Huvudmeny

Filmer

Startat av Bengt Jönsson, 03 januari 2010, 10:27:39 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico


Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 januari 2010, 22:03:10 PMJa, det var nog ett lok som är byggt på Balkan men det är ju ändå en anakronism. Rb-loken kom i början av 1960-talet. Var det inte i Kanonerna på Navarone som det här loket var med.

Nope, Styrka 10 var det (Kanonerna utspelar sig på Kreta) och visst är det en anomali... Det ironiska är att när filmen spelades in (1977) så fanns det ändå fortfarande en hel del VK2-ånglok kvar så detta var väl en ren plump i protokollet. Hade man bara fotat lite vid sidan om (då många linjer fortfarande är oelektrifierade) så hade man sluppit fadäsen.

Vad gäller CF:en så borde nog den som ansvarade för rekvisitan ha kollat lite noggrannare, men, men...  :o
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nico skrivet 03 januari 2010, 22:10:44 PM
Vad gäller CF:en så borde nog den som ansvarade för rekvisitan ha kollat lite noggrannare, men, men...  :o

Förvisso, men man litar väl ändå på den som vill hyra ut fordonet till filminspelningen. Märkligt dock att inte någon i filmteamet märkte något.
Det finns också andra exempel på där föreningar hyrt ut fordon till filminspelningar och dessa varit rejält otidsenliga. I de fallen har det dock berott på att filmbolaget inte gett ordentliga upplysningar om vilken tid det rör sig om. Så man skall akta sig för att utan vidare anklaga ägaren till fordonet om det hamnar i fel tid i en film.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Nico


Jo, men det är lite det jag menar med att rekvisitören måste kolla upp lite själv och inte enbart ta någons ord för somligt. Ska där vara en 30-talsbuss med så bör man kanske ha vänt sig till ett museum eller dylikt och kollat lite på bilder innan. I alla fall så man vet på ett ungefär hur en sådan buss borde sett ut.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Björn Forslund

Ibland hör rekvisitafolk av sig, med förfrågningar om lämpliga bussar till film /tvproduktioner. Efter lite diskussion kan man då ofta hänvisa till någon lämplig bussägare som har en tidsmässigt trovärdig buss.
Roligt när så sker, istället för att man chansar vilt. Inget kan ju förstöra en i övrigt kanske bra film som ett epokmässigt helt felplacerat fordon.
Lars von Trier hör till dem som verkar vara noga med detaljerna, även om dessa sedan bara skymtar i filmen, som "Great Northern" -loket.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 04 januari 2010, 12:33:53 PM
Ibland hör rekvisitafolk av sig, med förfrågningar om lämpliga bussar till film /tvproduktioner. Efter lite diskussion kan man då ofta hänvisa till någon lämplig bussägare som har en tidsmässigt trovärdig buss.
Roligt när så sker, istället för att man chansar vilt. Inget kan ju förstöra en i övrigt kanske bra film som ett epokmässigt helt felplacerat fordon.
Lars von Trier hör till dem som verkar vara noga med detaljerna, även om dessa sedan bara skymtar i filmen, som "Great Northern" -loket.

Nja, hur noga han var med detaljerna kan väl diskuteras. Visst var loken målade som Great Northern-lok men det var ändå ett fd danskt och ett svenskt diesellok som fick denna utsmyckning. Dessutom filmades i Värmland när filmen skulle utspela sig i USA.
Tyvärr är det ofta så att rekvisitafolk - jag har haft en hel del med dem att göra under min tid vid järnvägen - inte bryr sig så mycket om tidstrogenhet. Är vagnen bara från 1940-talet så spelar det ingen roll att den har gardiner av den typ som började användas på 1970-talet. T ex i Hedebyborna. Eller att transporttåget mellan Hagalund och Tillberga får spela malmtåg vid stationen Krägga på Malmbanan (Krägga ligger mellan Bålsta och Enköping) eller att lokföraren har Saltsjöbanans uniform ("Lita på det oväntade").  Eller att stationen i Enköping spelar Kungälv och att det går tåg dragna av Rc-lok direkt mellan Kungälv (vars station heter Ytterby) och Borås (Mimmi). De två senare är filmproduktioner där jag själv var med men det hjälper ju inte när man inte får ta del av manus. Det gäller bara att förklara vad det rör sig om.
Exemplen kan göras många fler.
Från bussidan kan vi ju ta exemplet "Tjenare kungen!" där Magnus Knutsson var där med en helt autentisk buss som faktiskt gick Kungsbacka-Göteborg precis som den skulle göra i filmen vid den tid som skildrades. Men filmfolket tyckte att bussen såg för gammal ut och gjorde om scenerna och valde då en buss som var några år äldre och av en typ som hade fel färg och aldrig använts på den linjen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 januari 2010, 15:33:23 PM
Nja, hur noga han var med detaljerna kan väl diskuteras. Visst var loken målade som Great Northern-lok men det var ändå ett fd danskt och ett svenskt diesellok som fick denna utsmyckning. Dessutom filmades i Värmland när filmen skulle utspela sig i USA.
Tyvärr är det ofta så att rekvisitafolk - jag har haft en hel del med dem att göra under min tid vid järnvägen - inte bryr sig så mycket om tidstrogenhet. Är vagnen bara från 1940-talet så spelar det ingen roll att den har gardiner av den typ som började användas på 1970-talet. T ex i Hedebyborna. Eller att transporttåget mellan Hagalund och Tillberga får spela malmtåg vid stationen Krägga på Malmbanan (Krägga ligger mellan Bålsta och Enköping) eller att lokföraren har Saltsjöbanans uniform ("Lita på det oväntade").  Eller att stationen i Enköping spelar Kungälv och att det går tåg dragna av Rc-lok direkt mellan Kungälv (vars station heter Ytterby) och Borås (Mimmi). De två senare är filmproduktioner där jag själv var med men det hjälper ju inte när man inte får ta del av manus. Det gäller bara att förklara vad det rör sig om.
Exemplen kan göras många fler.
Från bussidan kan vi ju ta exemplet "Tjenare kungen!" där Magnus Knutsson var där med en helt autentisk buss som faktiskt gick Kungsbacka-Göteborg precis som den skulle göra i filmen vid den tid som skildrades. Men filmfolket tyckte att bussen såg för gammal ut och gjorde om scenerna och valde då en buss som var några år äldre och av en typ som hade fel färg och aldrig använts på den linjen.



Med tanke på att han är flygrädd och tydligen har ett stort kontrollbehov, så tycker jag att de lade ner mycket pengar på ommålning av  det närmaste man kan komma i fråga om US-diesellok! Detta efter förfrågan om lämpliga fordon i Postvagnen.

Likaså var det mycket diskussion om vår Capitolbuss, som skulle målas om (!) och märkas med något amerikanskt bolags insignier. Men av detta blev intet, och likabra är väl det, eftersom det noggrant uppmålade loket bara syns i några suddiga sekvenser.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 04 januari 2010, 16:16:22 PM

Med tanke på att han är flygrädd och tydligen har ett stort kontrollbehov, så tycker jag att de lade ner mycket pengar på ommålning av  det närmaste man kan komma i fråga om US-diesellok! Detta efter förfrågan om lämpliga fordon i Postvagnen.

Ommålningen gjordes och bekostades efter vad jag har hört av Tågab och det var tydligen deras vd Lars Yngström som tyckte att man lika väl kunde göra det eftersom loken ändå var i behov av ommålning och kunde rulla vidare i den färgen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

Men TÅGAB måste ju ha fått betalt eftersom loket iaf användes vid inspelningen? Troligen så pass bra betalt att det lönade sig att lacka loket i denna speciella färgsättning.
Vad gäller Capitolen så skulle den målas om, och sedan återställas.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 04 januari 2010, 17:21:45 PM
Men TÅGAB måste ju ha fått betalt eftersom loket iaf användes vid inspelningen? Troligen så pass bra betalt att det lönade sig att lacka loket i denna speciella färgsättning.

Det är klart att de fick betalt för sin medverkan vid filminspelningen. Om det var bra eller dåligt betalt vet jag inte.
Naturligtvis såg också Tågab ett visst PR-värde i att måla om loken.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 januari 2010, 17:40:26 PM
Det är klart att de fick betalt för sin medverkan vid filminspelningen. Om det var bra eller dåligt betalt vet jag inte.
Naturligtvis såg också Tågab ett visst PR-värde i att måla om loken.



Ja, givetvis ligger det ju mycket PR i det hela. Om det bara synts bättre på filmen.
För SvOf:s del var det frågan om rätt mycket pengar, samt vistelse för buss och förare till denna i en vecka i Trollywood. Det hela stupade på att vi inte ville köra bussen ner för egen maskin, den marschar ungefär 60 km/h...och kostnaden för maskintrailer uppepå det övriga gjorde att det hela inhiberades. Och scenen ströks sedan helt.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 04 januari 2010, 18:36:49 PM
Ja, givetvis ligger det ju mycket PR i det hela. Om det bara synts bättre på filmen.

Jag tänkte inte så mycket den PR som Tågab eventuellt fick genom att medverka i filmen utan den uppmärksamhet de fick tack vare de läckert målade loken.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

#26
Citat från: Bengt Jönsson skrivet 03 januari 2010, 10:27:39 AM
I de flesta amerikansk/engelska filmer med tema WW2 så brukar ju de tyska motståndarna karaktäreiseras som stela, byråkratiska och lite smått allmänt "operett-sprättiga" i sina teatraliska pråliga uniformer.  Minst en hög officer spatserar med en s.k "monokel"..  ::)

Schablonerna flödar med "skrikande (på engelska med stark tysk brytning) sergeanter", skällande schäferhundar, tjocka lite smådumma vaktsoldater som äter korv och surkål och som hellre följer REGLERNA än kan improvisera ..  8)

Den mesta texten på skyltar etc. är i spretig tysk frakturstil och så finns det gärna ett "högkvarter" i form av ett slott eller borg någonstnas i alperna, inte så lite likt Neuschwanstein" med som kuliss.
;D

Vilka filmer bör man gå iväg att hyra?
;D

Man kan även driva med hela ovanstående tema:
http://www.youtube.com/watch?v=2WnyCjshNZc

yngrot

Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina