Seriösiteten på Bussnack

Startat av Lars Ödlund, 11 december 2008, 20:07:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Möllers

#30
är så glad man slipper betala vara på buss snack är jag glad för hoppas inte det kommer i framtiden man vet aldrig  :P
Jag var medlem på nascar.se en gång jag gick en lapp stog det kostar vara medlem efter det var jag inte det.
Hade inte läst så noga där heller där  :P

Göransson

Men Lars, du bjuder väl på en sväng bira om jag nu kommer upp.
Du lär ju ha fickorna fulla med stålar....
Lars, ingen med ordentlig hjärna tror det och det vet du.
Fast bira kan du bjuda på ändå!! ;D
/Magnus

Ulf Rådeström

#32
Hej!

Nu har jag läst och begrundat ganska noga alla inlägg i den här tråden och funderade på om jag skulle ligga lågt eller om jag skulle säga något.
Eftersom jag i vanlig ordning har lite svårt att hålla mun som ni vet, så valde jag det sista.

Alltså...jag förstår inte vad det var som var svårt med trådens första inlägg.
De allra flesta inläggen handlar inte alls om tråden, utan om närliggande och andra saker.

Lasses undran var vad forumet skulle ha för inriktning, och sen tas det upp enskilda inlägg, varför si och  varför så, hur man stavar och allt möjligt.

Jag uppfattade det såhär:
Skall forumet vara en diskussion om bussar - alltså sådana som rullar på vägen...ägare, uppgifter, busshistoria, bussföretag, vem som ägt och vilka karosser dom hade, vilka chassinummer, intressanta bilder, linjenätsförändringar, linjekartor osv...alltså "kalenderbiteri"?

Eller skall forumets inriktning vara busstrafik där man tar upp allt mellan himmel och jord inom det som jag i mycket kallar "gnäll".
Varför tidtabellen gjordes så, varför det MÅSTE vara lågentrébussar, varför Swebus inte gör si eller så, om man måste ha slips på jobbet eller annat (faktisk) tjafsande.

Eller skall forumet vara en allmän skrivplats där man kan skriva och ventilera allt som gäller busstrafiken i allmänhet? Varför Neoplan inte gör si, eller varför Swebus inte köper Volvo osv.

Dessutom. Jag är total motståndare till anonyma indentiteter. Jag har haft ganska många diskussioner med en del varför man är anonym och fått de mest otroliga anledningarna. "Jag vill inte skylta med mitt namn för då känner jag mig trängd när jag skall skriva här av min arbetsgivare".

jahha? Alltså...sorry...men rakt på...kan man inte stå för vad man skriver...så ursäkta...håll käften. Jag är totalt öppen vilket innebär två saker...dels måste jag stå upp för vad jag skrivit, och dels kanske jag måste tänka till lite om vad jag skriver och inte bara pladdra en massa skit rakt ut.

Dessutom...om man inte vet något om en tråd - ge tusan i o skriv något. Det är alldeles för många inlägg med "ja, jag tror ju kanske att det var så, men jag har ju egentligen ingen aning" - nä, men låt bli och skriv något då och lämna det till någon som kanske vet istället.

Jag kan säkerligen uppfattas som Messerschmidt ibland...men jag har trots allt 18 år bakom bussratten, 46.000 bussar i en databas, 15.000 bussbilder och har hållit på aktivt med bussintresset lika länge som jag kört buss.
NÅGOT kanske jag har att tillföra? Många av "oss som varit med ett tag" och kanske vill dela med sig av erfarenheterna blir ofta bortviftade som att "du ska inte tro att du ska komma här och veta något" - "Magnus 16 år" som inte ens suttit bakom en bussratt.

Ok...det handlar inte om att kasta ut någon, eller att racka ner på de som inte har erfarenhet. Jag kunde heller inte mycket i början - men lyssna och lär istället för att veta allting från början kan vara ett gott råd.

Och ja - skulle det vara omröstning idag så skulle jag hänvisa alla inlägg om busstrafikens vara eller inte o slipsen på eller av till just ett annat forum kallat "bussgnäll" omedelbums.

Med det menar jag att allt har sin plats - så även busstrafik och rent "bussgnäll" - dock kanske inte i ett forum om bussar.....

Jag börjar mer och mer uppskatta busshistoriska delen - för den handlar fortfarande om just bussar. Men det är ju jag det....

Godnatt!
Uffe  :)

Göransson

Ja, Ulf...Pustar än.
Kändes som en explosion det du skrev.
I vanlig ordning har du som alltid oftast helt klart för dig.
Men en sak Ulf... bara en av mina tankar denna kalla vinterkväll..

Den där killen på 16 år som du skrev om.."aldrig suttit bakom en ratt" (Fint namn på honom förresten)
En dag får du ett råd från en sådan kille som slår benen av dig.
Han har en tankegång på en sak, som du alltid gjort på samma sätt för så har du ju alltid gjort.
Sen kommer denna valp med ett synsätt som du aldrig tänkt på....
Puff...så är du utan luft ett tag och tänker: Det där har han förbannnat rätt i. Varför har jag aldrig tänkt så.......
Hänt mig och jag hoppas det händer igen. Kallas utveckling i vissa kretsar....
Tänk på det när du ska sova nu. Sov gott Ulf.
/Magnus
Ps; Samma kille lyssnar så gärna på dig och dina råd allt som oftast,Ds

jocks74

tycker det här är  ett superbt forum,visst gnäll är det alltid,men frågan är om man kommer ifrån det,tycker att det är bra att utbyta sina åsikter,å tycker att det legat på en rimlig nivå här faktiskt,visst har ju inte sett det som raderast,å tycker att moderatorena gör ett superjobb här som låter denna sida hålla den höga nivå som den trots allt gör.
//jocke

Clabbe

Detta utmärkta forum är vad vi som deltar gör det till. Att det utökats med fler undergrupper t ex ordet är fritt, gör ju inte att det ska vara en slaskhink.

I min iver har jag skrivit något som säkert varit olämpligt, men ja brukar titta en gång till innan inlägget sänds och då har det raderats.
Vi har alla olika bakgrund och olika intressen, men busseriet som jag halkade in på för tjugo år sen förenar oss alla.
En del föredrar Scania andra SL röda bussar, vissa båda. Jag har MB och silver som min favorit, men den har plastats gul nu.

Det finns ett uttryck "tänk efter före" !!

Tänk på det.

Jeppe Hagelbäck

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 12 december 2008, 01:04:37 AM
Hej!

Nu har jag läst och begrundat ganska noga alla inlägg i den här tråden och funderade på om jag skulle ligga lågt eller om jag skulle säga något.
Eftersom jag i vanlig ordning har lite svårt att hålla mun som ni vet, så valde jag det sista.

Alltså...jag förstår inte vad det var som var svårt med trådens första inlägg.
De allra flesta inläggen handlar inte alls om tråden, utan om närliggande och andra saker.

Lasses undran var vad forumet skulle ha för inriktning, och sen tas det upp enskilda inlägg, varför si och  varför så, hur man stavar och allt möjligt.

Jag uppfattade det såhär:
Skall forumet vara en diskussion om bussar - alltså sådana som rullar på vägen...ägare, uppgifter, busshistoria, bussföretag, vem som ägt och vilka karosser dom hade, vilka chassinummer, intressanta bilder, linjenätsförändringar, linjekartor osv...alltså "kalenderbiteri"?

Eller skall forumets inriktning vara busstrafik där man tar upp allt mellan himmel och jord inom det som jag i mycket kallar "gnäll".
Varför tidtabellen gjordes så, varför det MÅSTE vara lågentrébussar, varför Swebus inte gör si eller så, om man måste ha slips på jobbet eller annat (faktisk) tjafsande.

Eller skall forumet vara en allmän skrivplats där man kan skriva och ventilera allt som gäller busstrafiken i allmänhet? Varför Neoplan inte gör si, eller varför Swebus inte köper Volvo osv.

Dessutom. Jag är total motståndare till anonyma indentiteter. Jag har haft ganska många diskussioner med en del varför man är anonym och fått de mest otroliga anledningarna. "Jag vill inte skylta med mitt namn för då känner jag mig trängd när jag skall skriva här av min arbetsgivare".

jahha? Alltså...sorry...men rakt på...kan man inte stå för vad man skriver...så ursäkta...håll käften. Jag är totalt öppen vilket innebär två saker...dels måste jag stå upp för vad jag skrivit, och dels kanske jag måste tänka till lite om vad jag skriver och inte bara pladdra en massa skit rakt ut.

Dessutom...om man inte vet något om en tråd - ge tusan i o skriv något. Det är alldeles för många inlägg med "ja, jag tror ju kanske att det var så, men jag har ju egentligen ingen aning" - nä, men låt bli och skriv något då och lämna det till någon som kanske vet istället.

Jag kan säkerligen uppfattas som Messerschmidt ibland...men jag har trots allt 18 år bakom bussratten, 46.000 bussar i en databas, 15.000 bussbilder och har hållit på aktivt med bussintresset lika länge som jag kört buss.
NÅGOT kanske jag har att tillföra? Många av "oss som varit med ett tag" och kanske vill dela med sig av erfarenheterna blir ofta bortviftade som att "du ska inte tro att du ska komma här och veta något" - "Magnus 16 år" som inte ens suttit bakom en bussratt.

Ok...det handlar inte om att kasta ut någon, eller att racka ner på de som inte har erfarenhet. Jag kunde heller inte mycket i början - men lyssna och lär istället för att veta allting från början kan vara ett gott råd.

Och ja - skulle det vara omröstning idag så skulle jag hänvisa alla inlägg om busstrafikens vara eller inte o slipsen på eller av till just ett annat forum kallat "bussgnäll" omedelbums.

Med det menar jag att allt har sin plats - så även busstrafik och rent "bussgnäll" - dock kanske inte i ett forum om bussar.....

Jag börjar mer och mer uppskatta busshistoriska delen - för den handlar fortfarande om just bussar. Men det är ju jag det....

Godnatt!
Uffe  :)

Exakt Uffe!
Satt och skrev på ett liknande inlägg i natt jag också, orkade dock inte skriva klart.
Tycker att du har helt rätt.
Känner spontant att vi som "skiter i allt det där runt omkring" vi får sällan vår röst hörd när vi visar bilder eller svarar i en av de få trådar som verkligen handlar om bussar i ordets fysiska mening.
Man kan säkert uppfatta oss som bakåtsträvare. Men för mig är detta om en hobby, inte blodigt allvar. Jag trivs helt enkelt med att plåta bussar när jag känner för det och framför allt har tid att göra det.
Mitt förslag är därför att man anordnar en avdelning för bildvisande där trådarna förhoppningsvis utvecklas till en diskussion om fordonets historia eller dylikt.
Tack för ordet!

Ulf Rådeström

Citat från: Jeppe Hagelbäck skrivet 12 december 2008, 13:00:17 PM
Exakt Uffe!
Satt och skrev på ett liknande inlägg i natt jag också, orkade dock inte skriva klart.
Tycker att du har helt rätt.
Känner spontant att vi som "skiter i allt det där runt omkring" vi får sällan vår röst hörd när vi visar bilder eller svarar i en av de få trådar som verkligen handlar om bussar i ordets fysiska mening.
Man kan säkert uppfatta oss som bakåtsträvare. Men för mig är detta om en hobby, inte blodigt allvar. Jag trivs helt enkelt med att plåta bussar när jag känner för det och framför allt har tid att göra det.
Mitt förslag är därför att man anordnar en avdelning för bildvisande där trådarna förhoppningsvis utvecklas till en diskussion om fordonets historia eller dylikt.
Tack för ordet!


Jo...håller med dig!
Alltså...det handlar inte om att forumet är så puttinuttigt jättebra nu som vissa verkar leva i villfarelsen om att det verkar vara.
Jag är helt övertygad om att Svenska Omnibusföreningens inriktning inte ligger på allmänt tjafsande om trafik, slipsar, hatbrev till bussföretag etc, utan just värnande om bussarna som sådana och bevarande av dess historia inklusive upphandlingar, bilder, linjenät, veteranbussar etc.

Det handlar heller inte om att begränsa yttrandefriheten!

Allt har sin plats som jag skrev i mitt inlägg ovan - och evighetsdiskussioner, politiska vinklar, rent tjafs, angrepp på bussföretag med mera har sin plats på ett annat ställe än på ett bussforum anser jag.
Åter igen..."bussgnäll" kanske borde vara ett namn - och det säger jag inte för att vara dum, utan faktiskt lite med glimten i ögat.

Jag såg precis ett nonsensinlägg på busshistoriska forumet. Någon hade lagt ut ett par suveränt intressanta bilder och någon hade kommenterat det...bra..men sedan kom ett inlägg där det inte fanns något som hade med tråden att göra...alltså...sorry..men har man inget vettigt och tillföra - låt bli.

AL

Det finns väl inte ett forum, svenskt eller internationellt, som inte har inlägg med s k "gnäll". Det förekommer överallt, men Lars idé om ett särskilt forum där man faktiskt kan få "gnälla av sig" är inte helt fel!  Och för ordningens skull skall väl påpekas att "besserwizzrarna" och "gnällspikarna" finns bland fler än just enbart 16-17-åringar!

Dessutom, Ulf Rådeström, måste jag säga att du är bra naiv om du på fullt allvar inbillar dig att de människor som väljer att skriva anonymt p g a bl a rädsla för arbetsgivarrepressalier eller liknande helt missuppfattat sin situation!  Samhällsklimatet idag är sådant att "arbetsgivarrepressalier" faktiskt inte är ovanliga!  Vill du ha ett forum som är respektfullt ska du nog inte be andra "hålla käft" därför att de väljer att skriva inlägg under pseudonym!  Att jag själv skriver under pseudo, (i mitt fall dock initalbokstäverna), har ingenting att göra med någon rädsla för arbetsgivare eller dylikt, utan snarare p g a det faktum att jag är van forumanvändare och alltid kör ett "nick"!  Andra har sina personliga skäl!  Var snäll och respektera det!

Men återigen, ett forum där man faktiskt kan "ösa galla" eller vad man nu vill kalla det är en alldeles utmärkt idé!  Och den som inte "mår bra" av den sortens diskussion/debatt kan naturligtvis avhålla sig från att kliva in där!

;D

Ulf Rådeström

Citat från: AL skrivet 12 december 2008, 16:26:19 PM
Det finns väl inte ett forum, svenskt eller internationellt, som inte har inlägg med s k "gnäll". Det förekommer överallt, men Lars idé om ett särskilt forum där man faktiskt kan få "gnälla av sig" är inte helt fel!  Och för ordningens skull skall väl påpekas att "besserwizzrarna" och "gnällspikarna" finns bland fler än just enbart 16-17-åringar!

Dessutom, Ulf Rådeström, måste jag säga att du är bra naiv om du på fullt allvar inbillar dig att de människor som väljer att skriva anonymt p g a bl a rädsla för arbetsgivarrepressalier eller liknande helt missuppfattat sin situation!  Samhällsklimatet idag är sådant att "arbetsgivarrepressalier" faktiskt inte är ovanliga!  Vill du ha ett forum som är respektfullt ska du nog inte be andra "hålla käft" därför att de väljer att skriva inlägg under pseudonym!  Att jag själv skriver under pseudo, (i mitt fall dock initalbokstäverna), har ingenting att göra med någon rädsla för arbetsgivare eller dylikt, utan snarare p g a det faktum att jag är van forumanvändare och alltid kör ett "nick"!  Andra har sina personliga skäl!  Var snäll och respektera det!

Men återigen, ett forum där man faktiskt kan "ösa galla" eller vad man nu vill kalla det är en alldeles utmärkt idé!  Och den som inte "mår bra" av den sortens diskussion/debatt kan naturligtvis avhålla sig från att kliva in där!

;D


...personangrepp svarar jag inte på tyvärr.

bjalle

Jag måste säga det att sen vi bytte från "det gamla" forumet så har det utartat, innan dess var det mycket mer intressant eftersom det till 95% höll sig till seriösa diskussioner utan massa "trams". Stor skillnad jämfört med idag.

Bussmicke

Citat från: Jeppe Hagelbäck skrivet 12 december 2008, 13:00:17 PM
Mitt förslag är därför att man anordnar en avdelning för bildvisande där trådarna förhoppningsvis utvecklas till en diskussion om fordonets historia eller dylikt.
Tack för ordet!


Precis detta har jag velat haft hela tiden, en del där man visar bilder, en del där man har rena diskussioner/debatter men bild kan va tillåten för att illustrera det man åsyftar.
Tyvärr fick jag inte gehör för detta då underavdelningar skapades men kanske är aktuellt igen?
Jag vet inte men jag hoppas det blir så.
SSS Forum är bra på det sättet för där kan man besöka det man är intresserad av, i mitt fall foto.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 13 december 2008, 00:55:54 AM
...personangrepp svarar jag inte på tyvärr.

Vart är personangreppet?
Det AL skrev var att "arbetsgivarrepressalier faktiskt inte är ovanliga".
Och tyvärr är det nog sant, vilket man ju sett flertal reportage om.

Doomsday

Jag har introducerat en sorts "spy-och-gnäll-möte" på det företag jag arbetar på för att just fånga upp de här negativa behoven i tid innan detta omsätts till sämre stämning bland folk.
Ofta kommer det fram en hel del kreativt av det i stället, och de som behöver "lossa" sitt sämre jag får samtidigt bli av med det innan detta gnäll kommer ut i företaget senare.

Det verkar ibland vara samma typ av behov på internetforum också, och det förvånar mig inte ett dugg så länge forumen också speglar samhället i stort.

Tilläggas bör, att det jag arbetar med inte har med bussar eller trafik att göra, så länge vi inte nyttjar den branschen.

Ulf Rådeström

#44
Citat från: Verspieder skrivet 13 december 2008, 17:58:59 PM
Vart är personangreppet?
Det AL skrev var att "arbetsgivarrepressalier faktiskt inte är ovanliga".
Och tyvärr är det nog sant, vilket man ju sett flertal reportage om.

jamen...då har man väl för fasen ställt till det för sig själv om man åker på sånt...eller hur?
Och dessutom pratar jag allmänt om stämmning och klimat på forumet och pekar inte ut varken dig eller AL med några precisa namn som jag blev. Var och en som ställt till det för sig här eller så får väl själva känna efter om dom tillhör den seriösa skaran eller den oseriösa eller hur?

snälla...