Svår bussolycka på riksväg 27 vid Tranemo

Startat av Staffan Sävenfjord, 04 december 2014, 08:06:44 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Robban N

På ett annat forum rapporteras detta ha skrivits på Facebook om olyckan, så det är ju verkligen andrahandsuppgifter men låter ju inte heller otroligt:
CitatHan som körde va min farbror Han fick en massiv propp hjärnblödning och ligger i respirator och mest troligt inväntar att få somna in. ;( olyckligt att de skulle hända just när han körde. Tänker på alla som va med å anhöriga till hon som gick bort. Är så ledsen ♡
(https://www.flashback.org/sp51355527)

yngrot

Föraren avliden en man i 70årsålder  så det kan väl mycket väl stämma med det du länka till
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

almeli

Nu vill hans syster berätta för att få slut på spekulationer.
– Min bror fick en massiv blödning i hjärnan. Det var därför olyckan inträffade


http://www.expressen.se/gt/forarens-syster-berattar-om-olyckan-1/

Staffan Sävenfjord

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

homer

De må finnas många 70 åringar som är hur pigga som helst och som säkert skulle kunna kör tung trafik tills de fyller 95, men jag tycker ändå att de finns fler anledningar att man borde sluta köra innan 70 och njuta av livet.

Vad tycker ni andra? känner ni er lika säkra om ni uppmärksammar att föraren ni åker med har passerat 70 eller snart ska göra de?. Visst 25 åringar kan också få hjärtattack eller stroke, är de väl någon som säger men man kommer inte ifrån att även om man varit på läkarundersökning veckan innan är chansen större att något slutar fungerar när man är så här gammal än om man är under 50

S Svensson

Jag funderar. Tänker på inträffade händelser. Håller inte med. Jag vågar påstå att man skall ta det mycket försiktigt med att dra slutsatser om ålder och sjukdom.
Man kan dra den slutsats som någon gjorde att man skall avhålla sig från körning när man passerar en viss ålder.Men vid vilken ålder skall man då sluta köra ?
Jag minns själv mycket väl en sommardag då jag såg ett tåg mot Varberg. Det gick 17.23 från Borås. Det skulle sedan återgå senare till Borås med "Kö-kupor" som skulle kopplas till ett annat godståg där. Tåget skulle backa. Växlaren får ingen som helst respons och går till loket för att finna föraren medvetslös. Den avlidne emellan 50-60.
Föraren på 300 bussen som körde rakt när vägen svängde var född 1956. Hjärtstopp.
Jag minns en bussförare som jag pratade med 1989. Han blev av med körkort några år innan pga sjukdom. Han avled på 90-talet. Han var då inte fyllda 60-år och han skötte resgods den sista tiden.

Den slutsats jag drar är att man kan bli sjuk genom hjärnblödning/-infark/stroke resp hjärtstopp redan vid ung ålder. Det kan komma tidigt. Vet sådana som var 35 år. Alltså är det mycket svårt att dra en ålder.
Hur skall man identifiera riskerna ? Vet inte. Jag fick själv det beskedet att man inte kunde se om jag hade riskfaktorer eller inte. En morgon fick jag lite-lite ont. Men jag tog tiden de kändes och det hade gått 15 min. Ringde ambulans och det kom en. Körde till sjukhus och tog ekg. Sedan gick det på ca 40 min till Göteborg med blåljus. Jag känner mig bra nu.

HJP

Citat från: homer skrivet 08 december 2014, 21:54:38 PM
De må finnas många 70 åringar som är hur pigga som helst och som säkert skulle kunna kör tung trafik tills de fyller 95, men jag tycker ändå att de finns fler anledningar att man borde sluta köra innan 70 och njuta av livet.
****
Vet inte din ålder, men troligen har du långt kvar till 70 år. Om så är fallet, så vet du ingenting om, hur du tänker och känner när du blir 70.
Vad är "njuta av livet"? Det tror jag är högst individuellt, och det finns många som vill fortsätta att jobba. Man kan inte uttala sig för alla andra.
Jag jobbade som lokförare, tills jag var 66½ ungefär. Jag trivdes utmärkt, och kunde gärna ha fortsatt en tid till. Andra orsaker gjorde att jag slutade.

Citat från: homer skrivet 08 december 2014, 21:54:38 PMVad tycker ni andra? känner ni er lika säkra om ni uppmärksammar att föraren ni åker med har passerat 70 eller snart ska göra de?. Visst 25 åringar kan också få hjärtattack eller stroke, är de väl någon som säger men man kommer inte ifrån att även om man varit på läkarundersökning veckan innan är chansen större att något slutar fungerar när man är så här gammal än om man är under 50
****
Självklart, känner jag mig trygg med en sådan förare. Han/hon har troligen lång yrkeserfarenhet, och är trygg i jobbet.
Igår sades det på SVT Rapport, att en 70-åring idag, är som en 50-åring på 1970-talet.
Jag tror att man ska vara försiktig i uttalande som dina. Det finns lämpliga/olämpliga förare i alla åldrar.

homer

Citat från: HJP skrivet 09 december 2014, 12:13:55 PM
****
Vet inte din ålder, men troligen har du långt kvar till 70 år. Om så är fallet, så vet du ingenting om, hur du tänker och känner när du blir 70.
Vad är "njuta av livet"? Det tror jag är högst individuellt, och det finns många som vill fortsätta att jobba. Man kan inte uttala sig för alla andra.
Jag jobbade som lokförare, tills jag var 66½ ungefär. Jag trivdes utmärkt, och kunde gärna ha fortsatt en tid till. Andra orsaker gjorde att jag slutade.
****
Självklart, känner jag mig trygg med en sådan förare. Han/hon har troligen lång yrkeserfarenhet, och är trygg i jobbet.
Igår sades det på SVT Rapport, att en 70-åring idag, är som en 50-åring på 1970-talet.
Jag tror att man ska vara försiktig i uttalande som dina. Det finns lämpliga/olämpliga förare i alla åldrar.

Varför ska man vara försiktig med uttalanden? för att man kränker gamla gubbar som ser som sin medborgerliga rättighet att köra buss eller lastbil bara för att dem har gjort de i 50 år?
Lång yrkesefrarenhet visst... men all forskning säger att man blir en sämre förare när man kommer upp så här långt i åren och när man kommer upp mot 70 är reaktionstider och hörsel inte vad de var för kanske bara 5 år sedan.

säg att man går på regelbundna hälsokontroller och får godkänt ändå tills man är över 80 år, är de ändå OK att fortsätta köra buss med passagerare?

Staffan Sävenfjord

Citat från: homer skrivet 09 december 2014, 13:14:03 PM
Varför ska man vara försiktig med uttalanden? för att man kränker gamla gubbar som ser som sin medborgerliga rättighet att köra buss eller lastbil bara för att dem har gjort de i 50 år?
Lång yrkesefrarenhet visst... men all forskning säger att man blir en sämre förare när man kommer upp så här långt i åren och när man kommer upp mot 70 är reaktionstider och hörsel inte vad de var för kanske bara 5 år sedan.

säg att man går på regelbundna hälsokontroller och får godkänt ändå tills man är över 80 år, är de ändå OK att fortsätta köra buss med passagerare?

Det finns inget som visar att en 70-åring skulle vara en sämre bussförare än än 21-åring. Snarare tvärtom. Sedan finns det alltid individuella skillnader. Det finns naturligtvis fler 70-åringar som har dålig syn än 21-åringar. Och betydligt fler som lider av sjukdomar som diabetes eller Alzheimers som gör dem klart olämpliga som fordonsförare. Men det innebär ju inte att alla i 70-årsåldern har dessa sjukdomar.

En bussförare som fyllt 65 år går normalt på läkarkontroll en gång om året. Transportstyrelsen kräver att det görs vart femte år. Det innebär att man har ganska bra kontroll över dessas hälsotillstånd.

Jag har själv fyllt 70. Kör förvisso inte buss men väl bil. Jag har inte märkt att jag skulle vara sämre bilförare nu. I år har jag haft körkort i 50 år och i lika många år har jag kört prickfritt. Om det är någon ändring i mitt körsätt så är det att jag kör försiktigare nu. Jag chansar inte lika mycket.

Det är inte åldern som avgör när man inte längre är lämplig som bussförare. Det är det allmänna hälsotillståndet. Och ingen vet när han eller hon kommer att drabbas av en hjärnblödning. Att döma ut andra människor bara på en uppgift om deras ålder vittnar om en viss inskränkthet.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

HJP

Citat från: homer skrivet 09 december 2014, 13:14:03 PM
Varför ska man vara försiktig med uttalanden? för att man kränker gamla gubbar som ser som sin medborgerliga rättighet att köra buss eller lastbil bara för att dem har gjort de i 50 år?
Lång yrkesefrarenhet visst... men all forskning säger att man blir en sämre förare när man kommer upp så här långt i åren och när man kommer upp mot 70 är reaktionstider och hörsel inte vad de var för kanske bara 5 år sedan.

säg att man går på regelbundna hälsokontroller och får godkänt ändå tills man är över 80 år, är de ändå OK att fortsätta köra buss med passagerare?
****
Därför att du dömer ut en hel grupp människor, på förhand, utan att veta något om dem. "Gamla gubbar", säger du. Jag är 69 år, och känner mig inte alls som en gammal gubbe. Någon mänsklig rättighet, att köra buss, finns inte. Du visar prov på en fördomsfull uppfattning.
Jag kör bil dagligen, och det går alldeles utmärkt. Jag har också kört buss i många år. Åtskilliga gånger har jag undvikit olyckor när yngre förare chansar och plötsligt svänger ut framför mig, utan blinkers. Jag påstår inte att yngre är farligare än äldre, men vad tjänar det till att ha bättre reaktionsförmåga, hörsel och syn, när man skiter i andra på vägen, och kör som om man var ensam. Man måste bedöma den enskilde individen.
Hur gammal är du homer? Vet du hur det är att vara 70 år? Har du själv kört buss, så att du vet hur det är?
Ingen kan bli bussförare, utan att ha genomgått en hälsokontroll.

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 december 2014, 13:56:54 PM
Det är inte åldern som avgör när man inte längre är lämplig som bussförare. Det är det allmänna hälsotillståndet. Och ingen vet när han eller hon kommer att drabbas av en hjärnblödning. Att döma ut andra människor bara på en uppgift om deras ålder vittnar om en viss inskränkthet.
****
Precis så är det. Bra skrivet.

Staffan Sävenfjord

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Lars-Håkan_E

Åldern är ju egentligen ointressant eftersom chaufförerna har krav på återkommande läkarundersökningar, dessutom finns det uppdragsgivare som går ännu längre och kräver årliga läkarundersökningar av körkortsmodell from 63 års ålder.

Sedan finns ju också åkare som har en övre åldersgräns, ofta 70 år vilket ju inte alltid är optimalt men någonstans vill man sätta gränsen, Keolis har väl 70 t.ex.?

Att Havkom beslutat att utreda händelsen är lite märkligt, det brukar man bara göra om man räknar med att kunna göra fynd som kan påverka och förhindra kommande liknande händelser.




Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 09 december 2014, 18:41:07 PM
Åldern är ju egentligen ointressant eftersom chaufförerna har krav på återkommande läkarundersökningar, dessutom finns det uppdragsgivare som går ännu längre och kräver årliga läkarundersökningar av körkortsmodell from 63 års ålder.

Sedan finns ju också åkare som har en övre åldersgräns, ofta 70 år vilket ju inte alltid är optimalt men någonstans vill man sätta gränsen, Keolis har väl 70 t.ex.?

Att Havkom beslutat att utreda händelsen är lite märkligt, det brukar man bara göra om man räknar med att kunna göra fynd som kan påverka och förhindra kommande liknande händelser.

Jag håller med, men haverikommissionens motivering  för att utreda händelsen är att det var så många döda och svårt skadade i olyckan. Men om nu uppgiften om att föraren fått hjärnblödning är riktig (och varför skulle den inte vara det) är det ju lite märkligt att man räknar in föraren bland dem som dödats i olyckan. Men så gör man tydligen även i andra liknande fall.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

bowlingjocke

Enligt uppgift från en kollega som blev stoppad i kontroll utanför Ludvika nyligen, så sa polisen i stil med: "- Ja, du är ju inte 70 iaf". Vederbörande är 61 år.  ;D
Tydligen så håller de på att kartlägga åldrarna på bussförare runtom i landet. Säkert för att se hur stor andel pensionärer som är ute och kör. Har säkert blivit extra uppmärksammat med tanke på den här olyckan.