Utsikt från förarplats.

Startat av Nupski, 22 juni 2008, 00:57:30 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

yngrot

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 30 oktober 2008, 12:45:17 PM
En enkel kontant till Tranemo borde väl gå på en 150:-
8) :o
Något billigare om man kör med gamla Älabs värdekort...

/B



Borås Tranemo går ju på 100sek, åker man via Borås till Gbg tillkommer väl 75 mellan Borås Gbg..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bengt Jönsson

Citat från: yngrot skrivet 30 oktober 2008, 22:08:10 PM


Borås Tranemo går ju på 100sek, åker man via Borås till Gbg tillkommer väl 75 mellan Borås Gbg..

En enkel biljett med ÄLAB:s gamla värdekort Göteborg - Kinna kostar 79:-
Har man Göteborg+++ som gäller till hpl "Källarbacken" i Hällingsjö får man lägga till 50:- för att komma till Kinna.

/B

Kristian

Kö vid Norra Bantorget när X1 3046, 3047, 3094 och 3040 ska till Hagalund för att ställas upp. :(

Bengt Jönsson

Vart är det tänkt det korta stickspåret till vänster är tänkt att leda?

/B

Kristian

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 08 november 2008, 19:50:26 PM
Vart är det tänkt det korta stickspåret till vänster är tänkt att leda?

/B
Det är nog bara en skyddsväxel.

Leif D

Citat från: Kristian skrivet 08 november 2008, 20:03:11 PM
Det är nog bara en skyddsväxel.

Ja, skyddsväxel är de, eller flankskydd, om det säger mer.....
;-)

Nupski

#96

Lilla Torget, Göteborg 2008-11-10

Klockan är strax efter 5 på eftermiddagen och har kört första svängen för dagen. Linje 190 från Klippan - Järntorget över Masthugget. Det är lite tajt att bröla upp för Fjällgatan med en ledbuss, undra hur det hade gått i gamla Kleva någon Göteborgare med gissning. När man väl kommit Jungmansgatan ner skall man in på Vegagatan och där har de ställt några containrar och skyltvagnar så det är inte många milimeter att spela på. Väl nere på Prinsgatan så mötte jag en stadsjeep som var minst 3,5m bred enligt föraren så denne kunde inte köra närmare de parkerade bilarna så det var bara att vänta. Linje 190 är väl den ända linjen som är riktigt rolig att köra med boogie eller ledbuss.

Efter visiten på Lilla Torget körde jag en 197 till Fiskebäck från Brunnsparken och från Fiskebäck en 97 till Frölunda innan det var dags för pissepaus och bussbyte.

Denna måndag var sista veckan på min nuvarande placering. Omplacering av samtliga tjänster från och med nästa vecka så då skall jag jobba 6 tidiga 3 sena inte som nu 10måndag-fredag 4lördag,söndag sena

Lutningen består i att bussen lutade sjukt skumt när man stod still. Kudde främre vänster sjönk och på mittaxeln höger åkte upp. När man körde eller öppnade dörrarna så återfick den sin normala hållning, ja det är en Den Oudsten ingen annan buss har så mycket egenheter för sig. Kameratelefon är på instrumentpanelen så den är rakt placerad. Sen så ser man hur underbart strålkastarna lyser upp tillvaron, två holländska trädgårdtomtar med var sin ficklampa.


Lyckades hamna på ett snitt av 2,85 liter diesel per mil under kvällens sista styrning med mycket backar. Hade inte mycket resenärer med mig så något skall man roa sig med  ;D . Klockan i bussen gick fel står på Frölunda Torg innan sista styrningen mot Kungsten. Bussen en MAN A78 12m.