Inställd körning...

Startat av Jonas M. Bobjörk, 30 mars 2008, 11:56:09 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas M. Bobjörk

...och ändå slutade jag 20 minuter sent.
Skulle slutat 02:49 (26:49) men slutade 03:10. :)

Min sista linje skulle varit 291 Ropsten - Gåshaga, men den ställdes in eftersom den redan gått trots att ingen kört den :)
Vidare hade jag väldans lång körtid.

01.58. Cirka 50 minuter kvar av tjänsten. Men om två minuter är tjänsten slut.
Och behöver man verkligen en timmes körtid från Södergarnsvägen till Lidingö Centrum? :D

Walter

Men i Stockholm körs väl linjen ändå, dvs den avgåpr 03xx istället för 02xx som aldrig infaller denna natt? Eller ställer man in turerna? Spelar ju inge roll för linjer som även annars går efter 03 men för natttrasnporter hem av lördagsfirare vore det ju ojust att ställa in sista bussen (trots att klockslaget aldrig inträffar).
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Jonas M. Bobjörk

Eftersom det går en 291:a 27:08 är det ju onödigt om jag kör min 26:08 precis bakom :)
Däremot tror jag sista 205:an var inställd... men i gengäld får de en extra avgång i höst.

Johan Hansson

I halland ärdras det i samband med ett nytt trafik dygn, 04.00
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Staffan Sävenfjord

Det är två olika regler som gäller om trafiken går hela dygnet (som ofta i Stockholm) eller om den slutar vid mellan klockan 3 och 4 och gör ett par timmars uppehåll (som i övriga delar av landet). I det senare fallet flyttar man helt enkelt fiktivt övergången till sommartid till lämplig tidpunkt. För Västtrafik Göteborg t ex är den 04.30. Då först drar man fram sin speciella lilla trafikklocka en timme. Och just 04.30 finns det ingen trafik ute. Sist in lär vara ett pendeltåg från Kungsbacka som ankommer Göteborg 04.10.





Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Walter

Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 30 mars 2008, 13:32:55 PM
Eftersom det går en 291:a 27:08 är det ju onödigt om jag kör min 26:08 precis bakom :)
Däremot tror jag sista 205:an var inställd... men i gengäld får de en extra avgång i höst.

Klart onödigt med två avgångar på en gång.

Citat från: Lars Ödlund skrivet 30 mars 2008, 13:44:31 PM
Natt till sommartid innebär normalt att alla turer som avgår från utgångshpl mellan 02,00 och 02,59 ställs in (26,00-26,59) med vissa lokala undantag.



Jag tolkar dom lokala undantagen på avgångar som är nattens enda eller sista. Då var det som jag trodde! Tackar för alla svar.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Knut

På den norske siden av "kjølen" kjører vi etter den tiden som gjelder lørdagkveld. Dette gjelder da nattbusser og evt annen natttrafikk.
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

IntresseTrafik

Tja! Vet du om 5166 är lagad ännu?

Trafikar´n

Är det inte så (troligen ganska storstadsspecifikt), att glappet mellan "nattrafik" o "morgontrafik" är så litet att när en timma försvinner så ligger nattavgången 28:03 så nära morgonturen 04:15 att man ställer in den förstnämnda?

Men på mindre orter så brukar ju inte morgontrafiken börja innan 07,08,09 (o ja vi vet alla att andra tider förekommer-behöver inte kommenteras) men det allra vanligaste är ju att man räknar trafikdygnets tid till trafikens slut.
*BE CE DE och yrket sedan 1989; tro mig, jag var med, grymta månde ungarna som kör idag om de visste hur hur förarna led då

RoTe

Tänk om vi ändå kunde ha sommartid året runt, vad mycket bättre det skulle bli!
Alla mår bättre av lite ljusare eftermiddag än morgon. Det är på eftermiddagen man är mest igång och t.ex. alla barn leker utomhus.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Trafikar´n skrivet 31 mars 2008, 03:01:07 AM
Men på mindre orter så brukar ju inte morgontrafiken börja innan 07,08,09 (o ja vi vet alla att andra tider förekommer-behöver inte kommenteras) men det allra vanligaste är ju att man räknar trafikdygnets tid till trafikens slut.


Ingen kritik mot det du skriver men för skojs skull kollade jag turlistan för linje 404 i Borås. Där visar det sig att sista bussen kommer till Borås Södra Torget 04.07 (28.07) natten mot söndag och första avgår söndag 05.10. Så i går blev det tre minuter att vända på om det var samma buss (vilket det väl sannolikt inte var).
Men det är ju sådana här undantag som man får behandla manuellt. I stort sett är det inga problem att "ändra klockan" 04.30. Hur gör de krogar som stänger 03.00 förresten? Stänger de 02.00 normaltid eller 04.00 sommartid?


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 31 mars 2008, 08:33:59 AM
Det kan ju bli en stor informationshistoria gentemot kunderna om man beslutar att ändra klockan först 04,30, men vinsten med detta har jag svårt att se, när vintertiden kommer åter måste man ju ändå köra turer två ggr för 04,30 blir ju klockan då 03,30..... ;)

Nej, det gör man inte hos Västtrafik. Gentemot kunderna informerar man typ "vi kör nattrafiken som en vanlig natt efter lördag". Och gentemot personalen "vi ställer om klockan 04.30". Detta gäller alltså såväl vid övergång från normaltid till sommartid som från sommartid till normaltid.
Vad jag vet har inte detta ställt till några större problem och detta motsvarar också kundernas krav på trafiken. Men detta gäller förstås om den sista avgången för trafikdygnet inträffar mellan 02.00 och 03.00 (med undantag för vissa dåligt utnyttjade men ändå annonserade returkörningar). Om krogen stänger 02.00 så vill man naturligtvis att det skall gå en förbindelse som vanligt 02.15 även om det råkat bli sommartid och 03.15. På motsvarande sätt finns det inget behov att köra såväl 02.15 sommartid som 02.15 normaltid.
Om sista turen går efter 03.00 (annonserad tid) - eller dygnet runt - blir det förstås annorlunda.




Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Maven

Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 30 mars 2008, 13:32:55 PM
Däremot tror jag sista 205:an var inställd... men i gengäld får de en extra avgång i höst.

Nej, den var inte inställd. Den kördes 26:06 normaltid, vilket alltså i verkligheten innebär 03:06 sommartid. Sista avgången vill man ju inte gärna dra in.