Kollektivtrafikkens dag 2007 (Oslo)

Startat av Magne, 26 augusti 2007, 23:19:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Magne

25 august ble det arrangert kollektivtrafikkens dag på Rådhusplassen i Oslo. Himmelen var blå og sola steikte, så dette var duket for en fin dag med masse buss og trikk.



Stemningen virket god blant folket som tok turen til Rådhusplassen denne dagen. Jeg siktet meg inn mot en guidet busstur i veteranbuss rundt den gamle "bussringen". Dette er forkommeren til 20 bussen. Jeg har hørt om den, men aldri visst traseen dens. Dette syns jeg hørtes veldig spennende ut. Enda bedre ble det når jeg så hvilken buss det ble! Sist gang jeg så denne type buss, var på Olsenbanden. Benny og Egon stjal bussen på Grorud når sjåføren tok en tur på do.  :lol:  Gode filmer...:)


Bussen er en Büssing Präfekt 13D. Dette var den første bussen til Sporveien med luftfjæringer.

Turen gikk oppover Karl Johans gate og over Solli, over frogner og Majorstua. Vi avvikte litt fra den vante 20 traseen i noen bakgater bussen kjørte i før. Vi fikk hele tiden historie underveis, noe som var spennende å nyttig å vite om. Vi nærmet oss Kampen og noen trange gater og svinger. Vi var to busser i følge, og den første (Leyland Worldmaster) hadde problemer med en sving. Mens vi ventet på den skulle svinge seg rund, hørte vi en lyd bakfra. Da hadde altså en bil klart å kjøre inn i oss. Påstanden etterpå, var at vi hadde rygget på han. Synd for han, hadde han et helt busslast som vitner i mot seg! Det er forsåvidt godt gjort å ikke se at du har en buss foran deg... Da følger du med. Det ble heldigvis ikke skader på bussen.


Her prøver lederbussen å svinge seg rundt et trangt gatehjørne.

Turen gikk videre, og vi kom tilbake til Rådhusplassen. Nå begynnte den stor "busstittingen".


1952 modell bygget hos Per Schøyens Karessorifabrikk for Schøyens Bilcentraler.



Hall-Scott er en buss som gikk på "bussringen". Den ble produsert i perioden 1935-1939, og det ble bygget 70 busser av denne typen. Under krigen, ble flere av disse bussene bygd om til trollybusser. Bussene ble utrangert i 1959.


Bussen er en Volvo D67 fra 1955.


Bussen er en Scania-Vabis fra VBK. Den ble bygget i 1965, og ble utrangert i 1979.


Bussen er en Leyland Worldmaster fra 1964. Oslo Sporveier fikk levert totalt 130 av disse bussene. De ble bygget på forskjellige steder som Larvik, Strømmen og VBK. Bussen var bygget med konduktørplass, så den var tomannsbetjent.


DAF TB160 ble bygget i 1965. Schøyens Bilcentraler fikk levert 24 busser av denne typen. De gikk fram til 1975.


Volvo B10M VBK fra 1981. På slutten av 70 tallet ble det behov for større busser på de tyngste linjene i Oslo. Oslo Sporveier gikk til anskaffelse av slike VBK busser og senere busser fra Arna. Sporveien fikk 15 busser fra VBK, og 19 busser fra Arna som ble brukt på 20 bussen.


Sporveien bestillte tidenes største enkeltordre fra Arna bruk i 87-88. Arna skulle levere 66 busser til Oslo Sporveier som skulle gå på kryss og tvers i hele byen. Bussene har rullet og gått helt fram til 2005. Bussen på bilde, 793, er fortsatt i god stand, men er nå satt av som museumsbuss.


Her har vi en av Sporveien / Unibuss sine nyeste anskaffelser. Bussen er en Volvo 7700. Som vi kan se på hekken, har den blitt markert med Unibusstripa. Mine antydninger slo riktig denne gangen. Tidligere denne uken, tenkte jeg for meg selv at jeg trodde å få se den første bussen med Unibussmarkering på Rådhusplassen. Korrekt! Det var ikke bare 1, men 2!


Her står den nyeste MAN Lion City til Unibuss. Denne bussen er faktisk den beste MAN bussen som noen gang har rullet i byen! Denne får til og med MAN skeptiske Magne til å bli fornøyd. Siden Unibuss nå satser ikke bare stort, men gigantisk på MAN, får vi håpe at jeg blir fornøyd med de også.


Her er starten på en ny epoke innenfor busstransport i Oslo. Unibuss er klar for å innta Oslos gater.

Det var på ingen måte bare buss på Rådhusplassen denne lørdagen. Jeg legger ved noen bilder av trikkene som også var oppstillt. Desverre har jeg ikke samlet noe informasjon om disse, men bildene taler for seg selv. (uten om historie da :) )


Denne var jeg faktisk ute å kjørte med. Artig sak dette!

Det var klare regler ombord! Ingen vits i å risikere håndgemeng her!







Denne trikken husker jeg godt. Når jeg var liten tass og lærte meg å bli intressert i det som ruller og går, var dette desidert favoritt-trikken. Det var noe spesiellt med denne... Gledelig gjensyn


Denne SL79 trikken er fortsatt et vanlig syn langs Oslos gater i dag. Personlig liker jeg denne trikken mye bedre enn disse Italienerene, SL 95. Jeg foretrekker nemelig å ha beina mine et sted når jeg kjører trikk (de få gangene det skjer).

Nå hadde jeg saumfart alt som var på Rådhusplassen. Jeg gikk og fant meg en shuttlebuss opp til Stortinget stasjon hvor det var noe t-baneutstilling. Shuttlebussen var den gule DAF bussen lenger oppe i posten her. På Stortinget t-banestasjon var det gjensyn med gammel traver, og den nyeste leverte MX vognen.


Dette bringer minner fra diverse Holmenkollsøndager og filmavisenklipp! Jeg er ikke så gammel, men alikevel :) Hyggelig å se slikt igjen!




Dette har vært en kjempedag for oss som er intressert i det som ruller og går langs veiene våre. Jeg har aldri vært noe veteranbuss "fan", men denne dagen var virkelig spennende. Jeg fikk en god historisk oversikt over Oslo i gamledager og hva som gikk hvor. Dette var en velykket og lærerik dag! Jeg gleder meg allerede til neste gang!

(Informasjonen under bildene, er hentet fra lokaltrafikkhistorisk forening)

Bildene ligger også i galleriet mitt med kommentar. www.stkp.net/Galleri
Hilsen Magne!


Besøk meg på www.magnehaheim.no

Fredrik Gelin

Hyggelig "reportasje" Magne!
Flotte bilder, jeg savner ARNA-bussene fra min tid i Oslo...
//Fredrik

Marc

Instämmer!
Kjempeflotte billeder Magne!

Saknar många saker från tiden jag körde på Alnabru garasje, bäst av allt var ändå att få uppleva Arna-bussarna.


Sporveisbussene 815 var den sista jag fick köra, här bakom Oslo S.


En taskig mobilbild av inredningen.



Även dessa skapelser gav en riktig buss-känsla när man satsade uppför backen vid Tøyen!

christianm

Trevligt reportage från vad som verkar ha varit en trevlig dag!