Arriva 6921 vid Tekniska Högskolan 18/5

Startat av Fredrik Gelin, 18 maj 2018, 17:13:10 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

homer

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 29 maj 2018, 07:13:31 AM
I både Märsta och City var det en förhandling mellan SL och entreprenören som ledde till att SL släppte på kravet om medelålder. Det är tänkbart att Arriva förhandlat sig till något liknande i Norrort i samband med att de byggde om de flesta etanolbussarna till diesel (RME) drift.
Det är dock inte självklart att man får undantag från medelålderskravet bara för att man närmar sig slutet på trafikavtalet.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Om Entreprenörerna alltid får undantag för medelåldern i slutet på avtalen kommer de ju att bli att man kalkylerar med det och inte köper in tillräkligt mycket nya fordon vid avtalsstart, så för allas skull får i hoppas att SL inte godkänner detta.

buskörare

#46
Citat från: homer skrivet 15 juni 2018, 15:52:32 PM
Om Entreprenörerna alltid får undantag för medelåldern i slutet på avtalen kommer de ju att bli att man kalkylerar med det och inte köper in tillräkligt mycket nya fordon vid avtalsstart, så för allas skull får i hoppas att SL inte godkänner detta.

Eftersom SL haft krav på att trängselvagnarna ska rulla i 13-16 år, så anser jag att man bör vara lite flexibel. Hade inte trängselvagnarna varit tvingande, hade jag kanske hållt med.
Samt att man i vårt fall tog ett bud som låg så långt under de andras att man borde förstått att det inte går.

Fredrik Gelin

Skall Trafikförvaltningen ge dispens från medelålderskravet för att Arriva lagt ett orimligt anbud menar du?

Trängselbussarna var ju en av flera parametrar som rimligen borde ha tagits i beaktande när man räknade ut priset för anbudet, men visst kan Arriva ha chansat på att man skulle få dispens för dessa.
Jag misstänker dock att Arriva kommer att få dispens för medelåldern, åtminstone Scaniorna som tidigare gick på etanol, om de inte redan fått det eftersom det gjorts sådana avtal i andra trafikområden med bussar som är avtalsbundna pga drivmedel och som SL finansierat.

Dock kanske inte Arrivas egna fd Holländare omfattas av dispensen vilket i så fall gör att de måste balanseras åldersmässigt av nyare bussar.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

buskörare

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 17 juni 2018, 09:42:50 AM
Skall Trafikförvaltningen ge dispens från medelålderskravet för att Arriva lagt ett orimligt anbud menar du?

Trängselbussarna var ju en av flera parametrar som rimligen borde ha tagits i beaktande när man räknade ut priset för anbudet, men visst kan Arriva ha chansat på att man skulle få dispens för dessa.
Jag misstänker dock att Arriva kommer att få dispens för medelåldern, åtminstone Scaniorna som tidigare gick på etanol, om de inte redan fått det eftersom det gjorts sådana avtal i andra trafikområden med bussar som är avtalsbundna pga drivmedel och som SL finansierat.

Dock kanske inte Arrivas egna fd Holländare omfattas av dispensen vilket i så fall gör att de måste balanseras åldersmässigt av nyare bussar.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Jag menar att trafikförvaltningen/SL borde haft i tanken att ett bud 30% under de andras inte kommer kunna ge samma kvalitet som de andras. Och att man då kanske i samband med att man antog det budet kanske gav eftergifter på annat håll. Det är knappast bara Arrivas fel att man fick upphandlingen till ett för lågt bud. Även SL/Trafikförvaltningen har ett ansvar i hur man upphandlar.

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 17 juni 2018, 10:43:51 AM
Jag menar att trafikförvaltningen/SL borde haft i tanken att ett bud 30% under de andras inte kommer kunna ge samma kvalitet som de andras. Och att man då kanske i samband med att man antog det budet kanske gav eftergifter på annat håll. Det är knappast bara Arrivas fel att man fick upphandlingen till ett för lågt bud. Även SL/Trafikförvaltningen har ett ansvar i hur man upphandlar.

Moraliskt kanske, men knappast juridiskt. I kontraktet man skrev på med SL där omkring 2011 stod det säkerligen att operatören lovar att följa alla ålders- och medelålderskrav avtalet ut. Inklusive noll undantag för fungerande fossila bränslen vintertid, samt att operatören får stå för alla viten vid förseningar, även om detta sker pga vägarbeten, bristande vägunderhåll eller trafikolyckor.
Det är helt enkelt så kontrakten ser ut sedan snart 10 år. Allt är operatörens ansvar - inga eftergifter.

Keolis dåvarande innerstadskontrakt var däremot ett äldre kontrakt, där det förmodligen fanns mer utrymme för förhandlingar och kompromisser.

buskörare

Då säger jag såhär: JAG personligen HOPPAS de inte kräver att Arriva ska köpa in nya bussar. Eftersom dessa NYA bussar åtminstone inte nu funkar på de linjer de är köpta till. Vilket i slutänden drabbar förare och resenärer negativt.
Så slipper ni fundera vidare på det.

Jag har aldrig tagit upp det juridiska, så det kan ju ni som tagit upp diskutera vidare. Ni vet ju uppenbarligen exakt vad som står i kontraktet, så då är det ju liksom så.

Lars-Håkan_E

Att man släppt på kraven i Märsta beror ju på att man samlat merparten av etanolbussarna där i o m avvecklingen av detta bränsle och att det i det nya avtalet som presenteras inom någon dag inte är något krav att hyra någon av dessa SL finansierade bussar, antagligen kommer merparten att skrotas om någon annan än Arriva tar hem kontraktet, några som är i bra skick kanske kan få "nya" dieselmotorer och leva vidare i Långtbortistan.

Att köpa in nya bussar till Norrort är ju egentligen inget problem om man vid ett tappt av kontraktet antingen har en garanti för att bussen följer kontraktet till nästa operatör eller om man har andra kontrakt där bussen kan disponeras.

Det är ju ett problem när man har ett stort antal SL finansierade bussar som man under en tid var nödgade att hyra, då vill man så långt som möjligt använda bussarna också så man får något för pengarna.

Det finns ju sedan vissa möjligheter att komma överens genom en minskad ersättning för de bussar som används trots att de passerat bäst före datum, sådant har ju gjorts förr men man måste som en känd VD senare Länsbolagschef en gång sa, frågan är om det är bättre att slippa amortera och betala räntor och istället betala reparationsnotor, bärgning och viten för inställda turer.

Att Keolis sedan tidigare har behandlats lite annorlunda i många avtal (alla dessa har väl löpt ut och upphandlats på nytt) är ju en eftergift som SL fick göra redan när man sålde sitt innehav i Busslink för att "sminka upp" objektet.