Inköp av Kamera utrustning!

Startat av LinusG, 21 maj 2008, 19:26:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

LinusG

Har starka funderingar på att inhandla lite kamera utrustning..
Då jag vet att ni sitter med en hel del kompetens inom detta område blottar jag min okunskap inför er..
Tidigare har jag endast fotat med digital och analog kompakt kamera, men denna gång skulle jag vilja ha en digital systemkamera istället..

Vill gärna hålla mig till dom mer kända (för mig) märkena Canon eller Nikon.
Finns det något vettigt inkl ett bra objektiv för kring 5000?   Kan öka på summan lite om jag känner att det är försvarbart..
Skall helst vara enkel att förstå sig på också.. =)
Sen skulle jag gärna ta emot en liten lärdom i allt detta om olika objektiv och vad som även där kan vara en "medel" lösning som inte är allt för kostsam..
Varför jag valt att hålla mig till Canon/Nikon är nog mest för att jag fått för mig att dessa har bra eftermarknads prylar om man vill köpa upp sig i efterhand..

Såå kom gärna med förslag och ideer på vad som är bra och prisvärt..  Internethandel eller Affär spelar ingen roll.. 
Den typ av bilder jag kommer att ta är:
Natur,
Familje bilder
Kanske en eller annan buss också.. =)


Tack på förhand och hoppas någon "orkar" hjälpa mig med detta.. Jag lovar att visa upp en del av bilderna vid hjälp.. :P

//Linus


LinusG

Den ska vi ta å läsa genom..  Synd bara att min fack engelska inte alltid är den bästa men Nätet är outgrundligt även på den biten så de ska nog gå bra.. =)

En till fråga som jag kom på..

Extern blixt? Är det något man behöver ?
Batteri Grepp ? vad är de för något? Är det helt enkelt så man kan hålla Kameran 45 grader vinklat lite skönare?

//linus

JB

Citat från: LinusG skrivet 21 maj 2008, 19:49:43 PM
Den ska vi ta å läsa genom..  Synd bara att min fack engelska inte alltid är den bästa men Nätet är outgrundligt även på den biten så de ska nog gå bra.. =)

Är det några begrepp du undrar över så fråga.

Citat från: LinusG skrivet 21 maj 2008, 19:49:43 PM
Extern blixt? Är det något man behöver ?
Batteri Grepp ? vad är de för något? Är det helt enkelt så man kan hålla Kameran 45 grader vinklat lite skönare?

Om du kommer fota mycket med blixt så ger en lös blixt större inställningsmöjligheter än den som sitter i huset. Batterigrepp gör kameran lite större vilket är skönt om man har stora händer. Dessutom ger den möjlighet att använda vanliga AA-batterier istället för de specialbatterier som brukar ingå med kameran.

/Jonas

LinusG

Har läst genom det där lite snabbt nu,  hoppade över biten över uppdragen man skulle göra.. :P
ÄR ju det här med objektiv som är lite svårt att hänga med i.. Alltså vad som är vad.. Och vad som är bra när..

Du har inget tips på ett nybörjar paket?

/Linus

Patrik

Jag kan ge ett tips, var inte rädd för att köpa begagnat för att få ut lite mer för lite mindre pengar, annonsmarknaden på www.fotosidan.se är grymt bra!

Möllers

om man köper begagnat är det risk för skit på linsen som kommer inte bort ska man kolla först innan man köper den.

LinusG

Risken att köpa begagnat när man är nybörjare är väl just att risken att bli lurad är väldigt stor..
Sen att köpa begagnat från en firma de skulle jag inte tveka på dock..

Har fått tips om Nikon D40 eller Nikon D80, är nått av de någe å ha?

//linus

Möllers

Nikon är bra kameror ser man här nåra fotar med dom som har Nikon D40.
D80 vet jag inte om nån som har det enda jag kan tänka mig är jeppe.

Patrik

Citat från: LinusG skrivet 21 maj 2008, 20:52:53 PM
Risken att köpa begagnat när man är nybörjare är väl just att risken att bli lurad är väldigt stor..
Sen att köpa begagnat från en firma de skulle jag inte tveka på dock..

Har fått tips om Nikon D40 eller Nikon D80, är nått av de någe å ha?

//linus

D80 är bra och den kan man växa i....men....man ska inte vara rädd för att bli lurad på Fotosidan, där är 99% helt seriösa fotografer som kan sina saker och inte sliter och slänger med dom, man kan säkert komma överens om hur betalningen ska ske.

Jag har sålt 2-3 saker där och köpt 2-3 saker och alla har varit perfekt, se bara till så det finns kvitto, kartong och alla småsaker som hör till.

JB

Citat från: LinusG skrivet 21 maj 2008, 20:15:25 PM
Du har inget tips på ett nybörjar paket?

Tja, ett kamerahus är bra. Föreslår EOS 450D (jag är Canonanvändare så jag har ingen koll på Nikons produkter). När det gäller objektiv är det lite beroende vad man själv föredrar. Jag är ingen större zoomfantast och skulle således rekommendera ett fast objektiv, förslagsvis Sigmas 30mm f/1,4. En ljusstark normal som passar till det mesta. Men då räcker tyvärr inte 5000 till. Inte ens med den billigaste zoomen räcker det. Då är det tur att det finns en begagnatmarknad.

/Jonas

Henasa

Jag köpte mig ett paket på expert med en Nikon D40 och två objektiv till. 18-55 och 55-200. Kostade runt 6000:- plus minneskort och UV filter. Jag är helnöjd. Räcker gott till mina familjefoton och naturbilder.

Personligen tycker jag Nikon ligger bättre i mina händer än Canon..men smaken är som baken!

Ingwar Åfeldt

Citat från: LinusG skrivet 21 maj 2008, 20:52:53 PM


Har fått tips om Nikon D40 eller Nikon D80, är nått av de någe å ha?

//linus


Jag kan varmt rekommendera D80. Har själv två stycken, använder den ena i jobbet och den andra privat. D40 är också en mycket prisvärd kamera. Dess största nackdel, som jag ser det, är att autofokuseringen bara fungerar om objektivet har inbyggd motor. Vilket de objektiv som normalt säljs med D40 har. Problemet är om man redan har egna, lite äldre, objektiv till Nikon utan motor.

M v h
Ingwar

LinusG

Nu kom det ju ett reklam blad idag från expert.

I detta fanns det en del att välja på
Bla

Nikon D60 inkl blixt samt antingen Nikon 18-55/3,5-5,6G DX VR för 6499:-
Nikon D60 inkl blixt samt antingen Nikon 18-55/3,5-5,6G ED för 5999:-
Nikon D80 + 18-55 för 7499:-  plus 500:- för ett batterigrepp
Olympus E510 + 14-42 inkl blixt för 5999:-
Sony A200 KIT + 18-70 för 4799:-

Nått av detta som är prisvärt?

//Linus

David S

Batterigrepp används väll också om man vill ta bilder med kameran stående också eller?