Behörigheter på "lilla rosa lappen"

Startat av Bengt Jönsson, 22 september 2009, 20:20:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.



Bengt Jönsson

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 22 september 2009, 20:22:39 PM
Nyss tagit D?


Nope, börjar nästan gå ut!   8)

En vän till mig har ABCDE flygcert och lite andra bevis för framförande av diverse udda fordon,....


Dson

*BECE ** (Dessutom, utöver körkortet: Hjullastare, truck, fordonsmonterad kran)

Autotransit

#5
Visst var det bättre förr när man fick alla de här konstiga beteckningarna i klartext :D


Det roligaste med trafikkortet är att jag redan kört lastbil i tre år innan jag fick behörigheten ;D
Bussbehörigheten kom för ganska exakt trettio år sedan nu...tänk vad tiden går när man har kul 8)
(ABECEDE) ;)

/Stellan


Björn Ax

Tyvärr bara "BD" än så länge.

Skulle vilja ta C också men har tyvärr inte råd just nu. :(

Simon Bertilsson

Tyvärr bara BC för min del, men jag har planer på att uppgradera till BECE i det snaraste.

scaniaolsson

BE, Truck B1 (Motviktare max 10 ton), Liftar 1A 1B 3A 3B, Förarbevis Terrängskoter.

Utöver detta även mastintyg (för klättring där fallhöjd kan överstiga 13 m), säkerhetskurs motorsåg, arbete på väg (utmärkningsansvarig), heta arbeten, ESA (ElSäkerhetsAnvisningarna)

Det som jag själv kan känna att jag skulle vilja komplettera med är förarbevis Bandvagn 206.
Ja jag har sagt det förr och läser man mellan raderna ovan så framgår det nog ganska tydligt att jag är i elbranschen. Jobbar som linjemontör i Klippan / Ljungbyhed med omnejd.

Scaniaolsson
Fordonsintresserad elmontör.

Niklas Bygdestam

Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Taunusch

BE CE och taxiförarlegitimation.

Personbil, minibuss, tung lastbil och buss samt terrängbil 11 på militärt förarbevis.

Danne B.



lil-sis

*BE**D*

Tänkt att så småningom utökas till BECEDE. De två uppkörningar som fattas tänkte jag ta med brorsan när han har tid. Blir lite billigare så. Och någon gång även ta bort villkoret automat på D:et.

Men det är så kallade framtidsprojekt.

Ska orka med att plugga till SSK också för att så småningom köra ambulans  ;D <- typ alltid velat.

Och så förstås ett alldeles eget kort med yrkesförarkompetens för D. Med samma tjusiga bild  8) Även ett yrkeskompetensbevis som hästtransportör, ska även finnas ett godkännande som "yrkesförare" där också har jag för mig. Mycket nödvändigt fast kunskap är ju inte tungt att bära  8)