Huvudmeny

operativsystem?

Startat av michael k, 13 januari 2009, 00:55:23 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Sundås

Hmm, jag var också negativ till Vista först. Övervägde att köpa min nya bärbara dator med XP istället för Vista. Hade dock turen att få snacka med en väldigt kunnig och förstående säljare. Jag ångrar inte att jag tog Vista istället.

Se det så här: Det är nu som XP är som bäst. Nu, när man har plockat, fixat och donat med det i över fem år. XP var inte heller så bra eller för den delen stabilt när det kom. Den sista årsmodellen av en bilmodell är nästan alltid den bästa. Det är samma princip. Inget operativsystem har funnits lika länge som XP utan att det kommit en uppföljare. Därav att man kunnat ordna med alla fel som funnits i XP istället. Nu är det stabilare än någonsin!

Men Vista är framtiden, på något sätt är det ju faktiskt så. Jag trivs dunderbra med XP som jag har på min stationära, men jag är inte på något sätt missnöjd med Vista på den bärbara. Det är lite annorlunda, men man vänjer sig fort! Som med XP kommer det bli bättre och stabilare med tiden.

Sen funderar jag på vissa inlägg som:

Citat från: mjtag skrivet 14 januari 2009, 00:52:47 AM
Har Windows Vista home premium eller Vista home skräp som jag kallar det då Vista är det sämsta som Microsoft nånsin producerat.

och

Citat från: mjtag skrivet 14 januari 2009, 12:11:21 PM
Det tvivlar jag på. Är inte det en vidareutveckling av Vista? Hoppas det ger några förbättringar i alla fall.
Hade jag själv fått välja operativsystem hade jag valt Windows XP.

Vilka funktioner är ni missnöjda med? Undrar jag. Det här är ju bara kritik taget ur luften.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

mjtag

Citat från: Sundås skrivet 14 januari 2009, 12:28:48 PM
Hmm, jag var också negativ till Vista först. Övervägde att köpa min nya bärbara dator med XP istället för Vista. Hade dock turen att få snacka med en väldigt kunnig och förstående säljare. Jag ångrar inte att jag tog Vista istället.

Se det så här: Det är nu som XP är som bäst. Nu, när man har plockat, fixat och donat med det i över fem år. XP var inte heller så bra eller för den delen stabilt när det kom. Den sista årsmodellen av en bilmodell är nästan alltid den bästa. Det är samma princip. Inget operativsystem har funnits lika länge som XP utan att det kommit en uppföljare. Därav att man kunnat ordna med alla fel som funnits i XP istället. Nu är det stabilare än någonsin!

Men Vista är framtiden, på något sätt är det ju faktiskt så. Jag trivs dunderbra med XP som jag har på min stationära, men jag är inte på något sätt missnöjd med Vista på den bärbara. Det är lite annorlunda, men man vänjer sig fort! Som med XP kommer det bli bättre och stabilare med tiden.

Vilka funktioner är ni missnöjda med? Undrar jag. Det här är ju bara kritik taget ur luften.

Nej, det är kritik taget ur erfarenhet. Har jobbat med 98, XP & nu vista. Har dock inte haft XP på egen dator. Vista är det sämsta Windows jag använt. Största problemet är den dåliga kompatibiliteten med äldre program/spel. Men tillverkaren som gjorde min dator som jag haft i lite mer än ett år bär också skuld i detta för det mesta av innehållet verkar inte sammarbeta. Fick bl a byta grafikkort efter ett halvår. Så jag ger skuld både till datortillverkaren & Vista. När man gör ett nytt system så är det ju en fördel om det går att köra sina äldre spel och liknande på det utan större problem för annars är det ju ett mycket dåligt system. Så strul har jag gott om här. Påminner lite om min gamla 7-8 år gamla dator med W98. Jag hoppas Vista blir bättre framöver och speciellt att äldre spel, c:a 2-5 år, ska kunna funka bra på det för man ska ju inte behöva köpa helt nya spel varje gång man köper ny dator fast man får ju ändå vänta ett tag med det då tillverkarna måste hinna göra spel som funkar på det aktuella systemet.  ??? :-\
Hälsningar från Martin J.

Besök gärna min blogg, hemsida, eller Instagram

Simon Bertilsson

Citat från: markuz85 skrivet 14 januari 2009, 02:21:49 AM
Vänta bara tills Windows 7 kommer, det kommer att bli underbart :)

Fast det där har de väl sagt var gång de ska släppa en ny version? ;)

Nupski

Citat från: mjtag skrivet 14 januari 2009, 13:17:10 PM
Nej, det är kritik taget ur erfarenhet. Har jobbat med 98, XP & nu vista. Har dock inte haft XP på egen dator. Vista är det sämsta Windows jag använt. Största problemet är den dåliga kompatibiliteten med äldre program/spel. Men tillverkaren som gjorde min dator som jag haft i lite mer än ett år bär också skuld i detta för det mesta av innehållet verkar inte sammarbeta. Fick bl a byta grafikkort efter ett halvår. Så jag ger skuld både till datortillverkaren & Vista. När man gör ett nytt system så är det ju en fördel om det går att köra sina äldre spel och liknande på det utan större problem för annars är det ju ett mycket dåligt system. Så strul har jag gott om här. Påminner lite om min gamla 7-8 år gamla dator med W98. Jag hoppas Vista blir bättre framöver och speciellt att äldre spel, c:a 2-5 år, ska kunna funka bra på det för man ska ju inte behöva köpa helt nya spel varje gång man köper ny dator fast man får ju ändå vänta ett tag med det då tillverkarna måste hinna göra spel som funkar på det aktuella systemet.  ??? :-\

Många äldre spel fungerar fint på Vista trots att Vista gnäller om kompabilitetsproblem. Kör en radda äldre spel utan problem på min Vista burk.

Sundås

Man kan ju, likt XP, köra i kompatibilitetsläge. Funkar fint för mig. Många äldre spel fungerade inte i XP heller.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Sundås

En sak som jag dock kan bli irriterad på i Vista, eller snarare i nyaste versionen av Office, att den har ett nytt format för dokument, nämligen .docx .. Det är högst irriterande då man måste ändra manuellt om man vill ha vanliga .doc filer.. Men det är bara att vänja sig.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

JB

Citat från: Lars Ödlund skrivet 14 januari 2009, 12:19:40 PM
Ett problem som gjorde att jag övergav MacOS var den förskräckligt dåliga minneshanteringen upp till version 9, hoppas att det blivit bättre i OS X.

Det sägs så ja att det var lite problem med minneshanteringen i de senaste versionerna av Mac OS. Men det är något som inte märks i Mac OS X. Kanske är värt att påpeka att att Mac OS och Mac OS X inte har mycket mer gemensamt med varandra än med Windows. OS X är baserat på UNIX och mer släkt med FreeBSD än med Mac OS. Senaste versionen av OS X, 10.5, är även officiellt UNIX om de körs på en intelprocessor.

/Jonas

markuz85

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 14 januari 2009, 13:35:31 PM
Fast det där har de väl sagt var gång de ska släppa en ny version? ;)

Jo, men nu finns det ju massor av betatestare som lovordar den, tydligen ska prestandan vara grym jämfört med Vista.

RoTe

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 14 januari 2009, 13:35:31 PM
Fast det där har de väl sagt var gång de ska släppa en ny version? ;)

Och varje gång blev det sämre.

markuz85

#24
Citat från: robbes skrivet 14 januari 2009, 12:12:31 PM

Läste ett test av det de rekomenderade inte folk att byta till det från xp ens då är det illa

Dom menar nog att du inte ska byta från XP till betan om du inte vet vad du pysslar med ;)
Kan ju finnas vissa kompatibilitetsproblem...

Ingwar Åfeldt

Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 januari 2009, 03:16:48 AM
Det var inte små utan stora problem med att det krävdes ideliga omstarter om man jobbade med minnesintensiva program.


Du kanske hade för lite minne i maskinen. Jag har kört Mac sedan 1988 och använt deras olika operativsystem allteftersom de kommit. Jobbat mycket med grafik men aldrig märkt några större problem med minneshantering som skulle orsakat ideliga omstarter. Och efter att OS X kom så fungerar det otroligt bra. Den senaste gången min dator frös var för 4 1/2 år sedan och jag använder dem många timmar varje dag.

Sedan är det ju helt klart en stor fördel att Apple både gör mjukvaran och hårdvaran och det gäller fortfarande med Intel-processorer. På jobbet var jag den enda som hade en Mac och många gånger när nätverket var nere och just inget fungerade kunde jag fortfarande använda skrivare etc som fanns på nätet. Ingen annan med Windowsmaskin kunde det. Min äldre desktop jag har hemma kan jag fortfarande använda OS 9 på då vissa äldre program jag har aldrig har anpassats till OS X.

M v h
Ingwar

mjtag

Citat från: Tomas skrivet 14 januari 2009, 13:35:42 PM
Många äldre spel fungerar fint på Vista trots att Vista gnäller om kompabilitetsproblem. Kör en radda äldre spel utan problem på min Vista burk.
Då har du haft tur då. Hos mig strular det mest. Vissa gamla spel kan jag inte använda längre då alla funktioner inte funkar som dom ska efter datorbytet till Vista. Dom flesta spelen går att använda men det händer att dom slutar funka helt plötsligt. Att saker och ting låser sig är ju inget konstigt men spelen uppförde sig bättre på gamla datorn med W98. Vista kom väl runt 2007/2008 eller var det något tidigare. Har precis köpt ett nytt spel, en bussimulator, som är daterad 2007. Funkar på Vista men strul förekommer. Fast det är ju oftast så att när ett nytt system börjar funka någorlunda efter några år kommer det normalt ett nytt. Vissa av spelen kanske är för gamla.  ???
Hälsningar från Martin J.

Besök gärna min blogg, hemsida, eller Instagram

mjtag

Citat från: Sundås skrivet 14 januari 2009, 14:00:25 PM
Man kan ju, likt XP, köra i kompatibilitetsläge. Funkar fint för mig. Många äldre spel fungerade inte i XP heller.
Vad menas med kompatibilitetsläge?
Hälsningar från Martin J.

Besök gärna min blogg, hemsida, eller Instagram

Cyklisten

Jag kör med Vista, Premium på stationär och Basic på laptopen. Men har haft en del problem, tom. när jag skulle installera Microsofts egna "testfrågor" för någon certifikat, dessa köptes med en bok långt sedan Vista släpptes. Skulle helst backa till XP, men det finns inga officiella drivisar för mitt moderkort mm. Har testat olika Linux och var nöjd, men jag spelar lite då och då så det blir Windows än så länge. Dessutom har jag kvar garantin på den bärbara (fast den köptes på JME Data som gick i konkurs...) Mac-arna har jag ingen erfarenhet av, men det kanske kommer.

Sundås

Citat från: mjtag skrivet 15 januari 2009, 12:27:55 PM
Vad menas med kompatibilitetsläge?

Om du går till .exe filen som hör till spelet, högerklickar, egenskaper, sen kan du välja kompabilitetsläge, dvs vilken Windows-version du vill, så tror spelet att det körs i den versionen. Superenkelt :)
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se