Den svenska infrastrukturens förfall

Startat av Bengt Jönsson, 28 oktober 2008, 14:01:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt Jönsson

Ja-ha-ja (eller vad skall man säga då..  8) )
Så vart X2(000) 434 försenad med nästan 30 min pga "strömlöst".. ???

Then Swänska infrastructuraens debacle fortsätter..

De e mycke nu!

/B

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 05 december 2008, 13:19:32 PM
Ja-ha-ja (eller vad skall man säga då..  8) )
Så vart X2(000) 434 försenad med nästan 30 min pga "strömlöst".. ???

Then Swänska infrastructuraens debacle fortsätter..

De e mycke nu!

/B

Orsaken var stillbild i Olskroken och Almedal från cirka 12.30 och cirka 45 minuter framåt. Under denna tid kunde inga tåg avgå eller ankomma till Göteborg C.
Nytt ställverk är på gång i Göteborg och kommer att börja byggas nästa år för att vara klart till 2014. Det tar tid att byta ett sådant.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bengt Jönsson

Nu kan man inte längre förneka det..  8)

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2160775.svd

.. men helt och hållet vansinnigt att inte kunna hålla en komplett verkstad med X2-kompetens även i Göteborg och Malmö!

/B

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 07 december 2008, 13:03:33 PM
Nu kan man inte längre förneka det..  8)

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2160775.svd

.. men helt och hållet vansinnigt att inte kunna hålla en komplett verkstad med X2-kompetens även i Göteborg och Malmö!

/B

Vad har detta med infrastruktur att göra? Och vad är det man inte längre kan förneka? Det är över en månad sedan SJ öppet gick ut och berättade om de stora tekniska problemen med X2000 och också presenterade ett åtgärdsprogram.
Verkstaden för X2 i Olskroken i Göteborg var nedlagda några år i början på 2000-talet men nu är den åter i full drift igen. Så i Göteborg finns alltså en fullt utrustad X2-verkstad förutom i Hagalund. Två stora verkstäder för 43 fordonssätt borde väl ändå vara tillräckligt.
Att ha reparatörer ombord på tågen är att slösa med resurserna. En reparatör gör naturligtvis mer nytta på en verkstad, där han har tillgång till diagnosutrustning och reservdelar. X2-reparatörer är det begränsad tillgång på och att då låta x procent av dem sitta och åka tåg - oftast till ingen nytta alls - är ju inte särskilt smart. Skulle något hända så kan reparatören i regel inte göra mycket mer än att konstatera fallet. Han har vanligen inte resurser att reparerat ute på linjen. De små reparationer som kan göras där - i regel en omstart - kan lika väl göras av lokföraren.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bengt Jönsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 december 2008, 17:01:49 PM
Vad har detta med infrastruktur att göra? Och vad är det man inte längre kan förneka? Det är över en månad sedan SJ öppet gick ut och berättade om de stora tekniska problemen med X2000 och också presenterade ett åtgärdsprogram.
Verkstaden för X2 i Olskroken i Göteborg var nedlagda några år i början på 2000-talet men nu är den åter i full drift igen. Så i Göteborg finns alltså en fullt utrustad X2-verkstad förutom i Hagalund. Två stora verkstäder för 43 fordonssätt borde väl ändå vara tillräckligt.
Att ha reparatörer ombord på tågen är att slösa med resurserna. En reparatör gör naturligtvis mer nytta på en verkstad, där han har tillgång till diagnosutrustning och reservdelar. X2-reparatörer är det begränsad tillgång på och att då låta x procent av dem sitta och åka tåg - oftast till ingen nytta alls - är ju inte särskilt smart. Skulle något hända så kan reparatören i regel inte göra mycket mer än att konstatera fallet. Han har vanligen inte resurser att reparerat ute på linjen. De små reparationer som kan göras där - i regel en omstart - kan lika väl göras av lokföraren.

Infrastruktur är inte bara fysiska resurser och verktyg, byggnader etc utan även organisatoriska.  Inte bara i form av tillgängliga reparationsplaner utan även av strategiska och mer långsyftande strukturer.
Känns som om man alltför länge negligerat underhållet och nu 5 min i 12 insett att det inte går att leva på framtidens ramar.

/B

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 07 december 2008, 17:13:17 PM
Infrastruktur är inte bara fysiska resurser och verktyg, byggnader etc utan även organisatoriska.  Inte bara i form av tillgängliga reparationsplaner utan även av strategiska och mer långsyftande strukturer.
Känns som om man alltför länge negligerat underhållet och nu 5 min i 12 insett att det inte går att leva på framtidens ramar.

/B

Enligt Wikipedia: Infrastruktur, anläggningar som anses vara nödvändiga för att samhället skall fungera. Framför allt avses system för transport av varor och personer, energi och information. Till infrastruktur räknas även bebyggelse och fastighetsstruktur. En viktig del av infrastrukturen är även fungerande samhällsinstitutioner som lagar och förordningar.
...
I första hand för "infrastruktur" tankarna till system som omfattar vägar med kollektivtrafik, järnvägar med tågförbindelser, energisystem som elkraftnät och gasnät, vatten- och avloppsnät.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

peterbuilt

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 december 2008, 19:40:15 PM
Enligt Wikipedia: Infrastruktur, anläggningar som anses vara nödvändiga för att samhället skall fungera. Framför allt avses system för transport av varor och personer, energi och information. Till infrastruktur räknas även bebyggelse och fastighetsstruktur. En viktig del av infrastrukturen är även fungerande samhällsinstitutioner som lagar och förordningar.
...
I första hand för "infrastruktur" tankarna till system som omfattar vägar med kollektivtrafik, järnvägar med tågförbindelser, energisystem som elkraftnät och gasnät, vatten- och avloppsnät.




Det var väl det han sa? Sedan, Wikipedia är ingen källa för sanning....

peterbuilt

Om man ska var allvarlig så är den symptomatiskt att i en tid då ALLA former av det allmänna trafiknätet raserar väljer Vägverket Produktion att byta namn till en kostnad av ett par tre hundra miljoner, SJ leker IT-bolag till högt pris, Banverket startar goodfeeling marknadsföring ist för trycka på och jobba fram det dom är till för. Om ni tittar efter har samtliga dessa bolag idag marknadsföringsavdelningar med glada brudar som får leka med hundratals miljoner per år. Varför då? Deras yttre marknader är VÄLDIGT små om ens befintliga.Det är, för fan, statliga bolag med klart definerade områden att sköta, gör det då. Jag skiter er logga men jag vill att det ni är satta att sköta skall fungera. Är det svårt?

Bengt Jönsson

Till infrastruktur skulle jag vilja lägga en organisation som genom ett medvetet systematiskt underhåll kan förebygga och undvika uppkomna fel och en del som snabbt och effektivt kan reparera uppkomna.

Man kan ha hur "tjusiga" maintenancestrategier och dito power-point presentationer men om dessa sedan inte finns i verkligheten är det bara bortkastade pengar.

Speciellt på "guldsträckorna" bara ska det fungera och malörerna skall vara fåtaliga undantag som snabbt skall rättas till.  Idag är det verkar det som inte alls så ity felen och skadorna är legio.

/Bengt 

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 08 december 2008, 12:07:47 PM
Till infrastruktur skulle jag vilja lägga en organisation som genom ett medvetet systematiskt underhåll kan förebygga och undvika uppkomna fel och en del som snabbt och effektivt kan reparera uppkomna.


Inom järnvägen är det faktiskt rätt viktigt att skilja på infrastruktur - det vill säga det som Banverket tillhandahåller - och övrigt, det vill säga det som är operatörernas ansvar. Gör man inte den skillnaden lär man aldrig komma till något annat resultat än att de båda fortsätter att skylla på varann i stället för att inse att det är bådas ansvar.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

JDS

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 december 2008, 12:25:31 PM
Inom järnvägen är det faktiskt rätt viktigt att skilja på infrastruktur - det vill säga det som Banverket tillhandahåller - och övrigt, det vill säga det som är operatörernas ansvar. Gör man inte den skillnaden lär man aldrig komma till något annat resultat än att de båda fortsätter att skylla på varann i stället för att inse att det är bådas ansvar.

I och för sig så kan man väl använda begreppet infrastruktur i en vidare bemärkelse, och då faller även operatörernas organisation för järnvägstrafiken in under det som kan kallas för "samhällets infrastruktur för transporter". Fast då är det förstås ganska meningslöst att tala om "eftersatt infrastruktur", då är nog "felkonstruerad organisation" osv bättre uttryckssätt.


Staffan Sävenfjord

Citat från: JDS skrivet 08 december 2008, 17:49:32 PM
I och för sig så kan man väl använda begreppet infrastruktur i en vidare bemärkelse, och då faller även operatörernas organisation för järnvägstrafiken in under det som kan kallas för "samhällets infrastruktur för transporter". Fast då är det förstås ganska meningslöst att tala om "eftersatt infrastruktur", då är nog "felkonstruerad organisation" osv bättre uttryckssätt.



I och för sig kan man kanske det. Men man gör det inte. Nu är vi ändå inne på ett område som jag jobbat med i över 30 år.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

JDS

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 december 2008, 19:28:02 PM
I och för sig kan man kanske det. Men man gör det inte. Nu är vi ändå inne på ett område som jag jobbat med i över 30 år.

Att man inom järnvägssektorn använder begreppet infrastruktur mer eller mindre synonymt med "anläggningar" är det ingen tvekan om. Men det säger inte så mycket om hur begreppet används i övriga delar av samhället! Jämför med bruket av begreppet "station". Det finns många som räknar in hållplatser bland "stationer". Och många som räknar in tågen i "samhällets infrastruktur".

Cero

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 december 2008, 19:28:02 PM
I och för sig kan man kanske det. Men man gör det inte. Nu är vi ändå inne på ett område som jag jobbat med i över 30 år.


Infrastruktur enligt SAOL = underliggande eller bakomliggande struktur, underbyggnad, bassystem. En snabb googling ger vid handen att infrastruktur vanligvis är fysiska installationer som inte är lätt flyttbara. Exempel på detta är vägar, järnvägar, el- och telenät, gasnät, mm. För exempelvis ett företag kan infrastruktur vara en fastighet, parkeringsplats, datanät, men knappast de personer som är satta att underhålla desamma. Om den organisation som är satt att underhålla avvecklas finns fortfarande infrastrukturen kvar, om än kanske inte brukbar utan underhåll eller renovering.

S Svensson

Frågan blir om det spelar någon roll vad t ex jag tycker. Vad är det som är problemet med frågan. Till slut utvidgas diskussionen till att gälla det mesta.
Det fanns en gång en tidning om bussar där redaktören skrev apropå vägutredningen 1958. Sverige har råd att bygga vägar men inte att underhålla vägarna.
Järnvägarna har haft många upp och nedgångar vad gäller underhåll.
Ser vi till järnvägsväsen så tror jag att underhåll idag inte är så stort problem.Det har funnits tider då tom huvudbanor haft dåliga räler och spårläge.
Ser vi till X2 motorvagnar så är det väl inte så att de krånglar på grund av att de inte underhålls.
Ändå inträffar det haverier. Var det bättre på den tid då det var SJ som hade hand om det mesta. I dag är det olika aktiebolag som sysslar med sin bit och banverk och vägverk som sköter sitt. Jag tycker som sagt att det mesta är som förr.I bland blir det problem.
Däremot kan en del problem härledas till statens budget och andra till bristande utbildning.
Själv lärde jag mig för flera år sedan att man alltid skall göra rätt från början när man skall bygga fordon. Men då är problemet vad som är rätt från början.
Har staten organiserat vägar och järnvägar och trafiken på dem rätt? Hjälper det att bevilja mer investeringsmedel enbart? Trots allt är det inte så stora problem i nutid (läs i morgon) jämfört med förr. Tågen var faktiskt försenade tidigare också. Det snöade på vägarna ibland tidigare också. Olyckor händer även på nya vägar och inte enbart på gamla vägar.
Däremot kanske det erfordras smartare konstruktioner. Men detta kanske inte hjälper så lätt. X2 t ex förlåg i ritningsupplaga redan 1976. Kanske inte så länge sedan.Men bussar som byggts då rullar i asiatiska ryssland nu.
Är det budgetprocessen det är fel på?
Som sagt om det är något som är mindre bra kanske det går rätta till. Borde vi inte försöka göra detta istället!