Farias 3 - Volvo B10B Camo Jupiter

Startat av Ersa, 26 augusti 2007, 08:52:33 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Så blev det till slut dags att landa på flygplatsen "Aeroporto da Horta" i byn "Castelo Branco" (Vita borgen/fästningen) på ön Faial i ögruppen Azorerna. Ögruppen tillhör inte bara Portugal, utan även Europa och EU, trots att den ligger mitt i Atlanten, mellan Lissabon och Boston.

Aeroporto da Horta var i samma storlek som Frösö flygplats, och direkt utanför dörren stod en buss med svensk "platta". Karossen är tillverkad i Portugal av företaget Camo, och är av typen Jupiter. Bussen är enligt nummerskylten inregistrerad juli 2000 (dvs siffrorna 00-07 på det gula fältet till höger).

Företaget Farias Lda (Lda = Limitada, dvs Aktiebolag) har i stort sett monopol på busstrafiken på ön Faial. Man kör både linje- turist- och beställningstrafik med främst Volvobussar med olika portugisisktillverkade karosser. Det är faktiskt så att det i genomsnitt finns ett bussföretag per ö, då tunga fordon ytterst sällan skeppas mellan öarna.










Fredrik Gelin

Trevliga bilder på en intressant buss, jag trodde Camo bara tillverkade lokaltrafikbussar och småbussar men tänk så fel jag hade...
Tackar för bildsvepen från din resa så här långt!
//Fredrik

Ersa

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 26 augusti 2007, 09:27:14 AM
Trevliga bilder på en intressant buss, jag trodde Camo bara tillverkade lokaltrafikbussar och småbussar men tänk så fel jag hade...
Tackar för bildsvepen från din resa så här långt!
//Fredrik

Men Fredrik... vi är ännu bara inne på dag 1... av 16!  :D

Simon A

Det var en snygg kaross. Skulle finnas en i Sverige också ;D

//Simon

bussgrabben

Intressant! Jag ser fram emot fler delar nu!

Fredrik Gelin

Citat från: Verspieder skrivet 26 augusti 2007, 09:31:51 AM
Men Fredrik... vi är ännu bara inne på dag 1... av 16!  :D

Där ser man, då får jag väl korrigera till att jag ser fram emot kommande delar då.  ;)
//Fredrik

Ersa

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 26 augusti 2007, 09:27:14 AM
jag trodde Camo bara tillverkade lokaltrafikbussar och småbussar

En äldre Camo linjevagn samt en Volkswagen LT med påbygge av Camo kommer senare.
På andra ön Pico är det mestadels Alfredo Caetano på Mercedes och Volvoplattor, samt några MAN som gäller.