Liten protest gentemot Administratörernas handhavande

Startat av Erol, 30 januari 2009, 13:52:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Erol

Kan ju börja med inlägget som Staffan låste nyss som han avslutar med en fråga, då måste ju en ny tråd skapas av automatik för annars kan det ju inte besvaras.

Citat
Det är inte tillåtet att utan särskilt tillstånd från moderatorerna registrera mer än ett användarkonto.

Inlägg som inte uppfyller dessa ovanstående regler tas bort. Alternativt kan trådar där sådant förekommer låsas. Skribenter som bryter mot reglerna kan komma att spärras utan förvarning.

Moderatorerna är till för att övervaka att reglerna följs. Genom att du skriver inlägg i Bussnack har du accepterat att respektera moderatorernas åtgärder och du förbinder dig att följa ovanstående regler.

Vad jag vet så har vi inte en endaste moderator här. Tycker att istället för att som idag ha 8 administratörer, så ska det finnas MAX 3 stycken admins och resten ska vara moderatorer. För en admin ska i första hand sköta underhållet av forumet såsom uppdateringar till exempel. Moderatorer ska handha snacket här inne.

bjalle

#1
Som Erol skrev angånende moderatorer/administratörer så är det ju så det oftast fungerar på forum, vilket inte brukar vara några större problem.
Nu VET jag att även denna tråden kommer låsas av administratörerna tyvärr, ni vill verkligen inte ha åsikter från användarna på forumet. Som en vän till mig sa tidigare idag, på detta forum är inte moderatorerna till för användarna utan användarna är till för moderatorerna, även om vi här kallar det administratörer. Jag håller med alla de senaste inläggen som är låsta ang hur detta hanteras. Varför inte för en gång skull låta EN tråd vara kvar ett tag åtminstone där alla åsikter/diskussioner kan hållas.

Detta forum börjar tyvärr mer och mer styras som en diktatur....Det som hade/har en så pass stor potiental till ett riktigt bra forum vilket det även har varit. Visst blev det för mycket "skit" under ett tag, men det mesta har lugnat sig men då kommer ni och stoppar i stort sett alla diskussioner som ni inte "tycker om".
Tack för mig....

Karsten

Jag förstod faktiskt inte varför den tråden låstes, kanske kan det förklaras? Det verkar lite besynnerligt att låsa en tråd där det diskuteras (i ett sansat tonläge) vad som får diskuteras. Jag håller i mångt och mycket med AL i det han skriver, varför får t.ex. inte vägtrafik kontra järnvägstrafik diskuteras (så länge debattörerna håller sig korrekta)?

Kanske har jag missuppfattat de nya reglerna?

robbes

håller emd dig erol konstigt att avsluta med en fråga man ej kan besvara då det låsts.

Åsiktsfrihet får ej förekomma det är rätt tydligt Då buss micke gjorde en tråd med endast ett tecken i så tilläts den men då någon säger emot någon annan av de ledande då låses tråden o man skall hålal käft.

Tycker man en bild är bra skall man göra en roman där man skall precisera allt man gillar även om amn gillar hela bilden motivet kompositionen etc skall det vara en roman med vad man gillar.

Som jag såg i en annan tråd som hette sovijet så börjar det likna här med. Att sedan ha en regeltråd klistrad blan en massa andra nonsens trådar som typ stockholms nya bussar kommer in komplettera etc. Är det något viktigt som regler skall det framgå klart o tydligt annars kan de ej hänvisa tilld em at tmans kall läsa bland nonsens trådar som man ej har intresse av klart många ej ser de uppdaterade reglerna sådant är ej svårt att sända ut i mail via medlems funktionen och därefter då folk skriver har de godkänt reglerna men en klistrad tråd bland 10 ointressant och som ej sticker ut och hänvisa till den är ungefår som att på banken ta ett lån där låne villkoren ligger bland 10 olika reklam papper o du förväntar dig ha läst dem

robbes

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 30 januari 2009, 13:56:27 PM
Som Erol skrev angånende moderatorer/administratörer så är det ju så det oftast fungerar på forum, vilket inte brukar vara några större problem.
Nu VET jag att även denna tråden kommer låsas av administratörerna tyvärr, ni vill verkligen inte ha åsikter från användarna på forumet. Som en vän till mig sa tidigare idag, på detta forum är inte moderatorerna till för användarna utan användarna är till för moderatorerna, även om vi här kallar det administratörer. Jag håller med alla de senaste inläggen som är låsta ang hur detta hanteras. Varför inte för en gång skull låta EN tråd vara kvar ett tag åtminstone där alla åsikter/diskussioner kan hållas.

Tack för mig....

de vill ju allt om deras agerande tas i amil eller pm så det ej syns ju

AL

Eftersom min tråd låsts utan möjlighet att kunna debattera eller diskutera regler och användning av Bussnack, väljer jag kort att kommentera åtgärden i denna lämpliga tråd;

Jag beklagar att utrymmet på Bussnack har inskränkts till en nivå som i princip omöjliggör debatter och diskussioner oavsett ämne, dock med undantag för bildvisning! Och när inte ens det "fria ordet" har tillstånd på "Ordet är fritt" har otydligheten i det närmaste nått en så pass låg nivå att Bussnack om möjligt borde profilera sin sida som något annat än just ett forum.  Kanske en bilddagbok är tillräckligt?

Karsten

Citat från: robbes skrivet 30 januari 2009, 13:58:33 PM
Åsiktsfrihet får ej förekomma det är rätt tydligt Då buss micke gjorde en tråd med endast ett tecken i så tilläts den men då någon säger emot någon annan av de ledande då låses tråden o man skall hålal käft.


Jag är övertygad om att administratörerna inte särbehandlar någon skribent framför andra, men däremot tycker jag regeln om korta inlägg är ganska fånig. Jag har inte upplevt något störande "Snygg-bild"-syndrom på Bussnack.

Muk

Jag får väl tyvärr hålla med tidigare skribenter i den här tråden. På sistone har det varit väl många stoppbockar. Det är tråkigt att taket har sänkts så radikalt på ett trevligt forum.

Staffan Sävenfjord

OK! Vi håller öppet den här tråden så länge den hålls fri från personangrepp och uttryck som censur, diktatur, sovjetisk, åsiktsfrihet och liknande.
Men forumets uppgift är inte att att vara ett forum för diskussionen av forumets skötsel.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

bjalle

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 januari 2009, 14:25:29 PM

Men forumets uppgift är inte att att vara ett forum för diskussionen av forumets skötsel.


Men är inte ett forum till för användarna???
Till viss mån måste väl även deras önskemål åtminstone diskuteras, nu har ni väl fått kvitto på att de senaste påhitten inte är direkt populära, måste ju gå att diskutera sakerna ändå.Istället för att låsa inlägg så fort någon kommer med nåt som har med skötseln att göra


robbes

en liten sak jag reagerade på i två av fem forumavdelningar finns INGA regler klistrade hur skall de kunna följa reglerna där? Eller är de regellösa dvs Busstrafik samt busshistoria?

JDS

På vissa forum är det förbjudet att diskutera reglerna och/eller ifrågasätta moderatorernas/administratörernas beslut, vilket det kan finnas flera olika skäl till. Ett skäl kan vara att man helt enkelt inte anser sig ha tid (eller lust) att besvara sådana frågor. Det är inget man behöver gilla, men man accepterar det ju om man skriver i forumet. Buss-snack är inte så tydligt på den punkten, men i reglerna finns bestämmelsen "Genom att du skriver inlägg i Bussnack har du accepterat att respektera moderatorernas åtgärder..." vilket kanske inte skall tolkas som ett förbud mot regelfrågor, men väl som en rekommendation om att inte skriva jättelånga trådar om nån bagatell som man knappt minns.

bjalle

Citat från: JDS skrivet 30 januari 2009, 14:33:25 PM
På vissa forum är det förbjudet att diskutera reglerna och/eller ifrågasätta moderatorernas/administratörernas beslut, vilket det kan finnas flera olika skäl till. Ett skäl kan vara att man helt enkelt inte anser sig ha tid (eller lust) att besvara sådana frågor. Det är inget man behöver gilla, men man accepterar det ju om man skriver i forumet. Buss-snack är inte så tydligt på den punkten, men i reglerna finns bestämmelsen "Genom att du skriver inlägg i Bussnack har du accepterat att respektera moderatorernas åtgärder..." vilket kanske inte skall tolkas som ett förbud mot regelfrågor, men väl som en rekommendation om att inte skriva jättelånga trådar om nån bagatell som man knappt minns.

Men dessa gånger handlar det väl inte om någon liten bagatell, ganska stora åtgärder anser jag, och som jag fattat det många med mig

Erol

Jag respekterar vad de gör men vill ju att vissa gånger ska vara väl befogat. Är själv moderator på ett annat forum och är det saker som vi är otydliga och osäkra på så diskuterar vi i första hand med varann innan vi låser eller raderar inlägget. Som moderator där har vi en dold mapp för just ifrågasättningar som vi kan diskuttera med varandra.

AL

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 januari 2009, 14:25:29 PM
OK! Vi håller öppet den här tråden så länge den hålls fri från personangrepp och uttryck som censur, diktatur, sovjetisk, åsiktsfrihet och liknande.
Men forumets uppgift är inte att att vara ett forum för diskussionen av forumets skötsel.


???

Att tillhandahålla ett forum sker väl ändå med avsikt?  Jag är själv admin för ett antal forum, men det betyder inte att jag kan låta mina personliga uppfattningar styra vare sig regelverk eller innehåll på dessa forum.  Och förklaringen är enkel, forumen är inte till för mig utan för medlemmarna, d v s skribenterna.  Min huvudsyssla är som redovisats att underhålla och tillhandahålla fungerande förutsättningar för forumen, och för mods'en att tillse att debatter och diskussioner inte "spårar ur" eller alltför mycket avviker från uppställda regler.  Stundtals får man alltså acceptera att uppfattningar inte alltid följer regelverken, men p g a omständigheter ibland bör tillåtas eftersom en aktuell debatt eller diskussion följer ett visst tema. Dock finns mindre anledning att debattera eller definiera innebörden av just admin eller mods som sådant, eftersom varje enskilt forum väljer upplägg efter eget tycke och smak.  Det finns ju trots allt forum som helt saknar mods, och där även den "dagliga" verksamheten utförs av just admins!

Att därutöver införa censureringar av vissa ord som inte på något sätt faller under de kriterier som normalt brukar följa med regelverken, d v s ord som är av sexuell karaktär eller på annat sätt kan upplevas stötande är om möjligt ännu mer uppseendeväckande!  Självklart initieras debatter innehållande ord som "censur" och "åsiktsfrihet" om ett forums regelverk - eller dess ansvariga admins och mods - förändrar eller inskränker möjligheterna till debatter eller diskussioner. Och självklart initieras debatter - och bör så göras - om regelverk förändras som i vissa avseenden påverkar skribenternas möjligheter att debattera eller diskutera i största allmänhet. I annat fall har man som ansvarig missdefinierat ordet "forum" eller missuppfattat meningen med att tillhandahålla ett forum!

Jag har sett en del tvivelaktiga regelverk på ett och annat forum online under åren, men Bussnack utmärker sig definitivt genom sin inkonsekvens och sin allt tydligare "ensidiga" regeldragning.  Är det Ödlunds och Sävenfjords avsikt att tillhandhahålla ett forum där debatter och diskussioner kan föras inom nämnda ämnesområden, eller är målet att skapa ett mer slutet sällskap?