Huvudmeny

Vad betyder...

Startat av JDS, 16 november 2010, 22:56:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JDS

...USÖ?

"Om du inte vet det så är detta fel buss" 8) ?


homer

Universitetssjukhuset Örebro

Magnus

Varför inte bara skriva sjukhuset istället?

homer

Citat från: Magnus skrivet 17 november 2010, 20:06:36 PM
Varför inte bara skriva sjukhuset istället?

i folkmun säger man USÖ, och inte sjukhuset, förut sa man RSÖ

Ersa

Citat från: homer skrivet 17 november 2010, 22:18:49 PM
i folkmun säger man USÖ, och inte sjukhuset, förut sa man RSÖ

Det måste vara ovanligt att man använder en förkortning i dagligt tal. Inte säger man "NUS" i Umeå, utan istället det gamla namnet "lasarettet". Inte heller har jag hört nån säga "DAS" om Danderyds sjukhus. 8)

Däremot hör man ofta KI och KS om Karolinska Institutet/Universitetssjukhuset.

JDS

Citat från: homer skrivet 17 november 2010, 22:18:49 PM
i folkmun säger man USÖ, och inte sjukhuset, förut sa man RSÖ

Okej, det förstår jag. Men varför så små bokstäver? Verkar vara så på nästan alla nya bussar med lysdiodskyltar, även i Stockholm. Varför betalar man för en jättestor skylt där man bara använder några få pixlar mitt på? (Och inte ens mitt på, utan lite halvt vänsterställt...)

Ersa

Citat från: JDS skrivet 17 november 2010, 22:34:59 PM
Okej, det förstår jag. Men varför så små bokstäver? Verkar vara så på nästan alla nya bussar med lysdiodskyltar, även i Stockholm. Varför betalar man för en jättestor skylt där man bara använder några få pixlar mitt på? (Och inte ens mitt på, utan lite halvt vänsterställt...)

Typsnittet är nu rätt från Nobinas håll. Nu krävs det att Länstrafiken själva korrigerar sin skyltutrustning för att få ett bra resultat, vilket verkar dra ut på tiden.

JDS

Citat från: Ersa skrivet 17 november 2010, 22:34:10 PM
Det måste vara ovanligt att man använder en förkortning i dagligt tal. Inte säger man "NUS" i Umeå, utan istället det gamla namnet "lasarettet". Inte heller har jag hört nån säga "DAS" om Danderyds sjukhus. 8)

"SÖS" är däremot väldigt vanligt och har även förekommit i informationen till allmänheten.

SimonB

Citat från: Ersa skrivet 17 november 2010, 22:34:10 PM
Det måste vara ovanligt att man använder en förkortning i dagligt tal. Inte säger man "NUS" i Umeå, utan istället det gamla namnet "lasarettet". Inte heller har jag hört nån säga "DAS" om Danderyds sjukhus. 8)

Däremot hör man ofta KI och KS om Karolinska Institutet/Universitetssjukhuset.

I Malmö säger man i vardagligt tal UMAS (tidigare MAS), så det här är inget unikt för Örebro.

Peter L

Citat från: JDS skrivet 17 november 2010, 22:37:19 PM
"SÖS" är däremot väldigt vanligt och har även förekommit i informationen till allmänheten.

I Malmö och Lund heter det SUS, en sammanslagning av tidigare UMAS och USIL. Men bussarna till sjukhuset i Lund har bara använt sig av "Lund Lasarettet".

Apropå UMAS är det i mitt tycke en märklig förkortning, om än en kvarleva från den tiden MAS var namnet. Universitetssjukhuset Malmö Allmänna Sjukhus borde väl ändå hete Malmö UniversitetsSjukhus = MUS...  ;D

Ante

Citat från: Ersa skrivet 17 november 2010, 22:34:10 PM
Det måste vara ovanligt att man använder en förkortning i dagligt tal. Inte säger man "NUS" i Umeå, utan istället det gamla namnet "lasarettet". Inte heller har jag hört nån säga "DAS" om Danderyds sjukhus. 8)

Däremot hör man ofta KI och KS om Karolinska Institutet/Universitetssjukhuset.

Jag säger bara NUS om jag ska prata om universitetssjukhuset. Myyycket snabbare och enklare ;)

Silo

I Linköping använder man sedan många år förkortningen för sjukhuset på både destinationsskyltar, hållplatstavlor och tidtabellerna. US=Universitetsjukhuset, tidigare RiL=Regionsjukhuset i Linköping. Även i Norrköping förekom detta; LiN = Lasarettet i Norrköping, kallas numera Vrinnevisjukhuset.

På 70-talet stod det dock Regionsjukhuset (Linje 2) i klartext, tror att det var när Ö-traf kom i i bilden som förhållandet ändrades.

Hållplatserna inom US området heter US Norra, US Södra och US Maskincentral. Annonseras så både muntligen och skriftligen.

/TS

Muk

Citat från: Ante skrivet 17 november 2010, 22:44:41 PM
Jag säger bara NUS om jag ska prata om universitetssjukhuset. Myyycket snabbare och enklare ;)

Samma för mig. Det kan nog bero på vilken generation man tillhör och om man är inflyttad eller ej.

Ersa

Citat från: Muk skrivet 18 november 2010, 12:15:31 PM
Samma för mig. Det kan nog bero på vilken generation man tillhör och om man är inflyttad eller ej.

Mera det sistnämnda skulle jag tro. Kommer det nån som ska fara till "lassa" så har denne garanterat bott i Umeå i flera några år. Likaså är de som uttalar å:et i kuststädernas namn oftast inte infödda. Speciellt vid sammanslagna ord. Med rikssvenska stavningsregler skulle ju Umedalen och Umeälven heta "Umeådalen" och Umeåälven". Hu! :-X Därför ser det för mig alltid ytterst skumt (och sörländskt) ut när någon skriver ordet "Umeåbor".

Men om vi återgår till ämnen har jag nog aldrig fått frågan: "går bussen via NUS?". Det vanligaste är att gemene man oavsett infödd eller inflyttad bara säger "sjukhuset". Det finns ju trots allt bara ett sjukhus i stan... ::) Skulle man skylta en Ultrabuss med texten "via NUS" skulle det nog leda till mer frågor än idag.