Likadana fast olika? MAN i SL-trafiken...

Startat av Fredrik Klint, 29 september 2010, 15:34:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Johan B

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 04 oktober 2010, 10:28:57 AM
243 = 24x hästar, tredje utvecklingssteget
313 = 31x hästar - lika som ovan

Sugmotorn utan turbo på 243hk har utgått och erbjuds inte längre.

Angående Nobinas bussar är 18. en ren chassibeteckning. I början av A78-karriären fanns ingen "helbyggd" benämning på bussen, men sedan ändrade man till just NL263.
Ledbussarna heter ju för övrigt NGxxx

Hade för mig att just 3:an stod för utvecklingsteget. Men på rak arm kan jag inte komma på att någon motor befinner sig t ex i andra eller fjärde steget... Är MANs motorer alltid i tredje steget? ;)

Ulf Rådeström

Citat från: Johan B skrivet 04 oktober 2010, 19:55:34 PM
Hade för mig att just 3:an stod för utvecklingsteget. Men på rak arm kan jag inte komma på att någon motor befinner sig t ex i andra eller fjärde steget... Är MANs motorer alltid i tredje steget? ;)

Just nu är dom alltid i tredje steget ja, eftersom det inte finns kvar några motorer från dom andra stegen, och inte heller har kommit ett fjärde utvecklingssteg av motorer från MAN.

Ganska logiskt va att gamla motorer utgått från sortimentet ;-)?

Tror att anledningen till att man inte hört så mycket om första eller andra steget är att MAN inte heller sålt så mycket i Sverige när dessa fanns. NL242 fanns mycket väl!

//Uffe

Johan B

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 05 oktober 2010, 10:44:46 AM
Just nu är dom alltid i tredje steget ja, eftersom det inte finns kvar några motorer från dom andra stegen, och inte heller har kommit ett fjärde utvecklingssteg av motorer från MAN.

Ganska logiskt va att gamla motorer utgått från sortimentet ;-)?

Tror att anledningen till att man inte hört så mycket om första eller andra steget är att MAN inte heller sålt så mycket i Sverige när dessa fanns. NL242 fanns mycket väl!

//Uffe

Jo den logiken kan jag köpa ;). Vad jag menade var ju att det är lite lustigt att alla bussmotorer som erbjuds är just i tredje steget. Eller är det samma grundspec på alla mindre bussmotorer, trots att det till A78 erbjuds andra effektuttag än till A21, 23 och 26? Men vad är det då som avgör? T ex när MAN började sälja på allvar i Sverige var ju t ex NG313 vanlig. Numera har motorn Common Rail och 10 hk till och heter 323. Borde inte detta ha räknats som en ny serie, dvs 321, eller möjligtvis som en utveckling av 313 till 324... Uppenbarligen tycker man inte att det var ett tillräckligt stort utvecklingssteg själva på MAN.