SL-tåg till Uppsala?

Startat av Ersa, 23 september 2009, 11:04:50 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: lil-sis skrivet 24 september 2009, 16:43:51 PM
(Och som enbart yrkesverksam i Uppsala, jo Uppsalaborna gnäller på det allra mest fantastiska sakerna. Avstånden är ju ett så lysande exempel så jag ler varje gång jag hör någon gnälla att det är så låååååångt att gå från Österängsgatan till Stationen eftersom bussen är för dyr  ;D )

Som nyinflyttad till Uppsala (både bosatt och yrkesverksam) tycker jag att staden är underbar med sina korta avstånd till nästan allt, samt jätteplatt. Tar inte lång tid att gå, och ännu mindre tid om man cyklar. Och då bor jag på exakt samma avstånd från stationen som Österängsgatan ligger på. :P Faktum är att jag inte åkt en enda meter grön tätortsbuss i Uppsala ännu, då jag hittills aldrig haft behov av det.
I Umeå däremot hade man 7-10 km enkel resa nästan vart man än skulle, samt uppförsbackar att cykla i. :(

Citat från: Nico skrivet 23 september 2009, 14:02:43 PM
En annan sak jag har väldigt svårt att förstå är detta eviga behov av toaletter?!
Faciliteter finns ju på både Uppsala C såväl som på Stockholm C vilket borde vara tillräckligt.

Pga denna toalettdebatt har jag de senaste dagarna hållit koll på kontrollampan för toalettanvändande på SwEx 899, och jag kan bekräfta att toaletten faktiskt används ganska ofta. I snitt mellan 0-2 ggr/tur är det någon som besöker den under den 60 min långa färden på E4:an. Jag antar att det delvis kan bero på bekvämlighet då Uppsala C ligger en "bra bit" från SwEx hpl, samt att toaletterna på de bägge järnvägsstationerna samt Cityterminalen kostar horribla 5 kr att använda... ::)
Det som fascinerat mig mest är att toaletten oftast börjar användas när bussen svänger in på Cityterminalen. En gång var jag faktiskt tvungen att säga ifrån när två passagerare började köa utanför den upptagna toaletten i samband med att alla andra steg av på när bussen stannat på ändhållplatsen Cityterminalen. Eller tja... gå på toan fick väl de göra, men de fick vackert följa med bussen upp på gate 16, för inte sjutton kunde jag stå och blockera en stor del av avstigningsplatsen för bakomvarande bussar bara för att två personer inte hade råd med varsin 5-krona till toaletterna inne på Cityterminalen.

En skylt med texten "Ändhållplats" finns f.ö. på en toalett på Ultragaraget i Umeå. En hållplats för ändan således! ;D

Staffan Sävenfjord

Citat från: Verspieder skrivet 26 september 2009, 01:08:43 AM
Pga denna toalettdebatt har jag de senaste dagarna hållit koll på kontrollampan för toalettanvändande på SwEx 899, och jag kan bekräfta att toaletten faktiskt används ganska ofta. I snitt mellan 0-2 ggr/tur är det någon som besöker den under den 60 min långa färden på E4:an. Jag antar att det delvis kan bero på bekvämlighet då Uppsala C ligger en "bra bit" från SwEx hpl, samt att toaletterna på de bägge järnvägsstationerna samt Cityterminalen kostar horribla 5 kr att använda... ::)
Det som fascinerat mig mest är att toaletten oftast börjar användas när bussen svänger in på Cityterminalen.

Det kostar till och med 10 kronor numera att använda toaletterna på Cityterminalen. Att toan skall användas så sent som möjligt innan ankomst beror väl på att många vill passa på att vara nykissade när de skall på ett möte eller uträtta sina ärenden i stan. Samma tendens kan tydligt märkas på tågen. Av dem som använder toaletten på bussen - eller tåget - Uppsala-Stockholm torde de allra flesta inte vara i trängande behov utan tycker det är bra att använda restiden till att klara av sådant.
Upp till två-tre toabesök stämmer för övrigt överens med mina erfarenheter från bussarna på linje 100 Göteborg-Borås. Där är det en restid på cirka 55 minuter.
Även om det egentliga behovet av toaletter på en timmes resa inte är överdrivet stort så finns det ju de som av medicinska skäl kan behöva besöka en toalett under denna tid. Är det en regionbuss kan man väl i allra värsta fall be chauffören stanna. På en expressbuss är detta mer komplicerat och på ett tåg helt omöjligt.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

virtual1

Citat från: Björn Forslund skrivet 23 september 2009, 11:50:44 AM
Kan väl inte bli annat än X60, för annars måste det väl till en helt ny vagnpark på hela sträckan Uppsala-  Södertälje, och det tvivlar jag på att C-länet vill betala....
Så nu får de stackars uppsalaborna njuta av smutsiga säten, trasig AC, trasiga dörrar och havererande tåg! Välkomna till storstaden!

Förlåt?

X60 är skulle jag säga det bästa som hänt pendlarna i Sthlm nånsin! Det är förbaskat tyst, betydligt renare/ljusare än i X1:orna och X10:rna, betydligt bättre högtalarsystem, lättare att hitta plats då man kan gå igenom större delen av tågsetet! Mer lättstädat, snyggare tåg etc. etc. - kan hålla på i evighet om vad som är bättre än tidigare! Jag har pendlat i hela mitt liv m Sthlms pendeltåg (snart 37 år) så kom inte här o klaga =) 

JB

Citat från: sammy018 skrivet 25 september 2009, 13:01:24 PM
Som sagt handlar det här överhuvudtaget inte om att ersätta Uppsalapendeln, utan Upptåget söder om Uppsala. Även om X60 är lite mer spartansk än UL-Regina så uppvägs det nog för de flesta att man slipper bytet i Väsby för resor t.ex. Uppsala–Sollentuna.

Tidigare förslag har inneburit att förlänge SLs pendeltåg till i första hand Knivsta, senare Uppsala, och förlänga Upptåget till Stockholm C. Det känns som en mycket bättre lösning då det ger större mångfald i utbudet på sträckan. Alla reser ju inte U-Cst. Men jag tror det finns en marknad för ett mellanting mellan SJ och SL på sträckan. Lite fler stopp än SJ och lite bekvämare och snabbare än SL.

Nico


Denna tråd har delats då inlägg (något togs även bort) som hade med topografi för cyklister/fotgängare att göra lades i en egen tråd.

För den som är hugad så återfinns den nya tråden här: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=28436.msg207451#msg207451

// Nico
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Karsten

Citat från: virtual1 skrivet 26 september 2009, 10:40:05 AM
Förlåt?

X60 är skulle jag säga det bästa som hänt pendlarna i Sthlm nånsin! Det är förbaskat tyst, betydligt renare/ljusare än i X1:orna och X10:rna, betydligt bättre högtalarsystem, lättare att hitta plats då man kan gå igenom större delen av tågsetet! Mer lättstädat, snyggare tåg etc. etc. - kan hålla på i evighet om vad som är bättre än tidigare! Jag har pendlat i hela mitt liv m Sthlms pendeltåg (snart 37 år) så kom inte här o klaga =) 

Jo, men inredningen är tämligen spartansk om man jämför med dagens Uppsalapendlar eller SLs trängselbussar. Har du försökt sova i X60 (låga sätesryggar och operationssalsbelysning)  utan att vrida nacken ur led? Klart som korvspad att resor av "Uppsalalängd" ska ha bättre komfort än så, precis som Nynäspendlarna borde få ha.

Simon Bertilsson

Citat från: virtual1 skrivet 26 september 2009, 10:40:05 AM
Förlåt?

X60 är skulle jag säga det bästa som hänt pendlarna i Sthlm nånsin! Det är förbaskat tyst, betydligt renare/ljusare än i X1:orna och X10:rna, betydligt bättre högtalarsystem, lättare att hitta plats då man kan gå igenom större delen av tågsetet! Mer lättstädat, snyggare tåg etc. etc. - kan hålla på i evighet om vad som är bättre än tidigare! Jag har pendlat i hela mitt liv m Sthlms pendeltåg (snart 37 år) så kom inte här o klaga =) 

Absolut! Jämfört med X1 och X11 är X60 ett klart lyft, men inte jämfört med Upptåget, som har högre standard.
Jämför inte äpplen med päron. :)