Huvudmeny

operativsystem?

Startat av michael k, 13 januari 2009, 00:55:23 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JB

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 15 januari 2009, 05:14:42 AM

Du kanske hade för lite minne i maskinen. Jag har kört Mac sedan 1988 och använt deras olika operativsystem allteftersom de kommit. Jobbat mycket med grafik men aldrig märkt några större problem med minneshantering som skulle orsakat ideliga omstarter. Och efter att OS X kom så fungerar det otroligt bra. Den senaste gången min dator frös var för 4 1/2 år sedan och jag använder dem många timmar varje dag.

Stämmer bättre med mitt minne. Har bildbehandlat en del på en dator med OS 8 eller OS 9 (kommer inte riktigt ihåg vad det var) utan problem. Det var fram till ett par år sedan som den användes för bildbehandling med photoshop och bildfiler på många megabyte. Det var på en gammal PowerMac G3 tror jag. Den gick långsamt, men stabilt, fram tills den byttes ut mot en iMac häromåret. Ganska bra livslängd för en dator.

/Jonas

Ingwar Åfeldt

Citat från: JB skrivet 15 januari 2009, 22:40:58 PM
Stämmer bättre med mitt minne. Har bildbehandlat en del på en dator med OS 8 eller OS 9 (kommer inte riktigt ihåg vad det var) utan problem. Det var fram till ett par år sedan som den användes för bildbehandling med photoshop och bildfiler på många megabyte. Det var på en gammal PowerMac G3 tror jag. Den gick långsamt, men stabilt, fram tills den byttes ut mot en iMac häromåret. Ganska bra livslängd för en dator.

/Jonas

Jag har kvar min första Mac, en SE som jag köpte 1989. Den fungerar fortfarande alldeles utmärkt med en 8 MHz processor uppskrämd till 24 MHz och med 4 Mb minne (vilket var max för den modellen) och har OS 6!! Den har åkt X2 runt större delen av Sverige, runt USA och en del av Canada och flugit ett antal gånger över Atlanten. Den är dock inne på sin tredje hårddisk. Den första var på 40 Mb, sedan blev det en på 80 Mb och nu en på 105 Mb.

M v h
Ingwar

mjtag

Hej, kan hälsa att det inte funkade att ändra kompabilitetsläge för bussimulatorn. Får bara upp felmeddelanden då om att den inte hittar skivan. Kanske inte funkar på spel där man behöver sätta in skiva för att spela. Får fortsätta köra bussarna i originalvista, det funkar ganska bra.
Hälsningar från Martin J.

Besök gärna min blogg, hemsida, eller Instagram

AL

För er som har problem med kompatibilitetslägen i XP eller Vista kan rekommenderas programmet VMWare.  Programmet som installeras fungerar i princip som en dator i datorn, varav VMWare i det här fallet läser in W98 som OS istället!   ;D

michael k


michael k

satt och pillade med datorn i dag

Möllers

Foatde just min dataor skärm  :)
Snygg bild där Michael K.



riiga

#37
Jag kör Vista på min vanliga stationära dator vilket funkar utmärkt. Jag har kört det sedan andra betan av Vista (sommaren 2006) och jag tycker att Vista helt klart är bättre än XP, varför jag inte kan förstå alla som klagar på Vista. Jag har till och med lyckats köra gamla program som inte funkade i XP. Windows 7 har jag dock ingen brådska att uppgradera till.

På min nyinköpta netbook kör jag Arch Linux, och på min andra lite sämre stationära dator kör jag både Arch Linux och Mac OS X (på PC alltså). Som den nörd jag är (bortsett från vägar och bussar) så skulle jag kunna göra en lång utläggning kring detta ämne, men det undviker jag idag ;)

EDIT:

Bild på mitt skrivbord



Simon Bertilsson

Så här ser världens bästa operativsystem ut. ;)


groenis

nu blir jag mycket intresserad
Först en ankdot från min tid med budbilsåkeriet en av mina kunder var Macoteket,
det som levererades mest var externa hårddiskar på 9 giga detta var otroligt mycket -94.
En kund ville dessutom uppgradera sitt system till en Mac 6100 för den kunde läsa PC disketter
plus 19" skärm och utökat tangentbord från 88 till 102 knappar,
Allt detta körde jag ut till det lilla tryckeriet datansvarig möter mig i dörren samtidigt glider tangentbordet som vi hade lagt ner i lådan till 88:an.
Han tar glatt emot samtidigt så säger jag till honom att Apple hälsar att de har gjort fel på Irland
(Centralagret för Europa)de har lagt Norska tangentbord i Svenska lådor,
han var snabb som en iller in i datarummet samtidigt lämnar jag resten hos faktorn och hela firman
har fikarast när data ansvarig kommer springande och meddelar "Att det inte alls blev norska på skärmen"

/Lennart

Som fortfarande tackar ATARI för datautvecklingen,deras grafikkort var stora som en kvällstidning
och satt i maskiner som breakout dessutom tre av dem inne i kabinettet




Ingwar Åfeldt

Citat från: groenis skrivet 26 augusti 2009, 02:02:12 AM
nu blir jag mycket intresserad
Först en ankdot från min tid med budbilsåkeriet en av mina kunder var Macoteket,
det som levererades mest var externa hårddiskar på 9 giga detta var otroligt mycket -94.
En kund ville dessutom uppgradera sitt system till en Mac 6100 för den kunde läsa PC disketter
plus 19" skärm och utökat tangentbord från 88 till 102 knappar,
Allt detta körde jag ut till det lilla tryckeriet datansvarig möter mig i dörren samtidigt glider tangentbordet som vi hade lagt ner i lådan till 88:an.
Han tar glatt emot samtidigt så säger jag till honom att Apple hälsar att de har gjort fel på Irland
(Centralagret för Europa)de har lagt Norska tangentbord i Svenska lådor,
han var snabb som en iller in i datarummet samtidigt lämnar jag resten hos faktorn och hela firman
har fikarast när data ansvarig kommer springande och meddelar "Att det inte alls blev norska på skärmen"

/Lennart

Som fortfarande tackar ATARI för datautvecklingen,deras grafikkort var stora som en kvällstidning
och satt i maskiner som breakout dessutom tre av dem inne i kabinettet



Hej Lennart.

Mac har alltid kunnat läsa PC-disketter. Min första Mac, en SE inköpt 1989, kunde läsa PC-disketter.

Det var ju tur att det inte blev norska på skärmen.  ;)

M v h
Ingwar

groenis

Hej Ingwar
det här tryckeriet ville uppgradera och mitt första besök så ville "dataansvarig" att jag skulle hjälpa till och koppla in en extern hårddisk,
Jag kom in i det s.k datarummet vilket påminde mer om en sprängd telefonväxel kablar överallt även upphängda på 7"spikar som var inslagna i väggen sen var det nog mer så att Apple slog lite på trumman
om att nu skulle Mac och Pc integreras ännu mer i ett 7 punkts steg vilket tog mycket lång tid.

/Lennart
Som tackar CERN att ni andra kan se vad jag hamrar fram på min lilla bärbara

JB


Ingwar Åfeldt

Citat från: JB skrivet 26 augusti 2009, 21:28:00 PM
Redan skaffat Snow Leopard? ;-)

Snow Leopard släpps inte förrän nu på fredag.

M v h
Ingwar

Simon Bertilsson

Citat från: JB skrivet 26 augusti 2009, 21:28:00 PM
Redan skaffat Snow Leopard? ;-)

Visserligen inte, men beställt. 99:- kostar det eftersom jag nyligen köpte en MacBook Pro med enbart Leopard. Jag fick samma rabatt när jag köpte min gamla MacBook med Tiger och uppgraderade till Leopard. :)