Huvudmeny

Tomgång

Startat av Magnus, 26 augusti 2007, 21:08:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Magnus

Varför väljer många busschaufförer att låta bussen gå på tomgång även om de tar en paus på 5-10 minuter? Exempelvis när man åker på någon expresslinje och chauffören ska ta betalt, lasta in väskor osv. så tar det ofta mycket mer än 1 minut men bussen står på tomgång ändå. Är det för att ha igång AC och sånt dom inte vill stänga av bussen?

bussgrabben

Jag tycker det är samma sak med lastbilschaufförer.

Christer K

Slår man av bussen så stannar AC och allt annat som drivs med motorkraft. På sommaren är det värmen som är problemet och på vintern kylan utanför bussen.
Att vissa har sin lastbil på gång kan vara olika saker som går via motorkraft. Frysbilar har även köld.ag som går hela tiden då bilen står still vissa på koldioxid och andra på diesel.
Visst det finns tomgångsregler och dessa följer man så klart men det finns undantag som ovan.
/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

robbes

det troliga är att ha kvar värmen/kylan i bussen ananrs klagar passagerarna. samt behålla lufttrycket i bromsarna.

I lastbilsfallen kan det bero mycket på om de använder bakgavellyft som är väldigt strömkrävande i alla fall är det så för min del då mans tår på tomgång med lastbilen o ja jag kör även buss

Skalman

Dåliga batterier, luftläckande fordon, att hålla ett lämpligt klimat i vagnen för de passagerare man snart ska börja lasta (gäller både sommar och vinter), påbyggd utrustning som kräver kraft... skälen kan vara många till varför man låter motorn gå. Men jag håller med om att tomgångs-disciplinen skulle kunna förbättras avsevärt..

bjorn_k

Hehe... På en stor och TYDLIG skylt i min BF7659 finns det en skylt på förarplatsen som säger "Vid uppehåll längre än 3 minuter, stanna motorn" strax bredvid skylten "Segdrag inte, växla i tid!"