Liten protest gentemot Administratörernas handhavande

Startat av Erol, 30 januari 2009, 13:52:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: AL skrivet 30 januari 2009, 14:49:11 PM

Jag har sett en del tvivelaktiga regelverk på ett och annat forum online under åren, men Bussnack utmärker sig definitivt genom sin inkonsekvens och sin allt tydligare "ensidiga" regeldragning.  Är det Ödlunds och Sävenfjords avsikt att tillhandhahålla ett forum där debatter och diskussioner kan föras inom nämnda ämnesområden, eller är målet att skapa ett mer slutet sällskap?  



De här reglerna har vi noga stött och blott oss moderatorer emellan och de har också stöd av SvOf:s styrelse. Det är alltså ingen "personlig uppfattning" som jag ger uttryck för.
Målet med Bussnack nu framgår av reglerna. Är man missnöjd med hur Bussnack sköts kan man som medlem vända sig till SvOf:s styrelse. Kan man inte förlika sig med uppsatta regler så är närvaron här frivillig. Om du vill kalla det där ett mer slutet sällskap så gärna det.
Att jag förtecknade vissa ord som mindre önskvärda i den här tråden är för att inte tråden skall spåra ur som den förra gjorde. Jag hade i min naivitet hoppats att vi skulle kunna föra en konstruktiv debatt utan känslouttryck. Men det kanske inte går...

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

AL

Citat från: Lars Ödlund skrivet 30 januari 2009, 14:52:21 PM
Orsaken till det hela var en eller möjligen två trådar på Lastbilsdelen som spårade ur eller kanske växlade över att i väl häftiga ord debattera järnvägens hot mot biltrafiken eller tvärtom.

Kan man hålla sig inom en vettig nivå och med ett vettigt språkbruk ser jag inga hinder till debatter om både det ena och det andra, dock är forumets huvuduppgift knappast att hantera konkurrensen mellan lastbil och järnväg.

Vad gäller debatter i Bussdelen har jag/vi vid några tillfällen raderat trådar o inlägg som enbart varit ute efter att provocera och i samband med detta har ett par skribenter avregistrerats från forumet.

Jag delar absolut din uppfattning om provokationer och där avsikten varit - och är - just att provocera. Att i ett sådant läge tillgripa spärr är kanske en tråkig men ändå nödvändig åtgärd. Och normalt har sannolikt en varning utgått där vederbörande lämnats utrymme att tänka över sitt förhållningssätt!

Vad jag däremot ifrågasätter är just otydligheten och inkonsekvensen.  Det är å ena sidan fullt tillåtet att diskutera såväl politiskt som villkorsbaserat innehåll, men samtidigt också otillåtet!  Som noterats i mitt inlägg i den tråd som ganska omgående låstes av admins, nämns just det otillåtna i att diskutera arbetsmiljöpolitiska frågor eller branschrelaterade villkor, samtidigt som det diskuteras trafikpolitiska förutsättningar och branschrelaterade villkor på andra håll i forumet.  Hur motiveras och förklaras det?


Johan B

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 januari 2009, 14:55:36 PM

Att jag förtecknade vissa ord som mindre önskvärda i den här tråden är för att inte tråden skall spåra ur som den förra gjorde. Jag hade i min naivitet hoppats att vi skulle kunna föra en konstruktiv debatt utan känslouttryck. Men det kanske inte går...



Att en debatt kan bli hetsig får man nog stå ut med, därmed inte sagt att man ska behöva acceptera uttryck och formuleringar som kan uppfattas som direkt kränkande eller nedvärderande mot vare sig enskilda personer eller folkgrupper. Föreslår att eftersom regelverket är föremål för kritik i sin nuvarande form så bör en omarbetning övervägas. Tycker nog att man kan förenkla och korta ner det i sin nuvarande form utan att för den delen släppa alla spärrar. Föreslår även att Busstrafik-delens syfte ska tänkas över. Är forumet verkligen till för att stöta och blöta linjedragningar, tidtabeller och arbetsvillkor. Det trodde jag man avhandlade med huvudmannen eller sin fackliga organisation. Tyvärr är det trådar med dessa teman som har haft förmågan att spåra ur senaste tiden, troligen beroende på att vi har många användare (vilket är bra) men därmed också många åsikter. Visst kan det ibland vara intressant att debattera linjedragningar och liknande i anslutning till nya avtal eller större ändringar men det kan man tillåta när det är aktuellt. Nu blir det alltför ofta nonsensinlägg med rena klagomål på befintlig linjesträckning och trafikutövare. Tycker även att inlägg som endast länkar till minsta lilla sammanstötning i bussvärlden bör rensas bort. Är Bussnack ett utredande organ nu också där en salig blandning människor ska spekulera och bråka om skuldfrågan? Även här, större händelser kan vara av intresse att debattera, annars är det mer tveksamt. Som vanligt när jag tänker blev det säkert lite rörigt, hoppas ändå på konstruktiv respons.

AL

Citat från: Lars Ödlund skrivet 30 januari 2009, 15:05:26 PM
Jag ser inget hinder att debattera liknande frågor inom vårt ämnesområde som i praktiken rör just bussar och busstrafik, däremot är trafikpolitiska frågor som rör järnvägstrafik - flygtrafik - fartygstrafik och liknande inte speciellt lämpade att debattera på bussnack.
Visst hade man kunnat tänka sig att föra en sådan debatt inom Ordet Fritt men tyvärr har dessa haft en förmåga att bli okontrollerbara, enkelt är därför att vi begränsar oss till vårt ämne, Bussar.

Har egentligen ingen annan uppfattning där heller. Järnvägs-, flyg- och fartygstrafik har sina respektive forum online som lämpar sig betydligt bättre för den sortens diskussioner!  Däremot finns ett "lastbilsforum" på Bussnack, och mot bakgrund av utvecklingen inom åkerinäringen där inte minst lastbilstrafik kontra järnväg och i viss mån flyg är högaktuellt, är det i det närmaste oundvikligt att debatter och diskussioner avspeglar just denna verklighet!  På motsvarande sätt diskuteras just dessa frågor där bussen står i fokus, men där parterna i huvudsak utgörs av huvudmän och operatörer.  Likväl blir frågeställningarna, och därmed debatterna, tidvis av politisk och branschrelaterad karaktär!

Enda tänkbara lösningen är i så fall att knoppa av lastbilsforum och fokusera helt på bussbranschen, för tillämpning av olika regler för buss- och lastbilsrelaterade ämnen är helt fel väg att gå.  Att hävda ett likvärdigt regelverk är en sak, men att tillhandahålla olika begränsningar i form av olikvärdiga forumskategorier en annan!    

Staffan Sävenfjord

Citat från: AL skrivet 30 januari 2009, 15:22:14 PM
Enda tänkbara lösningen är i så fall att knoppa av lastbilsforum och fokusera helt på bussbranschen, för tillämpning av olika regler för buss- och lastbilsrelaterade ämnen är helt fel väg att gå.  Att hävda ett likvärdigt regelverk är en sak, men att tillhandahålla olika begränsningar i form av olikvärdiga forumskategorier en annan!    

Vårt alternativ var att stänga Lastbilsforum helt och hållet. Hade det varit bättre?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Simon Bertilsson

#20
Jag vet inte om det är jag som är hopplöst efter, eller vad det egentligen är. Men VARFÖR tillåts inte diskussioner om arbetsförhållande, bransch osv i lastbilsforumet?
De svar jag noterat handlar snarare om att rättfärdiga moderatorernas handlingar i form av regelverk och stödunderlag från styrelse mm. Någon saklig förklaring till vem/vad som gagnas av dessa regelverk anser jag mig inte ha fått.

Jag är dock mycket glad över att vi äntligen kan få diskutera det här öppet. Det ser jag som en stor seger i sig.

Med all välmening
Simon Bertilsson

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 30 januari 2009, 15:37:19 PM
Kort och enkelt Simon så tror jag att det kan förklaras så här:

Svenska Omnibussföreningen är ju en förening med b.la uppdrag att bevara bussar och att främja busshobbyn, att vi efter moget övervägande öppnade ett underfora Lastbilsforum var för att flera fotograferade lastbilar och att dessa ville ha någonstans att visa dessa utan att vissa bussdiggare skulle bli förskräckta ;D

Frågan var alltså om vi överhuvudtaget skulle ha lastbilsdelen kvar och i vilken form.

Kan väl bara lägga till att Lastbilsforum kom från början att utvecklas helt efter våra intentioner varför vi inte fann någon anledning att påpeka vilka dessa var. När sedan det började bli alltfler debatter om arbetsvillkor i lastbilsbranschen och lobbying för denna ställdes vi inför två alternativ: stänga Lastbilsforum helt eller att tydliggöra vilka våra intentioner var. Vi valde det senare. Det må tyckas att det var för sent, men givetvis gäller detta inte inlägg som redan är publicerade.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Simon Bertilsson

Citat från: Lars Ödlund skrivet 30 januari 2009, 15:37:19 PM
Kort och enkelt Simon så tror jag att det kan förklaras så här:

Svenska Omnibussföreningen är ju en förening med b.la uppdrag att bevara bussar och att främja busshobbyn, att vi efter moget övervägande öppnade ett underfora Lastbilsforum var för att flera fotograferade lastbilar och att dessa ville ha någonstans att visa dessa utan att vissa bussdiggare skulle bli förskräckta ;D

Frågan var alltså om vi överhuvudtaget skulle ha lastbilsdelen kvar och i vilken form.

Sedan dess har mycket hunnit hända. Det visade sig att  vi var många som uppskattade den gemytliga atmosfären i forumet, samtidigt som vi upptäckte en plats där vi kunde få visa bilder på, men också diskutera något som låg oss varmt om hjärtat, nämligen lastbilar.
Som forumsinnehavare hade jag känt en viss stolthet över detta och hade istället för att försöka motarbeta detta. försökt hålla tavlan levande. Bussnack är och förblir ett forum med inriktning bussar, men lastbilstavlan tillför forumet ännu ett intressant ämne. Jag kan inte på något vis se att själva bussdelen skulle missgynnas av lastbilsdelen. De är ju separerade under olika tavlor, och bussdelen har ju till och med tre separata tavlor medan lastbilsforumet får nöja sig med en.
En annan undring som dyker upp är vad som är tanken bakom vägforumet. Ni säger att lastbilsforumet är till för att visa bilder. Vägforumet däremot har kommit att bli ett rent debattforum, där frågor och åsikter om vägar stöps och blöts. Trevligt tycker jag, men frågan är hur konsekvent det är.

AL

Jag tror att det vore fel väg att gå att knoppa av "lastbilsforum", eftersom den likaväl som "Bussnack" fokuserar på yrkestrafik!  Och som nämnts delar många skribenter intresse för såväl bussar som lastbilar, varför det naturligtvis är alldeles ypperligt att möjligheten att diskutera bägge dessa områden finns här!

Det är också en verklighet att såväl buss- som lastbilsbranschen numera påverkas dramatiskt av såväl politiska beslut som branschrelaterade sådana, och det är därför inte en tillfällighet att detta också avspeglas i debatter och diskussioner som pågår här på Bussnack!  Möjligen kan en lösning vara att införa ett s k "Branschforum" där just dessa speciella debatter och diskussioner kan föras, om än med litet högre tak, fast fortfarande med krav på saklighet och relevans?  Därmed skulle såväl buss- som lastbilskategorierna kunna ägnas åt just det som är relaterat ämnesområdena, d v s bildvisningar och därmed tillämpbara diskussioner, samtidigt som dessa övriga ämnen som ibland kan bli "hätska" avhandlas där den intresserade kan välja att delta - eller att avstå!


Karsten

Citat från: Johan B skrivet 30 januari 2009, 15:13:02 PM
Att en debatt kan bli hetsig får man nog stå ut med, därmed inte sagt att man ska behöva acceptera uttryck och formuleringar som kan uppfattas som direkt kränkande eller nedvärderande mot vare sig enskilda personer eller folkgrupper. Föreslår att eftersom regelverket är föremål för kritik i sin nuvarande form så bör en omarbetning övervägas. Tycker nog att man kan förenkla och korta ner det i sin nuvarande form utan att för den delen släppa alla spärrar. Föreslår även att Busstrafik-delens syfte ska tänkas över. Är forumet verkligen till för att stöta och blöta linjedragningar, tidtabeller och arbetsvillkor. Det trodde jag man avhandlade med huvudmannen eller sin fackliga organisation. Tyvärr är det trådar med dessa teman som har haft förmågan att spåra ur senaste tiden, troligen beroende på att vi har många användare (vilket är bra) men därmed också många åsikter. Visst kan det ibland vara intressant att debattera linjedragningar och liknande i anslutning till nya avtal eller större ändringar men det kan man tillåta när det är aktuellt. Nu blir det alltför ofta nonsensinlägg med rena klagomål på befintlig linjesträckning och trafikutövare. Tycker även att inlägg som endast länkar till minsta lilla sammanstötning i bussvärlden bör rensas bort. Är Bussnack ett utredande organ nu också där en salig blandning människor ska spekulera och bråka om skuldfrågan? Även här, större händelser kan vara av intresse att debattera, annars är det mer tveksamt. Som vanligt när jag tänker blev det säkert lite rörigt, hoppas ändå på konstruktiv respons.

Hmm, vad vill du egentligen ha kvar? På något sätt känns det som om du förespråkar enbart visande av bilder på bussar. Om jag tolkar dig rätt så kan jag vända på det och tycka att det räcker med bilder på bussar när de är nylevererade, det borde gå att få tag på via bussleverantören i stället. ???

Jag tycker att Bussnack överlag varit ett bra forum där det gått att diskutera det mesta som har med bussar att göra. Själv tycker jag just att linjedragningar, tidtabeller och arbetsvillkor är intressanta ämnen samtidigt som jag glädjs av alla scüssta bilder som visas.

Uffe D

Jag lämnade en länk till ett annat renodlat lastbilsforum i en annan tråd. Vill vi diskutera branchens villkor kanske det kan vara läge att regga sig på det forumet, och låta lastbilsdelen här vara för bildvisning och lite småkommentarer. Jag har full förståelse för att admins/moderatorer egentligen inte vill ha några djupa diskussioner om åkerinäringens villkor här, busdelen har ju vissa tendenser att spåra ur så det räcker nog med att försöka hålla ordning där. Bla Robbes vet ju hur diskussionerna brukar kunna bli när villkoren för åkerinäringen diskuteras, och det kanske inte är rätt att ha den diskussionen här, eftersom admins/moderatorer sköter forumet på sin (antar jag) begränsade fritid.
Däremot kanske man kan vara lite lugna med att låsa eventuella trådar i ämnet tills man ser hur dom artar sig, risken är ju annars att forumet kommer fyllas med missnöjestrådar likt denna. Jag gick i samma tankar som andra användare här och funderade på att avregistrera mig, men jag stannar nog ett tag till, främst för att kunna kommentera dom många fina bilder som visas här.

Johan B

Citat från: Karsten skrivet 30 januari 2009, 16:37:03 PM
Hmm, vad vill du egentligen ha kvar? På något sätt känns det som om du förespråkar enbart visande av bilder på bussar. Om jag tolkar dig rätt så kan jag vända på det och tycka att det räcker med bilder på bussar när de är nylevererade, det borde gå att få tag på via bussleverantören i stället. ???

Jag tycker att Bussnack överlag varit ett bra forum där det gått att diskutera det mesta som har med bussar att göra. Själv tycker jag just att linjedragningar, tidtabeller och arbetsvillkor är intressanta ämnen samtidigt som jag glädjs av alla scüssta bilder som visas.

Njae, där missförstod du mig allt lite. Det jag saknar är att vi har tappat en hel del av de diskussionerna om bussarna i sig som fanns för några år sedan på BS och istället har det blivit mer och mer nonsens. Vad vi definierar som nonsens är för all del personligt och det köper jag. Själv tycker jag det är tämligen tröttsamt med dessa alltför ofta återkommande inlägg som mer eller mindre bara består av en länk till någon tidningsartikel på temat "Buss körde i diket", "Bussförare slängde av skolbarn" etc etc. På detta följer sedan en tyvärr ofta hetsig "utredning" ang. skuldfråga och dyl. vilket inte sällan resulterar i trådlåsning och/eller att administratörerna får kvasta hej vilt bland inläggen. På vägen har flera skribenter gjort sig osams med varandra och sedan skäller de på administratörerna för att deras inlägg kvastades. Därmed inte sagt att man helt ska förbjuda inlägg som tar upp liknande ämnen men om vi alla kunde bli lite bättre på att sålla och inte bara länka så fort man snubblar över vad som helst på internet skulle förhoppningsvis "guldkornen" komma fram, situationer där det kan vara intressant och nyttigt att föra en debatt och med det menar jag då lite ovanligare händelser (eller för den delen sådanna som man kan se på med glimten i ögat) än en vanlig dikeskörning eller en rondellkollision med plåtskador som enda konsekvens.

Likväl ville jag poängtära att jag stöder den skärpning av regelverket som gjordes för att få bukt med den stundtals strida ström av klagomål på sena bussar, otrevliga förare och dyl. som jag inte heller tycker detta är det rätta forumet för så länge det inte handlar om mer extrema fall utan den diskussionen tycker jag att man med fördel tar direkt med berörd trafikhuvudman. Återigen kan särfall vara av intresse att lufta och debattera här på forumet.

Linjedragningar, tidtabeller och arbetsvillkor håller jag med dig att det kan vara intressant att diskutera men det föresätter också att samtliga inblandade visar lite självdisciplin. Även här tycker jag att det blivit en del gnäll och väl hätska debatter stundtals och gnälla menar jag att man gör hos facket eller arbetsgivaren i första hand. Vill man höra sig för vad andra har för erfarenheter är det helt ok men problemet som jag upplever det är främst att det finns en del personer här som blir väldigt griniga när vissa företag blir föremål för kritik även om kritiken ibland framförs tillsammans med sakliga argument. Upplever jag att företaget X har sunkiga bussar och sura förare ska inte jag behöva få fan för det för det är mina iaktagelser och de har jag rätt att ha så länge jag kan stödja min kritik med konkreta exempel. Sedan ska jag fråga mig om skribenterna här kan vara intresserade av att få veta detta eller om jag ska klaga hos operatören direkt. Ogrundad kritik tycker jag gott man kan hålla för sig själv. Jag har full förståelse om administratörerna tröttnar på att barnvakta forumet när dessa ämnen diskuteras och vill vi behålla detta får vi alla ta och tänka över hur vi egentligen uppför oss i debatten och om våra inlägg tillför något eller bara provocerar.

Slutligen anser jag att regelverket för bussdelen och lastbilsdelen ska vara lika, antingen genom friare tyglar på lastbilssidan eller stramare tyglar på bussidan och helt förespråkar jag då det förstnämnda. Många av våra skribenter har ju intresse av både buss och lastbil och en del är även verksamma i båda brancherna så jag tycker abolutt att lastbilsforumet tillför mycket intressant. Friare tyglar föresätter ju också bättre självdisciplin och det kanske är där administratörerna måste bli hårdare och stänga av de som upprepade gånger muckar gräl utan att egentligen framföra några egna åsikter som tillför debatten något.

Fortsätt gärna att diskutera detta här eller skicka PM om ni tycker mina åsikter är vrickade, ibland skriver man ju tvetydigt och även otydligt. Tillsammans kan vi nog få till ett forum som ALLA kan vara nöjda med till kanske inte 100% men väl i närheten. 

Bussmicke

Citat från: robbes skrivet 30 januari 2009, 13:58:33 PM
Åsiktsfrihet får ej förekomma det är rätt tydligt Då buss micke gjorde en tråd med endast ett tecken i så tilläts den men då någon säger emot någon annan av de ledande då låses tråden o man skall hålal käft.

Det är jag som sagt skyldig till.
Så här var det:

Jag skapade en tråd och lade där ut 2 bilder på Turistbussar, sedan ångrade jag mig eftersom jag ville vänta med de 2 bilderna som kom ut i kväll.
Sedan hör ju till saken att man inte kan radera egna inlägg om man är trådskapare och inlägget är det första i tråden, vidare kan man heller inte anmäla egna inlägg.

Därför ändrade jag till en . i inlägget samt rubriken.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Citat från: Lars Ödlund skrivet 30 januari 2009, 15:20:30 PM
Det finns flera skribenter som är eller har varit inne på liknande idéer, att helt skrota alla underfora och återgå till den gamla Parsimonyvarianten med bara ett "Bussnack" och där enbart tillåta inlägg om bussar, inget annat.

Det vill inte jag men jag vidhåller fortfarande min idé om ett visa bilder forum, ett debattforum och en Ordet är fritt.
Än har det inte gett resultat men kanske en vacker dag så..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Citat från: Lars Ödlund skrivet 31 januari 2009, 00:02:36 AM
Varför man inte kan radera en tråd man själv skapat om ingen annan skrivit i den är ju lite tråkigt, att man inte kan radera den om någon annan fyllt på med inlägg är ju en annan sak, jag ska återigen undersöka om det finns någon "fix" för detta problem.

Gör det, skulle uppskattas.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.