Ficklampa eller inte?

Startat av tågluffaren, 04 november 2011, 17:54:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Robert T

Citat från: yngrot skrivet 05 november 2011, 15:42:14 PM
Är ju jätte bra när folk vinkar med en lampa eller mobilen inte lätt när man kommer i fulle kareta och möter bilar att se om nån svafrtklädd väntar på bussen .. en del har lärt sig denm hårda vägen att visa i mörker när man vill med 

Precis, dock förstår jag inte varför man förespråkar reflex så mycket. Reflex är totalt vädelös när man kör med halvljus och har mötande som bländar. Lampa ska det vara!

mrshadow

Reflex är bättre än inget..
Med en bra reflex ser du en person på 100m avstånd. Utan reflex så skall du vara glad om de ser personen över huvud taget.
Om de sedan använder mobilen eller lampa för att öka uppmärksamhets graden, så är det mycket bra.
Ser du inte en person med riktiga reflexer, så kör du för fort  :-X

yngrot

Och då kör man nåt annat än en buss
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

MartinMartin

Det opimala är ju dom som lyser med en ficklampa på reflexen som dom snurrar på så man tror det är disco i busskuren  :)

Carl Eric

Citat från: MartinMartin skrivet 05 november 2011, 16:23:25 PM
Det opimala är ju dom som lyser med en ficklampa på reflexen som dom snurrar på så man tror det är disco i busskuren  :)


Ute på Värmdö sitter det reflexssnurror som man snurrar på när bussen kommer. Hur det ser ut från busschaufförens vinkel vet jag dock inte...
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

the0fiskis

Citat från: Carl Eric skrivet 05 november 2011, 16:38:27 PM
Ute på Värmdö sitter det reflexssnurror som man snurrar på när bussen kommer. Hur det ser ut från busschaufförens vinkel vet jag dock inte...
haru bild på det? har alldrig sett det/lagt märke till det

Ersa

Dessa reflexsnurror finns även i Roslagen. Dessvärre kan jag inte komma på något annat ord än "värdelösa" att beskriva den med.

Robert T

Citat från: mrshadow skrivet 05 november 2011, 16:11:58 PM
Reflex är bättre än inget..
Med en bra reflex ser du en person på 100m avstånd. Utan reflex så skall du vara glad om de ser personen över huvud taget.
Om de sedan använder mobilen eller lampa för att öka uppmärksamhets graden, så är det mycket bra.
Ser du inte en person med riktiga reflexer, så kör du för fort  :-X

Hur stannar man en buss från 90km/h på 100m bekvämt?

Rickson

Reflexsnurror finns även på hållplatserna ute i Grödinge. Jag tycker dom verkar funka bra, om jag nu bara hade kört buss... Det har snurrats friskt på dom när jag kommit dundrande med trailers nämligen.  :)  Folk ser tydligen inte skillnad på lastbil och buss i mörkret.

Det är en vit tallriksliknande sak med ett rött fält som ser fladdrande ut när man snurrar på den.

Folk som blinkar med ficklampor har jag sett flera gånger också runt om i norden och busschauffören som skällde ut nån över det kunde ju ha blinkat till med helljuset för att bekräfta att han tänker stanna istället för att skälla ut den påstigande över en sån skitsak?

tågluffaren

Citat från: Carl Eric skrivet 05 november 2011, 16:38:27 PM
Ute på Värmdö sitter det reflexssnurror som man snurrar på när bussen kommer. Hur det ser ut från busschaufförens vinkel vet jag dock inte...

Vilka hållplatser då? Blir sugen på att åka och kolla på de :)

Carl Eric

Citat från: tågluffaren skrivet 06 november 2011, 17:34:48 PM
Vilka hållplatser då? Blir sugen på att åka och kolla på de :)

Tjaaa, lite över allt... Har sett många ut mot Ingarö, bla. hpl. Beatelundsvägen som ligger innan Brunn. De finns säkert även ut mot Djurö.

Jag kan dock med största säkerhet säga att de förekommer på inväg och endast på hållplatser med kur! :)
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

JDS

Citat från: Robert T skrivet 05 november 2011, 23:16:29 PM
Hur stannar man en buss från 90km/h på 100m bekvämt?

Vem har sagt att det är lämpligt att köra i 90 km/h förbi en hållplats där det kan finnas påstigande?

Kristian

Här är en reflexsnurra. Bra mojäng som syns väl.

the0fiskis

Citat från: Kristian skrivet 06 november 2011, 19:55:01 PM
Här är en reflexsnurra. Bra mojäng som syns väl.

tackar  :) ja har ej sett någon "sådan"

Björn Forslund

Här i Nynäs har de satt upp snurror med reflexer på som man snärtar till när bussen syns. Verkar funka bra, reflexen roterar och strålkastarnas ljus reflekteras.
Att folk viftar med mobilen långt efter att föraren slagit på blinkern beror på att denna inte först syns när ,man har strålkastarnas sken i ögonen i beckmörkret.