Utsikt från förarplats.

Startat av Nupski, 22 juni 2008, 00:57:30 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Strömblad

Att krocka med en polisbil måste kännas lite som game-over  :o
/J

Nupski



Grimmeredsvägen, Västra Frölunda 2008-07-02

Igår blev det inte mycket bilder då så jag tog en opublicerad från veckan. Sitter här på nattlinje 20 mot Frölunda Torg inga stackare som vill åka med. Hållplats Kavåsvägen har vi lämnat bakom oss, men mitt i tomheten så dök det upp en trött hundägare som ville över gatan. Så då vart det bara att stanna.

Krocka med polisbil är inget roligt men det är ju tyvärr sådant som händer.

Nupski



Näsetvägen, Västra Frölunda 2008-07-02

Har lämnat badplatsen Saltsjönäs bakom mig numer bara Näset och är på väg mot Frölunda Torg.

Det vart idioternas afton denna fredag. Först alla dessa människor som bara irrat omkring och har inte en aning om nåt. Det började med en tjej som kom fram och sa att hon skulle till Sisjön för att bada och skulle av på Sisjöbadets hållplats. Försöker då förklara för henne att någon sådan hållplats inte finns utan att hon skall av på Askims Svartmosse, av hennes blick så inser jag att hon tänker inkompetent dj***l som inget vet. Så tjejen börjar fråga runt i bussen och alla ger henne samma svar som jag, vilket gör alla till idioter. Nåväl framme på Askims Svartmosse kliver hon av och sticker in huvet och frågar "Är detta Sisjöbadet?". Svarar henne då att så är fallet. Följd av detta kommenterar hon jag trodde det låg vid havet. Summa av detta var att hon skulle till hållplats Askimsbadet så hon fick allt vänta på nästa buss ner för berget igen.

Nästa kaos skapar jag själv. Kör in bussen i fel fålla på Frölunda Torg, uppskyltad som linje 93 mot Hults By och tror i min enfald att folk förstår att det är 93an som hamnat i fållan brevid. Men nej så vart inte fallet utan alla tänkbara människor kommer fram och frågar om detta är linje 94 mot Näset, svarar att så inte är fallet utan den står bakom. När jag sen lämnar Frölunda mot Hult så börjar folk skrika att jag kör fel, verkar inte finnas någon på denna plats som har den minsta läsförståelse.

Sen kom en trio av idioter, såg inte vart de klev på bara när de gick av. Men det var konstigt att ingen i bussen reagera. Fullsatt buss till Kallebäck får jag ombord tre pundare som knappt vet var de är någonstans. Dessa tre börjar leva rövar liv ombord, något som jag inte ser förrän jag kommer upp till Kallebäck. När jag väl kommer bak ser jag den största spyan i hela mitt liv kantat av en fyra uthällda öl över valda delar av inredningen, synd att jag inte hunnit ladda batteriet i telefonen.

Nästa sväng mot Kallebäck så var det ett gäng grabbar på motorcykel som skapade irritation de gick upp på bakhjulet och körde om och vek sig in så snävt som möjligt framför och tvärbromsade. Detta gjorde de mot de flesta bussar på oskarleden under kvällen. Tyvärr fick jag byta in min Den Oudsten pga spyan så jag hade ingen tyfon.

Nästa dårskap var när jag skulle hem står och snackar med några kollegor på bussen. Vi får då se ett moppegäng ute i Norra Tynnered som beter sig lustigt. Helt plötsligt viker en av mopparna in framför bussen och tömmer en pulversläckare. Noll sikt och full rökighet utan lukt i bussen. När jag klev av vid Brunnsparken så vart inte bussen blå längre utan vit. Men tror nog killen fick missfärgade kalsonger när han fick höra tyfonen på en Den Oudsten på första parkett.

Så då var en dag gjord.

Nupski



Marholmsvägen, Askim 2007-07-05

Jobbade tidigt idag. Sitter i buss GS 49 och njuter av tillvaron.

Hagri

Kul bilder och skildringar!
Kan bara säga en sak.
MER SÅNT!!! :D :D :D

Nupski

#20


Emigrantvägen, Göteborg 2007-07-07

Ville bara ge er en bild av Kjellgrens 9700 bakifrån, tur att torkaren skall gå tillbaka. Stannade längre fram för att torka rent bladet från blandad gox.



Fiskhamnsgatan, Göteborg 2007-07-07

David möter Goliat framför mig och regnet börjar avta. Varför jag hamnade här vet jag inte men troligtvis för att jag tröttnat på att köra Oskarsleden, skulle ju bara tom till garaget.

Fick luftkuddepaj på en buss så jag fick studsa mig genom Påvelund och Tångudden innan jag kunde byta buss på garaget, som vanligt säger avlösande förare att den går bra.

Fick då den gamla damen GS 111 som snart kommer att försvinna, tråkigt för hon är en redig dam att hålla i handen. Vet inte vad magikerna i verkstan gjort med aktersnurran men den gamla damen pinnande på som ett skott fick titta på hastighetsmätaren mer än vanligt. Det vanliga på dessa gamlingar är att man kan strunta i mätaren för det går inte så fort ändå.

Yujin Zhang

Nu får jag bjuda på två bilder tagna i bakhytten av 31an, inlånad spårvagn från Norrköping som rullar sin sista dag på Djurgårdslinje imorgon onsdag.




Nu kör jag visserligen inte spårvagn (är konduktör på DjL nu för dagar), men det finns ingenting som hindrar mig att vila i B-änden (förarstolen är absolut ingen fel på).  8)

Nupski



Någonstans längs E6 i Bohuslän 2008-07-09

Var i Oslo för att söka arbete vill prova något nytt så varför inte dra till Norges huvudstad i ett år. Så sagt och gjort så tog jag Säfflebussen (Man måste ju åka norskt  ;D) upp till Oslo och därifrån ut till Alnabru och Unibuss. Så framåt hösten kanske jag drar västerut.

Nupski



Idag har det varit en blandad dag. Blev blöt som en katt när jag skulle ner efter rast och ta min buss himmelen öppnade sig när jag klev ut från garaget. Vart inte bättre när jag klev in i bussen och märkte att det rann mer vatten på insidan av vindrutan än utsidan.

Knivbråk med skottlossning på Marklandsgatan hela terminalen avstängd och almänt stök.

En kille som skulle till Norra Skärgården och trodde han skulle hinna byta mellan min buss och bussen till Hjuvik vid Sörredsvägen. Min buss skulle vara på Sörredsvägen 23:46 bussen till Hjuvik 23:45, fatta den logiken  ::).

Jonas Gustafsson

#24
Citat från: Tomas skrivet 10 juli 2008, 01:28:19 AM


Någonstans längs E6 i Bohuslän 2008-07-09

Var i Oslo för att söka arbete vill prova något nytt så varför inte dra till Norges huvudstad i ett år. Så sagt och gjort så tog jag Säfflebussen (Man måste ju åka norskt  ;D) upp till Oslo och därifrån ut till Alnabru och Unibuss. Så framåt hösten kanske jag drar västerut.

Du blir i a f inte ensam svensk där. Jag har vid mina flertaliga Oslobesök ofta åkt med svenska förare.
Jag har också talat med en svensk som jobbar på kontoret på Alnabru, Alex Sörensson, men jag vet inte om han är kvar.

Lycka till!

//Jonas G

P.S. Senast jag kollade kompassen låg Oslo norrut från Göteborg räknat.   ;D  D.S.
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Nupski



Norra Hamngatan, Göteborg 2008-07-11

Tänk vad vacker man skulle kunna göra denna gata som den ser ut just nu är den bedrövlig. Kolla i bildens horisont där en taxi dåre försöker köra om en svängande Den Oudsten på fel sida refugen.

Vad skoj det är att sitta på avstånd och betrakta människor som vill ta sig in i en parkerad buss skyltad "Ej i Trafik" och föraren inte på plats.  ;D Kom ikväll in med en linje 90 som skulle bli en linje 86 efter 20 minuters reglering.

Hade även ett givande samtal med en gammal dam medans jag väntade på spårvagnen vid garaget nu under kvällen.

Nej nu är det sent har fått en A-tjänst på skum imorgon så jag skall vara pigg och glad på garageplan vid 10snåret på morgonen.



Nupski


Norra Hamngatan, Göteborg 2008-07-01

Bjuder på en bild från samma plats som igår fast tagen den 1 juli. Hade ingen lucka att kunna plocka fram kameran för en dagsbild. GS 953 står och fyrvägsblinkar vid hållplats Brunnsparken. Ett av de 13(?) styrkorten hade fått frispel och dörrarna slutat fungera.

Jahopp den 12e juli 2007 var min trafikdag på Göteborgs Spårvägar, alltså dagen då man får köra själv med en förare som bisittare. Då som idag körde jag A-tjänst och ett linje 50 / 92 /94 omlopp, tillråga på allt så hade jag samma buss på första passet GS 124. Skulle egentligen ha en Den Oudsten idag men den hade förman slarvat bort   :o i det vanliga kaoset på utsättningarna.

Höll på att ta en bil idag igen skulle lämna korsvägen med linje 50 riktning Kallebäck ser en sleten gammel 740 borta vid Universeum. Startar från hållplats och dumfan i Volvon tror att han skall hinna över före mig i krysset så det var att ställa sig på hejdarn, hade ingen lust att skicka in bilen bland familjerna som var på väg till Liseberg. Skylten att lämna företräde för korsande buss och spårvagnstrafik såg han nog mer som en sport då jag såg i backspegeln att han höll på att bli tryckt av en linje 4 riktning Mölndal på andra sidan Korsvägen.

Nupski



Karl Johansgatan, Göteborg 2008-07-14

Mjukstartade efter veckovilan med ett 5 timmars pass. Först vart det 4timmar linje 58 och sen blev det 1timme linje 20, 96 samt 86. Står här i Sandarna och nu börjar det mörkna igen på kvällarna klockan är strax efter 23 på kvällen.

Gothia Cup har dragit igång och många svettiga fotbollsspelare väller på bussarna. Samt den årliga sänkningen av hastigheten på Utbyvägen som ingen kan respektera med vansinniga omkörningar till följd. Det som är tacksamt är att Ghotia Cup spelarna och ledarna inte behöver stämpla och är snabba på att förflytta sig om man nu vrålar lite lätt i högtalerit så man blir inte mycket försenad.

Hade GS 125 idag på linje 58 och värre skallerorm till buss finns nog inte, varenda plastpanel lät som den satt lös.

Nupski

#28


Bussgaraget Majorna, Karl Johans gatan, Göteborg 2008-07-16

Då har man ställt MANs provbuss nummer 99 på gården och dragit handbromsen för sista gången denna kväll. Det märktes att det var fullmåne denna kväll mycket skumma människor var ute och vandrade.

Buss 99 är en kärra som inte gillar mig strulet började redan på andra vändan med tutan som lade av men kom senare tillbaka, sen flög luckan till elcentralen upp på Älvsborgsbron och skapade ett härligt gnistregn mot betongen någon hade stängt den men inte låst den tur att det inte hände någonannanstans så det vart på med varningsblink och stopp i trafiken tills jag lyckades stänga och låsa den.

Körde tidigare under kvällen den sista kvartstrafik 50an från Kallebäck och den slutar på Brunnsparken något som ingen har förstått varken turister eller infödingar. Efter tre utrop om sista hållplats fick jag gå bak och knö av folket men innan jag hade hunnit fram så hade en tanta irrat sig på genom sista dörrn så det var bara att göra om hela proceduren, man kan ibland bli galen på folk. Ej i trafik är något som innebär att bussen måste gå någonstans men var det spelar mindre roll.

Nupski

#29

Östra Hamngatan, Göteborg 2008-07-17

Bilden ser skev ut men är hyffsat rak. Siffror på spårvagnar brukar sättas rakt så vagnen var märkligt skev. Sen gör ju inte vindrutan i en Den Oudsten att saker blir bättre, coffe shops är dyrt i jämförelse med att sitta bakom ratten i en flygande Holländare några timmar.

Killarna i vagnen började pilla på nödöppnar handtaget vid sista dörren men när jag håvar fram kameran sätter de sig ner igen.

Strax efter bilden blev tagen började oljetryckslampan att lysa i kombinations med stopplampa så när jag kom fram till hållplats stängde jag av spisen och väntade på besked om vad som skulle göras. Trafikledningen bad mig stå kvar. 5minuter senare ringer en sur förman och undrar varför jag står kvar  ??? så sagt och gjort jag vevar igång DAF spisen och rullar ut till Frölunda där servicebilen väntar. Servicekillen beordrar bussbyte men förman tycker jag skall köra en sväng till innan. Ibland blir man förstummad.