Så får dom så ett eget SL-kort...

Startat av Fredde, 09 maj 2008, 11:40:13 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

.. i några kommuner. Är ingen förespråkare av enhetstaxan rent ekonomiskt, men detta är väl ändå att krångla till det?

Läs mer här!


Nico

#1

Nja... jag är inte heller någon vän av enhetstaxan, men det här är väl ganska långt ifrån någon sådan? Inte heller tycker jag det ter sig så särskilt krångligt. Själv tycker jag nog snarare tvärtom om projektet då både Södertälje (med Nykvarn) och Norrtälje är egna städer/orter som råkar ligga i Stockholms län. Tror faktiskt att det är ett ganska bra grepp för att så att säga främja verkligt lokal lokaltrafik i dessa områden. Konstigt bara att man utelämnat Nynäs/Ösmo som är den tredje liknande, mer eller mindre, separata staden/orten i länet. Resten är i princip Storstockholm (åtminstone som jag räknar det) så behoven blir troligen mindre annorstädes.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Bengt Lindstein

Jag har inget emot att köpa ett lokalt kort för att kunna åka kollektivt i Södertälje men allt medan kortet kostar 500 kr tänker jag inte köpa ett, är på tok för dyrt, möjligen om det kostar 250 kr men inte mer.

Hälsar
Bengt

Simon Bertilsson

Varför följer man inte Skånetrafikens exempel, och delar upp regionen i flera mindre zoner? Ett betydligt rättvisare system!

Ersa

Vilka reser lokalt i Norrtälje kommun? Jag skulle vilja påstå att den absoluta majoriteten arbetspendlar från Norrtälje/Rimbo till Stockholm eller Uppsala. Det finns ju inte överdrivet många arbetsplatser i Norrtälje k:n jämfört med invånare. Skulle vara skolungdomarna då, men de har ju redan skolkort. På "icke skoltid" reser de till Täby C eller Stockholm för att handla, ty shoppingcenter är något som inte heller är direkt överrepresenterat i de norra skogarna. Och hur går det att åka Rimbo-Söderhall-Norrtälje med detta lokala kort? Antagligen inte alls, då Söderhall ligger i Vallentuna k:ns norra ände...

Det hade kanske gått hem om det kostat mindre än halva priset, men om man för den lilla rabatten endast får tillgång till glesa avgångar med landsbygdsbussar... Nja, knappast attraktivt.

JDS

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 10 maj 2008, 18:11:58 PM
Varför följer man inte Skånetrafikens exempel, och delar upp regionen i flera mindre zoner? Ett betydligt rättvisare system!

Därför att stockholmsregionen inte alls är uppbyggd på samma sätt som Skåne, varför det helt enkelt inte vore till någon större nytta att ha zonindelade periodkort.

Jonas M. Bobjörk

Citat från: JDS skrivet 11 maj 2008, 18:38:13 PM
Därför att stockholmsregionen inte alls är uppbyggd på samma sätt som Skåne, varför det helt enkelt inte vore till någon större nytta att ha zonindelade periodkort.

Precis. Stockholms tätort, sen massa skog och natur med lite tätorter här å var... och så massa massa skog som ingen bor i och så nån tätort, och så slut på länet (ex. Nynäs, Södertälje, Norrtälje)