Seriösiteten på Bussnack

Startat av Lars Ödlund, 11 december 2008, 20:07:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars Ödlund

För det första så är nedanstående ord något som helt är min privata åsikt och inte något som jag skriver som moderator på forumet.

Under de senaste veckorna har jag fått många mail och telefonsamtal från både gamla o nya skribenter som alla haft ungefär liknande ärenden, nämligen den vändning av forumets inriktning som synts under hösten och den förändrade "umgängestonen" som blivit följden av detta, i princip finns det två underfora som till största delen klarat sig från problem och det är Busshistoria och Lastbilsforum.

Flera av de som hört av sig säger sig mer eller mindre ha upphört eller kraftigt minskat sitt deltagande på forumet genom att det finns en sån mängd med oseriösa inlägg och skribenter att mycket drunknar i detta.

Till stor del kan jag hålla med och jag tycker mig se att vi med stormsteg närmar oss "Landgångens" problem som b.la Jessica berättat om tidigare, och något som jag som både läsare och skribent där har noterat.

Vad tycker ni andra? vad ska vi ha Bussnack till?  Ett forum där besvikna anställda kan skriva av sig sin aggression mot främst stygga arbetsgivare under anonymitet?  Ett forum där besvikna kunder kan kasta galla på bussföretag och bussförare?


Dan Henriksson

Även jag känner att det tyvärr har blivit en dragning åt det håll du beskriver, Lars. Tråkigt med den typen av inlägg som ofta, tycker jag, är onyanserade och bara bidrar till en trist atmosfär. En sak som jag hakar upp mig på är att det finns skribenter, ofta unga personer utan egen erfarenhet av busskörning eller jobb som "trafikare", som har så bestämda uppfattningar i skuldfrågor och om varför problem uppstår och hur de ska lösas. Där skulle jag efterlysa en lite mer ödmjuk attityd. Jag tycker ändå Bussnack fortfarande är ett mycket trevligt forum, som jag besöker dagligen - och vill fortsätta med det!  :)

Hälsningar
Danne H

Cero

Bussnack har varit ett av de forum jag besöker där diskussionen normalt hållit en bra nivå. Det är ju givetvis en fördel om så kan fortsätta. Till det "gnäll" som du nämner tycker jag tyvärr också att det går att lägga en lite tråkig "von oben-attityd" från vissa där de som inte är i branschen tillrättavisas med kommentarer av typen "jag vet minsann" eller "jag var med", etc. Man bör ha en ödmjuk attityd åt bägge håll och det kan faktiskt vara så att det ibland kan komma kunskaper, iakttagelser eller nya idéer utifrån som kan vara värdefulla och nyttiga.

Att det gnälls både från anställda och "kunder" (dvs kundernas kunder) är nog ett tydligt tecken på att arbetsklimat och relationer inte är på topp inom många företag i branschen och att vare sig anställda eller "kunder" egentligen är nöjda med den prestation bussbolagen utför på många håll, oavsett om det är som arbetsgivare eller som entreprenör. Det är givetvis tråkigt att sådant kommer upp men samtidigt fullt naturligt att det pyser över när de kommunikationsvägar som egentligen ska användas inte fungerar.

Dan Henriksson

Citat från: Cero skrivet 11 december 2008, 20:37:25 PM
Man bör ha en ödmjuk attityd åt bägge håll och det kan faktiskt vara så att det ibland kan komma kunskaper, iakttagelser eller nya idéer utifrån som kan vara värdefulla och nyttiga.

Jag instämmer så klart i det, det bidrar ju annars också till en tråkig atmosfär. Och självklart kan många bra idéer och synpunkter komma även från dem som inte jobbar inom branschen, inte tu tal om det. Min invändning var bara mot dessa tvärsäkra och dömande kommentarer som skrivs emellanåt.

Cero

Citat från: Dan Henriksson skrivet 11 december 2008, 20:49:51 PM
Jag instämmer så klart i det, det bidrar ju annars också till en tråkig atmosfär. Och självklart kan många bra idéer och synpunkter komma även från dem som inte jobbar inom branschen, inte tu tal om det. Min invändning var bara mot dessa tvärsäkra och dömande kommentarer som skrivs emellanåt.

Håller med. Det far åt bägge hållen!

Peter C


Jag tycker att det är en ganska bra stämning på detta forumet, men en sak jag inte gillar är att vissa besserwissrar ska vara spydiga mot nya medlemmar... Låt "nybörjarna" fråga, men svara utan dumma kommentarer! Alla har vi varit nybörjare på forumet.

nimbra

Här är väl ganska bra ton, så länge man är konstruktiv i sin ris eller ros och inte ger sig in på personangrepp samt svarar om man blir tilltalad, jag tror allt forumet har ett värde för oss användare.

Blue

Ett tips är att ha krav på att man är medlem för att få post, fast det är det väl redan.
Närman blir medlem så får man ett "avtal" att läsa under registreringen som talar om att vissa ämnen inte är önskade och kommer stängas och tas bort direkt. Då kan man städa med gott samvete.
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Göransson

Hej Lars och övriga i tråden..
Känns som det vore en oerhörd förlust om några ska sätta munkavel på andra.
Bör inte forumet vara ett fritt forum utan direkta tyglar.
Handlar det om busstrafik, lastbilstrafik och sakfrågor runt detta så gör det.
Vilka ämnen ska censureras då?

Däremot ogillar jag möjligheten att gömma sig bakom löjliga nick och hoppa på folk mer eller mindre anonymnt.
Står man för vad man tycker och tänker så ska detta inte censureras men fega påhopp utan direkt avsändare borde ju gå med dagens medel gå att få bort.

Kan ibland sucka över "gamla rävar" som irriterat påpekar om en fråga dyker upp igen för att den varit i en tråd för två år sedan. Vad gör det? Kanske dykt upp nya synvinklar från någon som inte sett tråden då. Bara en tanke.
Jag värderar detta forum högt då man på ett lättsamt sätt kan ta upp frågor som bryr en. Ibland allvarliga och ibland på skoj.
/Magnus

robbes

Likadant så vissa som skall kommentera bilder bussar som visas innan men ord som skåpmat etc  det är ej heller trevligt

HB

Citat från: Cero skrivet 11 december 2008, 20:37:25 PM

Att det gnälls både från anställda och "kunder" (dvs kundernas kunder) är nog ett tydligt tecken på att arbetsklimat och relationer inte är på topp inom många företag i branschen och att vare sig anställda eller "kunder" egentligen är nöjda med den prestation bussbolagen utför på många håll, oavsett om det är som arbetsgivare eller som entreprenör. Det är givetvis tråkigt att sådant kommer upp men samtidigt fullt naturligt att det pyser över när de kommunikationsvägar som egentligen ska användas inte fungerar.

Om man har synpunkter på hur en produkt eller tjänst levereras så är absolut det bästa sättet att kontakta den som utfört eller levererat den "bristfälliga produkten/tjänsten". Att skriva anonyma inlägg på något forum kommer absolut inte att bidraga till någon produktutveckling. Detsamma om man av någon anledning är missnöjd med sin arbetsgivare eller fackförening. Ta kontakt med berörd arbetsgivare/förtroendevald och framför kritiken där.

Föreningen har ju till upggift att:

"Föreningen har till syfte att främja intresset för bussar och busstrafik, att bevara och iordningställa musealt intressanta bussar samt att utge publikationer om bussar och busstrafik"

Tyvärr ligger allt för många inlägg ljusår från föreningens syfte.

Göransson

Av Staffan Sävenfjord
Bussnacks regler
« Svara #2 skrivet: 22 November 2007, 15:56:30 » 

--------------------------------------------------------------------------------
Dessa regler är de som gäller för Bussnack. De har gällt hela tiden men de har sedan det nya forumet blivit klart varit lite svåra att hitta. Den som skriver i Bussnack förutsätts ha tagit del av reglerna samt följa dem.

Dessa regler gäller för debatt på Buss Snack.

-I Buss Snack kan man diskutera det mesta som rör bussar, busskörning, busstrafik och andra direkt angränsande områden.

-I Buss Snack uppför man sig korrekt med ett vårdat språk. Kolla gärna vad du skrivit innan du postar. Onödiga stavfel och felskrivningar kan leda till missförstånd.

-Tänk på att alla inte delar just din åsikt, det är så en debatt uppstår. Även om du inte delar alla åsikter skall du visa respekt.

-Tänk på vad du skriver. Du ska kunna stå för det du säger, även om du träffar på dem som du debatterat med. Posta inget i ren ilska. Sprid inte förbehållslöst uppgifter och rykten som du själv inte är säker på.

-Det får inte förekomma några personliga påhopp eller allmän pajkastning. Buss Snack har en ansvarig utgivare, och är skyldiga att stoppa sådant. I värsta fall kan det leda till rättsliga åtgärder, om någon känner sig förtalad. IP-adresser loggas och kan utlämnas i sådana fall.

-Nonsensinlägg kommer att avlägsnas. Skribenter kan spärras.

-Skriv gärna ditt namn, även om det givetvis är tillåtet att använda pseudonym. Använd inte pseudonymer som kan förväxlas med andra personers namn. "Namnkapning" är allvarligt och leder till spärrning.

-Skriv gärna din e-mail adress, men det är inget krav.

-Det är alltid kul och se med vem man diskuterar och om man vill föra en privat diskussion mellan två personer underlättar det en del.

-Privata diskussioner utanför ämnet skall göras via e-mail, inte på Buss Snack.

-Skriv inte med endast VERSALER. På Internet betyder det att man skriker. Undvik gärna också allt för mycket ord med versaler.

-Lägg gärna in länkar till andra webbplatser eller till nån bild som du vill visa. Bilden måste då finnas på någons hemsida.

-Kopiera inte in text och bilder från tidningars webbplatser. Det är ett brott mot upphovsrätten. Länka alltid i sådana fall. Om du lägger in en bild du ej själv tagit, skall du ha fotografens tillstånd att göra det.

-Inlägg som inte uppfyller dessa regler tas bort.

-Buss Snack är till för alla bussentusiaster, gärna även från andra länder. Enda kravet är att vi håller oss till ämnet. Buss Snack är känt för en trevlig stämning. Låt det fortsätta så!


Hur svårt kan det vara?
Magnus

Fredde

CitatLikadant så vissa som skall kommentera bilder bussar som visas innan men ord som skåpmat etc  det är ej heller trevligt

Detta har varit uppe förut, efter tidigare påpekanden kan jag inte se att detta har skett på länge.

Angående vissa punkter i föregående inlägg, inget blir bra av att ösa ut sitt hat på forumet.


robbes

Citat från: Fredde_J skrivet 11 december 2008, 22:52:52 PM
Detta har varit uppe förut, efter tidigare påpekanden kan jag inte se att detta har skett på länge.

Angående vissa punkter i föregående inlägg, inget blir bra av att ösa ut sitt hat på forumet.



har varit upp ett par gånger senaste året som jag sett

Cero

Citat från: Lars Ödlund skrivet 11 december 2008, 22:20:02 PM
Om man tycker att trafikchef M på område X är en idiot som slänger alla felrapporter och fifflar med inställda turer tycker jag att man i första hand ska ta upp det inom företaget, problemet är att då kan man inte vara anonym utan måste stå för vad man säger.


Jag håller absolut med dig. Försökte bara påpeka att det trots allt kan finnas en orsak till att s.k. gnäll florerar.

Däremot måste det nog finnas en öppenhet att ta upp och diskutera även brister inom branschen, både sådant som anställda och kunder upplever. Det behöver inte bli gnäll av det utan kan mycket väl bli en konstruktiv diskussion.