Inköp av Kamera utrustning!

Startat av LinusG, 21 maj 2008, 19:26:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Patrik

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 08 augusti 2008, 22:32:13 PM
Jag kan inget om Nikons objektivutbud, men generellt är superzoomar som 18-200 en kompromiss. Du får ett bra zoomomfång vilket ju kan vara bra, men det på bekostnad av ljusstyrka, skärpa, distortion och diverse övriga optiska defekter.
Det är alltså en balansgång mellan om du vill ha bra optiska egenskaper eller flexibilitet.

Simon har helt rätt!
(Mitt inlägg är helt onödigt här)  :)

Björn Forslund

Kameran är så kompetent i sig själv att det går bra att köra i autoläget till att börja med om man fotar tex bussar i normalt ljus. Jag fotade 500 bilder i Riga i dagsljus och batteriet var det inga bekymmer med. Kanske kan herrar fotografer som t ex PH och Hovfotograf Buss-Micke rekommendera lämpliga inställningar för att fota bussar i rörelse vid olika tider/årstider?

Patrik

Ojoj, sånt här är jobbigt att förklara men lite kan jag väl försöka.

Dagsljus: ISO 200, 1/320-400sek, f/8 och EV 0 eller -0,3 om det är motljus kan vara en bra riktlinje.
Vid lite mörkare ljus: ISO 400 (800 om det är väldigt mörkt), 1/320sek är en bra riktlinje att ha på alla bussbilder när bussar är i rörelse, f kan väl hamna på 5 eller 5.6 beroende på hur mörkt det är, EV på 0.
Hamnar f (bländaren) under 5 eller 5.6 med inställningen Tv (Canon) eller S? (Nikon) så kan man testa att öka ISO eller ha en längre slutartid på ca 1/250sek.

Det här är svårt men det är lättast att ställa in slutartiden manuellt om man ska fota bussar i rörelse vid olika ljus.

Björn Forslund

Ja, det verkar vara ett bra råd. Körde med 1/250 eller 1/500 sek  med 200 ASA i dagsljus när jag fotade rörliga fordon i snäv vinkel med Nikon FA o F3. Annars blev fronten suddig.

LinusG

Simon: Tackar för bok tipset.. Boken är nu beställd så den ramlar väl ner i lådan i mitten på nästa vecka då blir det hårdläsning.. Fanns 2 delar av den men den 2:a boken var slut i lagret så de får bli å beställa den senare..

Läste att ni inte rekomenderade ett 55-200 objektiv..   Vad bör jag komplettera med istället då ? 

Patrik: Det där var lite överkurs för en nybörjare va? :P

//Linus

Patrik

Hehe, ja det kanske dröjer någon vecka innan man fått kläm på det där  ;)

Björn Forslund

#36
Jo, men det blir billiga lärpengar, eftersom det gratis att fota digitalt när man väl köpt kameran (och rem, så man inte tappar den i backen, om det inte är en Nikon)
PS Köp direkt ett skylightfilter till "gluggen" (objektivet) så skyddar du linsen!

LinusG

De kommer, de kommer.. :P

Björn: skylightfilter = samma som uv filter?  För ett sånt ska ja ha men dom hade inga 52mm hemma där jag köpte kameran men dom har beställt nu så..


Björn Forslund

Japp, UV -filter. alltid bra att ha på objektivet om man råkar smälla emot nåt, och kan spara många tusenlappar.

LinusG

#39
det är som sagt på väg.. bara dom får in det i butiken så.. =)

Finns det andra objektiv förutom Nikons egna som har inbyggd VR ?
Eller måste jag hålla mig till det egna  märket? 
//Linus

JB

Citat från: LinusG skrivet 09 augusti 2008, 00:36:53 AM
De kommer, de kommer.. :P

Björn: skylightfilter = samma som uv filter?  För ett sånt ska ja ha men dom hade inga 52mm hemma där jag köpte kameran men dom har beställt nu så..

Nej, skylight är inte samma som UV. UV-filtret tar bara bort UV-ljus medan skylightfiltret är svagt laxrosa och således ger en svagt varmare ton.

/Jonas

Björn Forslund

Förvisso, men skylightfilter dämpar också UV, men i lite mindre grad. Ett rent UV-filter kan försämra bilden, eftersom det redan finns sådant i optiken. Möjligen kan UV-filtet vara bra på mycket höga höjder.