F.d. SJ-Bussar hos Swebus fotograferade under 90-talet

Startat av Mikael T Nilsson, 26 augusti 2007, 10:17:54 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Här kommer några bilder från 90-talet på Swebusvagnar som tidigare tillhört SJ-Buss. Först vagn 1851 som anlänt Gävle från Valbo i mars 1993.



Sedan vagn 2062 i Länstrafiken Kronobergs färgsättning i Växjö sommaren 1992. Bussen var förmodligen nylackerad vid fototillfället. Enligt Svensk Busshistoria finns bussen kvar idag hos en annan ägare.



En Volvo B10M/Aabenraa, fotograferad vid Södervärn i Malmö sommaren 1994. Enligt mina anteckningar fanns Aabenraa-bussar av denna typ (20-, 21- och 22-serierna) endast i Malmöhus län, Blekinge län och Kalmar län. Några flyttades dessutom de sista åren till Stockholm och gick i trafik på bl a Lidingö som skolbussar.



Slutligen vagn 2585 vid Motala busstn våren 1994. Det hade då gått några år sedan Swebus övertog Motala Omnibustrafik och hade hunnit flytta en del vagnar från andra trafikområden till Motala.

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Karsten

Citat från: Norrortsmicke skrivet 26 augusti 2007, 10:17:54 AM



Slutligen vagn 2585 vid Motala busstn våren 1994. Det hade då gått några år sedan Swebus övertog Motala Omnibustrafik och hade hunnit flytta en del vagnar från andra trafikområden till Motala.



Men 2585 var stationerad i Ödeshög, tillsammans med systern 2586, en nyare led 3610 och en liten kortvagn.
Fina bilder!

Kvarne

Citat från: Norrortsmicke skrivet 26 augusti 2007, 10:17:54 AM





Först måste jag säga att jag gillar dessa trevliga bildryck du får!
Väldigt fina bilder på fina vagnar.

Sen måste jag göra en klassisk "Kvarne"; Vad är det för vagn som syns brevid 2062...?
Jag tycker mig se att det är en 112:a....? ;D
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Mikael T Nilsson

Citat från: Karsten skrivet 26 augusti 2007, 10:44:55 AM
Men 2585 var stationerad i Ödeshög, tillsammans med systern 2586, en nyare led 3610 och en liten kortvagn.
Fina bilder!

Tack för uppgifterna! Kom på att bussbolaget i Motala hette Motala Lokaltrafik. Var det inte vagn 0610 som fanns i Ödeshög?
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikael T Nilsson

Citat från: Kvarne skrivet 26 augusti 2007, 11:32:52 AM
Först måste jag säga att jag gillar dessa trevliga bildryck du får!
Väldigt fina bilder på fina vagnar.

Sen måste jag göra en klassisk "Kvarne"; Vad är det för vagn som syns brevid 2062...?
Jag tycker mig se att det är en 112:a....? ;D

Tackar!  :) Det stämmer bra att den är en 112:a bredvid. Det är vagn 2187.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Karsten

Citat från: Norrortsmicke skrivet 26 augusti 2007, 13:16:51 PM
Tack för uppgifterna! Kom på att bussbolaget i Motala hette Motala Lokaltrafik. Var det inte vagn 0610 som fanns i Ödeshög?

Jo det har du nog rätt i. Men det var ingen SJ/Swebus i grunden eller? Med tanke på numret vill säga.

Mikael Blom

Citat från: Karsten skrivet 26 augusti 2007, 10:44:55 AM
Men 2585 var stationerad i Ödeshög, tillsammans med systern 2586, en nyare led 3610 och en liten kortvagn.
Fina bilder!

2585 var stationerad i Jönköping kring 1990-91.

/Micke

Nicklas Vasa

Appropå 2062, och att Kronoberg är ett starkt gammalt Swebus/SJ-buss fäste, jag undrar vad Veolia har för hållhake på Länstrafiken i Kronoberg, eftersom man haft trafiken där så länge.....?

Walter

Citat från: Norrortsmicke skrivet 26 augusti 2007, 13:16:51 PM
Tack för uppgifterna! Kom på att bussbolaget i Motala hette Motala Lokaltrafik. Var det inte vagn 0610 som fanns i Ödeshög?

Citat från: Karsten skrivet 26 augusti 2007, 13:34:19 PM
Jo det har du nog rätt i. Men det var ingen SJ/Swebus i grunden eller? Med tanke på numret vill säga.

Swebus 0610 = fd Vadstena buss Vo B10MA-55/Säffle 1989
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!