt bolag beskattas företaget här och det är därifrån resultatet kommer. Vad som visas är alltså bara resultatet, inte vilka vägar pengarna tagit. Tex har man varit tvungen att köpa komponenter via Opel (med ett inte allt för oblygt påslag) fast man har kunnat få tag i motsvarande komponent till ett lägre pris på hemmaplan omman fått. Vidare intäkterna för en del av försäljningen i Amerika stannat där och inte kommit in i SAAB's kassa. Dessa pengaflöden syns som sagt inte i det resultatet som redovisas hos skattemyndigheten. Hade SAAB under alla år varit en dålig affär för GM hade man naturligtvis inte behållt företaget i 20 år, och i synnerhet inte köpt Investors kvarvarande halva runt millenieskiftet. Ända till GM's kris med start 2008 har SAAB tjänat GM's syften. Säkerkigen har SAAB inte gått med vinst under GM's agarskap, men att tro att det handlar om 20 miljarder kronor i förlust är nonsens.

yngrot

tråkigt men GM ville väl inte precis SAABs bästa ... och det där sista rycket med Spyker känns ju bara som ett spel för galleriet.. Men även om lilla SAAB är borta tillverkas ändå alldeles för många bilar...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Cero

Citat från: yngrot skrivet 18 december 2009, 22:12:34 PM
tråkigt men GM ville väl inte precis SAABs bästa ... och det där sista rycket med Spyker känns ju bara som ett spel för galleriet.. Men även om lilla SAAB är borta tillverkas ändå alldeles för många bilar...

Tråkigt, ja, men tyvärr startade SAAB:s problem redan på 1970-talet när man inte förstod hur man skulle positionera sin produkt på marknaden och inte skapade ett modellprogram som kunderna ville ha. GM har ju inte hjälpt upp situationen heller och det var väl väntat med tanke på hur illa de i årtionden skött varumärkes- och produktstrategier för sina övriga märken.

Zella

Mycket tragiskt... har en 900 -95 (liknar 9-3).

Mera som blir arbetslösa då kanske då Trollhättan slå igen.

Blir reservdelarna dyra... går bilen upp i värde ??

Staffan Sävenfjord

Citat från: Tomas Fransson skrivet 18 december 2009, 22:48:43 PM
Mycket tragiskt... har en 900 -95 (liknar 9-3).

Mera som blir arbetslösa då kanske då Trollhättan slå igen.

Blir reservdelarna dyra... går bilen upp i värde ??

Eftersom det kommer att finnas mycket högteknologiskt kunnig personal i Trollhättan är jag rätt övertygad om att många företag med behov av sådan arbetskraft kommer att etablera sig där, så någon risk för att Trollhättan får slå igen finns knappast.
Men naturligtvis är det som nu hänt en tragedi för alla Saab-anställda. Även om många säkert kommer att få nya jobb i Trollhättan så blir det ju inte klart före jul precis utan det blir en orolig tid framöver. Kanske rent av det blir arbetslöshet och a-kassa.
Det är nog då värre för anställda hos en del av underleverantörerna. Dessa finns ofta på små orter där inget större intresse för företagsetablering finns.
Sedan kan man ju undra om Spyker verkligen hade haft muskler att driva fabriken vidare. Kanske det bara blivit ett ännu större fel om något år om de hade tagit över. Nu kommer ju ändå Saab att avvecklas under lugna former.

De som äger Saab kan nog också räknas bland förlorarna. Andrahandsvärdet borde rimligen gå ned när bilen inte tillverkas längre. Och någon gång kommer det ju att finnas så få Saab-bilar i trafik att det blir svårt att hålla reservdelar.

Men visst har det varit ett dystert besked i dag. Vägs väl dock upp lite av att man i alla fall träffat en överenskommelse vid klimatmötet i Köpenhamn.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Idag vajar flaggan på halv stång, men man hoppas på att varumärket återköps av Saab AB (dvs flygtillverkaren i Linköping) och kan återanvändas till helt nya elhybridbilar om sisådär 10 år. Då kan man passa på att äntligen skippa Skånegripen som märkligt nog Saab behållit efter skilsmässan från Scania... trots att det är Scania som är Skånegripens rättmätiga ägare. Den äkta Saabloggan är den med B18-siluetten som satt på V4:ans baklucka.

Visst har företaget gått med förlust i många år, men jag kan ändå inte låta bli att vara lite irriterad över att de nya modellerna aldrig kom ut på vägarna snabbare. Redan 1994 var nya "GM 900:an" utrustad med kardantunnel inför en fyrhjulsdriven version. Kom den? Tyvärr inte! Hade en fyrhjulsdriven 900 (dvs vad som senare fick heta 9-3 XWD) kommit ut redan kring 1996 hade man ju kunnat introducera en SUV bara några få år senare. Nåja, först 2003 var SUV-versionen av den nya 9-3:an klar, men GM bromsade dessvärre ner allt, så bilen kunde presenteras först förra året. Alldeles för sent.

Så framöver ska (dagens ålderstigna) 9-3 och 9-5 tillverkas i Kina. Förmodligen flyttas all tillverkning av Volvos personbilar till samma land i omgångar under de närmsta åren. :(

Niklas Bygdestam

Även om jag aldrig tillhört SAAB-frälsta så svider det i min själ när detta händer. Jag hoppades att man åtmonstone skulle försöka hålla SAAB vid liv och inte bara lägga ned :'(
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Uffe D

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 18 december 2009, 23:28:01 PM
Även om jag aldrig tillhört SAAB-frälsta så svider det i min själ när detta händer. Jag hoppades att man åtmonstone skulle försöka hålla SAAB vid liv och inte bara lägga ned :'(

Det är väl ingen idé att hålla något som inte genererar pengar vid liv?
Nedläggning var nog det enda alternativet, hade Kineserna fått köpa rubbet så hade tillverkningen ändå försvunnit från Sverige.
lite ironiskt är att "panikpaketet", dvs motorvägen och dubbelspåret som sossarna drog igång sist det pratades om nedläggning närmast är att betrakta som bortkastade pengar. Nu hände det som jag har trott hela tiden, att innan motorvägen (som GM väl krävde för att inte stänga fabriken?) var färdig skulle fabriken läggas ner.
Nåväl, det lär bli en underbar lokal för inomhusgocart, kanske vore en bra affärsidé`?